Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

@mrazster: @Gillsing:

Tack för info! Låter bra

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Har precis installerat Ubuntu 16.04 LTS i VM. Kan ingenting om Linux och behöver lite hjälp här. Försöker installera ett program men då får jag detta meddelande: Installera följande filer eller paket: libc6-i386, /lib/ld-linux.so.2

Har ingen aning vad dessa är eller gör. Nu undrar jag hur jag fixar detta? Tänk på att jag inte har någon kunskap om Linux så var gärna detaljerat

Permalänk
Medlem

@DPG:

Hej! Testa detta: Kör i terminalen:
sudo apt-get update
sudo apt-get install libc6-i386

För att starta en terminal, klicka på Ubuntu-symbolen längst upp till vänster, och skriv sedan "terminal", så ska det komma upp.

Installera gärna program med apt-get t.ex., så får du med alla beroenden direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

@DPG:

Hej! Testa detta: Kör i terminalen:
sudo apt-get update
sudo apt-get install libc6-i386

För att starta en terminal, klicka på Ubuntu-symbolen längst upp till vänster, och skriv sedan "terminal", så ska det komma upp.

Installera gärna program med apt-get t.ex., så får du med alla beroenden direkt.

Funka perfekt. Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Försöker byta från Windows 10 men har stött på patrull Jag har min TV inkopplad till min laptop via USB DisplayLink docka men så fort jag kopplar in TV:n så börjar muspekaren att flickra och lämna spår efter sig när man drar den över skärmen. Även scrolla webbsidor ger grova screentears. Detta har hänt både på Ubuntu Gnome 16.04 LTS och nu senast på elementary OS Loki Beta 2 (baserat på Ubuntu 16.04 LTS). Någon som vet vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem

@pålis:
Är det flera problem eller är det bara att muspekaren lämnar spår efter sig? Vad har du för drivrutin till graffekortet?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@pålis:
Är det flera problem eller är det bara att muspekaren lämnar spår efter sig? Vad har du för drivrutin till graffekortet?

Muspekare som lämnar spår/flickrar och screentearing vid scroll är dom enda problemen och det försvinner så fort jag kopplar ur TV:n. I Ubuntu Gnome använde jag Nouveau open-source drivers för att dom proprietära gav black screen så fort jag rebootade datorn. Nu I elementary vet jag inte vad jag har för drivers för att det finns inte något "Additional drivers" alternativ i menyn. Jag klickade för att installera proprietär mjukvara under installationen iaf.

Permalänk
Medlem

@pålis:
Dubbel kolla i menyn->inställningar->prop drivers. Där kan du se vilka som används samt ändra om du behöver. Kolla om det är de nyaste eller inte. Det är en bra början. Låter som att det är drivrutinsproblem.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf:

Som sagt, tyvärr går det inte att kolla prop drivers för det finns inte i menyn på elementary OS. Går det att göra via terminalen? I Ubuntu Gnome så bootade datorn med en black screen varje gång jag installerade nvidia drivers så var tvungen att ominstallera OS:et två gånger :/ Är det något känt problem? Lite svårt att fixa problemet när skärmen är död.

Permalänk
Medlem

@pålis:

Sker ibland att det blir svart efter man installerat drivers förstår inte hur det kan vara så svårt för dem att göra något som fungerar vad gäller graffedrivers. Det är ju ändå 2016. Jag kör alltid med prop drivers, tankar dem från nvidia. Aldrig haft några problem när jag gjort så. Så det kan du väl prova ? Ladda hem dem och installera via terminalen. Jag kör bara sudo ./drivers.sh så är det klart sen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@pålis:

Sker ibland att det blir svart efter man installerat drivers förstår inte hur det kan vara så svårt för dem att göra något som fungerar vad gäller graffedrivers. Det är ju ändå 2016. Jag kör alltid med prop drivers, tankar dem från nvidia. Aldrig haft några problem när jag gjort så. Så det kan du väl prova ? Ladda hem dem och installera via terminalen. Jag kör bara sudo ./drivers.sh så är det klart sen.

Mjoo smidigt är det ju inte Ska prova det, tack.

