AMD tillkännager Radeon RX 470 och RX 460

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TuHack:

Hmm, borde ha anat att någon fick det till en Nvidia-AMD fråga...

Nej, det handlar om marknadsföringen som jag personligen inte förstår. Nvidia har visat ett par riktigt bra performance kort som fungerar som dragplåster för oss entusiaster. Istället för att säga "kolla in våra nya kort i närheten av dessa och det till ett ännu bättre pris" så säger de "kolla in våra budgetkort". Och så gäspar vi som väntar på nytt och köper ett GTX istället. Var är moroten? Hellre en papperslansering där vi vet vart de hamnar.

Du gäspar men det gör inte många andra framförallt i tråden. Var är moroten frågar du? Priset är moroten. "Vi" entusiaster är en vääääääldigt liten del av antalet kunder. Majoriteten är (spelar ingen roll hur mycket folk försöker förneka det) personer som inte lägger ut fem-sex-sju tusen för ett grafikkort utan det är de personer som lägger ut max 3500-4000 och vad skulle få dessa att köpa säg 1070 för nästan 5000:-?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Nej, det handlar om marknadsföringen som jag personligen inte förstår. Nvidia har visat ett par riktigt bra performance kort som fungerar som dragplåster för oss entusiaster. Istället för att säga "kolla in våra nya kort i närheten av dessa och det till ett ännu bättre pris" så säger de "kolla in våra budgetkort". Och så gäspar vi som väntar på nytt och köper ett GTX istället. Var är moroten? Hellre en papperslansering där vi vet vart de hamnar.

Kanske är det så att deras toppkort är det som sätter taket med Polaris 10. De vill kanske optimera drivrutiner och finslipa detaljer för att komma så bra till som möjligt innan de visar upp något. Att bara släppa specsen är väl inget som gynnar dem ändå?

Ju närmare kortet kommer GTX 1070 ju bättre betyg och lovord kommer det få för sin prisvärdhet i recensioner (i alla fall de objektiva).

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Du driver frågan vidare när andra svarat och får det nästan till fanboy relaterat.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Priserna låter riktigt bra men vill ha något som slåss emot 1070/80.

Jag är lite orolig att dessa korten ska funka för bra för AMD. Visst, det kommer ge dom marknadsandelar tillbaka men varför sälja kort i det högre segmentet om vinsten blir mycket högre i de nedre även i fortsättningen? Nvidia kan bli de korten som är kungen över mid/high och då kommer det kosta därefter också.

Jag tror att man ska tänka så här, att båda företagen spelar sina kort väl. AMD kan inte (just nu) konkurrera med prestanda och Nvidia kan inte konkurrera med priser. Båda företagen insisterar på att deras starka sida är det enda som betyder något.

Personligen så skulle jag hellre vara i AMDs sits än Nvidias.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Vega är tänkt att släppas i Oktober. Det är Navi som är menad att dyka upp nästa år.

Fast det är ju bara spekulationer. Tanken var ju 2017 för Vega och 2018 för Navi. Eller är det konkreta rykten du hittat?

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Inaktiv

Ser bla. fram emot tester med 3 och 4 RX 480 kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TuHack:

Marknadsföringen ligger i att man lockar med att man med de nya korten levererar TILLRÄCKLIGT bra prestanda till ett förhållandevis lågt pris, Bang for the buck. Jag vet ex hur oerhört populärt gaming är på mång ställen i Asien men där bara en bråkdel av befolkningen har råd att lägga ut ex. 20000 THB (5000 skr) på ett 1070 kort men med halva det priset eller ännu lägre når man en avsevärt större grupp. Säg att du på en begynnande marknad där ekonomin gör att du når 1 promille av befolkningen med priset som ett 1070 har men att du når 10 procent med ett kort som kostar mindre än hälften av det då är det prestandan som korten har i den prisklassen som är avgörande och där har AMD fortfarande alla möjligheter att dra en vinstlott.

Permalänk
Medlem

299$ kortet är intressant, synd att vi inte vet ett dugg om det, kanske just därför ....

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Bortskämda sweclockers har jag inte sagt något om. Jag katagoriserade personer i 2 delar som köper High-End kort. Det är bortskämda ungar som får det av pappa eller folk som har koll och cirkulerar på Sweclockers eller dylikt.

Kanske ska flika in en tredje. Svinrika personer som bara ska ha det bästa utan att veta ett skvatt. Dom är en extremt minoritet.

