Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus och MSI anklagas för "dopning" av Geforce GTX 1080 till media

Permalänk
Avstängd

Är ett fult trick för att framstå som bättre än andra tillverkare och är sånt hela tiden från moderkort som anses prestera bättre än andra som är sameshit till dekal trimmade lyx kort som heter GAMING och är mid kort med halvtaskig strömförsörjning till mjukvaru tweaks till kylnigar som kostar 10kr mer att göra men läggs på 500kr på grafikkortet och kanske inte är 4/3.5 +0.5 nyheter men är bra att det lyfts fram

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

Står väl i artikeln att det är olika BIOS men den enda skillnaden är att OC i föraktiverat i den som dom skickar ut?

Jo precis, (foliehatt) dock kan vi väl inte veta om det är någon annan skillnad förrän BIOS verktygen kommit ut? För vem säger att det endast är frekvenser de ändrat? Kan ju vara powertarget också. (/foliehatt)

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Wow vad onödigt!!!! Priset är det som avgör mina köp. Inte 1.5% mer prestanda. Inte när det är äpplen mot äpplen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Det är ju lite av ett storm i ett vattenglas tycker jag. Givetvis kommer tillverkarna vilja att kortet testas i OC-läge vilket är fördel för prestandan till nackdel för värmeutveckling, ljudnivå och strömförbrukning. Men allt det är ju något som framkommer i recensionen.

Däremot är det inte alls säkert att konsumenterna vill köra OC-läget och därför väljs "mellanläget" Gaming som standard för dem. Man kan tycka det är fult men det enda som saknas enligt mig är en liten etikett som klistras på kartongen till recensenter där denna information läggs fram.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av RsSpelensMakt:

Kommer ni testa Asus & MSI korten med consumer bios?

Läste du inte nyheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd

Bra att SweClockers går ut med det här och inte håller tyst om det.
Bra att SweClockers testlabb är seriösa och kör frekvenserna på det sättet SweClockers valt istället för tillverkarnas.

Permalänk
Medlem

Fulspel!
Helt klart manipulerat så att deras kort ska se lite bättre ut i jämnförelse med konkurenternas.
Sedan börjar man ju undra om det verkligen bara är att OC läget är förvalt, eller om kanske inte fläktkurvor och power limits också har tweakats.

Sedan att det kanske inte spelar någon praktiskt roll, då Swec klockar skiten ur korten iallafall, är i sammanhanget en dumt argument, då de flesta jämnför basklockning när dom väljer kort, och det finns gott om testare som bara kör direkt ur kartong.
Jag skulle då definitivt tänka "vafaaan?" om mitt kort inte hade samma basfrekvenser som reccentionerna.

. . . Vafaaaaan!?

Permalänk
Medlem

OC i alt ära men det håller jag inte på med, så Jag justerar inte på min hårdvaras standard frekvens inställningar.

Asus och MSI köper jag helst ingen prylar från häller men vill dom ha sina prylar recenserat bör det vara precist som produkten där erbjuds till slutkund kund.

Det är snara som Galaxy S4 om igen då Samsung fick telefonen byta över i ett läge för prestandatest som annars alltid är inaktivt och inte gick aktiverar utan ROOT.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

Glad att jag inte såg "[...]och EVGA anklagas för dopning av[...]" i trådtiteln.

Nu är det ingen superstor sak, men det är ändå fult gjort av MSI och Asus, och det känns även onödigt gjort. *en tumme ner*

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska oviktigt om det bara clockas upp till samma nivå som man får med en preset oc som inte bryter garantin. MSI låter en iof clocka på själv utan att bryta garantin.
Skulle nog vilja påstå att MSI har bäst support och ger kunden friheter som andra företag inte ger.
Det intressanta är ändå oc-testet i min mening.
Om någon väljer att inte använda kortet med medföljande mjukvara som det är tänkt, får personen ifråga skylla sig själv.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Dom har en poäng i att jag skulle gärna ha med i recensioner hur dom olika officiella lägena jämför sig mot varandra.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Från sport skandaler och nu till hårdvara??

Trodde aldrig grafikkort käkade droger....

Fast när man tänker efter har det inte sett ut så på processorer också?

Jag minns att nånstans hörde jag att nån jämförde ett recensionsexemplar och en retail av kanske 4770k tror jag.

