Gigabyte bloatware
Om inlägget inte passar eller på annat sätt inte är lämpligt så hopas jag att någon med mer förstånd tillrättavisar.
Bloatware. Den där sortens mjukvara som fungerar lite sådär lagomt dåligt. Oftast har stira resyrser lagts på att programmet ska ha spacad design med rundade kanter, animeringar och gräsliga färger. Allt som oftats så har det en design som är rörig, inkonsekvent och förvirrande. Om inte det vore nog så är programmen oftast trögare än sirap, stora som kontainerfartyg och har en förkärlek för att krasha (ibland med hela resten av datorn).
Alla här inne vet exakt vad jag pratar om. Det har tyvärr varit ett problem som nästan alla tillverkare har haft, men på senare tid har det blivit iaf något bättre.
Dagen till ära så startade jag upp gigabytes AppCenter för att den inehåller en ganska smidig uppdateringsfunktion. Glad i hågen så trycker man på update för de senate drivrutinerna och OS-uppdateringarna. Efter ca 30min så börjar en del saker jag inte har gått med på att dyka upp.
Google Chrome, helt ok webbläsare men jag har min preferens för eld-räven. Inget problem i sig men det faktum att jag inte någonstans har gått med på att skiten ska installeras stör mig till förbannelse. Ond bråd död åt bundlad mjukvara som jag inte explisit har gått med på ska installeras.
Just som jag är i farten att plocka upp kontrollpanelen för att leta tag i den tungmetallsbaserade mjukvaran så dyker det absolut värsta jag har sett på nyliga dagar upp framför mig. En uppmaning om att installera Norton antivirus.
Programmet som jag skytt som pesten i över ett decenium, programmet som definierar konseptet bloatware, alla tänkbara former av dödliga sjukdommar destilerade till en kompakt sörja av ettor och nollor. För att strö ytterligare salt i såren så är den första promten en uppmaing från Norton att avinstallera Nod32 till fördel för deras egen programvara.
Snabbt som attan ställer jag mig upp, i ren frustration och ilska. Börjar fundera på om jag ska skicka glitterförsändelser till Tiwan. Vem det nu än är som tagit beslut om att bundla mjukvara med Gigabytes redan måttligt användbara mjukvara hoppas jag en lång och smärtsam död utan sina nära och kära.
räserdator+