Har 2 ssd diskar i datorn dock är den ena hälften så snabb som den andra undrar om den är slut om man ska köpa en ny

Permalänk
Medlem

Har 2 ssd diskar i datorn dock är den ena hälften så snabb som den andra undrar om den är slut om man ska köpa en ny

Kör windows 10 ( 64 bitars )

Har kört flera tester på båda mina ssd hårdiskar med programmet CrystalDiskmark 5.0.3 x64

ssd 1 = master disk 120 gig Corsair Force gt troligtvis 4år gammal eller mer

c: read:480 write:146

ssd slave 2 år Nyare 180 gig Corsair Force gt d: read:281 write:213

Kört testerna 4 gånger och får ungefär samma resultat.Den sista ssd disken som är nyare och slöare i programmet
Har jag bara kört spel i från.Funderar på om den ssd n har gjort sitt. I testat är den ju så mycket slöare.Vad kan detta bero på

Tänkte jag kanske kunde få ett bra svar här.Blev lite orolig så ska jag köpa en ny. tror ni den är på g att rasa ?

Permalänk
Medlem

HAr oxå en Force GT 120GB som inte ger vidare bra i crystalmark men jag märker inte av att den är långsam i övrigt.
Har du senaste fw på diskarna?
Sitter dom på sata 600 kontakter?
Om du tömmer disken helt, exvis med corsairs ssd toolbox och testar igen, får du samma resultat?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@_niko_: jag visste inte att det fanns något program till dessa ssd diskar

Men att uppgradera firmware måste vara svårt corsair har ju så många olika ssd diskar hur vet man att man hittar rätt firmware ?
skulle gissa att det kom många som hette Force gt som var olika.Brukar ju vara så

Som du sa jag märker inte heller någon skillnad när jag använder datorn.Eller spelare.Är med rädd att den ska ge upp när den ger så dåligt resultat i test programet.

Sitter dom på sata 600 kontakter? frågade du.Jupp det gör dom svarta kablar likadana till båda två

gick till corsairs hemsida och drog ner corsairs ssd toolbox. Men mitt härliga norton antivirus får för sig att det är ett virus
ska se om jag kan få ordning på det.Norton kan allt krångla till ens dag

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inget direkt samband mellan läshastigheten och hållbarheten på en ssd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Just dom diskarna hade väl problem i början? Fast de löste sig väl med firmware sen?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

@dimbalk:

Min Intel 520series 120gb får liknande resultat med svårkomprimerad data. I övrigt får jag ut riktiga hastigheter. Beror på minneskontrollerna som är snabbare/långsammare beroende på vilken typ av data som komprimeras.

Se denna tråd > http://www.sweclockers.com/forum/trad/1438068-ssd-olika-resul...

EDIT: och nej. Du borde inte byta ut SSD'n så länge du inte behöver mer utrymme. Finns inget prestandafel hos den iafl.

Permalänk
Medlem

hade firmware 1.3 på min master disk och la in 5.05 blir nog skillnad men det är säkert så med dom gamla ssd diskarna att dom var inte så bra som dom som är ute på marknaden nu

Permalänk
Medlem

@dimbalk: Svarta kablar säger ingenting om huruvida det faktiskt är likadana kablar till båda diskarna. Sen har många moderkort både SATA 2 och 3 portar så har du inte kopplat in båda diskarna på samma par kontakter så kan du fortfarande har kopplat in den ena disken på "fel" kontakt och därmed får sämre hastigheter.

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Hur vet jag vilken kontakt jag ska koppla in den andra ssd disken på ? Om det nu är fel jag kopplat till

länk till mitt modekort. http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3853#o...

Permalänk
Medlem

De gråa och vita SATA är SATA3, medan de svarta kontakterna är SATA2
Skulle minnas att gråa är Intel kontrollern(x2 SATA3) medan vita är Marvell(x2 SATA3)

Generellt sett är intel kontrollern snabbare, så kör båda från dem.
Ifall du använder optisk enhet så kör från svarta kontakterna(SATA2), samma med diverse mekaniska diskar.

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Medlem

@dimbalk: Man brukar säga RTFM read the fucking manual

Permalänk
Medlem

Dock är det inte överförda data per sekund som är det verkliga styrkan hos en SSD.

Skulle man jämföra en SSD strypt till ett väldigt (med dagens mått) långsamt interface, t ex ATA66 och jämföra med vilken mekanisk disk som helst ( 15krpm diskar med väldigt låg söktid) i verkliga livet så hade den fullständigt totalägt den mekaniska disken i 9,9 fall av 10 ändå.

Detta är för att en SSD inte behöver vänta på att skiva och läsarm skall befinna sig på rätt plats för att kunna läsa av datan, utan datorn får beställd information många hundra gånger fortare.

Det är en SSD:s låga söktid som gör att den "äger skiten" ur en mekanisk hårddisk vid de allra flesta fall. De höga syntetiska överföringshastigheterna är en trevlig bonus.

En mekanisk disk kanske klarar 100 meg per sekund i ett test, fragmentera filsystemet lite och gör massa slumpmässig läsning eller kopiera spridda småfiler så trillar den ner betydligt, i vissa fall några megabyte per sekund om det vill sig illa.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: Tack för hjälpen