Historian spelar ingen roll, utgår man från idag så ser det ut som att AMD kommer DOMINERA låg/mitten-segmenten och dom segmenten ser ut att nå upp i Ultra runt 60 FPS på alla nya spel. NVIDIA har inget kort där som det ser ut nu. Am i right?

Dåså. Sen vad som spekuleras om Nvidia hit och dit. Det enda man vet är att INGEN kommer betala 4000 kr mer för ett 1070 för 10-20% prestanda än ett 480x

Finns väl egentligen bara ett sätt att svara på detta.

Hahahahahaha... *humanity is doomed*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Fast det är inte det där klippet jag menar, innan dom visade zen visade dom en film snutt där man fick se FPS i högra hörnet och det droppade under 60fps, detta när dom demoade grafikkorten.

Här ser ni att doom 4 inte ens klaras av att köras i 60fps med Polaris.
https://www.twitch.tv/pcgamer/v/72241344
38:20
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/05/RX-480-Doom-1440p-Benchmarks.jpg

Hahahaha, den heter "Doom" och inte Doom 4, sen så droppade den under 60fps i typ 3 sekunder. Den låg mellan 60-90fps mestadels av klippet/klippen.

Snacka om höga förväntningar på ett midrange-kort.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Är det inte bättre att länka AMD officiella youtube-konto?
https://www.youtube.com/watch?v=-IyrR8KsSfQ
Skulle AMD ljuga om att det används en Summit Ridge?
Vad har du för källor på att informationen är falsk?

Jag hävda inte att AMD ljög, kolla videon från XBnPC så har de skrivit att Summit Ridge APU och inte CPU.

Summit Ridge = CPU

Bristol Ridge/Raven Ridge = APU

Kolla vad jag svarade på och vad jag menade innan du hoppar på mig med "the big guns"..

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Undra vad som menas med 299 kortet. Min första tanke är att det kommer med ett förmonterat vattenblock, vilket hade varit bra för dom som vill köra två eller flera kort. Det som vore helt underbart vore ju dock om det är "490" som det syftas på.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Hoppas RX 490 tillkännages snart.

Det hoppas jag också. Hamnar det i klass med 1070 så blir det ett 490X.

Hamnar det märkart efter i prestanda så blir det ett 1070.

Permalänk
Avstängd

Men i mitten på år 2016.
Komma med kort som är mest lämpat för 1080P
Vad fan är det och komma med,seriöst?
Men AMD fanboysen, köper väl detta med så klart.
Och att Vega ska komma som först år 2017.!!!!!
Då är ju med ett 1080 ti.nästan på väg ut.
Och Nvidia kommer med nästa serie av kort.
Bara lite tankar från mig.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweCarl:

Riktigt ointressanta grafikkort som AMD släpper nu imo. "Optimerat för 1080p". Det låter som GTX-680 grafikkorten det. Man får väl ändå hoppas på att Vega inte blir en total flopp, men det verkar ha blivit uppskjutet till 2017 nu istället.

Frågan är då om Vega som det är idag inte är snabbare än GTX-1080, och därför väljer AMD att skjuta upp lanseringen och jobba på att få Vega bättre optimerat/högre klockfrekvenser.

För de flesta normala människor som inte är redo att lägga över 4k på ett kort så är 480 det mest intressanta kortet just nu.

Vega är HBM2 vilket är anledningen till varför det kommer senare, produktionen har just kommit igång av HBM 2. Kommer nog även polaris GPUer med HBM2 i framtiden. samt AMD APUer.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

För de flesta normala människor som inte är redo att lägga över 4k på ett kort så är 480 det mest intressanta kortet just nu.

Vega är HBM2 vilket är anledningen till varför det kommer senare, produktionen har just kommit igång av HBM 2. Kommer nog även polaris GPUer med HBM2 i framtiden. samt AMD APUer.

Men trots allt känns ju 1080p väldigt år 2013 och komma med nu som en het release................
på grafikmarknaden.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

De som fick köra Doom före release vittnade en hel del om hur dåligt optimerat spelet var. Det laggade trots överspeccade datorer så att ett nytt kort, som dessutom ligger på beta drivrutiner, känner av dessa problem är ju ingen högoddsare direkt.

sämsta FPSen va 58, bästa var uppe på 89. tycker det inte är dåligt med ett midrange kort för ett spel som släppts i år på beta drivare. 7970 var sämmre i skyrim i början, nu tuffar det på i 90 FPS.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Men trots allt känns ju 1080p väldigt år 2014 och komma med nu som en het release................