Där den ena gick upp till 4.7GHz medan respektive kunde endast klara av upp till 4.4GHz.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

DET ÄR DÄRFÖR MAN VÄLJER GIGABYTE GOSSAR!!!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Avstängd

@Xaves: Eller försöker köpa ett begagnat "DOPAT" (OC) kort...

Själv tycker jag det är löjligt med sådana nyheter... korten de får är oftast innan de finns att köpa och då kanske de inte helt bestämt sig för vilka klockfrekvenser korten kommer hamna på vid försäljning... Man kan ju även vända på det hela och se det som bra då vi som kunder får en viss inledning av vad som kommer komma innan de säljs ute. Vad som kan bli av det hela är att företag INTE skickar ut kort och eller att INGA tester får utföras av icke auktoriserade ASUS, MSI företag.

MVH

Permalänk

Fy fan, riktigt besviken på ASUS. Trodde inte att de skulle manipulera testarna.
Jag hade siktat in mig på ett ASUS 1080-kort. Men det får bli något annat märke nu.

Håller med andra här om att man ska kunna köra rent, utan ASUS "bloat ware"/"utils", och då uppnå den bas-prestanda som tester visar.

F.U. ASUS

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

@Xaves: Eller försöker köpa ett begagnat "DOPAT" (OC) kort...

Själv tycker jag det är löjligt med sådana nyheter... korten de får är oftast innan de finns att köpa och då kanske de inte helt bestämt sig för vilka klockfrekvenser korten kommer hamna på vid försäljning... Man kan ju även vända på det hela och se det som bra då vi som kunder får en viss inledning av vad som kommer komma innan de säljs ute. Vad som kan bli av det hela är att företag INTE skickar ut kort och eller att INGA tester får utföras av icke auktoriserade ASUS, MSI företag.

MVH

Varför kan de inte i så fall helt enkelt spela med öppna kort och tala om att bas-inställningen inte är spikad?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vanlighalsning:

Varför kan de inte i så fall helt enkelt spela med öppna kort och tala om att bas-inställningen inte är spikad?!

Ännu en gång uppmärksammas att vissa grafikkortstillverkare "dopar" testexemplar som skickas ut till media, i syfte att komma högre upp i prestandatabellerna.

Korten de skickar är ju bara ett TESTEXEMPLAR.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

@Xaves: Eller försöker köpa ett begagnat "DOPAT" (OC) kort...

Själv tycker jag det är löjligt med sådana nyheter... korten de får är oftast innan de finns att köpa och då kanske de inte helt bestämt sig för vilka klockfrekvenser korten kommer hamna på vid försäljning... Man kan ju även vända på det hela och se det som bra då vi som kunder får en viss inledning av vad som kommer komma innan de säljs ute. Vad som kan bli av det hela är att företag INTE skickar ut kort och eller att INGA tester får utföras av icke auktoriserade ASUS, MSI företag.

MVH

Dom visste ju uppenbarligen vad klockfrekvenserna skulle vara eftersom dom skickade med OC profilen, för den "använder ju alla ändå". Ska inte recensenter våga vara ärliga för att då kanske man inte får ett exemplar? Då klarar jag mig hellre utan den recensionen för ska tillverkarna välja vad redaktioner ska skriva så lär det ju vara mycket ärliga åsikter som dyker upp och en hel del plus och minus. Eller?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Saken är ju den att folk gillar listor och index. Med denna lilla dopning så hamnar kortet bättre jämfört med andra 1080 i listorna. ... det är psykologisk viktigt med inbördes placering i listor för att framstå som bäst.

Precis, inte många tillfällighetsläsare väger spelstaplarna mot ljud- och effektnivå. Det dessa läsare tar med sig är att stapeln är lite, lite längre i prestandatesterna, det rent visuella intryck det ger väger mycket tyngre psykologiskt. I huvudet på dessa läsare blir det synonymt med "bättre!!!". Det vet företagen mycket väl.

Skrivet av Ratatosk:

Om det alltid fungerade finns ju inget skäl till att inte ha det aktiverat från början.
Nej jag tror att det ofta fungerar men inte alltid det är därför det inte är aktiverat.
Korten som skickas till resencion, är inte sällan handplockade.

Skrivet av Yoshman:

Då det är en officiell funktion så har du all rätt att byta ut ett kort som inte fungerar i OC-läget. Här kan man i.o.f.s. igen tänka sig att man sätter "gaming" läget som förval då det leder till något färre returer. Men det skulle i så fall betyda att de flesta INTE sätter sitt kort i OC-läget själv.

