Mer krävande för grafikortet att köra två skärmar?

Permalänk
Medlem

Mer krävande för grafikortet att köra två skärmar?

Är det mer krävande för grafikortet att driva två skärmar än en om man som jag tänker klona den bild som visas den primära dataskärmen på tvn på sovrumsväggen. Båda skärmarna kommer således köras i samma upplösning och visa exakt samma bild. Den enda skillnaden är att min primära Benq skärm körs via DVI porten medan tv-skärmen är kopplad till HDMI porten på grafikortet.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Ja. I praktiken är det dubbelt så många pixlar som ditt grafikkort ska generera. Detta utgår från att du använder båda skärmarna till spelet dock - om du spelar på ena skärmen och den andra är inaktiv är det endast marginell skillnad om ens någon jämfört med en skärm.

Visa signatur

"Sleep is for people, without acces to the internet"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Izak80:

Är det mer krävande för grafikortet att driva två skärmar än en om man som jag tänker klona den bild som visas den primära dataskärmen på tvn på sovrumsväggen. Båda skärmarna kommer således köras i samma upplösning och visa exakt samma bild. Den enda skillnaden är att min primära Benq skärm körs via DVI porten medan tv-skärmen är kopplad till HDMI porten på grafikortet.

Ska inte vara någon märkbar skillnad, möjligen kan grafikkortet gå lite varmare i vila, då det körs i högre klockfrekvenser vid användande av flera bildskärmar.

Inget att oroa sig över.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -