Utforskaren långsam när jag inte är på skolans domännätverk

Permalänk
Medlem

Utforskaren långsam när jag inte är på skolans domännätverk

Hejsan!
Det är så att jag har en laptop som jag har fått från skolan, en HP 820 med 4gb ram, i7 processor och en ssd.
När jag är ansluten till skolans wifi så går allt som det ska, allt laddar på en gång och inget fryser. Men när jag tar med mig den hem så blir den seg. Det tar oftast mellan 2 och 5 minuter att logga in hemma mot några sekunder på skolans nätverk. Om jag högerklickar på en mapp eller fil så tar det upp till 1 minut innan menyn dyker upp. Dom flesta saker jag försöker göra i utforskaren tar allt från några tiotal sekunder till några minuter att göra, t.ex. att tömma papperskorgen tar 1-2 minuter. Men om jag redan har tömt papperskorgen efter jag har loggat in så går det snabbt att göra, och om jag har högerklickat på en fil så går det snabbt om jag gör det igen, men endast på samma fil.

Jag har pratat med skolans it-ansvarig och han har ingen aning vad det är som är fel.
Har ni nån aning vad som kan vara fel?
Fråga om något var oklart.

Visa signatur

| i5 4690k 4.7GHz @ 1.245V på Luft | 16GB | R9 280X @ 1200MHz |

Permalänk
Vila i frid

Prova med datorn icke-nätverksansluten i hemmet under uppstarten. När du väl är inloggad, anslut nätverket.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Den loggar in men alla mina inställningar är borta och det kommer upp ett meddelande som säger att jag har loggats in med en temporär profil och att jag inte kan komma åt mina filer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du loggas in med temporär profil när datorn inte har nätverk? Känns som om de kör någon form av roaming profile och transparent VPN.

Men som du beskriver i första inlägget, kommer du åt skolans nätverksenheter hemma?

Permalänk
Medlem

@jocke92: Mappen "Mina Dokument" ligger på en av skolans servrar, jag kan komma åt den men det tar evigheter att ansluta, ibland över 5 minuter. När man väl är ansluten så är det nästan omöjligt att hämta några filer större än några få kb. Men det kan nog vara p.g.a. att jag sitter på 30-12 i bredband

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storbod:

@jocke92: Mappen "Mina Dokument" ligger på en av skolans servrar, jag kan komma åt den men det tar evigheter att ansluta, ibland över 5 minuter. När man väl är ansluten så är det nästan omöjligt att hämta några filer större än några få kb. Men det kan nog vara p.g.a. att jag sitter på 30-12 i bredband

Kan vara den som spökar då. Aktivera offlinefiler på din personliga mapp. Du högerklickar på den och väljer att den ska vara tillgänglig offline

Vet du om det bara är mina dokument eller hela profilen?

Permalänk
Medlem

@jocke92: Okej, ska testa det!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Är du ensam i klassen om att ha problemet? Har du testat din dator hemma hos en klasslamrat och samma fel uppstår på din med inte hans/hennes dator?

Transparent vpn var för mig något nytt, men om TS surfar in på https://whatismyipaddress.com/ får TS då hemma skolans eller hans/hennes ip adress?

Permalänk
Medlem

@anon159643: Jag är den enda på skolan som har problemet så vitt jag vet. Det är såhär oavsett vilket nätverk jag är på så länge det inte är skolans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Är du ensam i klassen om att ha problemet? Har du testat din dator hemma hos en klasslamrat och samma fel uppstår på din med inte hans/hennes dator?

Transparent vpn var för mig något nytt, men om TS surfar in på https://whatismyipaddress.com/ får TS då hemma skolans eller hans/hennes ip adress?

I sådana lösningar brukar man inte tunnla internet-trafik över VPN-tunneln.

TS, Eftersom det är skoldag imorgon. Prata med den ansvariga och säg att du vill ha offlinefiler och att du inte kommer åt dina filer utan internet

Permalänk
Medlem

@jocke92: Ska göra det!

Visa signatur