Permalänk
Medlem

Gigabyte bloatware

Om inlägget inte passar eller på annat sätt inte är lämpligt så hopas jag att någon med mer förstånd tillrättavisar.

Bloatware. Den där sortens mjukvara som fungerar lite sådär lagomt dåligt. Oftast har stira resyrser lagts på att programmet ska ha spacad design med rundade kanter, animeringar och gräsliga färger. Allt som oftats så har det en design som är rörig, inkonsekvent och förvirrande. Om inte det vore nog så är programmen oftast trögare än sirap, stora som kontainerfartyg och har en förkärlek för att krasha (ibland med hela resten av datorn).

Alla här inne vet exakt vad jag pratar om. Det har tyvärr varit ett problem som nästan alla tillverkare har haft, men på senare tid har det blivit iaf något bättre.

Dagen till ära så startade jag upp gigabytes AppCenter för att den inehåller en ganska smidig uppdateringsfunktion. Glad i hågen så trycker man på update för de senate drivrutinerna och OS-uppdateringarna. Efter ca 30min så börjar en del saker jag inte har gått med på att dyka upp.

Google Chrome, helt ok webbläsare men jag har min preferens för eld-räven. Inget problem i sig men det faktum att jag inte någonstans har gått med på att skiten ska installeras stör mig till förbannelse. Ond bråd död åt bundlad mjukvara som jag inte explisit har gått med på ska installeras.

Just som jag är i farten att plocka upp kontrollpanelen för att leta tag i den tungmetallsbaserade mjukvaran så dyker det absolut värsta jag har sett på nyliga dagar upp framför mig. En uppmaning om att installera Norton antivirus.

Programmet som jag skytt som pesten i över ett decenium, programmet som definierar konseptet bloatware, alla tänkbara former av dödliga sjukdommar destilerade till en kompakt sörja av ettor och nollor. För att strö ytterligare salt i såren så är den första promten en uppmaing från Norton att avinstallera Nod32 till fördel för deras egen programvara.

Snabbt som attan ställer jag mig upp, i ren frustration och ilska. Börjar fundera på om jag ska skicka glitterförsändelser till Tiwan. Vem det nu än är som tagit beslut om att bundla mjukvara med Gigabytes redan måttligt användbara mjukvara hoppas jag en lång och smärtsam död utan sina nära och kära.

Visa signatur

räserdator+

Permalänk
Medlem
Skrivet av biew:

Om inlägget inte passar eller på annat sätt inte är lämpligt så hopas jag att någon med mer förstånd tillrättavisar.

Bloatware. Den där sortens mjukvara som fungerar lite sådär lagomt dåligt. Oftast har stira resyrser lagts på att programmet ska ha spacad design med rundade kanter, animeringar och gräsliga färger. Allt som oftats så har det en design som är rörig, inkonsekvent och förvirrande. Om inte det vore nog så är programmen oftast trögare än sirap, stora som kontainerfartyg och har en förkärlek för att krasha (ibland med hela resten av datorn).

Alla här inne vet exakt vad jag pratar om. Det har tyvärr varit ett problem som nästan alla tillverkare har haft, men på senare tid har det blivit iaf något bättre.

Dagen till ära så startade jag upp gigabytes AppCenter för att den inehåller en ganska smidig uppdateringsfunktion. Glad i hågen så trycker man på update för de senate drivrutinerna och OS-uppdateringarna. Efter ca 30min så börjar en del saker jag inte har gått med på att dyka upp.

Google Chrome, helt ok webbläsare men jag har min preferens för eld-räven. Inget problem i sig men det faktum att jag inte någonstans har gått med på att skiten ska installeras stör mig till förbannelse. Ond bråd död åt bundlad mjukvara som jag inte explisit har gått med på ska installeras.

Just som jag är i farten att plocka upp kontrollpanelen för att leta tag i den tungmetallsbaserade mjukvaran så dyker det absolut värsta jag har sett på nyliga dagar upp framför mig. En uppmaning om att installera Norton antivirus.

Programmet som jag skytt som pesten i över ett decenium, programmet som definierar konseptet bloatware, alla tänkbara former av dödliga sjukdommar destilerade till en kompakt sörja av ettor och nollor. För att strö ytterligare salt i såren så är den första promten en uppmaing från Norton att avinstallera Nod32 till fördel för deras egen programvara.

