Radeon RX 460 prestandatestas i 3DMark 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Man får ett 750Ti under tusenlappen. GTX 950 känns märkligt att jämföra mot dock, det är ett 50% dyrare kort.

Om AMD sagt att det nya kortet ska prestera som ett GTX950 är det väl lämpligt att kontrollera påståendet?

Skrivet av anon56869:

Jag hade hoppats på 6stk singleslot kort i min dator men de får max dra 44w per kort i såfall.

PCIe-standarden sätter gränser för hur mycket ström moderkortet behöver kunna leverera.
75W gäller endast för grafikkort i 16x slot.
I övrigt ligger taket på 25W per slot.
Kanske bättre med små grafikkort som har extra strömmatning?

Skrivet av jOnÄTÄn:

... I vilket fall så är... GTX 750 ti 1GB ... dåliga köp för gaming. ...

Min GTX750Ti var alldeles ypperlig för gaming (tills jag gav min dotter kortet och bildskärmen för drygt ett år sedan). Körde alla spel maxade (i 1680x1050) utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Har en dator med i5 4650k och den klarar knappt Minecraft i 1080p. Ett GTX950 eller detta RX460 är ju väldigt mycket snabbare.

Jag tror nog att Johan86c syftar på APU. Man köper nog inte 4670k om man har tänkt köpa något billigt grafikkort. De nya APU:na kanske får Polaris 11 dessutom.

Skrivet av Olle P:

Min GTX750Ti var alldeles ypperlig för gaming (tills jag gav min dotter kortet och bildskärmen för drygt ett år sedan). Körde alla spel maxade (i 1680x1050) utan problem.

Jag tror att poängen var 1GB. Har du 2GB i ditt så är är det helt okej kort.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Jag tror nog att Johan86c syftar på APU. Man köper nog inte 4670k om man har tänkt köpa något billigt grafikkort. De nya APU:na kanske får Polaris 11 dessutom.

Vet inte riktigt om jag håller med om att man bara köper 4670k om man inte ska köpa ett billigt grafikkort. Jag kör den med ett HD7770 som jag köpte för 1176kr 2012

Permalänk
Avstängd

Hur presterar 2-way XF RX460 mot ett RX480 vore intressant att veta?

Edit: Kollade lite hur 2-way SLI GTX950 står sig mot andra kort... (om det nu går att göra så)?
http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_950_gami...

(Kollade också hur GTX750Ti presterar mot GTX950... GTX950 ser klart mycket bättre ut än GTX750Ti i 3DMark.)

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Vet inte riktigt om jag håller med om att man bara köper 4670k om man inte ska köpa ett billigt grafikkort. Jag kör den med ett HD7770 som jag köpte för 1176kr 2012

Förstås inte alla, har sett folk med 5820k och 750 Ti.
Men majoriteten som köper budgetkort köper nog inte en dyr processor, speciellt inte om prioriteten är spel.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Om AMD sagt att det nya kortet ska prestera som ett GTX950 är det väl lämpligt att kontrollera påståendet?

Absolut, men det känns fortfarande lika märkligt att de jämför mot ett så pass mycket dyrare kort. Oavsett vem som kommit med påståendet.

Permalänk
Medlem

Exemplaret skall ha klockats till bara 1000 MHz. Dess bas i desktop ryktesvis är på 1155 MHz på <50 watt vet ej boost.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad folk säger kommer ju detta vara en liten guldklimp för 1000 kr. Stödjer väl HDR för hemmabioprojektorer och går ypperligt att spela på i 1080p, fast inte i Ultra i tunga titlar. Men det är ju grymt att det kommer billiga grafikkort som faktiskt är bra och som funkar till allt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dazelou:

Enligt följande
http://wccftech.com/amd-r9-480x-470x-specs-allegedly-revealed...

Så var rx 460 kortet det som jämfördes mot 950 tidigare i SW Battlefront. Systemet med 460 drog då 54W mindre, dvs antagligen runt 40W.

Härligt, tack för länken!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Om AMD sagt att det nya kortet ska prestera som ett GTX950 är det väl lämpligt att kontrollera påståendet?

PCIe-standarden sätter gränser för hur mycket ström moderkortet behöver kunna leverera.
75W gäller endast för grafikkort i 16x slot.
I övrigt ligger taket på 25W per slot.
Kanske bättre med små grafikkort som har extra strömmatning?

Min GTX750Ti var alldeles ypperlig för gaming (tills jag gav min dotter kortet och bildskärmen för drygt ett år sedan). Körde alla spel maxade (i 1680x1050) utan problem.