1080p används ju bara av en förkrossande majoritet av alla användare. Varför skulle man satsa på den upplösningen?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krilleoh:

Det blir ett intressant år då Nvidia helt och hållet kommer behålla toppsegmentet. Jag vet att det inte har varit AMDs fokus med Polaris men det är ändå lite synd, Nvidia kan fortsätta med sina höga priser.

Det är ju inget som tvingar dig att köpa nvidia om du tycker att deras priser är för höga. Om du ändå köper då är de tydligen inte för dyra då du köper ändå.

Permalänk
Medlem

Efter som detta är snillen som speckulerar tråden, så Tänkte jag ge mina idéer om varför AMD har "valt" denna väg.

Kan det vara så att noden dem tillverkar sina gpuer på är omogen och skulle med större chip ge dålig avkastnig? Samnt så brukar det finnas lite olika tillverknigs tekniker som är olika lämpliga för olika effekt, polaris 10 och 11 är ju som sagt inte de mest effektförbrukande gpuerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

1080p används ju bara av en förkrossande majoritet av alla användare. Varför skulle man satsa på den upplösningen?

Jag kör själv i 1080p
144 hertz och trivs bra med det.
Men det duger ju AMDS 300 serie perfekt till.
Så min poäng är väl mer att varför släppa nya kort.(Kan man sälja fx-8350 som ny år 2016 så)
Som deras föregångare klarar nästan lika bra.
Men jag tänker logiskt .AMD tänk är lite mer totalt tvärtom.
Typ vi släpper vårt värstingkort ett halvt år efter Nvidia släppt sitt,(Och alla uppgraderat sig för detta året)
Då kommer AMD med vårt lilla värsting.Som är helt ointressant,Med ett jävla bihang till kylare,Och går inte att överklocka för att det ligger redan på max.
Då bör det va helt jävla ointressant.

Och så är det en ny sommar Så tar vi allt om igen från början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Jag kör själv i 1080p
144 hertz och trivs bra med det.
Men det duger ju AMDS 300 serie perfekt till.
Så min poäng är väl mer att varför släppa nya kort.(Kan man sälja fx-8350 som ny år 2016 så)
Som deras föregångare klarar nästan lika bra.
Men jag tänker logiskt .AMD tänk är lite mer totalt tvärtom.
Typ vi släpper vårt värstingkort ett halvt år efter Nvidia släppt sitt,(Och alla uppgraderat sig för detta året)
Då kommer AMD med vårt lilla värsting.Som är helt ointressant,Med ett jävla bihang till kylare,Och går inte att överklocka för att det ligger redan på max.
Då bör det va helt jävla ointressant.

Och så är det en ny sommar Så tar vi allt om igen från början.

"Men jag tänker logiskt .AMD tänk är lite mer totalt tvärtom."

Garvade fint åt den meningen

Begriper du verkligen inte varför AMD satsar på det segmentet med överlägset flest potentiella kunder? Det är ju onekligen så att man inte klarar att hålla riktigt jämna steg med Nvidia på entusiastfronten. Då tyder det väl snarare på ett mått av friskhet i företaget att man tar nya tag och ändrar taktik än att det skulle vara du som är logisk och ett multimiljardföretag som är tomtar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Men trots allt känns ju 1080p väldigt år 2013 och komma med nu som en het release................
på grafikmarknaden.

typ alla spelar i 1080p, jag bryr mig inte om 4k förens det kommer ett kort runt 3 kr som kan driva spel i 120 hz i 4k och för att inte tala om skärmar som inte kostar över 7k styck.

Visa signatur

Radeon VII.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Att rikta in sig på MOBA känns sådär. Nvidia satte ju 950 mot det segmentet och enligt Steams HW survey används 950 av färre än både 980 och 980 Ti. Spel som League of legends går idag faktiskt att köra i 1920x1080 >60 FPS med iGPUer som t.ex. HD 530, så rimligen är denna marknad är död för dGPU.

Sedan måste man hålla isär vilken marknad som ger störst intäkter och vilken som ger störst volymer. Om målet är att få en större andel av "install base" så är det helt rätt att sikta på lite billigare kort. Att ha en stor andel av "install base" är absolut viktigt, får man allt för låg andel finns det väldigt liten anledning för speltillverkarna att optimera för kretsen.

