Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tycker tvärtom att wiki:n är riktigt bra, även när man väl ska installera Xorg. Läs här, och klicka dig vidare till de olika länkarna och läs vidare:

https://wiki.archlinux.org/index.php/xorg

Om du tycker att det är jobbigt med Arch så rekommenderar jag istället Manjaro, som har en mycket enklare installation!

Då Arch är målriktad för mer avancerade användare så tror jag inte det finns en in-depth installationsguide utan det är ju mest Wiki:n man får använda. Är det något kommando du inte förstår så bör du googla det innan du använder det, t.ex. lspci:

https://www.google.se/search?q=lspci&ie=utf-8&oe=utf-8&client...

EDIT: Ubuntu har många manpages med lite mer information om vad olika kommandon gör. Testa att googla Ubuntu lspci!

EDIT2: Är du för övrigt nybörjare med Linux så rekommenderar jag starkt att man börjar med t.ex. Ubuntu. Community:n är riktigt bra och man får ställa i princip vilka frågor som helst på deras forum, till skillnad från Arch Forum där man oftast blir hänvisad till wiki:n om man ställer en fråga som kan på ett eller annat sätt svaras av wiki:n! Sedan så är det även mycket lättare att komma igång med Ubuntu än det är med Arch, och när man väl har suttit en tid med Ubuntu och lärt sig en massa olika kommandon samt vad de gör och även om hur Linux fungerar i stort så är steget till Arch mycket enklare (talar från egen erfarenhet)!

Har kört Linux emellanåt i ett flertal år men tänkte försöka mig på en installation av Arch för att lära mig det mer djupgående inför nytt jobb. Jag tänker alltså inte att använda mig av min Arch-installation utan jag vill ha en labbmiljö som VM under Windows. Manjaro eller Ubuntu intresserar mig därför inte nämnvärt och jag har kör dem förr.

Nu fick jag det att rulla till slut men jag vill lära mig mer om Linux uppbyggnad (mappstruktur och tänk) inte bara hur man knappar in kommandon för att få det att fungera. Någon bra källa för att lära sig detta?

EDIT: Angående installation av Xorg så hade det varit trevligt om de beskrev skillnaden mellan de olika paket man kan välja när man installerar Xorg. Exempelvis.

Permalänk
Medlem

@Murer: Material som har hjälpt mig förstå mycket om linux som jag ofta rekommenderar till andra är http://www.tldp.org/LDP/abs/html/ , vilket är en scripting guide men även har bra tips vid sidan om.

För information om filsystemet skulle jag rekommendera detta http://www.tldp.org/LDP/intro-linux/html/sect_03_01.html

Happy reading!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Har kört Linux emellanåt i ett flertal år men tänkte försöka mig på en installation av Arch för att lära mig det mer djupgående inför nytt jobb. Jag tänker alltså inte att använda mig av min Arch-installation utan jag vill ha en labbmiljö som VM under Windows. Manjaro eller Ubuntu intresserar mig därför inte nämnvärt och jag har kör dem förr.

Nu fick jag det att rulla till slut men jag vill lära mig mer om Linux uppbyggnad (mappstruktur och tänk) inte bara hur man knappar in kommandon för att få det att fungera. Någon bra källa för att lära sig detta?

EDIT: Angående installation av Xorg så hade det varit trevligt om de beskrev skillnaden mellan de olika paket man kan välja när man installerar Xorg. Exempelvis.

Då hänger jag med!

Då måste jag nog ändå rekommendera det absolut bästa sättet att lära sig om hur Linux systemet fungerar - Linux From Scratch:

http://www.linuxfromscratch.org/

Där får du veta steg för steg om hur ett Linux system är uppbyggt, medan Arch är lite enklare (sett från LFS). När jag själv installerade Arch för ca 2 år sedan så fanns det inte så många guider utan man blev oftast alltid hänvisad till wiki:n (även gällande kommandon) så kan tyvärr inte hjälpa dig med detta, men någon annan kanske känner till en nyligen släppt in-depth guide? Det jag gjorde var att kolla på olika YouTube klipp där folk installerade systemet och vissa berättade även om vad olika kommandon gör. Ser nu att det har dykt upp en massa olika installations-tutorial klipp på YouTube:

https://www.youtube.com/results?search_query=install+arch

Något/några av dessa kanske kan hjälpa dig?

