Asus och MSI anklagas för "dopning" av Geforce GTX 1080 till media

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Ser ut som om det faktiskt är olika BIOS om du kollar på GPU-Z bilderna. Så kan ju vara andra skillnader också, tycker det är dåligt och onödigt i alla fall.

86.04.17.00.27 vs 86.04.17.00.50

Står väl i artikeln att det är olika BIOS men den enda skillnaden är att OC i föraktiverat i den som dom skickar ut?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Enligt artikeln förväntar dom sig att alla ska aktivera det läget, men hade dom verkligen förväntat sig att alla skulle göra det så hade det självklart kommit så ur kartong. Dom lurar ju konsumenterna med detta. Är det okej att luras så länge det är lite?

Dom åkte dit och nu försöker dom snacka bort det.

Du måste missförstått något eller ha problem med läsförståelsen. Jag har aldrig sagt eller antytt att det ska vara okej att luras.

Eftersom det är ett mindre problem än 3.5GB-skandalen hävdar jag helt enkelt att det inte kommer att ske returer av grafikkort eller uppror på internetforum i samma utsträckning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

Står väl i artikeln att det är olika BIOS men den enda skillnaden är att OC i föraktiverat i den som dom skickar ut?

Ja, det står ju om BIOS i artikeln men kör man verkligen med ett annat BIOS bara för man aktiverar en annan profil? Jag trodde bara att frekvenser gick upp.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Du måste missförstått något eller ha problem med läsförståelsen. Jag har aldrig sagt eller antytt att det ska vara okej att luras.

Eftersom det är ett mindre problem än 3.5GB-skandalen hävdar jag helt enkelt att det inte kommer att ske returer av grafikkort eller uppror på internetforum i samma utsträckning.

Nej, jag skulle ha gjort ett radbyte vid "Dom lurar ju konsumenterna med detta. Är det okej att luras så länge det är lite?" för frågan var inte ställd till dig direkt utan mer allmänt till läsare.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ja det blir ju såhär när media hellre tar emot gratis kort än att köpa själva. Som tur är så börjar "real reviews" där man på riktigt köper kortet i butik bli mer populära nu.

Tycker inte synd om media. De får skylla sig själva när de litar blint på tillverkarna.

Bra också av Sweclockers att inte ta för givet att tillverkarna har rent mjöl i påsen och testa på rätt sätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Har ett MSI-kort, såg att de klocka högre än det lagrat i bios. Kör jag deras OC-mode kommer jag över 2035 eller liknande, medan gaming mode läget var jag runt 1948 om jag minns rätt. Ska kolla sen när jag kommer hem. Tyckte det var skumt iaf. Fick mitt kort extra tidigt dessutom, det kanske var påväg till nån redaktion egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Har ett MSI-kort, såg att de klocka högre än det lagrat i bios. Kör jag deras OC-mode kommer jag över 2035 eller liknande, medan gaming mode läget var jag runt 1948 om jag minns rätt. Ska kolla sen när jag kommer hem. Tyckte det var skumt iaf. Fick mitt kort extra tidigt dessutom, det kanske var påväg till nån redaktion egentligen?

Kan bero på gpu boost och bra kylning i burken tror jag.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Har typ minimal kylning, en 12 cm Noctua på utblås. Så datorn e extremt tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Varför ändrar man bara inte så att alla kort kör med "OC läget" som förval?

Tar man t.ex. MSI Gaming korten och deras MSI Gaming App så finns ju tre officiella lägen att välja mellan

• silent

• gaming

• OC

Att detta är officiella lägen är viktigt i sammanhanget. Det betyder att om jag får ett kort som inte fixar klockfrekvensen i "OC" läget så har jag fått ett kort som inte lever upp till sin specifikation, d.v.s. jag har full rätt att kräva en ny produkt.

Enda argumentationen mot att köra OC-läget som förval är att det drar lite mer ström och eventuellt låter lite mer. De som stör sig på att det låter mer borde rimligen kunna läsa sig till att man kan ändra läge med officiell programvara.

Frågan är om den högre strömförbrukningen kan öka antalet fall där det ställer till problem tillräckligt mycket för att det ska vara rimligt att bry sig om. Här kan man ju argumentera att om kortet startar i "OC" läget och systemet inte bootar därför att PSU ligger så på gränsen, men att det skulle göra det i ett lägre läge, så är det bättre att vara "safe than sorry". Låter dock som ett väldigt svagt argument i mina öron.

