Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Hund:

Yaourt sourcar filen innan du kan inspektera den, om den då innehåller skadlig kod är skadan redan skedd när du väl kan inspektera filen.

Det har varit så i många år nu och jag vet faktiskt inte varför det är en "feature". Jag har för mig att det fanns fler dumheter, men det är inget jag minns på rak arm.

Skickades från m.sweclockers.com

Ofan, dags att byta då. Körde visare på yaourt istället för pacaur utan att tänka mer på det efter att jag bytte från Arch till Manjaro.
Yaourt skeppas stock med Manjaro konstigt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ofan, dags att byta då. Körde visare på yaourt istället för pacaur utan att tänka mer på det efter att jag bytte från Arch till Manjaro.
Yaourt skeppas stock med Manjaro konstigt nog.

Det finns en del att läsa om det på Reddit och Arch forum borde även ha lite inlägg om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Yaourt sourcar filen innan du kan inspektera den, om den då innehåller skadlig kod är skadan redan skedd när du väl kan inspektera filen.

Det har varit så i många år nu och jag vet faktiskt inte varför det är en "feature". Jag har för mig att det fanns fler dumheter, men det är inget jag minns på rak arm.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för updaten.
Hittade i wikin också. Kolla längst ned på denna sidan, där finns ett diagram över lite ditt och lite datt om våra olika AUR-helpers.

https://wiki.archlinux.org/index.php/AUR_helpers

E: Man kan väl säga generellt att ju "grönare" en AUR-Helper är i diagramet, desto säkrare/bättre. Sedan går det inte hand i hand med användarvänlighet kanske. Numer kompilerar jag själv (nästan allt)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@GilbertG: Visste inte att du kört Gbit i XP.

Ang moderkort, är det inte lättare att bara köpa ett nytt NIC, typ detta:

PCI-Express
PCI

Det är tyvärr inget alternativ, alla kortplatser är upptagna. Jag hade tänkt byta moderkort av andra skäl ändå. Så frågan kvarstår, är alla varianter av Realtek 8111-ethernetchip lika problematiska?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det är tyvärr inget alternativ, alla kortplatser är upptagna. Jag hade tänkt byta moderkort av andra skäl ändå. Så frågan kvarstår, är alla varianter av Realtek 8111-ethernetchip lika problematiska?

Till Debian Jessie finns det drivrutiner att ladda ner : https://packages.debian.org/jessie/kernel/firmware-realtek
Ditt nätverkskort finns med där. Direkt-länk till filen:
http://ftp.us.debian.org/debian/pool/non-free/f/firmware-nonf...

Ladda ner och lägg på ett usb-minne. Kopiera över filen i din user-mapp. Starta en konsol och kör:
sudo dpkg - i firmware-realtek_0.43_all.deb
Starta om datorn
Nu är detta för Debian Jessie. Du borde kunna hitta samma fil till din Ubuntu. Drivrutinen finns bland "non-free"

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Till Debian Jessie finns det drivrutiner att ladda ner : https://packages.debian.org/jessie/kernel/firmware-realtek
Ditt nätverkskort finns med där. Direkt-länk till filen:
http://ftp.us.debian.org/debian/pool/non-free/f/firmware-nonf...

Ladda ner och lägg på ett usb-minne. Kopiera över filen i din user-mapp. Starta en konsol och kör:
sudo dpkg - i firmware-realtek_0.43_all.deb
Starta om datorn
Nu är detta för Debian Jessie. Du borde kunna hitta samma fil till din Ubuntu. Drivrutinen finns bland "non-free"

Stort tack! Men... detta funkar inte på Ubuntu, eller? Var hittar jag i så fall drivarna för Ubuntu?