Nu för tiden när jag håller på och fixar till så dyker det upp kommandon som jag aldrig tidigare sett, och enklare google-sökningar brukar oftast förklara vad de gör. Det är en principsak som man vänjer sig när man väl satt in sig i Linux då det finns så många olika kommandon och man inte minns alltid vad varje kommando gör!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manarky:

@Murer: Material som har hjälpt mig förstå mycket om linux som jag ofta rekommenderar till andra är http://www.tldp.org/LDP/abs/html/ , vilket är en scripting guide men även har bra tips vid sidan om.

För information om filsystemet skulle jag rekommendera detta http://www.tldp.org/LDP/intro-linux/html/sect_03_01.html

Happy reading!

Tack. Den andra länken som beskrev ett exempel på uppbyggnad av mappstruktur var väldigt bra.

Skrivet av Icte:

Då hänger jag med!

Då måste jag nog ändå rekommendera det absolut bästa sättet att lära sig om hur Linux systemet fungerar - Linux From Scratch:

http://www.linuxfromscratch.org/

Där får du veta steg för steg om hur ett Linux system är uppbyggt, medan Arch är lite enklare (sett från LFS). När jag själv installerade Arch för ca 2 år sedan så fanns det inte så många guider utan man blev oftast alltid hänvisad till wiki:n (även gällande kommandon) så kan tyvärr inte hjälpa dig med detta, men någon annan kanske känner till en nyligen släppt in-depth guide? Det jag gjorde var att kolla på olika YouTube klipp där folk installerade systemet och vissa berättade även om vad olika kommandon gör. Ser nu att det har dykt upp en massa olika installations-tutorial klipp på YouTube:

https://www.youtube.com/results?search_query=install+arch

Något/några av dessa kanske kan hjälpa dig?

Nu för tiden när jag håller på och fixar till så dyker det upp kommandon som jag aldrig tidigare sett, och enklare google-sökningar brukar oftast förklara vad de gör. Det är en principsak som man vänjer sig när man väl satt in sig i Linux då det finns så många olika kommandon och man inte minns alltid vad varje kommando gör!

Det är väl det. Jag som inte använt bash så flitigt i Linux kan få det lite svårt när de i Beginner's Guiden bara skriver "copy X to Y" eller "Edit file X to Z". Nu vet jag ju att copy är cp och jag kan redigera/skapa textfiler med nano eller vim men det känns ändå som att jag kan missa ganska mycket när de inte går igenom basicgrejerna som kan vara bra för en nybörjare som mig. En sak som hade gjort installationen änn värre är om jag inte vetat att det går att pipea output från kommandon till less osv. Det känns helt enkelt inte som en Beginner's Guide!

Jag har programmerat en hel del och där använder jag Google flitigt och vet nästan alltid vad jag ska googla på för att få rätt svar. Men jag minns att det var väldigt svårt att veta vad man skulle googla på när jag var ny. Då var en välbyggd nybörjarguide med bra djup guld värt. Samma sak nu när jag är relativt ny på ett operativsystem, man vet inte riktigt alltid vad man ska googla på.

LFS funderade jag på innan men efter lite Googlande verkade Internet vara överens (Internet och överens? ) om att man kan börja med att ge sig på en Archinstallation. Och jag hade väl kanske tänkt att snickra ihop LFS efter jag fått Arch att rulla på fint.

Är för övrigt väldigt tacksam för att ni lägger tid och ger mig bra svar.

Permalänk
Medlem

För att gå tillbaka till diskussionen om videoredigering på Linux så fungerar faktiskt Blender förvånansvärt bra till ändamålet.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLjyuVPBuorqIhlqZtoIvnA...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Någon som testat senaste linux mint? Kör mate och är väldigt imponerad hur stabilt det är out of the box

Permalänk
Medlem

Det som håller mig undan Linux på skrivbordet mest är att X alltid känns slött. Det känns som det har inputlag och bara inte hänger med på samma sätt som varken windows eller OSX gör.