Håller med er båda två. Skulle tro att det är ett rent statistiskt fulspel. Visst, det är en officiell funktion, och då har du iofs rätt att byta, men förmodligen predikterar företagen att det skulle leda till fler returer att ha det på för alla. Kanske det inte funkar för alla, kanske korten går sönder snabbare pga ökad belastning, vem vet? De vågar uppenbarligen inte riskera det. Det naturliga vore annars att döpa om "OC"-läget till "Normal" och ha det på från början eftersom "alla konsumenter ändå använder det" (vilket jag alltså inte tror på).

Överklockning är alltid en gråzon i tester, men det är fulspel att leverera korten i ett överklockat läge de tydligen inte vågar stå för som standard. Sen låtsas de såklart som det regnar. "Skulle vi?" Skulle inte kalla det för dopning, mera som en uppsminkning för att göra korten mer attraktiva. Bra av Sweclockers att se igenom sminket.

Permalänk
Avstängd

Hahah nvidias favoritmygel, dom har ju redan gjort det med tidigare generationer kort och fått skit för det. Psst vi väntar 2 generationer då har folk glömt av det så fejkar vi igen. Hmm kopierar nvidia intels tick-tock policy tro? En generation fejk, nästa legit nästa fejk osv....:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Hahah nvidias favoritmygel, dom har ju redan gjort det med tidigare generationer kort och fått skit för det. Psst vi väntar 2 generationer då har folk glömt av det så fejkar vi igen. Hmm kopierar nvidia intels tick-tock policy tro? En generation fejk, nästa legit nästa fejk osv....:))

Missar du att det är MSI och Asus och inte Nvidia? Läste du ens artikeln?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av RaBlack:

@Xaves: Eller försöker köpa ett begagnat "DOPAT" (OC) kort...

Själv tycker jag det är löjligt med sådana nyheter... korten de får är oftast innan de finns att köpa och då kanske de inte helt bestämt sig för vilka klockfrekvenser korten kommer hamna på vid försäljning... Man kan ju även vända på det hela och se det som bra då vi som kunder får en viss inledning av vad som kommer komma innan de säljs ute. Vad som kan bli av det hela är att företag INTE skickar ut kort och eller att INGA tester får utföras av icke auktoriserade ASUS, MSI företag.

MVH

Det stämmer inte, alla grafikkort vi får in kommer med slutgiltigt spikade klockfrekvenser. Jag kan inte heller komma på att någon föreslagit skicka ett grafikkort där klockfrekvenserna inte är satta i sten. Produkterna vi testar ska alltid motsvara det som finns att köpa i butik, oavsett om det gäller processorer, grafikkort eller chassin. Det vissa tillverkare försöker med här är oärligt gentemot konsumenter och behöver uppmärksammas.

Skrivet av RaBlack:

Ännu en gång uppmärksammas att vissa grafikkortstillverkare "dopar" testexemplar som skickas ut till media, i syfte att komma högre upp i prestandatabellerna.

Korten de skickar är ju bara ett TESTEXEMPLAR.

MVH

Precis, testexemplar som ska representera butiksexemplaren folk i slutändan faktiskt köper. Det är för er konsumenter vi och andra medier testar grafikkort, inte tillverkarna.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Det stämmer inte, alla grafikkort vi får in kommer med slutgiltigt spikade klockfrekvenser. Jag kan inte heller komma på att någon föreslagit skicka ett grafikkort där klockfrekvenserna inte är satta i sten. Produkterna vi testar ska alltid motsvara det som finns att köpa i butik, oavsett om det gäller processorer, grafikkort eller chassin. Det vissa tillverkare försöker med här är oärligt gentemot konsumenter och behöver uppmärksammas.
Precis, testexemplar som ska representera butiksexemplaren folk i slutändan faktiskt köper. Det är för er konsumenter vi och andra medier testar grafikkort, inte tillverkarna.

Fast, du säger ju emot dig själv i artikeln och nu.

"Vad gäller andra aktörer kontrollerar testlabbet alltid att allt står rätt till med alla grafikkort och att de testas med rätt klockfrekvenser, det vill säga de konsumenter kan vänta sig direkt ur kartong."

Och nu:
"Precis, testexemplar som ska representera butiksexemplaren folk i slutändan faktiskt köper."

