EU kräver Apple på 124 miljarder kronor i obetalda skatter till Irland

Permalänk
Melding Plague

EU kräver Apple på 124 miljarder kronor i obetalda skatter till Irland

Efter tre års granskning slår EU fast att Apple under två decennier fått orimliga skattelättnader i Irland och krävs nu betala hela 13 miljarder euro plus ränta retroaktivt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så rätt! Skattesmitning ska ej tolereras.
Rent teoretiskt torde din och min skatt bli lägre ju fler som betalar skatt. Alternativet har vi också sett hur det gått för, Grekland.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Svårt läge, om de lägger ner sin verksamhet på Irland, hur många förlorar sina jobb? Kommer det ett nytt företag som vill investera för framtiden?

Kan tycka det är dåligt att komma fram med detta nu om det pågått sen 91

Edit: ska så klar poängtera att betala så låga skatter är sinnesjukt.

Permalänk
Medlem

Hmmm, kan detta förklara varför chefer på Apple säljer sina aktier och optioner som om världen håller på att gå under?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Snusfri

Det är ju upp till landet där företaget är som bestämmer vilka skatter de tar.

I detta fallet har dessa skapat många jobb som gör så att de som fått jobben spenderar dom inom landet och det är till nytta för landets ekonomi.

EU vill bara ha pengar och bryr sig inte om att väldigt många riskerar att bli arbetslösa och att ekonomin på Irland försämras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Ett flertal gigantiska företag utöver Apple har använt samma konstruktion och har inte möjlighet att betala tillbaka de summor det handlar om. Finns noll chans att detta går igenom.
Skulle det göra det så vore det även absolut sista spiken i kistan för Irland som land.
Har ni varit där eller har kollegor som jobbar där så vet ni vad jag talar om

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Här knegar man på som en idiot och sedan kommer Skatteverket och tar nästan allting samtidigt som storföretagen som omsätter miljarder inte betalar ett öre, vilket gör att vi får betala ännu mer!

Skrivet av casuaL:

Svårt läge, om de lägger ner sin verksamhet på Irland, hur många förlorar sina jobb? Kommer det ett nytt företag som vill investera för framtiden?

Har för mig att jag läste att Apple skulle utöka på Irland och anställa 6000 personer till, orkar inte gräva fram källan.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Man skall betala sin skatt oavsett om man heter Erik Andersson eller Apple. Vidrigt att stater låter stora företag nolltaxera bara för att de är stora och utpressar att flytta om de inte får slippa skatt. Låt dem flytta säger jag.

Det finns noll exempel på lyckade samhällen med liten eller ingen skatt. Ett högt och rättvist skattetryck är en garant för ett bra land att leva i.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Vilka summor...kanske kaffesummor för Apple..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Bra! Orättvis favorisering är vad det är! Visst att det skapar jobb men alla andra stackare får ju betala mer i skatt när storföretagen inte gör det!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Baxtex:

Har för mig att jag läste att Apple skulle utöka på Irland och anställa 6000 personer till, orkar inte gräva fram källan.

Har för mig att det var 6000 skattejurister, men kan fått det om bakfoten...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Baxtex:

Helt rätt! Här knegar man på som en idiot och sedan kommer Skatteverket och tar nästan allting samtidigt som storföretagen som omsätter miljarder inte betalar ett öre, vilket gör att vi får betala ännu mer!

Källan finns hos 99mac. 1000 stycken extra jobb hos Apple, samt 200 extra under själva bygget.

Citat:

Apple planerar att bygga ett fyravåningskontor och tillhörande garage med plats för 752 bilar. Expansionen skulle innebära 1000 nya jobb hos Apple och 200 nya jobb under själva byggnationen. I och med detta skulle antalet Apple-anställda i Cork uppgå till 6000.

Dold text
Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Ja, så länge vi arbetare ska betala höga skatter så tycker jag inte att det är något fel att företagen som arbetarna genererar pengarna åt också gör det. Min åsikt är att om alla gav fan i att fiffla och skatteplanera skulle alla kunna betala mindre skatt, men det är ju en utopi...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Trevligt att se att även storföretagen ska få börja betala någon skatt värd att tala om. Detta ger helt rätt signaler.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Rekordmedlem

Äntligen, det är på tiden att EU klämmer åt skattesmitande företag, Apple kommer väldigt billigt undan i vilket fall men det är en bra signal.
Hoppas nu att EU verkligen håller i denna trend och ser till att driva in skatter och sociala avgifter från all företag som smiter undan sitt ansvar, egentligen borde de få ett kännbart straff också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

I detta fallet har dessa skapat många jobb som gör så att de som fått jobben spenderar dom inom landet och det är till nytta för landets ekonomi.

EU vill bara ha pengar och bryr sig inte om att väldigt många riskerar att bli arbetslösa och att ekonomin på Irland försämras.

Kanske inte om man är med i ett ekonomiskt samarbete med 27 andra stater! Om det alltid skulle vara en budgivning mellan staterna om vem som är beredd att ge störst skattelättnader till de stora företagen, så är det i slutändan vi som är förlorarna med snedvridna konkurrensvillkor och uteblivna intänkter. 50€ skatt per miljon i vinst är ju inget annat än skrattretande, även om de anställda eventuellt betalar skatt på sina inkomster.

Både Apple och Irland vet om vilka EU-regler och lagar som gäller, det borde ju rimligen inte komma som en överraskning att det är på detta sätt.