Permalänk
Medlem

@fragwolf:

Tyvärr dyker det upp en prompt i terminalen som säger att en X-server process redan är igång och att den måste avslutas innan drivern kan installeras. Så jag måste döda hela GUI:et innan jag kan installera...? Smidigt indeed. Försökte gå in i BIOS och bara avaktivera dGPU:n men fanns tyvärr inget sånt alternativ :/

Permalänk
Medlem

Har för mig du kan skriva, som root, "service gdm stop". Beror på vad för dist, fönsterhanterare osv du kör. Eller så kan du vid uppstarten trycka på någon knapp när menyn kommer upp. Direkt efter bios. Så kan du välja recovery mode eller shell/terminal.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pålis:

@fragwolf:

Tyvärr dyker det upp en prompt i terminalen som säger att en X-server process redan är igång och att den måste avslutas innan drivern kan installeras. Så jag måste döda hela GUI:et innan jag kan installera...? Smidigt indeed. Försökte gå in i BIOS och bara avaktivera dGPU:n men fanns tyvärr inget sånt alternativ :/

Ströläst tråden, men då försöker du installera drivrutinen som du själv har laddat ner. Du kan pröva att installera den ifrån GRUB Terminalen. Annars så kan du nog hitta ditt korts drivrutin i programmet för drivrutiner - även om det kanske inte är den allra senaste.

Permalänk
Medlem

I Linux Mint kan man ladda ner Installationsfiler och sedan bara dubbelklicka på dom för att trigga igång allt det som annars måste skrivas in i Terminalen för.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Har för mig du kan skriva, som root, "service gdm stop". Beror på vad för dist, fönsterhanterare osv du kör. Eller så kan du vid uppstarten trycka på någon knapp när menyn kommer upp. Direkt efter bios. Så kan du välja recovery mode eller shell/terminal.

Lyckades komma in i nåt terminalliknande efter att jag fick blackscreen från nvidia driversen när jag körde Ubuntu Gnome. Antagligen där jag kunde ha kört .run-filen ><

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Ströläst tråden, men då försöker du installera drivrutinen som du själv har laddat ner. Du kan pröva att installera den ifrån GRUB Terminalen. Annars så kan du nog hitta ditt korts drivrutin i programmet för drivrutiner - även om det kanske inte är den allra senaste.

Skrivet av Kronvrak:

I Linux Mint kan man ladda ner Installationsfiler och sedan bara dubbelklicka på dom för att trigga igång allt det som annars måste skrivas in i Terminalen för.

Tror jag måste byta tillbaka till Ubuntu Gnome för elementary OS är grovt gimpat. Finns inte något interface för drivrutiner, man måste "låsa upp" apt-get kommandot och det går inte att dubbelklicka .run--filer.

Permalänk
Medlem

Verkar som att Nvidia drivers och Gnomes GDM3 är inkompatibla vilket är varför jag får blackscreens i Ubuntu Gnome så fick gå tillbaka till elementary OS. Den här gången lade jag till grafikdriver PPA och sudo apt:ade bara nvidia 370 drivern i terminalen. Funkade bra men batteritiden verkar ändå vara ganska usel, trots avaktiverad nvidia GPU och tlp installerat :/

Permalänk

Är själv sugen på att byta helt och hållet, dock så undrar jag lite hur det ser ut med drivrutiner till Linux är det något som man behöver tänka på mer än att ladda ner drivrutiner till grafikkortet?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Själv har jag testat på Mint 18 någon vecka, men får inte ljudkortet att funka (sound blaster z)

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X870E Hero, CPU 9950x3D, G-Skill TridentZ5 RGB DDR5 6000 MHz 2x16GB, Corsair RM1000x, ASUS RTX 4080 Super 16GB ROG Strix Gaming OC, Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 990 PRO 1TB, Samsung, 980 PRO 1TB, Phanteks Glacier One 360 D30. ROG Strix Scope NX Wireless Deluxe keyboard, ROG Gladius III Wireless AimPoint mouse and Phanteks Enthoo Evolv X Satin chassi. Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@Rasse12345: Du behöver inte tänka på drivrutiner. När det gäller grafikkort skall du helst inte "ladda ner" drivrutiner utan använda de som föreslås av tex Ubuntu eller Linux Mint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Försökte återigen med Linux, Ubuntu Mate, men fick likaväl problem. Denna gång var det Scaling som skar sig rejält på 4k skärm. Tillbaka på W10.