Nä 75w gäller väl även 8x och 4x slot'ar såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Kan man hoppas på passivt kylda?
Men runt 1300 kr i Sverige låter inte så kul

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArcticFire:

Jag tror nog att Johan86c syftar på APU. Man köper nog inte 4670k om man har tänkt köpa något billigt grafikkort. De nya APU:na kanske får Polaris 11 dessutom.

Jag syftade såklart på GPU, att sedan Intel tror att många kommer köra deras bättre i7or och sämre Xeon utan extern gpu är lite synd.
Men det jag är fundersam på är var gränsen ligger från när man bör överge den inbyggda gpun. Istället för att köpa en i5 4670k med extern billig gpu som den tråden handlar om, så får man för samma pris en billig i7a och som man använder den inbyggda gpun till. Frågan är vad som ger mest för pengarna? Det beror såklart vad man ska använda datorn till.

Permalänk
Avstängd

Men när släpps 480/490 ???

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaves:

Men när släpps 480/490 ???

RX480, 29 Juni.
RX 490?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Azodan:

Vet inte riktigt om jag håller med om att man bara köper 4670k om man inte ska köpa ett billigt grafikkort. Jag kör den med ett HD7770 som jag köpte för 1176kr 2012

Jag köpte mitt 750Ti 2GB för 700kr begagnat precis efter lanseringen. Väldigt prisvärt även om det inte är direkt snabbt i dagens nyaste grafikkrävande spel i 1080p.

Skrivet av ArcticFire:

Förstås inte alla, har sett folk med 5820k och 750 Ti.
Men majoriteten som köper budgetkort köper nog inte en dyr processor, speciellt inte om prioriteten är spel.

Du måste syfta på mig då jag sitter på ett 750Ti och 5820K. Till skillnad från pubertala p12or som bara tycker att man ska ha det fläskigaste grafikkväg och som endast lirar godisbelönande skitspel som Heartstone, DOTA, CS, Grand Theft Auto V och Star Wars Battlefront lirar jag äldre spel alltifrån tidigt 90-tal till dagens (okej DOTA ser dock hyffsat kul ut dock!). Istället för dessa skitspel som kräver småtransaktioner för att man ska få ut den fulla spelupplevelsen så lirar jag riktiga spel som är betydligt mer överlägsna i spelglädje och inte kräver att man hostar upp 7000kr för ett grafikkort som blir omordernt inom ett år.

Att jag gick 750Ti är för att jag ville ha ett passivt, svalt, strömsnålt tyst kort men fortfarande med en kraftig cpu och 32gb ram som kan göra det mesta i sin väg. Jag gör mycket annat än att lira spel. Faktum skulle jag säga att processorn arbetar mer när man surfar med 20+ tabbar öppna än att lira random modernt spel där grafikkortet gör det mesta av jobbet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaBlack:

RX480, 29 Juni.
RX 490?

Vadå kommer ingen 490? Är det 480 som ska daska gtx 1070 på fingrarna?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Vega är väl en separat grafikkorts familj från Polaris 10 och 11? Eller som jag undrar är Polaris 11 vega?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@Xaves:
Finns inget som tyder på att Något Rx 490 baserad på Polaris existerar.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Daark:

Alla pci-e kontakter kan väl ge 75 watt, så alla moderkort borde kunna köra den?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, jag hade tidigare en Dell Optiplex SFF, den ville inte ge mer än 25 watt till ett externt grafikkort, eller det stod på moderkortet "max 25 watt)

Permalänk
Medlem

detta kort kommer att mestadels att finnas i billiga elgiganten datorer=)...

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wyver:

@Xaves:
Finns inget som tyder på att Något Rx 490 baserad på Polaris existerar.

Där dog en liten bit av mig

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vänta bara tills partnertillverkarna kommer ut med kort med extra 6pins strömförsörjning, då j*vlar blir det fart på överklockandet!

...

Ja absolut. Men då är det ju extra kontakter och inte direkt strömförsörjning via bussen som gäller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xaves:

Där dog en liten bit av mig

Men "Vega" kommer däremot i Q4 2016/Q1 2017 vilket så vitt jag förstår det blir motsvarigheten till "Fury" och "Fury X".

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaves:

Där dog en liten bit av mig

Vad jag vet så har hela POLARIS arkitekturen presenterats där RX480, 470 och 460 ingår. Ett RX490 kanske kommer med VEGA arkitekturen (återstår att se).

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Nä 75w gäller väl även 8x och 4x slot'ar såvitt jag vet.