Jag skulle säkert kunna mäta upp det, men som det är nu är det bara känslan som är fel.
Är det någon som upplevt samma och har idéer om hur man löser det?

Om inte annat får jag väl vänta in wayland och hoppas att det känns bättre där.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@sniglom: Det beror nog på vilken skrivbordsmiljö man kör, Ubuntu med KDE (Kubuntu) upplever jag att det är laggigt, Gnome och Mate tycker jag är rappare än Windows. Unity och Cinnamon har jag för lite erfarenhet av så de kan jag inte uttala mig om.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av kaminbobby:

Någon som testat senaste linux mint? Kör mate och är väldigt imponerad hur stabilt det är out of the box

Har inte installerat det ännu, tänkte vänta några veckor eller tills jag har tid att installera om. Men är väldigt taggad

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

@sniglom: Det beror nog på vilken skrivbordsmiljö man kör, Ubuntu med KDE (Kubuntu) upplever jag att det är laggigt, Gnome och Mate tycker jag är rappare än Windows. Unity och Cinnamon har jag för lite erfarenhet av så de kan jag inte uttala mig om.

Jag har alltid upplevt samma sak oavsett skrivbordsmiljö, därav tror jag att det ligger i X snarare än din fönster- eller skrivbordshanterare. Har kört bland annat fluxbox, blackbox, "ren" x11, KDE2/3, Gnome, xfce med fler och aldrig känt att det fungerar lika mjukt/rappt/responsivt.

Ta mig inte fel, försöker inte starta ett flamewar. Detta är min upplevelse av grafisk linuxmiljö och det är för mig något som håller mig tillbaka från att gå över.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

@sniglom: Well, du kan ju alltid pröva Gnome med Wayland backend, eller Weston (?) tror jag men den är ju endast referens för Wayland.

Själv har jag upptäckt att mycket beror på vilken drivrutin man använder med X. På min bärbara har jag Intels HD 3000 och då använder jag Intels drivrutin. Endast för att den gör Gnome Shells animationer lite mer fullständiga och mjuka. Men jag prövade utan och lät den falla tillbaka på modesetting eftersom Archwikin nämnde det och jag tyckte att det blev mer responsivt, men dock inte lika pigg på animationerna.

Minns inte riktigt hur skillnaden var mellan Gnome med Wayland och X. Jag har för mig att Wayland körs genom modesetting också, så det torde ha varit snarlikt. (Under en period körde jag uteslutande genom Wayland, för Epiphany på X med modesetting var ingen hit...)

Visa signatur

PHOBOS | R7 5700G | RX 7900 XT && ZELOS | Envy x360 | R7 4700U, båda med Fedora Silverblue.

Permalänk
Medlem

någon som testat wayland, weston eller sway för den delen? jag tänkte försöka mig på att byta vädigt snart.
absolut värt ett försök för sniglom också tror jag

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNorthernlight:

@sniglom: Well, du kan ju alltid pröva Gnome med Wayland backend, eller Weston (?) tror jag men den är ju endast referens för Wayland.

Själv har jag upptäckt att mycket beror på vilken drivrutin man använder med X. På min bärbara har jag Intels HD 3000 och då använder jag Intels drivrutin. Endast för att den gör Gnome Shells animationer lite mer fullständiga och mjuka. Men jag prövade utan och lät den falla tillbaka på modesetting eftersom Archwikin nämnde det och jag tyckte att det blev mer responsivt, men dock inte lika pigg på animationerna.

Minns inte riktigt hur skillnaden var mellan Gnome med Wayland och X. Jag har för mig att Wayland körs genom modesetting också, så det torde ha varit snarlikt. (Under en period körde jag uteslutande genom Wayland, för Epiphany på X med modesetting var ingen hit...)

