Apples garanti täcker inte vattenskador för Iphone 7 och Iphone 7 Plus

Permalänk
Melding Plague

Apples garanti täcker inte vattenskador för Iphone 7 och Iphone 7 Plus

Ett av säljargumenten för Iphone 7 och Iphone 7 Plus är enheternas vattentålighet, men precis som många andra tillverkare täcker inte Apples garanti vattenskador.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte. Lär vara svårt att veta om kunden hade telefonen på 30 cm djup eller 30 meters djup

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ja, man blir ju inte förvånad..
Hur är det med vattentäta klockor och garantier? Tänker på vanliga klockor, inte smartklockor.

Permalänk
Proffsmoddare

Så vad gör då klassificeringen för nytta om man ändå inte får använda enheten enligt standarden?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Avstängd

Finns ingen telefontillverkare som ger garanti för vattenskador, varken samsung eller sony.

Så är inte förvånad, fick slåss emot netonet (som för övrigt är den sämsta sidan med förmodligen sveriges mest inkompetenta och kunskapsbefriade support). De de var fabrikationsfel på min z3. Skärmen hade lossnat och på så vis kom vatten in i mobilen och den gick sönder. Dem rövhögarna sa att de var mitt eget fel. Som om att en skärmjävel på en mobil lossnar av dagligt användande utan att de ens är en repa på skärmen..

Tror om man har en mobil som är vattentät så ska man inte testa gränserna. Man kan nog vara glad om den fungerar bra när de väl händer att mobilen utsätts för vatten. Om inte är de nice att ha så man enkelt kan göra ren mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Förvånar mig inte. Lär vara svårt att veta om kunden hade telefonen på 30 cm djup eller 30 meters djup

Ganska lätt att kolla detta, vare sig med GPS eller barometern i telefonen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Hur är detta en nyhet? Alla företag gör så.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Avstängd

Förstående...annars hade alla med Ajfånes skadat sin lur på det sättet..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Så vad gör då klassificeringen för nytta om man ändå inte får använda enheten enligt standarden?

Tänk ett steg längre. Hur ska Apple bevisa att telefonen har vattenskadats av misstag och inte med flit?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av SleepstreameR:

Så vad gör då klassificeringen för nytta om man ändå inte får använda enheten enligt standarden?

Den nytta den gör är såklart att telefonen mycket sannolikt överlever ett dopp i plurret och ett telefonsamtal i ösregn.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Handlar nog om att de flesta (om inte alla) mobiler idag har luckor och det är viktigt att de sätts på rätt om den ska bli helt tät. Vilket många kanske inte gör. Känner en som tappat bort en av luckorna till sin z3a.
Frågar mig också hur detta är en nyhet. Känns som allmän kännedom vid det här laget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det här skulle stå sig i Sverige då varans beskrivning säger att den ska fungera för ändamålet.

Permalänk
Medlem

Det är inte så snällt mot kunderna att göra så. Men det är i alla fall bättre med IP68-klassning än IP67-klassning. Vi får se vad det blir för resultat i tester.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Min iPhone 4 blev varm och betedde sig konstigt efter att ha varit utsatt för en blöt höststorm för ett antal år sedan. Garantin hade gått ut då den var strax över ett år gammal. Lyckades ändå reklamera den och få en helt ny utan att betala en krona. Så det är värt att försöka oavsett.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Övriga tillverkare har desamma, tex om en ens "vattentäta" Sony mobil blir fuktskadad så täcker inte garantin detta.
Inget konstigt..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Hur är detta en nyhet? Alla företag gör så.

Förmodligen för att det är Apple och det finns inget annat vettig och rapportera just nu så man skriva helt enkelt icke nyheter som nyheter.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Marticus:

Tänk ett steg längre. Hur ska Apple bevisa att telefonen har vattenskadats av misstag och inte med flit?

Skrivet av FaniSkogen:

Den nytta den gör är såklart att telefonen mycket sannolikt överlever ett dopp i plurret och ett telefonsamtal i ösregn.

Låter som en totalt meningslös funktion om den inte garanteras, enligt mig. Vad är då standarden till för?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Tänk ytterligare ett steg längre!

Om man marknadsför en produkt med en viss funktionalitet, i detta fall att den är IP67 certifierad och klarar av att vara nersänkt i vatten till en viss gräns och en viss tid, så är det helt oväsentligt vad som står i garantivillkoren! Garanti är något som är helt frivilligt för en tillverkare/säljare att ge och det finns således inga krav på vad den ska innehålla.

Dock är reklamationsrätten lagstiftad i Sverige. Den går inte att avtala bort med garantivillkor eller dylikt. Så om din telefon blir vattenskadad av att få ett glas vatten spillt över sig så kan du inte lämna in telefonen för ett garantiärende, men du kan reklamera varan, då den inte uppfyller tillverkarens löften. Uppstår felet inom 6 månader är det alltid säljaren/tillverkaren som ska bevisa att felet inte var ursprungligt (alltså orsakat till följd av köparens felaktiga handhavande), är telefonen över 6 månader är det köparen som måste bevisa att felet var ursprungligt (vilket kan vara svårt, men det brukar räcka med att visa att den är hel och ren -> varsamt hanterad).

Så kan du reklamera och få en ny iPhone 7/iPhone 7 plus om den är vattenskadad?
- Ja, om telefonen endast använts på ett sådan sätt som certifieringen säger den ska klara.