Det där går helt emot sig. Det enda ni är ute efter är att skitkasta Asus och MSi för att de enligt er gör något fel, fastän grafikkorten är exakt lika dana som köpt i butik, och presterar precis som ett butikskort.

Det är bara skillnaden att i grafikkorten ni fått är OC funktionerna aktiva direkt, och på grafikkort som köps i butiken så aktiveras det vid installation av mjukvaran, så det här är en ickefråga, precis som hetsen mot Nvidia och GTX 970 4GB, som följde specifikationerna som skrevs på kartongen, men likväl hetsades och sade att de mörkade eller fuskade.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av PowerNet:

Fast, du säger ju emot dig själv i artikeln och nu.

"Vad gäller andra aktörer kontrollerar testlabbet alltid att allt står rätt till med alla grafikkort och att de testas med rätt klockfrekvenser, det vill säga de konsumenter kan vänta sig direkt ur kartong."

Och nu:
"Precis, testexemplar som ska representera butiksexemplaren folk i slutändan faktiskt köper."

Det där går helt emot sig. Det enda ni är ute efter är att skitkasta Asus och MSi för att de enligt er gör något fel, fastän grafikkorten är exakt lika dana som köpt i butik, och presterar precis som ett butikskort.

Det är bara skillnaden att i grafikkorten ni fått är OC funktionerna aktiva direkt, och på grafikkort som köps i butiken så aktiveras det vid installation av mjukvaran, så det här är en ickefråga, precis som hetsen mot Nvidia och GTX 970 4GB, som följde specifikationerna som skrevs på kartongen, men likväl hetsades och sade att de mörkade eller fuskade.

Nu förstår jag inte vart jag säger emot mig själv. Vi testar i samma klockfrekvenser som butiksexemplaren har ur kartong och det är varken i Asus eller MSI:s fall OC-lägena.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

...fastän grafikkorten är exakt lika dana som köpt i butik, och presterar precis som ett butikskort.
Det är bara skillnaden att i grafikkorten ni fått är OC funktionerna aktiva direkt, och på grafikkort som köps i butiken så aktiveras det vid installation av mjukvaran

Är det inte du som motsäger dig själv här?

"exakt lika dana som köpt i butik"
respektive
"grafikkorten ni fått är OC funktionerna aktiva direkt, och på grafikkort som köps i butiken så aktiveras det vid installation av mjukvaran"

Låter som en motsägelse i mina öron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fast, du säger ju emot dig själv i artikeln och nu.

"Vad gäller andra aktörer kontrollerar testlabbet alltid att allt står rätt till med alla grafikkort och att de testas med rätt klockfrekvenser, det vill säga de konsumenter kan vänta sig direkt ur kartong."

Och nu:
"Precis, testexemplar som ska representera butiksexemplaren folk i slutändan faktiskt köper."

Det där går helt emot sig. Det enda ni är ute efter är att skitkasta Asus och MSi för att de enligt er gör något fel, fastän grafikkorten är exakt lika dana som köpt i butik, och presterar precis som ett butikskort.

Det är bara skillnaden att i grafikkorten ni fått är OC funktionerna aktiva direkt, och på grafikkort som köps i butiken så aktiveras det vid installation av mjukvaran, så det här är en ickefråga, precis som hetsen mot Nvidia och GTX 970 4GB, som följde specifikationerna som skrevs på kartongen, men likväl hetsades och sade att de mörkade eller fuskade.

Du måste väl ändå aktivera OC-profilen och just ordet överklock/overclock är nog något som skrämmer rätt många så länge det inte är ett fabriksöverklockat kort från tillverkaren. Hade inte jag vetat bättre så hade jag aldrig vågat trycka på något där det stod "overclock". Alltså kommer många som köpt kortet inte få den prestandan som man ser när man kollar benchmarks.

Som sagt, det blir ännu mer märkligt när dom hävdar att alla ändå använder OC profilen men ändå skickar dom inte den aktiverad som standard. Vi har ju en del representanter här på Sweclockers så kanske någon kan komma in och förklara det där.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Nu förstår jag inte vart jag säger emot mig själv. Vi testar i samma klockfrekvenser som butiksexemplaren har ur kartong och det är varken i Asus eller MSI:s fall OC-lägena.

I Artikeln:
"Vad gäller andra aktörer kontrollerar testlabbet alltid att allt står rätt till med alla grafikkort och att de testas med rätt klockfrekvenser, det vill säga de konsumenter kan vänta sig direkt ur kartong."