Kan meddela att deras Gaming App knappt fungerar och det finns trådar på deras forum om saken. Dock verkar den fungera för någon annan här i tråden så helt värdelös är den inte. För mig startar den bara en gång och vill då bara OCa CPUn, sen är den helt död.

Temperaturer verkar inte ha något med OC potential att göra (om man inte snackar temps över 80 grader men inga eftermarknadskort kommer upp dit ändå). Mitt throttlar vare sig jag har fläktarna på max (55 grader) eller auto (69 grader).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

9% sämre

Låt mig omformulera min mening: jag tror jag överlever om mitt kort är klockat 1% lägre än de korten som testades.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nubbe:

Intressant ändå att "dopade" kort är så lite överklockade.
Nvidia ligger verkligen på marginalen med dessa kort.

Marginalen?

Enligt TPU ligger skillanden mellan Strix och referens på 1784 Mhz - 2050 Mhz jämfört med 1607 Mhz - 1873 Mhz.

Med 980 Ti var det 1189 Mhz - 1392 Mhz jämfört med 1000 Mhz - 1202 Mhz.

Precis lika stor skillnad. Hur dom "ligger på marginalen" är ju något av en ofattbar slutledning.

Skrivet av anon200632:

9% sämre

9% sämre med 1-1,5% lägre klockfrekvens. Intressant att du plockade fram den siffran ur intet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MacAllan:

Nja, om alla kan få upp kortet i samma frekvenser bara genom att aktivera ett "OC mode" ser jag inte detta som någon "doping".
Det hade varit skillnad om korten kommit med frekvenser som den vanlige användaren hade behövt OC själv för att nå, dvs inget som är förinställt via ett "knapp tryck".
Sen är det väl bra om det står i recensionerna att korten kör i OC mode.

Tvivlar på att det fungerar för alla kort.

Skrivet av twk:

Fast varför ha olika bios för recensenter och konsumenter? Det blir missvisande, vilket artikeln visar.

Antagligen där "alla" inte kan få upp korten i de frekvenserna, vilket skulle leda till väldigt många kostsamm returer.
Nu kan kunder som testar och där det inte går, ges beskedet kör på originalklockan i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det blir ju såhär när media hellre tar emot gratis kort än att köpa själva. Som tur är så börjar "real reviews" där man på riktigt köper kortet i butik bli mer populära nu.

Tycker inte synd om media. De får skylla sig själva när de litar blint på tillverkarna.

Bra också av Sweclockers att inte ta för givet att tillverkarna har rent mjöl i påsen och testa på rätt sätt.

Många hänger på F5 när det nalkas release och hade Sweclockers fått köpa själva som alla andra kunder så kanske vi inte ens hade haft test på 1070 nu med tanke på hur lite det finns i butik.

Skrivet av Mocka:

Temperaturer verkar inte ha något med OC potential att göra (om man inte snackar temps över 80 grader men inga eftermarknadskort kommer upp dit ändå). Mitt throttlar vare sig jag har fläktarna på max (55 grader) eller auto (69 grader).

Okej, då är jag med. Det låter ju riktigt tråkigt.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Fast varför ha olika bios för recensenter och konsumenter? Det blir missvisande, vilket artikeln visar.

Därför att det är i bios man ställer vilka värde som skall vara "standard" på kortet, så länge inte andra saker är ändrade som inte kan uppnås i den bios som vanliga användare får spelar det ingen roll för kortets faktiska prestanda.

Skrivet av RsSpelensMakt:

Problemet är ju då att i recensionerna kommer det inte stå att den kör i OC mode då recesserna inte vet om det själv, eller så var det iallafall menat.

Om en recensent inte upptäcker detta skal han inte recensera kort.

Skrivet av Christley:

jag hade aldrig installerat det, och då är det doping

Jo men det är ju klart att det är fel om just du inte orkar/vill installera det.

Saken är ju den att det styrs från samma "app" som hur många som helst använder för att klocka sina kort och då är det inga problem att använda den "appen", men om den skulle behövas för att ändra förinställt läge på kortet ja då är det katastrof mm.

Doping är om tillverkaren gör något med recensentkorten som köparen inte kan uppnå utan att själv "pilla" med inställningar som ligger utanför förinställda värden.

Snacka om att leta problem som inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tvivlar på att det fungerar för alla kort.

Varför skulle det inte funka?
Det står ju i artikeln att "OC mode" är något som måste aktiveras på försäljningskorten och måste man ju anta att det funkar att göra det, eller hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Därför att det är i bios man ställer vilka värde som skall vara "standard" på kortet, så länge inte andra saker är ändrade som inte kan uppnås i den bios som vanliga användare får spelar det ingen roll för kortets faktiska prestanda.
Om en recensent inte upptäcker detta skal han inte recensera kort.
Jo men det är ju klart att det är fel om just du inte orkar/vill installera det.