En vild gissning är att det är just MATE som är problemet med 4K, tror att ex. Unity, Ubuntus standard desktop hade hanterat 4K bättre.

http://askubuntu.com/questions/788099/is-ubuntu-4k-ready

Kan givetvis bero på annat också... Såsom val av grafikkort, drivrutiner mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Fick idén att ge mig på linux mint igen.
Tanken är att köra office i en wm och använda mint som standard os.
Anledning till att jag faktiskt dualbootar just nu är flera som jag inte börjat försöka lösa än men en dag snart ska jag se vad jag kan göra åt dessa problem..
Tips mottages med glädje

Dator spec
Dator modell: Dell e6510
Cpu: Intel i5 M520
Gpu: Intel hd graphics
Ram: 4gb
Ssd: Adata 120

1. Datorn är helt klart segare med linux mint än med windows 10

2. Skärmstyrkan blir svagre med ström kabel i. Störande mycket.

3. Wifi led lampan får spratt och är inte ett fast sken utan en blinkande störande mojäng

4. Touchpaden funkar dåligt ibland

5. Sämre batteri tid

6. Högre fläkt använding vilket förmodligen hör ihop med nummer 1

7. Ljudet är lägre

Så det är saker som måste fixas, eftersom min tid läggs på annat så blir det dual boot en stund till

Permalänk
Medlem

@TantmedHatt:

Har du uppdaterat Mint det kan fixa en hel del.
Sudo apt update && upgrade
eller motsvarande i GUI

Libre Office är rätt nära en ersättar till Win. Office
(dock dokument som skickas mellan de två är känt för att ha formaterings problem)
annars kan man använda online tjänster om man riktigt vill

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pelleg59:

Själv har jag testat på Mint 18 någon vecka, men får inte ljudkortet att funka (sound blaster z)

Välkommen till Linux. Finns en anledning till varför Linux nästan uteslutande används till servrar.

Permalänk
Medlem

Kör en hel del Linux men då bara på serversidan.

Tyvärr på användarsidan saknas en hel del av det jag använder dagligen, för övrigt trivs jag ju bra i användarmiljön.

Adobe-paketet för foto-hantering, visst finns några alternativ med de är inte ens i närheten av ligthroom/photoshop.

Drivrutiner till en del av min hårdvara är tyvärr bristfällig, primärt då skrivaren, mus & tangentbord.

Ett annat stort problem är ju spel såklart, tyvärr så har ju windows nära ett monopol på detta.

Sen finns det ju mindre problem som t.ex. att Spotify inte fungerar så bra (vet inte hur det är nu då det var ett år eller så sedan jag körde någon användarmiljö)

Ett annat program jag använder lite då och då är SolidWorks, finns ju en del alternativ som kanske skulle fungera för mig men vill inte lära om.

Så för mig vore det enda möjliga alternativet en VM i linux tror jag, men det slutar oftast med att allt körs i windows i alla fall då tyvärr.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Skrivet av nick-li:

@boyen89:

Har du uppdaterat Mint det kan fixa en hel del.
Sudo apt update && upgrade
eller motsvarande i GUI

Libre Office är rätt nära en ersättar till Win. Office
(dock dokument som skickas mellan de två är känt för att ha formaterings problem)
annars kan man använda online tjänster om man riktigt vill

Japp uppdaterade.

Libre office kan inte ens i närheten av ersätta office tyvärr.

Jag valde dock att gå vidare till Lubuntu och många fel försvann av sig själv.
Datorn vart framförallt snabbare.