Jag hittade detta när jag sökte, men det verkar ganska invecklat. Jag har verkligen iiingen aning om vad nånting av allt det där är eller gör. Är installerare så sällsynta på Linux?
https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1022411

Varför har inte dessa drivrutiner inkluderats i Linux när så många andra har, inklusive från Realtek? Det är ju inget ovanligt chip precis.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag installerade precis Linux Mint 18.1 i en dual-boot setup på min ruttna gamla laptop och är grymt imponerad över hur snyggt och lättnavigerat det är. Hade ett jävla problem med att få min VPN att fungera tills jag testade att installera appen via terminalen och inte på gammalt windows-manér genom det grafiska gränssnittet. Självklart fungerade allting direkt via terminalen

Är det någon som vet om man kan förstora gränssnitten litegrann (som i windows) på något sätt? Den enda inställning jag hittade för det fördubblade storleken på alla ikoner vilket blev fult och jobbigt, jag skulle vilja ha något som förstorar det med 10-30% eller så då jag sitter på en 13" skärm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GilbertG:

Varför har inte dessa drivrutiner inkluderats i Linux när så många andra har, inklusive från Realtek? Det är ju inget ovanligt chip precis.

Därför att Realtek fortfarande håller fast vid en gammal dinosauriementalitet. Dessutom tror jag att de som redan använder Linux, och säkerligen andra kvalitetsmedvetna också, håller sig undan Realtek om de kan. Därav är nog incitamentet att reverse engineer litet och begränsat.

Nu är kanske din situation annorlunda, men det är sällan något större problem, då det finns en uppsjö av billiga Intel och andra bra nätverkskort på begagnat marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Stort tack! Men... detta funkar inte på Ubuntu, eller? Var hittar jag i så fall drivarna för Ubuntu?

Jag hittade detta när jag sökte, men det verkar ganska invecklat. Jag har verkligen iiingen aning om vad nånting av allt det där är eller gör. Är installerare så sällsynta på Linux?
https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1022411

Varför har inte dessa drivrutiner inkluderats i Linux när så många andra har, inklusive från Realtek? Det är ju inget ovanligt chip precis.

Om det nu är Ubuntu 12.04 LTS du nu kör så varför så gammal version? Installera den senaste Ubuntu (om Ubuntu är viktigt) istället och testa denna guiden:
https://unixblogger.com/2016/08/11/how-to-get-your-realtek-rt...

Alternativt kan du ju testa det paketet som är till debian (den jag länkade till i förra posten) och se om det funkar, men det får du göra på egen risk.

Vill du ha något stabilt så rekommenderar jag att du installera Debian stable istället. Beprövade paket i stable men lite äldre, och då vet du ju att det finns drivrutiner till ditt nätverkskort. Vill du ha nyare paket kan du ju uppgradera till Debian testing som i princip är Ubuntu. vill du ha ännu nyare kan du även välja Debian experimental.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@Eazy
Flera har nämnt att äldre distar kan funka bättre på äldre burkar och min är från 2007-2009. Jag plockade en på måfå, ville testa först och främst och se om det gjorde någon skillnad. Jag kan typ ingenting om Linux.

Men det verkar ju som att det är en tråd att dra i. Tack ska du ha.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av chloe:

Jag installerade precis Linux Mint 18.1 i en dual-boot setup på min ruttna gamla laptop och är grymt imponerad över hur snyggt och lättnavigerat det är. Hade ett jävla problem med att få min VPN att fungera tills jag testade att installera appen via terminalen och inte på gammalt windows-manér genom det grafiska gränssnittet. Självklart fungerade allting direkt via terminalen

Är det någon som vet om man kan förstora gränssnitten litegrann (som i windows) på något sätt? Den enda inställning jag hittade för det fördubblade storleken på alla ikoner vilket blev fult och jobbigt, jag skulle vilja ha något som förstorar det med 10-30% eller så då jag sitter på en 13" skärm.