Det känns som felet inte har berott på drivrutin, utan nästan på hur X ritar upp saker. Förstår om det låter vagt, då jag inte mätt eller filmat med någon högfps-kamera. Det känns bara annorlunda.

Skulle kunna pröva mer med Wayland, men frågan är om situationen är bättre där, är tveksam till att prestandan på X-kompatibilitetslagret skulle vara bättre än ren X.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

@sniglom: Det beror nog mycket på vilka program man kör, men för mig så har prestandan i XWayland varit nog likt ren X så jag har inte ens tänkt på det. Det enda problem jag har haft var att när jag skulle köra ett Java projekt i NetBeans så kasta den ett antal varningar om att den inte kan nå X osv, men det funkar ändå.

Jag tyck du borde prova, vem bryr sig om det som rent tekniskt är bäst? Huvudsaken är att man själv är nöjd.

Visa signatur

PHOBOS | R7 5700G | RX 7900 XT && ZELOS | Envy x360 | R7 4700U, båda med Fedora Silverblue.

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Det som håller mig undan Linux på skrivbordet mest är att X alltid känns slött. Det känns som det har inputlag och bara inte hänger med på samma sätt som varken windows eller OSX gör.

Jag skulle säkert kunna mäta upp det, men som det är nu är det bara känslan som är fel.
Är det någon som upplevt samma och har idéer om hur man löser det?

Om inte annat får jag väl vänta in wayland och hoppas att det känns bättre där.

Problemet är att i Linux körs X i userspace och behöver använda systemanrop för att uppdatera vyn, vilket tar mycket längre tid. I Windows är det grafiska gränssnittet en del av kärnan och därför är det mycket rappare.

Permalänk
Medlem

Linux och banktjänster.

Jag har en fråga angående Linux Mint (eventuellt Deepin).

Min brorsdotter vill att jag ska "uppgradera" hennes dator som är minst 12 år gammal. Då hon är ensamstående mor med 2 barn blir ju budgeten väldigt tight. Då funderar jag på att man kanske ska installera Linux på en helt ny burk för att spara kostnaden för ett OS.

Hon gör ju egentligen inget mer på datorn än surfar, facebookar, redigerar lite egna videosnuttar och foton samt spelar enklare spel (de flesta är web-baserade).

Dock använder hon Swish i mobilen och betalar räkningarna via internetbank (Swedbank).

Då uppstår ju naturligtvis frågan om hur banktjänster fungerar i Linux?

Dessutom - hur svårt är det att "lära" sig använda Linux efter att alltid ha använt Windows är ju en annan fråga som kanske tarvar sitt svar innan man sätter igång bygget. Hon är definitivt ingen tekniknörd kan jag väl säga.

Permalänk
Medlem

@Bengti
Verkar ju som en god aspirant för Debian som Ubuntu är en avknoppning av och Mint som är en avknoppning av Ubuntu.

Har använt Linux Mint och Firefox att betala räkningar och banktjänster med på Nordea sedan förra året, innan dess sporadiskt.
Man får använda Bankdosa och e-kod för inloggning och signering.

Antar att det är knepigare än att använda Bank-id. Har någon gång använt Bank-id på mobilen för att legitimera mig på datorns Webbläsare, kan ha varit till skattemyndigheten.
Swish vet jag inget om.

Alla webbläsare aktiviteter bör fungera under Linux som på Windows. Linux har många spel och de flesta gratisprogrammen finns, är ju GNU program från början och stöder Linux fullt ut.
Finns flera video och foto redigerare till Debian/Mint

Windows och Linux Mint är olika OS med olika fördelar och nackdelar.
En liten grej som är som när det händer får mig att bli irriterad är att: Att dubbelklicka för att markera en hel e-post adress, går i Windows men inte i Linux (Debian), där får man markera "old school".
Mycket sådant är det mellan Windows och Linux, samma sak mellan Android och IOS.

Att få en dator att fungera med Linux idag är som att få igång Win10, 85-95% av datorerna kommer allt fungera utan problem, på den resterande delen får man pula manuellt eller inse att det inte fungerar.