Saken är ju den att det styrs från samma "app" som hur många som helst använder för att klocka sina kort och då är det inga problem att använda den "appen", men om den skulle behövas för att ändra förinställt läge på kortet ja då är det katastrof mm.

Doping är om tillverkaren gör något med recensentkorten som köparen inte kan uppnå utan att själv "pilla" med inställningar som ligger utanför förinställda värden.

Snacka om att leta problem som inte finns.

kan ju lova att de flesta som skaffar ett 1080 inte kommer klocka det manuellt utan köra det endast som dom köpte.
då är det inte att leta problem där det inte finns. hade varit rättfärdigat om varenda användare överklockar sina kort manuellt. folk som köper korten (iaf dom som gör research som man ska) kommer därför kolla på recensioner. då ser dom en klockfrekvens och senare även hur mycket fps de ger. sen när dom själv köper kortet har dom inte samma prestanda om dom inte manuellt slår på OC mode. då har dom kryddat på siffrorna för att få det att verka bättre, men till kund släppt nedklockat.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag anser att recensionsexemplaret skall vara identiskt med de som kommer säljas ned till sista detaljen. Annars så har man inte recenserat produkten i fråga utan en produkt som är väldigt likt.
Spelar ingen roll om användarna kan tweaka sina exemplar för samma resultat. Det skall inte behövas anser jag.

Mycket dåligt gjort om detta är sant.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MacAllan:

Varför skulle det inte funka?
Det står ju i artikeln att "OC mode" är något som måste aktiveras på försäljningskorten och måste man ju anta att det funkar att göra det, eller hur.

Om det alltid fungerade finns ju inget skäl till att inte ha det aktiverat från början.
Nej jag tror att det ofta fungerar men inte alltid det är därför det inte är aktiverat.
Korten som skickas till resencion, är inte sällan handplockade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Här kan man ju argumentera att om kortet startar i "OC" läget och systemet inte bootar därför att PSU ligger så på gränsen, men att det skulle göra det i ett lägre läge, så är det bättre att vara "safe than sorry". Låter dock som ett väldigt svagt argument i mina öron.

Förvisso fast om system inte ens bootar i OC-läge så har man inte ens ett PSU som klarar av ett referenskort i belastning.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mocka:

Kan meddela att deras Gaming App knappt fungerar och det finns trådar på deras forum om saken. Dock verkar den fungera för någon annan här i tråden så helt värdelös är den inte. För mig startar den bara en gång och vill då bara OCa CPUn, sen är den helt död.

Intressant. För mig har Gaming App fungerar hur bra som helst. Har det som ett av autostart-programmen så mitt kort alltid hamnar i OC-läget (vilket fungerar hur bra som helst på MSI 970 Gaming trots mini-ITX låda). Men att det fungerar för mig betyder ju absolut inte att andra inte har problem.

Enda som är lite lustigt är att rapporterad GPU-frekvens är alltid 1368 MHz fast max boost i OC-läget ska vara 1279 MHz. Men det kanske är så GPU-boost prylen ska fungera?

Skrivet av Ratatosk:

Om det alltid fungerade finns ju inget skäl till att inte ha det aktiverat från början.
Nej jag tror att det ofta fungerar men inte alltid det är därför det inte är aktiverat.

Då det är en officiell funktion så har du all rätt att byta ut ett kort som inte fungerar i OC-läget. Här kan man i.o.f.s. igen tänka sig att man sätter "gaming" läget som förval då det leder till något färre returer. Men det skulle i så fall betyda att de flesta INTE sätter sitt kort i OC-läget själv.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Skulle ju kunna tro att det är Volkswagen som gör grafikkorten

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intressant. För mig har Gaming App fungerar hur bra som helst. Har det som ett av autostart-programmen så mitt kort alltid hamnar i OC-läget (vilket fungerar hur bra som helst på MSI 970 Gaming trots mini-ITX låda). Men att det fungerar för mig betyder ju absolut inte att andra inte har problem.

Enda som är lite lustigt är att rapporterad GPU-frekvens är alltid 1368 MHz fast max boost i OC-läget ska vara 1279 MHz. Men det kanske är så GPU-boost prylen ska fungera?

Då det är en officiell funktion så har du all rätt att byta ut ett kort som inte fungerar i OC-läget. Här kan man i.o.f.s. igen tänka sig att man sätter "gaming" läget som förval då det leder till något färre returer. Men det skulle i så fall betyda att de flesta INTE sätter sitt kort i OC-läget själv.