Permalänk
Medlem

Garanti är frivilligt att lämna. Reklamera kan man alltid göra inom 3 år om beskrivningen inte motsvarar verkligheten. Så om en telefon är marknadsförd att klara IP67 men i verkligeheten inte gör det har man som kund rätt att få varan lagad eller utbytt enligt lag.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

förstår inte varför detta är en nyhet. jag normalt sett avskyr apple men tänker försvara apple i detta avseendet.

varför har vi inte sett samma nyhet om samsung om deras s7 eller sony med deras xperia z5 eller xperia x? detta är bara clickbait och ska göra att folk blir missnöjda med apple

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Låter som en totalt meningslös funktion om den inte garanteras, enligt mig.

Tyck det du, men värdelös är den inte. Rätt så fantastiskt att kunna knäppa ett par foton under vattnet, kunna tappa telefonen i en vattenpöl eller kunna tvätta telefonen under vattenkran. Hälsningar Sony Z1.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så kan du reklamera och få en ny iPhone 7/iPhone 7 plus om den är vattenskadad?
- Ja, om telefonen endast använts på ett sådan sätt som certifieringen säger den ska klara.

Hur ska detta kunna bevisas?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Min iPhone 4 blev varm och betedde sig konstigt efter att ha varit utsatt för en blöt höststorm för ett antal år sedan. Garantin hade gått ut då den var strax över ett år gammal. Lyckades ändå reklamera den och få en helt ny utan att betala en krona. Så det är värt att försöka oavsett.

Det gäller dock att vara väldigt tydlig med att det är en reklamation man vill göra. Har jobbat på en kundservice tidigare och där va rutinerna tydliga, om kunden inte specifikt bad om en reklamation va vi tvungna att säga att vi tyvärr inte kunde hjälpa dom utanför garantitiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

förstår inte varför detta är en nyhet. jag normalt sett avskyr apple men tänker försvara apple i detta avseendet.

varför har vi inte sett samma nyhet om samsung om deras s7 eller sony med deras xperia z5 eller xperia x? detta är bara clickbait och ska göra att folk blir missnöjda med apple

Jag fick en ny Sony Z3C efter en vattenskada. Det har man även fått i länder som inte har vår reklamationsrätt, dvs på garantin.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Jag fick en ny Sony Z3C efter en vattenskada. Det har man även fått i länder som inte har vår reklamationsrätt, dvs på garantin.

stämmer att man får det. sorry.

Garanti, reparation och kundservice

Det är viktigt att känna till att din garanti inte täcker skador som orsakas av felaktig användning av din enhet, som t.ex. användning i miljöer där IP-klassificeringens begränsningar överskrids. Observera också att kompatibla tillbehör, som t.ex. batterier, laddare, handsfree-enheter och mikro-USB-kablar, inte är vattentäta och dammtåliga.

Om du skickar in en vatten- eller dammtålig enhet för reparation till ett Sony-serviceombud kommer våra reparatörer att testa att enheten fortfarande uppfyller kraven för IP-klassificeringen.
http://support.sonymobile.com/se/dm/water-and-dust-resistance...

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag blev lurad av Sony pga vattenskada, hade inte ens skiten undervatten och dom vägrade ta den på garantin. salty AF

Olämpligt språk /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Skrivet av rumpnisse:

Förvånar mig inte. Lär vara svårt att veta om kunden hade telefonen på 30 cm djup eller 30 meters djup

Precis, dock så är ju vattenskador en av de vanligaste typer av skador, då de räcker med att man kan ha telefonen i fickan när man svettas för att den ska ta stryk

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Jag fick en ny Sony Z3C efter en vattenskada. Det har man även fått i länder som inte har vår reklamationsrätt, dvs på garantin.

Det kallas för goodwill, inte garanti.

Dock i länder som inte har tex vår garanti/reklamationsrätt, är generös goodwill betydligt mycket vanligare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewenhaupt:

Det gäller dock att vara väldigt tydlig med att det är en reklamation man vill göra. Har jobbat på en kundservice tidigare och där va rutinerna tydliga, om kunden inte specifikt bad om en reklamation va vi tvungna att säga att vi tyvärr inte kunde hjälpa dom utanför garantitiden.

Jag var tydlig med detta. När jag kom till Tele2 med telefonen så sade de direkt att garantin tyvärr har gått ut. Men jag kontrade med att jag åberopar reklamationsrätt vilket vi har 3 år enligt svensk lag. Tjejen i kassan såg först ut som ett frågetecken, sen pratade hon med en medarbetare och så tog de emot telefonen. Någon vecka efter fick jag en ny. Samma med min MacBook Pro. Den gick sönder när den var 2,5 år gammal. Det var limmet som håller fast baksidan av skärmen som släppte. Jag hade läst rapporter om detta på internet om att limmet de hade använt till de första modellerna var felaktigt och att många var drabbade av problemet. Detta påpekade jag för supporten på Apple när jag ringde och de godtog detta efter de hade fått bilder på att datorn i övrigt var i nyskick. Fick en helt ny skärm och då hade garantin gått ut sedan 1,5 år. Så det lönar sig att ta hand om grejorna så de är i bra skick rent kosmetiskt. Datorn är nu 8 år och fungerar bra fortfarande.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Hur ska detta kunna bevisas?

Hur bevisas alla andra garanti/reklamationsärenden?

Hur bevisar du att telefonen helt sonika dött utan att du gjort något? Hur bevisar man att lightningkontakten slutat fungera utan att du gjort något? Varför skulle vattenresistens skilja sig från alla andra fall?