Däremot visar undersökning på undersökning att det enda växande segmentet för dGPUer är de högre segmentet, ett exempel här. Detta segment har genererar idag också majoriteten av intäkterna då det är högre marginaler här och segmentet är faktiskt rätt stort.
https://jonpeddie.com/images/uploads/news/graph-pr-2rev2.png

Frågan är ändå om inte 1070 ligger lite väl högt i pris just nu. Är ju faktiskt så att vare sig AMD eller Nvidia har lanserat en ny produkt som prismässigt tar över efter 970, d.v.s. strax över $300. Ska man tro Steam här så finns 50 % fler 970 ägare än 960 ägare, d.v.s. toppen på volymgrafen ligger närmare $300 än $200.

Vad det än är som AMD sitter på runt $300 så borde man nog ge det absolut högsta prioritet, det borde ha prioriterats över RX 480 om den pristrend vi sett de senaste 7-8 åren håller i sig.

Det är ju inte direkt så att de har optimerat GPUn efter MOBA men det är ett smidigt sätt att marknadsföra det då genren är gigantisk och det är ett bra exempel på spel som inte är så krävande.

Sen får du inte glömma att det är kretsar som även ska användas i laptopar. Nvidia tog ju mer eller mindre över marknaden med 950M och 960M. Verkar nästan som att AMD sneglade på Nvidias "Mobile first"-strategi som de tydligen övergav tämligen omgående.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är ju inget som tvingar dig att köpa nvidia om du tycker att deras priser är för höga. Om du ändå köper då är de tydligen inte för dyra då du köper ändå.

Exakt det är alltid lika kul med "AMD är till för att få ner Nvidias priser".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Nvidia har ju haft konkurrens från AMD hela tiden. Det är Intel som inte har haft konkurrens på länge.

Det med rykte stämmer bra. Antagligen har CPU-sidan en stor del i orsaken till budgetstatusen. Jag undrar hur det hade sett ut om ATI inte hade blivit uppköpt.

Jag håller verkligen med Nvidia har alltid haft bra med konkerrens mer eller mindre.
Jag tycker det var synd att AMD inte valde att behålla ATI varumärket. Jag tror det hade varit bättre om man döpt om cpu delen till ATI istället.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Riktigt ointressanta grafikkort som AMD släpper nu imo. "Optimerat för 1080p". Det låter som GTX-680 grafikkorten det. Man får väl ändå hoppas på att Vega inte blir en total flopp, men det verkar ha blivit uppskjutet till 2017 nu istället.

Frågan är då om Vega som det är idag inte är snabbare än GTX-1080, och därför väljer AMD att skjuta upp lanseringen och jobba på att få Vega bättre optimerat/högre klockfrekvenser.

GTX680 är inte speciellt kul i Farcry 4, Doom eller ARK på 1080p

Tycker det var dumt av AMD att uttrycka sig så.

Tycker det verkar lovande ett helt segment med kort folk har råd med.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

på grafikmarknaden.

Vem är din målgrupp, är 1070/1080 mycket bättre i större resolutioner med nya API?

Skrivet av jesusbarnet:

Efter som detta är snillen som speckulerar tråden, så Tänkte jag ge mina idéer om varför AMD har "valt" denna väg.

Kan det vara så att noden dem tillverkar sina gpuer på är omogen och skulle med större chip ge dålig avkastnig? Samnt så brukar det finnas lite olika tillverknigs tekniker som är olika lämpliga för olika effekt, polaris 10 och 11 är ju som sagt inte de mest effektförbrukande gpuerna.

Är TSCM bättre?

Suck, tänk efter före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Vem är din målgrupp, är 1070/1080 mycket bättre i större resolutioner med nya API?

Är TSCM bättre?

Suck, tänk efter före.

ja tscm kanske är bättre, har du nån koll på det ? "Kom ihåg att ha forumets trivselregler i åtanke när du svarar i trådar"

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Det är bara att hoppas att AMD kan pumpa ut en himla massa kort nu så inte nvidia hinner släppa sina 1060 och 1050 innan konsumenterna ens hinner få tag på AMDs kort. Vi vill inte ha någon papperslansering som AMD gjort sig så kända för på senare tid!
AMD måste verkligen lyckas nu, en liknande situation som vi haft på cpu-marknaden de senaste åren med stagnerande utveckling är inget vi önskar på gpu-marknaden också!