Gå in i systeminsällningarna och reglera typsnittet för utseendet. Där kan du ändra skalfaktorn steglöst vilket förstorar allting. Du kan även ändra storlek på nedre menybaren och i inställningarna för filhanteringen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Gå in i systeminsällningarna och reglera typsnittet för utseendet. Där kan du ändra skalfaktorn steglöst vilket förstorar allting. Du kan även ändra storlek på nedre menybaren och i inställningarna för filhanteringen.

Nu blev det lite lättare att hitta, stort tack!

Permalänk
Medlem

Muspekarens känsla är så oskön i Linux. Kan man fixa den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Muspekarens känsla är så oskön i Linux. Kan man fixa den?

Ja det kan man

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Jag önskar att .NET Framework fanns i Linux. Jag vill köra och skapa program och webbsidor med Visual Studio.

Permalänk
Medlem

började med Linux (Ubuntu) efter Windows 10's spionage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag önskar att .NET Framework fanns i Linux. Jag vill köra och skapa program och webbsidor med Visual Studio.

Det går att köra .net i Linux. Tror det ligger i pakethanteraren för Debian till och med, Mono kan man köra iaf och Microsoft stödjer dem officiellt.
http://www.mono-project.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Flera har nämnt att äldre distar kan funka bättre på äldre burkar och min är från 2007-2009. Jag plockade en på måfå, ville testa först och främst och se om det gjorde någon skillnad. Jag kan typ ingenting om Linux.

Tror faktiskt det är lite Windows tänk från dom personerna, min erfarenhet är snarare att Linux blir snabbare, men man får ju så klart se upp med tunga fönsterhanterare, där blir det mer och mer bloat, som tur är har man ju alternativ i Linux. Kör XFCE på lite äldre hårdvara med bra resultat.
Skulle helt klart uppgradera till Ubuntu 16.04 LTS eller nyare, högst troligt att ditt nätkort hoppar igång då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

började med Linux (Ubuntu) efter Windows 10's spionage.

Kör du Android eller iOS på din telefon, eller har du bytt till Linux där också?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag önskar att .NET Framework fanns i Linux. Jag vill köra och skapa program och webbsidor med Visual Studio.

Som liten1 nämnde så finns Mono men kan även rekommendera Gambas3 för generell program utveckling om du inte känner för C.

Har utvecklats under 10+ år och väl värt att testa...tänk Visual Basic on steroids med mycket trevligt IDE vilket gör det lika enkelt att skapa snygga GUI eller CLI program för Linux som i Windows.

Använder det själv. Mestadels för Raspberry Pi & C.H.I.P projekt.

http://gambas.sourceforge.net/en/main.html

Permalänk
Medlem

Drog in Linux Mint 18.1 på min gamla Fujitsu-laptop. Pekplattan fungerar dock inte. Finns det någon generell fix man kan testa?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kör du Android eller iOS på din telefon, eller har du bytt till Linux där också?

Android är Linux baserat. Den gamla fungerar inte.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zipparn:

Jag önskar att .NET Framework fanns i Linux. Jag vill köra och skapa program och webbsidor med Visual Studio.

Kör Linux på värdmaskinen och Windows virtuellt. Detta med att installera en massa dritt på ens värdmaskiner är en ovana som man bör lägga av med av många anledningar, dels att hela ens dator blir sönderblotad, men det blir problem när man behöver ha olika versioner av samma program installerad. Det är dessutom krångligt att låta andra ta del av jobbet.

Så jag kör nu linux så mycket som jag kan fast jag i princip enbart jobbar med windows. När jag ska köra några mer avancerade program i linux så självklart kör jag dem virtuellt och rör ej värddatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Android är Linux baserat. Den gamla fungerar inte.

Givetvis.

Du har dock missuppfattat, medvetet eller inte, vad som avsågs med "Linux på telefonen".

Android är inte samma sak som att köra en renodlad Linux dist på telefonenm, som tex. Ubuntu-telefonen Meizu (för att ta ett exempel för att försöka förklara tydligare för de som eventuellt inte hänger med).

