Permalänk
Medlem

Framtidens kylning?

Hur kommer kylning till datorer fungera i framtiden? Processorerna blir bara varmare och varmare och tillslut kommer ju inte luftkylning funka längre! Vad gör man då? Skall alla köra typ prometia tillslut? Och vad händer efter det? Vad finns det för idéer kring detta? Vad finns det för lösningar?

Visa signatur

XP 2100+|256 MB PC3200|80 GB Seagate Baracuda 5|Creative Geforce 4 Ti4200 64 MB|

Permalänk
Medlem

Jag tror att vattenkylning mer och mer kommer bli standard i alla OEM datorer och överklockningsalternativen kommer vara Peltierkylning och Kompressor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem

finns flera oliak matterial som man kan göra kärnan av, olika legeringar och så.. bygga om prossesorn så att man kan kyla kärnan från 2 håll lr ngt liknande. Låt folket på amd, via och intel sköta det

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Med lite mer arbete så blir processorerna kallare (kanske).
Om man jämför en Tbird 1.4ghz med en Tbred 1.46ghz med 1.5V så är nog Tbreden kallast ;). Detta exempel var nog ganska marginellt, men ni förstår nog vad jag menar.

Nyare processorer är varmare, men ännu nyare av samma modell är kallare.

Permalänk
Medlem

jag tror inte mcyket att vattenkylning kommer att slå igenom på OEM marknaden. Tänk dej själv om man skulle öppna en burk som gått med samma vatten under sägf 7 års tid, nä utan underhåll fungerar inte vattenkylning!
Det blir nog någon helt annan variant med ngt nytt matreal i kylflänsarna osv. samt tror jag att tillverkarna kommer klara av problemet med att sänka tempen rejält så småningomtror jag....

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

Jag tror helt på grejen att tillverka processorerna på så sätt att de inte avger alls mycket värme.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att "Moore's Law-effekten" kommer att sakta ner och processorerna bli kallare. Det kommer att ta en stund såklart, jag tror inte att Intels värsting kommer att kylas passivt nästa år, det kommer att ta lite tid. Men jag tror iaf att det är ditåt vi är på väg.
Om det inte kommer nån ny "killer applikation" som kräver massor av CPU-powah that is.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

supraledande....andra motstånd
kan meddela att dom e nere i -69 för supra ledande snart så når prometera

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är framtiden.. Iaf. ett tag
Sedan kommer en ny super high tech grej som gör att man inte behöver kylning alls!

Visa signatur

[System Error]
Duron 900mhz | Gf4 ti4200 | Msi K7T Pro2 (död) | ca. 7000 3dMarks (2001)

Permalänk
Medlem

Ny utveckling = Inte klockningsbar hårdvara. Och sen tror jag att hårdvaru utvecklarna kommer att utveckla en ny teknik så att vi inte behöver någon kylning alls / eller kanske enbart flänsar.
Det är iaf vad jag tror

Visa signatur

ASUS P4G8X Deluxe, P4B 2.66GHz @3020MHz (151*20)
2*512MB Twinmos winbond pc3200 CL 2-2-2-5. Sapphire Radeon 9700 128MB Enermax 430W PSU 2*80GB WD

Permalänk
Medlem

Hade jag vetat så hade jag stått o sålt det på sweclockers kontor...

lovar..

Permalänk
Medlem

Sålt?

Visa signatur

ASUS P4G8X Deluxe, P4B 2.66GHz @3020MHz (151*20)
2*512MB Twinmos winbond pc3200 CL 2-2-2-5. Sapphire Radeon 9700 128MB Enermax 430W PSU 2*80GB WD

Permalänk
Medlem

Läs första meddelandet..

"Hur kommer kylning till datorer fungera i framtiden? Processorerna blir bara varmare och varmare och tillslut kommer ju inte luftkylning funka längre! Vad gör man då? Skall alla köra typ prometia tillslut? Och vad händer efter det? Vad finns det för idéer kring detta? Vad finns det för lösningar?"

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tycker att utvecklingen går åt fel håll vad gäller värme.
Vi klarar oss knappt med luft idag. Större kylflänsar och fläktar som låter som dammsugare ! Nej, den tiden är snart ute !

Vatten, kommer nog förmodligen bara finnas bland de mer proffsioga människorna.

Skall utveckligen fortsätta såhär, kommer det ju inte ens räcka med det kylningsalternativet efter vatten !

Någonting måste göras fort, anser jag.

Mvh. Pierre

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5200+ l MSI KN9 V3 nForce 560 l Radeon X1950 Pro l Samsung SpinPoint 320 GB 7200 RPM 16 MB Cache SATA-2 l 2048 MB Corsair XMS2 PC 5400 DDR2

Permalänk
Medlem

Heh, jag har svårt att tänka mig vatten i t.ex hemPC-datorer. Vanligt folk lär ju bli hysteriska och tveka när dom hör ordet vatten i datorn. "Vafasen?" Kompressorkylning däremot är ju effektivare, och låter inte lika hysteriskt (tycker jag iaf) Iaf, jag tror samma sak som jag sa ovan. Fast detta är nog inget vi behöver oroa oss för.

Visa signatur

ASUS P4G8X Deluxe, P4B 2.66GHz @3020MHz (151*20)
2*512MB Twinmos winbond pc3200 CL 2-2-2-5. Sapphire Radeon 9700 128MB Enermax 430W PSU 2*80GB WD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av odog
Ja det är ju en fråga? Inte ett försäljningsförslag.. Vad exakt är det du ska sälja?

han menade ju att om han visste framtidens kylningsteknik så skulle han stått och sålt det nu....

tror jag han menade iaf

Permalänk

Överdriva 2k.. se långtbak i tiden, då hade man burkarna i stora kylrum så att dom skulle bli kalla. Sen räker det fin fint med tyst luftkylning för att kyla en burk.. visst tempen kommer kanske inte passa en överklockar men ändå..

Permalänk
Medlem

offtopic: SvenJohan: passar thoroughbred processorer på på det moderkortet eller har du en palmino... har ett likadant moderkort men som jag inte ver så mycket om.

Permalänk
Medlem

Oj ursäkta, det är jag som är trött nu SvenJohan Jao, tekniken lär ju inte direkt stanna upp pga lite värmeproblem, det är nog inte särskillt svårt att utveckla en nästan värmefri processor.. Men det skulle vara roligt att få en liten inblick av vad som är tänkbara standarder om ~10 år. Jag tror iaf inte att vi kommer behöva extremkylning då

Visa signatur

ASUS P4G8X Deluxe, P4B 2.66GHz @3020MHz (151*20)
2*512MB Twinmos winbond pc3200 CL 2-2-2-5. Sapphire Radeon 9700 128MB Enermax 430W PSU 2*80GB WD

Permalänk
Medlem

Hur funkar Peltierkylning?
har alltid undrat det=).
EDIT: eller va är det för nåt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dom kan inte göra processorer som avger mer och mer värme... Det lär dom inte göra heller. Man kan inte ha xx antal datorer i ett kontor som avger flera hundra watt. Dessutom kommer elräkningen att höjas. Det kommer nog dröja många år innan det blir något annat än luft som standard på amd och intelprocessorer. Kanske att heatpipes blir ännu vanligare i framtiden men det är ju ingen form av extremekylning.. Heatpipes passar utmärkt i oem lösningar iaf.

Permalänk
Medlem

Snabbare är inte samma sak som varmare.
2 st Tbird 1ghz avecklar nog med värme än en Tbred 2400+. Så temperaturen på processorerna sjunker relativt till hastigheten, så om man skulle sätta stopp på 2ghz så kommer de bli väldigt kalla efter ett tag.

Permalänk
Medlem

En polare och jag har funderat på Sterlingmotorer och ifall dom skulle gå att köra som processorkylare. Det verkar inte helt omöjligt...

edit: med det menar jag alltså att om ngt företag tar sig för att konstruera några riktade mot prollekylning så kan det nog bli aktuellt.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem

Petterk har rätt.. Fler o fler datorer står ju på 24/7 och med en prometia eller vattenkylning så drar ju det grymt mkt ström. Det är ju ett ganska stort problem för de nya bärbara datorerna idag, iomed det att batterierna inte räcker till, hårdvaran äter ström

Visa signatur

ASUS P4G8X Deluxe, P4B 2.66GHz @3020MHz (151*20)
2*512MB Twinmos winbond pc3200 CL 2-2-2-5. Sapphire Radeon 9700 128MB Enermax 430W PSU 2*80GB WD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av odog
Petterk har rätt.. Fler o fler datorer står ju på 24/7 och med en prometia eller vattenkylning så drar ju det grymt mkt ström. Det är ju ett ganska stort problem för de nya bärbara datorerna idag, iomed det att batterierna inte räcker till, hårdvaran äter ström
Men jag har för mig att jag läste någonting om någon nyutvecklad intelprocessor som producerade väldigt lite ström..

Jasså du, trött idag eller?

Jag tror nog dom kommer lösa det på nåt sätt, prollarna kommer bli kallare helt enkelt.

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Trött idag?

Visa signatur

ASUS P4G8X Deluxe, P4B 2.66GHz @3020MHz (151*20)
2*512MB Twinmos winbond pc3200 CL 2-2-2-5. Sapphire Radeon 9700 128MB Enermax 430W PSU 2*80GB WD

Permalänk
Medlem

''Men jag har för mig att jag läste någonting om någon nyutvecklad intelprocessor som producerade väldigt lite ström..''

Det står producerar ström

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Ja trött idag. Tog bort det där Ska ta reda på vart jag läste om det istället.

Visa signatur

ASUS P4G8X Deluxe, P4B 2.66GHz @3020MHz (151*20)
2*512MB Twinmos winbond pc3200 CL 2-2-2-5. Sapphire Radeon 9700 128MB Enermax 430W PSU 2*80GB WD

Permalänk
Medlem

Vad sägs om detta?

Permalänk
Medlem

alla datorer kommer ej att ha fläkt, fläns osv... den avger inge värme typ

kanske går i rumstemp jao!