Snabbt som attan ställer jag mig upp, i ren frustration och ilska. Börjar fundera på om jag ska skicka glitterförsändelser till Tiwan. Vem det nu än är som tagit beslut om att bundla mjukvara med Gigabytes redan måttligt användbara mjukvara hoppas jag en lång och smärtsam död utan sina nära och kära.

Tror någon behöver lite lugnande och ett 24 timmars sovpass

Permalänk
Medlem
Skrivet av biew:

En uppmaning om att installera Norton antivirus.

MSI har med det i sin mjukvara också. Jag har inte varit med om att få en uppmaning om att installera det dock som tur är.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Använder själv App Center och för mig har det inte vart några problem att bocka ur dom program jag inte velat ha.

Permalänk
Skrivet av Mange75:

Tror någon behöver lite lugnande och ett 24 timmars sovpass

Märkligt att du reagerar på hans känslor istället för att ett program på eget bevåg gör saker med hans dator som han inte accepterat. Det är på grund av personer som dig som företag kommer undan med sådant här beteende.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Är medveten om samma sak, Gigabytes fulspel. Dock är dom inte ensamma om det i branschen, vilket säger en del dessa usla fasoner.
Jag fick verkligen korrekturläsa andra gången jag installerade deras OC-drivrutin eller vad det var efter att första gången både fått den ena toolbaren efter den andra innässlad i systemet.
Man får fan bocka ur dom allra minsta decline rutorna när man kör installationsfilen, sen var dom så jävliga att dom hade flyttat själva rutan där man antingen bockar i Accept & Decline, utan dom låg inte nere i högra hörnet som dom i pcincip ar gjort på varje fil man installerat sen windows 95 eller nåt? Utan nu låg dom helt plötsligt uppe i högre hörnet, nedre vänstra kanten osv. Allt för att man enbart skulle klicka igenom sig alltihop med hjälp av enter-tangenten och tro att allt var grönt.
Usch. Nu var detta i och för sig, när GTX970 var nytt, så kan inte uttala mig om hur dom ser ut idag.

Många andra företag är nog lika jävliga skulle jag tro.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det här kanske kan vara till hjälp?

https://unchecky.com/

"Have you ever felt, while installing software, that the installer tries to push additional unwanted programs at all cost? Ever missed a checkbox, and spent hours afterwards removing adware? Ever opened your browser after an installation, only to find out that you have a new homepage, a new search engine, or even a new browser?
Unchecky aims to keep potentially unwanted programs out of your computer"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Märkligt att du reagerar på hans känslor istället för att ett program på eget bevåg gör saker med hans dator som han inte accepterat. Det är på grund av personer som dig som företag kommer undan med sådant här beteende.

Hahaha , vilket klippa!
Att man kan bli så upprörd så att man vill att folk ska dö , på grund av nått så uppenbart som bloatware.
Blir ni lika arga när ni ser nån film där Audi , Sony eller liknande visas i var och vartannat klipp?
Det är nått som tillverkarna får betalt för och så länge dom får det får man leva med det.

Permalänk
Inaktiv

Asus appcenter har jag inte upplevt installerat tredjepartsprogram men väl kommer du aldrig få bort deras program med en vanlig avinstallation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inte Google Chrome en rekommenderad webbläsare från typ ... alla moderkortstillverkare? Känns som det finns "anpassad" installation hos samtliga, där man måste se till att klicka ur Chrome... Avast... Norton m.m.
Att bara klicka på Nästa och tro att man slipper bloatware är tyvärr något man kan glömma sedan lång tid tillbaka.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Asus appcenter har jag inte upplevt installerat tredjepartsprogram men väl kommer du aldrig få bort deras program med en vanlig avinstallation.

Ärligt talat anser jag ingen av moderkortsverkarnas mjukvara är bra överhuvudtaget. Finns i princip alltid bättre alternativ. Min poäng tidigare var dock mer att sådant här beteende ska överhuvudtaget inte accepteras. Skulle gärna se att det finns lagar runt sånt här. Givetvis, de flesta politiker är ju inte så intresserade av att minska skatteintäker, och därmed sin makt. Ibland oavsett hur det påverkar befolkningen.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

I den version av appcenter jag har installeras inget extra om jag går till fliken uppdatera, dock är den helt avstängd om det inte finns nått att uppdatera. Då blir man kvar på installera och där är ta mig sjutton allt förvalt, inklusive Chrome och Norton..

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5