Permalänk
Medlem

Vad motsvarar det av deras kassa liksom, 2% eller nåt?
Billigt och rätt ska det vara, inget skattefusk tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av THB:

Var ska de flytta? Irlands bolagsskatt är fortfarande väldigt fördelaktig på 12,5%.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skärp dig. Världen är liiiiite mer komplicerad än det där. Att Apple bara flyttar jobb från ett land till ett annat land skapar per automatik inga nya jobb.
Det är dock inte detta som problemet i detta fallet. Problemet är att företag inte betalar skatt men gärna utnyttjar samhället och gärna konkurrerar ut andra företag som sköter sig och betalar skatt. Vad tjänar vi på att vissa skattesmitande företag gynnas medans andra som betalar skatt går under? Ska vi vara glada att tex 3st jobb skapades och att sedan 123 miljarder i skatteintäckter försvann till skatteparadisen. Är detta bra? Samma skatteinkomster som sedan måste ersättas av befolkningen eller börja göra nedskärningar.

Permalänk
Medlem

"Även USA:s finansdepartement beklagar beslutet och varnar för att det kommer underminera utländska investeringar i EU. Apple, som avser överklaga beslutet, är inne på samma linje"

Tror jag det, skulle också garanterat investera på ställen där man inte behöva betala skatt...
Sen om landet får ut något av det är ju en annan fråga?

Såklart så blir det en massa jobbtillfällen, men å andra sidan kanske de konkurrerar ut andra företag som måste betala skatt?

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Dessa resonemang går inte att "vinna" - då det alltid finns flera sidor av myntet.

I princip håller jag med att alla skall skattas lika. MEN, om vi kör den linjen, då kommer Apple mfl sätta upp tillverkning i typ Afrika och andra än så länge outvecklade ställen. Vilket iofs kanske är bra, för då får de infrastruktur o ett know-how som sträcker sig bortom export av naturtillgångar. Men då tappar väst världen ytterligare arbetstillfällen. Eller ska vi i väst bara jobba i tjänstesektorn? o vad händer när den är ersatt med AI o self-service om 50 år?

Som sagt, svårt att "vinna"

// LZ

Permalänk
Hjälpsam

Han ser ju ganska glad ut, trots böterna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vad motsvarar det av deras kassa liksom, 2% eller nåt?
Billigt och rätt ska det vara, inget skattefusk tack.

Enligt wikipedia har apple: Total equity: $175 billion = 1495 miljarder SEK

Boten motsvarar alltså isåfall 8.3% av deras finansiella tillgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Helt rätt. Man skall betala sin skatt oavsett om man heter Erik Andersson eller Apple. Vidrigt att stater låter stora företag nolltaxera bara för att de är stora och utpressar att flytta om de inte får slippa skatt. Låt dem flytta säger jag.

Det finns noll exempel på lyckade samhällen med liten eller ingen skatt. Ett högt och rättvist skattetryck är en garant för ett bra land att leva i.

Monaco? Luxemburg?

Permalänk
Inaktiv

Vem bryr sig om de flyttar. Vill de ha företaget så måste de jobba. Vilket land de än flyttar till får en massa jobb, så globalt sett är det ingen förlust för arbetare. Helt rätt att företag bör betala skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Enligt wikipedia har apple: Total equity: $175 billion = 1495 miljarder SEK

Boten motsvarar alltså isåfall 8.3% av deras finansiella tillgångar.

God damm it!
Var lite mer % än jag trodde då, men inte alltför dåligt gissat

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inte om man är med i EU och följer deras lagar och stiftelser.
Storbritannien kommer väl ex få sätta vilka lagar och skatteregler dom vill när dom väl tågat ut ur EU.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte problemet... Det står ju "två förmånliga skatteupplägg i irland". Det är väl inte Apples problem om staten tar lite betalt. Det är ju för fan inte upp till Apple Säga ööh, ni följer inte EUs stadgar om skatte nivån... Det får EU ta med Irland så då får säga ja vi får nog höja lite här i fortsättningen..

Det som att sälja kaffe i 10 år och sen skicka ett brev till alla kunder. Vi har haft för dålig marginal på kaffet de senaste 10 åren.. Kan ni komma in och betala 5kr extra för samtliga druckna koppar...

Det finns fan inga gränser på blodsugeri när det kommer till att leta skatter möjligheter fyfan.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

Fast är inte det ett moment 22? Hur många har eller inte har gått i kk där att de fick en icke skatt. Hur många av de som jobbade hade kunnat haft ett jobb på de andra företagen? Hur hade de företagen då kunnat spara/använda de betalade i skatt eller om de betalat ingen skatt kunna använt det till nyinvesteringar? och/eller t.ex köpa en tv, eller en bil eller en kopp kaffe, eller grekisk yogurt som kom från Grekland. som gynnat andra som betalat skatt...

Det jag däremot skulle vara intresserad av i sammanhanget är hur mycket nya jobb det blev. I huvudsak jobb som tidigare inte fanns.
Hur mycket det hjälpte ekonomin, eller själpte. Utan det så ser jag inte hur man ska veta varken bu eller bä.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Apple kommer utbetala 12 miljarder dollar i aktieutbyte bara i år.

De som ska skämmas här är dock givetvis irländska myndigheter som har gett dessa skattelättnader och EU som inte lyckats reagera förrän nu.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10