Permalänk
Medlem

@TantmedHatt: Hos den kund jag sitter hos körs en office miljö med blandat MS Office och LibreOffice så visst kan LibreOffice ersätta MS Office, handlar i princip enbart om hur mallar skapades och fontval.
För privat bruk duger LibreOffice mer än väl, för avancerat proffesionellt är dock Excel vassare än LibreOffice Calc.
MS Office starkaste kort är Outlook där det inte finns någon bra konkurrent framför allt på kalenderdelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

@boyen89: Hos den kund jag sitter hos körs en office miljö med blandat MS Office och LibreOffice så visst kan LibreOffice ersätta MS Office, handlar i princip enbart om hur mallar skapades och fontval.
För privat bruk duger LibreOffice mer än väl, för avancerat proffesionellt är dock Excel vassare än LibreOffice Calc.
MS Office starkaste kort är Outlook där det inte finns någon bra konkurrent framför allt på kalenderdelen.

Har till denna dagen inte förståttvad som skulle göra MS Office bättre. Är exakt samma i mina ögon, dock dåligare UI på MS Office än LibreOffice.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Har till denna dagen inte förståttvad som skulle göra MS Office bättre. Är exakt samma i mina ögon, dock dåligare UI på MS Office än LibreOffice.

Tja det beror förstås på vad man gör med sitt Office-paket. Mycket beror nog på att standarden bland företag är MS Office och kompatibiliteten (med MS) är ju sådär i Libre, utbildningskostnaden för att få folk att byta miljö är inte heller direkt gratis, så därför stannar de flesta företag på MS Office exempelvis. Detta gör att folk kan MS Office och därför gärna kör det hemma också. Sen finns det ju en del funktionalitet som Libre saknar, exempelvis interoperabilitet med Sharepoint, SQL Server osv.

Personligen använder jag MS Office på jobbet för att det är det enda med funktionaliteten jag behöver, för mig är det mest Excel mot SQL Server och tvärtom, men också konstiga dokument från kunder och så som inte ser rätt ut i Libre. Hemma hade jag kört på Google Docs eller MS gratis webbappar om jag inte fick MS Office "på köpet" med OneDrive.

Edit: Också Outlook förstås. På jobbet är det ett krav och inte bara för mailhantering utan också för bokning av konferensrum in-house likväl som hos kunder och så. Integrationen med Skype for business är också väldigt trevlig och inget sådant finns i Libre. Tveksam nytta hemma dock om man inte kör Exchange och hela skiten där, vilket få gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja det beror förstås på vad man gör med sitt Office-paket. Mycket beror nog på att standarden bland företag är MS Office och kompatibiliteten (med MS) är ju sådär i Libre, utbildningskostnaden för att få folk att byta miljö är inte heller direkt gratis, så därför stannar de flesta företag på MS Office exempelvis. Detta gör att folk kan MS Office och därför gärna kör det hemma också. Sen finns det ju en del funktionalitet som Libre saknar, exempelvis interoperabilitet med Sharepoint, SQL Server osv.

Personligen använder jag MS Office på jobbet för att det är det enda med funktionaliteten jag behöver, för mig är det mest Excel mot SQL Server och tvärtom, men också konstiga dokument från kunder och så som inte ser rätt ut i Libre. Hemma hade jag kört på Google Docs eller MS gratis webbappar om jag inte fick MS Office "på köpet" med OneDrive.

Edit: Också Outlook förstås. På jobbet är det ett krav och inte bara för mailhantering utan också för bokning av konferensrum in-house likväl som hos kunder och så. Integrationen med Skype for business är också väldigt trevlig och inget sådant finns i Libre. Tveksam nytta hemma dock om man inte kör Exchange och hela skiten där, vilket få gör.

Men företagen slipper ändå inte undan kostnaderna för när Microsoft uppdaterar gränssnitten i Office och Windows måste ändå användarna lära om sig. Jag hatar gränssnitten i Office 2010 vi har på jobbet. Tyckte äldre versioner var lättare att använda. Lär väl bli byte från Windows 7 också snart misstänker jag. Så att slippa lära om personalen är inget man kommer ifrån trots att man behåller samma programvaror. Tror företaget jag jobbar på har förlorat tusentals timmar i användarfrustration på grund av Microsofts ständiga byten av användargränssnitt.