Något av en definitionsfråga.
Enligt Wikipedia får grafikkort med 16x kontakt konfigurera sig att dra upp till 75W.
Jag vet inte om kortet kan göra denna konfigurering i kortare slotar. Övriga kort är i alla fall begränsade till max 25W (eller 10W, för mindre kort).

Permalänk
Medlem

Hehe, tittar runt på nätet om folks uppfattning om tdp, som gäller både för cpu gpu och hela datorn. Tdp bygger på fasta standarder, om ett kort kräver 150 watt tdp så innebär det från PSUn allt från 76-150 watt effekt från PSUn. pci-e ger 75 watt, 6-pin ger 75 watt, 8-pin ger 100 watt. Lite OT men ändå.Kan bygga på med VRM och antal faser de använder när de går från 12 volt till 1 volt, men orkar inte.

Edit. Antar AMD minskar kostnaden med att öka antal VRM 6+1, billiga moduler och kondensator medans Nvidia använder dyrare versioner 5+1 , en av anledningarna till att AMD kan sänka priset. Varför öka antalet för att klara bättre toleranser men man höjer effekten. Tänk om AMD gått dyrt, säkert att AIB kör dyrt endast 5+1 men kostar några hundra mer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Något av en definitionsfråga.
Enligt Wikipedia får grafikkort med 16x kontakt konfigurera sig att dra upp till 75W.
Jag vet inte om kortet kan göra denna konfigurering i kortare slotar. Övriga kort är i alla fall begränsade till max 25W (eller 10W, för mindre kort).

Jo precis, 16x sloten kan ju köra även i 8x och 4x.

Ska man köra ett graifkkort i en kortare 1x pci express port så måste man ju ha en adapter som kan strömföras.
Jag tänkte dock ha korten på moderkortet som har 6stk full längds pci-express portar och totalt ca. 265w strömtillförsel till dessa.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon159643:

De flesta som köper en sådan GPU har väl en nerbloatad CPU med inbyggd GPU. Hur meningsfullt är det då att köpa en så billig extern gpu? Nu vid releasen kanske, men när nästa ännu mer bloatade versioner av cpuer kommer till jul så blir skillnaden mindre.

Extremt meningsfullt, jag har en speldator i en övernattningslägenhet med ett AMD A10-7850K och ett R7 360 som det externa grafikkortet ger minst dubbla prestandan, ett RX460 ger kanske 3-4 gånger.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Min GTX750Ti var alldeles ypperlig för gaming (tills jag gav min dotter kortet och bildskärmen för drygt ett år sedan). Körde alla spel maxade (i 1680x1050) utan problem.

Jag vet jag har haft ett GTX 750TI och äger ett GTX 750 så jag har koll på prestandan, däremot är båda av 2GB varianten. Det jag påstod var att 1GB varianten är ett dåligt köp för gaming. Vilket jag står fast vid.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Jag tror nog att Johan86c syftar på APU. Man köper nog inte 4670k om man har tänkt köpa något billigt grafikkort. De nya APU:na kanske får Polaris 11 dessutom.

Jag tror att poängen var 1GB. Har du 2GB i ditt så är är det helt okej kort.

En Bristol Ridge/Carrizo APU är inte ens hälften så stark som RX 460. Samma med en Intelprocessor med GT4-grafik. I bärbara bör Polaris 11 kunna ersätta kretsar som GTX 960M, 965M och 970M. Tänk t.ex. MacBook Pro som kör M370X med 640 SPs eller GT750M med 384 CUDA-kärnor, där M370X fortfarande ger Iris Pro 580 stryk. När processorer har lika stark IGP/iGPU pratar vi snarare om 2018 eller så. Kretsarna som sitter i konsoler är ändå relativt strömhungriga och custom-kretsarna köps inte in av OEM:er. Processorprestandan i dem är på tok för låg för en vanlig speldator. Fram tills att iGPUer blir lika starka som Polaris 11 finns det många kretsar att sälja och Polaris 11 har förhoppningsvis hunnit fasas ut innan dess. Starkaste iGPUn du kan köpa på desktop är ju dessutom GT3e i Broadwell, alltså 5775C för 4000 kr med Iris Pro 6200. För samma pris kan du köpa en Core i5 Skylake och ett RX 470, eller nästan RX 480 4GB och Core i5 Skylake så när som hundralappar. Eller ett RX 460 och spara pengarna som blir över. RX 460 är fortfarande mycket snabbare än Iris Pro 6200/5775C. Någon APU som spöar 5775C finns det däremot inte.

Prisskillnaden mellan 4670K och 4460 är drygt 500 kr för övrigt. Man kan mycket väl köpa det utan att ha behov av ett GTX 1080.