PS. För att inte skapa en oläsbar vägg av text, får du komma med fler frågor och krav på förtydligande.
Förhoppningsvis finns det Swec medlemmar som kan svara bättre DS.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengti:

Jag har en fråga angående Linux Mint (eventuellt Deepin).

Min brorsdotter vill att jag ska "uppgradera" hennes dator som är minst 12 år gammal. Då hon är ensamstående mor med 2 barn blir ju budgeten väldigt tight. Då funderar jag på att man kanske ska installera Linux på en helt ny burk för att spara kostnaden för ett OS.

Hon gör ju egentligen inget mer på datorn än surfar, facebookar, redigerar lite egna videosnuttar och foton samt spelar enklare spel (de flesta är web-baserade).

Dock använder hon Swish i mobilen och betalar räkningarna via internetbank (Swedbank).

Då uppstår ju naturligtvis frågan om hur banktjänster fungerar i Linux?

Dessutom - hur svårt är det att "lära" sig använda Linux efter att alltid ha använt Windows är ju en annan fråga som kanske tarvar sitt svar innan man sätter igång bygget. Hon är definitivt ingen tekniknörd kan jag väl säga.

Mobilt bankid ska finnas i alla fall (resten bör ju funka över nätet)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tack för svaren,

Jag glömde naturligtvis Bank-ID men det svarade ni ju på så allt är frid och fröjd - än så länge. Jag har beställt komponenter till en burk som väl kommer innan veckan är slut och när jag skruvat ihop den installerar jag Mint. Om jag får några problem återkommer jag med frågor.

Tack än en gång,

Bengt i Borlänge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengti:

Tack för svaren,

Jag glömde naturligtvis Bank-ID men det svarade ni ju på så allt är frid och fröjd - än så länge. Jag har beställt komponenter till en burk som väl kommer innan veckan är slut och när jag skruvat ihop den installerar jag Mint. Om jag får några problem återkommer jag med frågor.

Tack än en gång,

Bengt i Borlänge

Det låter bra. Vi finns här om du behöver hjälp med något!

Angående Bank ID så fungerar ej programmet vid samma namn, inte ens med Wine. Däremot så fungerar det utmärkt att antingen bara använda bankdosan löst, eller, om din bank stödjer det, Mobilt Bank ID.

Till filmredigering kan jag rekommendera Blender. Ja, det har faktiskt en robust film-redigeringsfunktion. Finns lite guider på YouTube och liknande.

Att inte vara tekniknörd kan nästan vara en fördel om du ska gå från Windows till Linux Mint. Är du "lite nörd" och är van med Windows helt igenom kan man bli frustrerad när saker inte fungerar på exakt samma vis som man är van vid. Startar du istället från att bara kunna använda webbläsare och ordbehandlare så kommer du inte märka någon skillnad alls mellan Mint och Windows.

Lite som att lära sig ett nytt språk vid vuxen ålder emot att lära sig något som sitt första språk.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Har provat Linux till och från under åren. Första gången någon gång under XP-tiden. Körde väl live installationer på distar man hört talas om. Tyckte det var invecklat och lät det vara något år. Har dock alltid varit nyfiken så har med jämna mellanrum testat Live-avbildningar för att se om någonting blivit bättre samt använt mig av en del diskverktyg. Har testat Red Hat, Debian, Ubuntu, Mint,

Nu senast för någon vecka sedan gav jag mig fan på att för tredje gången gillt få Linux att fungera på min HTPC. I Debian så var skalningen totalt körd med en oläslig fontsize. Dessutom hade både Debian, Lubuntu, Kubuntu etc. stora problem att skilja på amerikanskt samt svenskt tangentbord vilket gjorde att man inte kunde logga in efter att ha valt ett lösenord med ÅÄÖ i sig.

