Går det att uppgradera till 1070?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Finns ingen mening att köra i7 för spel. Köp i5 om du ska köpa ny processor.

Det där va sant för några år sen. Det blir allt vanligare att spel utnyttjar fler trådar, och det kan skilja 10-20 FPS i vissa fall. Men visst, om du har ett uselt grafikkort som flaskar alla spel så kvittar det vad du har för CPU. Då kan du lika gärna sitta på en i3. Men är grafikkortet inte flaskhalsen så kan en i7 göra enorm skillnad. Utmärkt för alla som måste sänka sina grafikinställningar för att nå upp till ett mål, t.ex. 90 eller 144 FPS. Har du en i7 så behöver du inte sänka lika mycket som du måste med en i5 eftersom att för varje steg du sänker grafiken så flaskar ditt grafikkort mindre och spelet blir mer beroende utav processorn.

Sen så måste man ju även kolla vad processorerna ligger i för pris. När jag köpte min 6700K så kostade den bara 600kr mer än än 6600K och med en sån liten skillnad så skulle det bara vara dumt att välja i5. Idag ser det dock lite annorlunda ut. 6700K verkar ha gått upp i pris, samtidigt som 6600K har gått ner, och nu är skillnaden nästan 1200kr, och då kan det vara värt att fundera på vad man prioriterar. Jag kör många CPU-tunga spel (simulatorer), så för mig var det ett ganska så självklart val, och det är verkligen inget jag ångrar kan jag säga, men så ser det inte ut för alla. Man får helt enkelt titta på vad för typ av spel man ska spela och anpassa sitt köp efter det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Sitter själv med ett GA-X58A-UD5 (rev 2.0) samt ett 1080 och det har inte varit några problem. Kan inte minnas just nu om jag sitter på det senaste bioset eller inte dock (det 5 år gamla). Men det var var inga bekymmer, plug & play.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Poängen var att 2600k utpresterade senate I5an.

Och sen ska du ignorera att en annan i5:a utpresterar i7:an?

Permalänk

Går så länge du har pci16 väl ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Och sen ska du ignorera att en annan i5:a utpresterar i7:an?

Som i sin tur blir utpresterad av broadwell i7an. De modellerna är ju lite speciella med sin stora cache.
Det jag menade var att en 2600k fortfarande är aktuell och presterar ganska nära 6600k i vissa fall över i vissa fall under men ganska jämnt, och det är ju tack vare de extra trådarna. Så väljer man en i7 kommer man kunna behålla den betydligt längre än motsvarande i5.
Men det är inget fel på i5 heller om man hellre lägger pengar på något annat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Skrivet av Lobocut:

@spicy_mama: Kommer att byta moderkort, processor och minnen under hösten.

Köp 1070 under hösten isåfall, det lär antagligen ha gått ner i pris något då.

Permalänk
Avstängd

Fick mitt 1070 idag och monterade in det. Inga som helst problem, tummen upp.