Gigabyte GA-X99P-SLI eller Asus ROG Strix X99 Gaming

Permalänk

Gigabyte GA-X99P-SLI eller Asus ROG Strix X99 Gaming

Hallå allesammans!

Jag funderar på att införskaffa en ny dator, det jag är säker på att jag vill införskaffa är ett GeForce GTX 1080, mer specifikt ett Asus GeForce GTX 1080 Strix Gaming OC.
I dagsläget har jag dock endast bärbara datorer, vilket kommer tvinga mig att köpa en helt ny stationär dator från grunden. Således måste jag välja ett moderkort.

Min fundering är om det finns någon anledning att betala merkostnaden för Asus ROG Strix X99 Gaming eller om Gigabyte GA-X99P-SLI fungerar alldeles tillräckligt för uppgiften.

Det kan givetvis vara så att det finns ett mer prisvärt moderkortsalternativ, om du känner att du har ett förslag på ett sådant så lägg gärna fram den informationen.

PS. Jag har tänkt att försöka använda detta moderkort i 5-6 år om möjligt. Kan därför komma att bli SLI på GeForce GTX 1080 i framtiden. Det är också på grund av tanken på framtiden som jag valt X99 istället för z170. Jag har tänkt mig ett Intel Core i7 6850K som processor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P1K of Sweden:

Hallå allesammans!

Jag funderar på att införskaffa en ny dator, det jag är säker på att jag vill införskaffa är ett GeForce GTX 1080, mer specifikt ett Asus GeForce GTX 1080 Strix Gaming OC.
I dagsläget har jag dock endast bärbara datorer, vilket kommer tvinga mig att köpa en helt ny stationär dator från grunden. Således måste jag välja ett moderkort.

Min fundering är om det finns någon anledning att betala merkostnaden för Asus ROG Strix X99 Gaming eller om Gigabyte GA-X99P-SLI fungerar alldeles tillräckligt för uppgiften.

Det kan givetvis vara så att det finns ett mer prisvärt moderkortsalternativ, om du känner att du har ett förslag på ett sådant så lägg gärna fram den informationen.

PS. Jag har tänkt att försöka använda detta moderkort i 5-6 år om möjligt. Kan därför komma att bli SLI på GeForce GTX 1080 i framtiden. Det är också på grund av tanken på framtiden som jag valt X99 istället för z170. Jag har tänkt mig ett Intel Core i7 6850K som processor.

Jag tycker Asus ROG Strix X99 Gaming är värt prisskillnaden, det är bättre på många punkter mot Gigabyte kortet. T.ex har det Trådlöst internet(WLAN) samt ett bättre ljudchip, även om du inte har nytta av WLAN funktionen i dagsläget så vinner du på det rent ekonomiskt. Ett separata PCI-Express WLAN kort med samma hastigheter ligger på 5-700kr.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Hallå allesammans!

Av de korten röstar jag på Asus ROG Strix X99 Gaming, om inte annat pga följande:
* "USB BIOS Flashback", dvs går att flasha även om datorn inte startar
* "Q-Code", dvs LED-display som visar nuvarande statuskod, till hjälp vid eventuella problem

Dvs, om det i något läge uppstår problem har du större chans att lösa dem med Asus-brädan.

GA-X99P-SLI har dessutom bisarr placering av extra strömförsörjning till moderkortet, det är en 4pin molexkontakt som sitter i kortets underkant, kontakten pekar rakt ner i nätaggets ovansida i en del chassin.

Kan även vara värt att titta på t.ex. https://www.asus.com/Motherboards/X99-A-II/overview/ men den saknar wifi/bt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Asus it is then!

Permalänk
Medlem

Asus it is then!

Tycker det låter vettigt utifrån korten du valde mellan.

Ska dock tillägga att jag inte har något emot Gigabyte i allmänhet men har inte så mycket egen erfarenhet av deras X99-kort mer än att jag tittat på just det där kortet och valt bort det. Om man går upp i pris bland Gigabyte-korten så jämnar det nog ut sig (bara som ett exempel så har dyrare kort "Q-Flash Plus" som är en motsvarighet till Asus-funktionen jag nämnde tidigare).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304