När jag väl lyckats hitta en fungerande guide som kringgick problemet med att amerikanskt tangentbord alltid valdes som default så kunde jag ta mig an nästa problem, att fixa den begränsade färgpaletten som är låst på limited som standard i Linux.
Gjorde ett script med full RGB som autostartade med Linux och fick äntligen korrekta färger. Ägnade även ett bra tag till att få till font etc. då Linuxdistar överlag saknar stöd för skalning etc. Efter en mängd tweakande så började det se ok ut.
Det tog ett tag innan jag listade ut hur man autostartade qBittorrent men när man väl visste var det enkelt. Värre var det med att man ej kunde minimera till tray och sedan maximera igen. Man var tvungen att ta fram menyn och välja "visa/öppna" efter varje gång man minimerat.
Installerade till slut Kodi och testade spela upp film. Fungerade ganska bra (förutom kraftig tearing) till diverse saker i Linux började krasha.

I slutändan trots allt jobb med att få det att fungera med Linux för sisådär hundrade gången genom åren så kom jag med underfund att Linux överlag är ett väldigt segt och instabilt operativsystem. Kärnan är säkerligen rock solid men grejerna runtikring som du använder i ett OS är allt annat än stabila.
Att göra så enkla saker som att öppna webbläsaren, starta filhanteraren, öppna en textfil, stänga ett fönster har alltid en liten fördröjning. I Windows 8.1/10 är verkligen allting direkt, snabbt och mjukt medans i Linux är det mest hackigt, laggigt och känns i mångt och mycket som det gjorde med Windows XP på mekanisk disk för många år sedan.
Visst minnesanvändningen är låg men till vilken nytta? Allting går ju så hemskt segt.

Jag har länge varit fascinerad av Linux och verkligen velat gilla det. Men det går bara inte, det känns alltid som att gå tillbaka 15 år i tiden till en primitiv, långsam, instabil och "dum" maskin.
I samband med detta så googlade jag lite på mina intryck och ser att även många Linux entusiaster erkänner att dessa tillkortakommanden är ett faktum. Det skulle vara fint att bli kvitt allt tjafs i bakgrunden i Windows, spioneriet etc. men absolut inte till detta pris.

Var är era intryck av Linux? Någon med liknande upplevelser som mig?

Permalänk
Medlem

Verkar som du mest har tittat på pre-bults eller distar för utvecklare. Har aldrig sett dom problem du beskriver, och då har jag ändå använt linux till och från sedan 99 och på den tiden var det inte speciellt användarvänligt för vanliga dödliga om man säger så. I dag så laddar man hem en dist till en USB, startar installationen väljer språk och installerar och sätter namn och lösenord.

Titta på Linux Mint, extremt enkelt att använda, deras cinnamon 64-bitars är bland det bästa som finns. Prova både 17,3 och 18. Deras nyste 18 är en helt ny rebuld, vilket gör att "nya" fel kan ha smugit sig in, och kan ge skumma resultat på vissa saker. När det gäller deras kontrollpanel och diskhantering så är det extremt lättanvänt, både grafiskt och i terminalen. Vilket innebär att du i princip bara behöver använda terminalen när du uppenbart gör något avancerat, för att spara tid och automatisera, eller då ett kommando uppenbart är snabbare eller säkrare än det som görs i GUI.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Nu senast för någon vecka sedan gav jag mig fan på att för tredje gången gillt få Linux att fungera på min HTPC. I Debian så var skalningen totalt körd med en oläslig fontsize. Dessutom hade både Debian, Lubuntu, Kubuntu etc. stora problem att skilja på amerikanskt samt svenskt tangentbord vilket gjorde att man inte kunde logga in efter att ha valt ett lösenord med ÅÄÖ i sig.

När jag väl lyckats hitta en fungerande guide som kringgick problemet med att amerikanskt tangentbord alltid valdes som default så kunde jag ta mig an nästa problem, att fixa den begränsade färgpaletten som är låst på limited som standard i Linux.
Gjorde ett script med full RGB som autostartade med Linux och fick äntligen korrekta färger. Ägnade även ett bra tag till att få till font etc. då Linuxdistar överlag saknar stöd för skalning etc. Efter en mängd tweakande så började det se ok ut.
Det tog ett tag innan jag listade ut hur man autostartade qBittorrent men när man väl visste var det enkelt. Värre var det med att man ej kunde minimera till tray och sedan maximera igen. Man var tvungen att ta fram menyn och välja "visa/öppna" efter varje gång man minimerat.
Installerade till slut Kodi och testade spela upp film. Fungerade ganska bra (förutom kraftig tearing) till diverse saker i Linux började krasha.