Kommentaren:
"Precis, testexemplar som ska representera butiksexemplaren folk i slutändan faktiskt köper."

Testerna representerar butikeskorten i OC läge, så inget fel hos Asus eller MSI att ha det aktiverat för att få rätta tester av recensenter.

Dock så kan ju recensenterna skriva "Testerna är utförda med grafikkorten i OC läge, så här gör du för att aktivera OC: (och en beskrivning).".
Och då testerna riktar sig till de mer insatta/intresserade, så kommer de med största sannolikhet även aktivera OC oavsett om det står att det är aktivt i testet eller inte.

Skrivet av vanlighalsning:

Är det inte du som motsäger dig själv här?

"exakt lika dana som köpt i butik"
respektive
"grafikkorten ni fått är OC funktionerna aktiva direkt, och på grafikkort som köps i butiken så aktiveras det vid installation av mjukvaran"

Låter som en motsägelse i mina öron.

Som sagt, det blir ännu mer märkligt när dom hävdar att alla ändå använder OC profilen men ändå skickar dom inte den aktiverad som standard. Vi har ju en del representanter här på Sweclockers så kanske någon kan komma in och förklara det där.
[/quote]
Skriv i någon av deras trådar så får alla ett svar

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det stämmer inte, alla grafikkort vi får in kommer med slutgiltigt spikade klockfrekvenser. Jag kan inte heller komma på att någon föreslagit skicka ett grafikkort där klockfrekvenserna inte är satta i sten. Produkterna vi testar ska alltid motsvara det som finns att köpa i butik, oavsett om det gäller processorer, grafikkort eller chassin. Det vissa tillverkare försöker med här är oärligt gentemot konsumenter och behöver uppmärksammas.

Det är inte oärligt för fem öre i och med att alla som köper ett sådant kort enkelt kan få samma värde med deras tillhörande app.
Det handlar ju inte om att korten har värde som endast kan nås med manuell OC, utan om vilken av 3 olika profiler som är standard.

Trodde det bara var veckotidningar som skapade problem av något som inte är det.

Permalänk
Medlem

@MacAllan:

Visst är det oroligt, otroligt fult i alla fall och u högsta grad vilseledande. Den prestanda du får när du köper kortet är inte den som uppvisas i testerna, denna uppnås först efter trixande med speciell mjukvara vilket förutsätter att du vet om detta, att mjukvaran gör sitt jobb och att ingenting övrigt ändrats/kommer att ändras. På samma sätt som att du inte kan sälja en dator och påstå att den har 100Gb lagring för att sedan erkänna att det bara är 20Gb internt och resten aktiveras via molnet.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av PowerNet:

I Artikeln:
"Vad gäller andra aktörer kontrollerar testlabbet alltid att allt står rätt till med alla grafikkort och att de testas med rätt klockfrekvenser, det vill säga de konsumenter kan vänta sig direkt ur kartong."

Kommentaren:
"Precis, testexemplar som ska representera butiksexemplaren folk i slutändan faktiskt köper."

Testerna representerar butikeskorten i OC läge, så inget fel hos Asus eller MSI att ha det aktiverat för att få rätta tester av recensenter.

Dock så kan ju recensenterna skriva "Testerna är utförda med grafikkorten i OC läge, så här gör du för att aktivera OC: (och en beskrivning).".
Och då testerna riktar sig till de mer insatta/intresserade, så kommer de med största sannolikhet även aktivera OC oavsett om det står att det är aktivt i testet eller inte.

Jag läser samma sak med olika formuleringar, lämnar det vid att det tydligen kan tolkas annorlunda i andras ögon.

Skrivet av MacAllan:

Det är inte oärligt för fem öre i och med att alla som köper ett sådant kort enkelt kan få samma värde med deras tillhörande app.
Det handlar ju inte om att korten har värde som endast kan nås med manuell OC, utan om vilken av 3 olika profiler som är standard.

Trodde det bara var veckotidningar som skapade problem av något som inte är det.

Problemet ligger i att Asus och MSI skickar grafikkort med särskilda BIOS som skiljer sig från butiksexemplaren utan att öppet kommunicera det till berörda medier. Jag skulle kunna sträcka mig till att det delvis vore okej om de faktiskt lade korten på bordet och berättade att de testexemplar som skickas ut har OC-läget som standard, men de väljer att låtsas som inget och hoppas att det går under radarn.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner