Få NAS (Synology) att ansluta till nätet

Permalänk

Få NAS (Synology) att ansluta till nätet

Hejsan,

Jag har stora kunskapsluckor när det kommer till nätverk mm. men har också en NAS som jag inte använt de senaste åren. Tidigare, när jag köpte den funkade allt perfekt, det var bara tuta och köra. Sen flyttade jag och fick det inte att fungera alls lika bra även om det fungerade ibland, men då var det ihop med en 4G router mm. Det gjorde iaf att jag tillslut drog ur sladden och ställde undan den.

Nu har jag flyttat igen och kom på att jag skulle se om jag kunde få den att funka, gillar ju den egentligen. Jag har kopplat in nätverkskabeln och kan ansluta till den via datorn men jag får inte NASen att ansluta till nätet. Och som sagt, har väldigt dålig koll på DSN mm men har försökt surfa runt här på forumet utan att hitta något som gör susen.

Det är en Synology Diskstation DS211J med DSM 5.2-5592. Jag har ställt in manually configure DSN server till 192.186.10.1 (samma som Default gateway) och efter det så har den någon form av kontakt med nätet men det funkar inte mer än att den uppfattade att det fanns en nyare version av DSMen. Hyr just nu en lägenhet i en villa där internet ingår så det är inte min router som står och tuffar tyvärr. Tror dock att det är en Zyxel FMG3542.

Tacksam för all form av hjälp!

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk

När du skriver DSN, menar du DDNS-tjänsten i Synologyn du menar? Eller menar du DNS?

IP-adressen sätter du en på ditt subnät (192.168.10.x), Subnätmask troligen 255.255.255.0, Default gateway är 192.168.10.1. DNS kan du också troligen ställa på 192.168.10.1, men du kan också prova Google DNS'erna om 8.8.8.8 eller 8.8.4.4. Om du kan ladda ned någon app så fungerar nätaccessen.

När du har fått till uppkopplingen på nätet för din NAS, kan du sedan titta på DDNS-tjänsten.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Det var DNS jag menade. Efter några omstarter så fick jag den tillslut att uppdatera till senaste DSM och nu verkar det flyta som det ska *ta i trä*.

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata

Permalänk
Medlem

Control panel - Connectivity - External Access - DDNS

Där kan du Lägga till och/eller ändra en extern anslutning till ditt nas.

Visa signatur

CM Storm Trooper • Sabertooth x79, PB278Q, ROG Swift • i7 3820 • Hydro H60, • 32GB Vengance XMS3, AX1200i EVGA GTX 1080 FTW SLI • Samsung 850 EVO 500GB + 840 PRO 240GB • OCZ Agility3 120GB • 5x WD Red 1/1/2/3/3TB, Synology DS216j 2x 6TB • WD MyBook 4TB USB3 • Scythe Kaze Master 5.25" • Microsoft X4 • Logitech G700S • Steelseries Siberia 800 • Samsung UE60JU6075 • Windows 10 •

Permalänk

Okej, det roliga varade inte särskilt länge. Jag kunde ansluta några gånger och sen blev det sakta men säkert sämre. Nu är det så spännande att Synology Assistant inte längre hittar NASen i nätverket men mac:en kan ändå ansluta till den som server via apf://diskstation.local. Men allt går så långsamt så jag har ingen nytta av det, kan inte öppna någon bild eller så för den står bara och tuggar.
Förslag på något som jag kan testa??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tips när det gäller liknande produkter, använd inte ev medföljande program för att ansluta till den. De fuckar bara upp det. Antar Synology ass är ett sånt? Vad händer när du försöker ansluta till den via ipt? Du har bra fungerande nätverk f ö men det är just anslutningen till NASen som inte fungerar? Har du möjlighet att reseta den?

Om du inte får det att funka PMa mig så kan jag hjälpa dig via fjärrstyrning om du vill.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har du tilldelat din NAS en fast ip och i.s.f. hur ?

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Tips när det gäller liknande produkter, använd inte ev medföljande program för att ansluta till den. De fuckar bara upp det. Antar Synology ass är ett sånt? Vad händer när du försöker ansluta till den via ipt? Du har bra fungerande nätverk f ö men det är just anslutningen till NASen som inte fungerar? Har du möjlighet att reseta den?

Om du inte får det att funka PMa mig så kan jag hjälpa dig via fjärrstyrning om du vill.

Ja, Synology Assistant är deras egna mjukvara.
Något som krånglar till allt är att jag just nu hyr en lägenhet i en villa där alla delar på samma nätverk. Det som är bra dock är att routern sitter i min lägenhet. Men jo, nätverket fungerar bra utan att jag är allt för kunnig på ämnet. Det går att streama via wifi till högtalare mm utan problem.
Har försökt reseta den mängder av gånger men nu för tiden verkar det inte hända så mycket när jag försöker göra det.

Skrivet av mr_sQuinty:

Har du tilldelat din NAS en fast ip och i.s.f. hur ?

Nope. Där har vi övergått mina nätverkskunskaper tyvärr. Men den brukar alltid befinna sig på samma ip oavsett, efter att jag kopplade in den här har det varit 192.168.10.136.
Lyckades faktiskt få kontakt med den nu igen via webinterfacet och adressen http://diskstation:5000/. Men den står bara och tuggar vid inloggningsrutan i skrivande stund. Hur ska jag tilldela den fast ip om jag ska testa det??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schermanio:

Nope. Där har vi övergått mina nätverkskunskaper tyvärr. Men den brukar alltid befinna sig på samma ip oavsett, efter att jag kopplade in den här har det varit 192.168.10.136.
Lyckades faktiskt få kontakt med den nu igen via webinterfacet och adressen http://diskstation:5000/. Men den står bara och tuggar vid inloggningsrutan i skrivande stund. Hur ska jag tilldela den fast ip om jag ska testa det??

Det är att rekommendera att enheter som t.ex. servrar , NAS och skrivare har en fast ip.

Oftast går det att sätta på enheten men för överkådlighet så är det bättre att som i ditt fall göra det på routern , logga in på routern och leta reda på nåt i stil med "DHCP reservation".

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Det är att rekommendera att enheter som t.ex. servrar , NAS och skrivare har en fast ip.

Oftast går det att sätta på enheten men för överkådlighet så är det bättre att som i ditt fall göra det på routern , logga in på routern och leta reda på nåt i stil med "DHCP reservation".

Eftersom det inte är min router så har jag inga inloggningsuppgifter till den. Betvivlar att de som äger huset har någon koll men har oavsett inte lust att fråga efter det heller. Så där är jag lite fast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter lite som en IP-konflikt. Kan även vara så att den är trasig nasen, hur gammal är den?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Låter lite som en IP-konflikt. Kan även vara så att den är trasig nasen, hur gammal är den?

Kan vara så. Även om jag fick kontakt med den häromdagen, kom till inloggningssidan, så fick jag inte loggat in på den utan den stod bara och tänkte.
Den är några år nu, från 2011. Så den är kanske inte den snabbaste... Tänkte först att den inte skulle fungera med 5G wifi men det verkar inte vara där som problemet ligger.

Visa signatur