I slutändan trots allt jobb med att få det att fungera med Linux för sisådär hundrade gången genom åren så kom jag med underfund att Linux överlag är ett väldigt segt och instabilt operativsystem. Kärnan är säkerligen rock solid men grejerna runtikring som du använder i ett OS är allt annat än stabila.
Att göra så enkla saker som att öppna webbläsaren, starta filhanteraren, öppna en textfil, stänga ett fönster har alltid en liten fördröjning. I Windows 8.1/10 är verkligen allting direkt, snabbt och mjukt medans i Linux är det mest hackigt, laggigt och känns i mångt och mycket som det gjorde med Windows XP på mekanisk disk för många år sedan.
Visst minnesanvändningen är låg men till vilken nytta? Allting går ju så hemskt segt.

Jag har länge varit fascinerad av Linux och verkligen velat gilla det. Men det går bara inte, det känns alltid som att gå tillbaka 15 år i tiden till en primitiv, långsam, instabil och "dum" maskin.
I samband med detta så googlade jag lite på mina intryck och ser att även många Linux entusiaster erkänner att dessa tillkortakommanden är ett faktum. Det skulle vara fint att bli kvitt allt tjafs i bakgrunden i Windows, spioneriet etc. men absolut inte till detta pris.

Var är era intryck av Linux? Någon med liknande upplevelser som mig?

Jag vet inte vad du tagit för konstig distro, jag har inte märkt något av det där på vare sig Debian, Ubuntu eller Raspbian.

Du kanske skulle prova Kodibuntu? Det är en färdig htpc-distro med både filmspelare och desktop som du kan växla mellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

Verkar som du mest har tittat på pre-bults eller distar för utvecklare. Har aldrig sett dom problem du beskriver, och då har jag ändå använt linux till och från sedan 99 och på den tiden var det inte speciellt användarvänligt för vanliga dödliga om man säger så. I dag så laddar man hem en dist till en USB, startar installationen väljer språk och installerar och sätter namn och lösenord.

Titta på Linux Mint, extremt enkelt att använda, deras cinnamon 64-bitars är bland det bästa som finns. Prova både 17,3 och 18. Deras nyste 18 är en helt ny rebuld, vilket gör att "nya" fel kan ha smugit sig in, och kan ge skumma resultat på vissa saker. När det gäller deras kontrollpanel och diskhantering så är det extremt lättanvänt, både grafiskt och i terminalen. Vilket innebär att du i princip bara behöver använda terminalen när du uppenbart gör något avancerat, för att spara tid och automatisera, eller då ett kommando uppenbart är snabbare eller säkrare än det som görs i GUI.

Har uteslutande använt mig av "stable" releaser av kända distros så som Debian (Standard, LXDE, KDE, Gnome, Cinnamon), Ubuntu (Standard, Kubuntu, Lubuntu etc.), Mint osv. Just Mint har jag testat en 2-3 gånger och även det lider av det vanliga problemen (har dock inte testat den senaste). Det rör sig om många olika maskiner de har installerats på så det är ju inte några tillfälligheter det rör sig om. Har aldrig varit med om en problemfri linuxinstallation över 12-13 års användande.
Jag gillar Cinnamon men alla gånger jag har testat det så har det bara krånglat så har provat en annan dist/skrivbordsgränssnitt. Har även fått tipset av "renläriga" att hålla mig till Gnome som alltid ska funka då Cinnamon, KDE, Unity är resurskrävande och inte lika välutvecklade. Men ja, ingenting fungerar för mig trots att jag använder långt ifrån exotisk hårdvara.