Mitt 970 ska ha 1342MHz men har 1404MHz, är nog turbo boost som funkar as intended.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare

Mitt 970 ska ha 1342MHz men har 1404MHz, är nog turbo boost som funkar as intended.

Där ser man.

Har inte brytt mig om att överklocka GPU då det handlar om en rätt kompakt system. Men verkar ändå fått ett kort som överklockar fint, testat att köra 1500 MHz (MSI Afterburner) under en eftermiddag och det gick utan problem. I det läget var verkligen också rapporterad frekvens 1500 MHz.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Saken är ju den att folk gillar listor och index. Med denna lilla dopning så hamnar kortet bättre jämfört med andra 1080 i listorna. Om han klockar själv vet man ju att det är trams då t.ex EVGA säljer samma kort med olika frekvenser till olika pris. Men det är psykologisk viktigt med inbördes placering i listor för att framstå som bäst.

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Fult, det är väl snarare så att konsumenter kan glömma att ställa om till OC istället för erfarna testrecensenter.

Just nu är jag mer bitter än upprymd över Pascal lanseringen efter den rena mjölkningen som pågår. Skulle jag dessutom köpa ett kort idag så är jag övertygad om att en mer tweekad variant från samma tillverkare skulle finnas ute om ett par månader. Känner att det inte finns några alternativ till att vänta till slutet av juli även ifall jag inte redan bestämt mig för det.

Visa signatur

MB: MSI MAG X670E Tomahawk WIFI // CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC 10Gb // Acer Predator XB271HU
RAM: Kingston FURY Beast 64GB DDR5 6000MHz CL30 // PSU: Corsair RM1000X 3,1 ATX
SSD: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB // Arctic Liquid Freezer III 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Saxat från nyheten:

Vad gäller andra aktörer kontrollerar testlabbet alltid att allt står rätt till med alla grafikkort och att de testas med rätt klockfrekvenser, det vill säga de konsumenter kan vänta sig direkt ur kartong.

"Gällande Asus är det någonting som bekräftats av SweClockers som har bolagets Geforce GTX 1080 Strix Gaming i testlabbet."
Jag förväntar mig släpp innan kl 15 idag. Känn ingen press!

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

kan ju lova att de flesta som skaffar ett 1080 inte kommer klocka det manuellt utan köra det endast som dom köpte.
då är det inte att leta problem där det inte finns. hade varit rättfärdigat om varenda användare överklockar sina kort manuellt. folk som köper korten (iaf dom som gör research som man ska) kommer därför kolla på recensioner. då ser dom en klockfrekvens och senare även hur mycket fps de ger. sen när dom själv köper kortet har dom inte samma prestanda om dom inte manuellt slår på OC mode. då har dom kryddat på siffrorna för att få det att verka bättre, men till kund släppt nedklockat.

Dom som gör "research som man skall" kommer veta att det finns olika "modes" på kortet.
Allt detta handlar om är att det finns olika "modes" på korten som alla kan välja mellan, skillnaden är bara vilket mode som är standard.
Du skall få se att det kommer kort på marknaden som har OC mode som standard.

Skrivet av Ratatosk:

Om funktionen inte fungerar på ett kort som köps är det en annan sak och då är det skäl för reklamation, tillverkarna anger ju att det skall gå att byta modes.

Permalänk
Medlem

Fan, MSI's "tyngsta" variant går för 8900:- på Webhallen...vilket jävla skämt!

Edit: Kollar man på komplett så ser man att flera hundra Founders Edition är på väg in från de olika partnertillverkarna i början på juli...preliminärt. Som om någon skulle vilja ha det skräpet framför de andra. Jo den här lanseringen har du ju lyckats just snyggt med.
Skön känsla när man köper ett nytt grafikkort, att känna sig blåst

Visa signatur

MB: MSI MAG X670E Tomahawk WIFI // CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC 10Gb // Acer Predator XB271HU
RAM: Kingston FURY Beast 64GB DDR5 6000MHz CL30 // PSU: Corsair RM1000X 3,1 ATX
SSD: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB // Arctic Liquid Freezer III 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Men det är psykologisk viktigt med inbördes placering i listor för att framstå som bäst.

Exakt så ser jag också på saken. Sen om skillnaden i praktiken är 2 FPS, så hamnar man ändå högre på listan då det ofta är de marginalerna man pratar om.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan tänka mig att det är en grej med GP104 som inte stödjs fullt ut av appen än. Med några uppdateringar lär den fungera fint!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9