Android är inte, precis som Windows, iOS eller MacOS, fri ifrån insamling av data (vilket var själva poängen). Dessutom ganska bloatat (apropå tidigare kommentarer).

Vad menar du men den gamla??

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Givetvis.

Du har dock missuppfattat, medvetet eller inte, vad som avsågs med "Linux på telefonen".

Android är inte samma sak som att köra en renodlad Linux dist på telefonenm, som tex. Ubuntu-telefonen Meizu (för att ta ett exempel för att försöka förklara tydligare för de som eventuellt inte hänger med).

Android är inte, precis som Windows, iOS eller MacOS, fri ifrån insamling av data (vilket var själva poängen). Dessutom ganska bloatat (apropå tidigare kommentarer).

Vad menar du men den gamla??

Det jag syftar på är att det är populärt att kritisera dom som vill dra ned på hur övervakade dom är genom att säga "Ja men du använder ju fortfarande...". I fallet Android, som kan köras med öppen källkod ser jag det som ett rätt säkert ställe att vara på.

Jag tolkade kommentaren som ett försök till antydan att Android skulle vara lika dåligt som Windows vad anbefaller integritet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det jag syftar på är att det är populärt att kritisera dom som vill dra ned på hur övervakade dom är genom att säga "Ja men du använder ju fortfarande...". I fallet Android, som kan köras med öppen källkod ser jag det som ett rätt säkert ställe att vara på.

Jag tolkade kommentaren som ett försök till antydan att Android skulle vara lika dåligt som Windows vad anbefaller integritet.

NU har du äntligen tolkat rätt.

Kör du med Android Open Source Project (istället för Googles proprietära version) på din telefon?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Givetvis.

Du har dock missuppfattat, medvetet eller inte, vad som avsågs med "Linux på telefonen".

Android är inte samma sak som att köra en renodlad Linux dist på telefonenm, som tex. Ubuntu-telefonen Meizu (för att ta ett exempel för att försöka förklara tydligare för de som eventuellt inte hänger med).

Android är inte, precis som Windows, iOS eller MacOS, fri ifrån insamling av data (vilket var själva poängen). Dessutom ganska bloatat (apropå tidigare kommentarer).

Vad menar du men den gamla??

Android använder linux kernel och är därmed linux, det är odiskutabelt.
Jag tror du snarare tänker på bionic vs glibc vilket då ofta slutar i en licensfråga och att många vägrar se android som en ren linux distribution.
På telefonen kör jag Sailfish OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Android använder linux kernel och är därmed linux, det är odiskutabelt.
Jag tror du snarare tänker på bionic vs glibc vilket då ofta slutar i en licensfråga och att många vägrar se android som en ren linux distribution.
På telefonen kör jag Sailfish OS

Jo, rent tekniskt definitionsmässigt är det givetvis rätt.

Coolt med Sailfish OS (var nära att köpa en av Jollas telefoner eller plattor med det en gång)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@ henkkanF. Tyvärr får du forsätta hålla dej till Windows. Professionell video/bild editering är inget att rekommendera på Linux i dagsläget. Utbudet av mjukvara är bedrövlig på den fronten. Kanske om några år har Kdenlive och Gimp "kommit i kapp" men samtidigt står ju utvecklingen inte still hos Affinity, Adobe och Hitfilm heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

@ henkkanF. Tyvärr får du forsätta hålla dej till Windows. Professionell video/bild editering är inget att rekommendera på Linux i dagsläget. Utbudet av mjukvara är bedrövlig på den fronten. Kanske om några år har Kdenlive och Gimp "kommit i kapp" men samtidigt står ju utvecklingen inte still hos Affinity, Adobe och Hitfilm heller.

Vet några som kör/testat Darktable som RAW-framkallare/DAM, och gillat det (men vet inte hur det står sig emot professionella produkter som Lr eller C1).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/