Permalänk
Medlem

Du måste ha en himla otur
Har kanske installerat mint på en 10 datorer. Alla fungerar felfritt outofbox.
Enda disten jag bråkar med hemma är Arch, men det hör väl lite till på en sådan dist.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@Kunzite: Det där låter spännande helt enkelt. Vore bra om du mera precis beskriver vad för problem och fel du uppfattar och exakt hårdvara maskinen har. Min granne kör en 10+ år gammal maskin med Athlon 64x2, 8 GB RAM och 4x400GB diskar och klarar tom att köra 2x Windows 7 i VM för olika saker som programspecifikt inte går i Linux. Så hårdvaran är nog inte problemet mer än den frustrerande väntetid slöare prestanda ger, oftast i benchmarks.

När jag startar LM 17.3 live-ISO så får jag direkt ett skrivbord på skärmens ordinarie upplösning med ett klick till installationsprogrammet och kan direkt där välja svenska och allt i installationsprogrammet blir svenska, Från menyn kan du välja deras kugghjul och lätt ändra inställningar, språk, tangentbord etc.

Skulle du råka installera med engelska så kan du lätt efter en omstart ändra språk, tangentbord etc lika lätt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNorthernlight:

@sniglom: Det beror nog mycket på vilka program man kör, men för mig så har prestandan i XWayland varit nog likt ren X så jag har inte ens tänkt på det. Det enda problem jag har haft var att när jag skulle köra ett Java projekt i NetBeans så kasta den ett antal varningar om att den inte kan nå X osv, men det funkar ändå.

Jag tyck du borde prova, vem bryr sig om det som rent tekniskt är bäst? Huvudsaken är att man själv är nöjd.

Jag bryr mig om vad som är tekniskt bäst! Det här handlar om att jag upplever det som att X ritar långsamt. Om Waylands kompatibilitetslager för X inte är snabbare så ska jag ju inte byta dit. Självklart kan jag pröva bara för att, men så kul att installera distar native tycker jag inte det är.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sniglom:

Det som håller mig undan Linux på skrivbordet mest är att X alltid känns slött. Det känns som det har inputlag och bara inte hänger med på samma sätt som varken windows eller OSX gör.

Jag skulle säkert kunna mäta upp det, men som det är nu är det bara känslan som är fel.
Är det någon som upplevt samma och har idéer om hur man löser det?

Om inte annat får jag väl vänta in wayland och hoppas att det känns bättre där.

Du har säkert testat det men https://en.wikipedia.org/wiki/Swappiness swappiness =0 brukar göra systemet mer responsivt och märks rätt stor skillnad fast är osäker hur det blir med ssd om man märker skillnad men på mekaniska märks det bra på när det swappas mindre och blir bättre respons på allt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Bra tråd! Kommer i framtiden köra dualboot med Win 10 enbart för spel och Linux för allt annat, är för lat för att böka med det nu så länge datorn med Win 7 lever men tänkte skriva i tråden så jag hittar tillbaka sen

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Var är era intryck av Linux? Någon med liknande upplevelser som mig?

Får nog också sålla mig till skaran användare som inte heller stött på dom problemen som du @Kunzite tycks ha haft.
Nu håller jag mig till Ubuntu av varierande versioner och har gjort dom senaste 8-10 åren.
För tillfället är det Xubuntu på HTPC:n och Ubuntu Gnome på huvudmaskinen. Jag både spelar, redigerar bilder, surfar ,streamar o.s.v utan några som helst problem huvudburken. PÅ HTPC:n kör jag Plex, både server och klient på samma dator som blir navet i hemmet så att säga. Jag delar musik, film och bilder därifrån till övriga klienter. Har inga problem med varken lagg, segt UI, dålig skalning av film eller text.
Allt bara funkar helt enkelt. Jag är ingen tung "poweruser" så att säga.
Jag sitter inte i terminalen mer än absolut nödvändigt. Försöker göra det så lätt för mig som möjligt.
Jag använder grafiska verktyg överallt där det finns, vilket det gör i dom flesta fallen idag.
Åtminstone till den programvaran jag använder.

Har väldigt svårt att förstå vad det är du gör som kan ge det resultatet du får !

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be