Permalänk
Avstängd

Ljudisolera, Idé [BILD]

Jag har suttit och tänkt lite på hur man borde kunna bygga ett "chassi" i trä, för att ljudisolera, så bra som möjligt,
men ändå kunna få in mycket kalluft, och ut med varmluft.

så jag "ritade ihop" denna bild, jag ska dock varna er,
jag är ingen picasso när jag ritar

bilden är max 70kB
http://www.tspse.net/ide1.jpg

Dörrar, och sådant är inte "ritat" men kan "byggas in" lätt, antar jag..

och den "lilla" upphöjningen i burken, har jag tänkt
som att den ska vara som en "bro"
med några ben ner, som släpper in luften underifrån, samt
att man ställer den tänkta datorn på "bron".
samt i där, så kan det sitta 2-4 st in-fläktar (efter behag)

vid ut-hålen, så kan man sätta 2 st fläktar
för att dra ut luften på sidorna,
samt "treangeln" är till för att "lättare" skicka den varma
luften åt sidorna, medans den stigen uppåt..

tror ni att detta är genomförbart, och hållbart?

Permalänk

Men låter inte alla de där fläktarna då?

Visa signatur

Kör Mandrake Linux 9.1 och Windows XP

Sending KILL signals...

Permalänk
Avstängd

inte om man tex kör på Papst 12dB.. samt "en massa" ljudisolering från tex biltema..
då borde ju ljuder vara minimalt..

Permalänk

eller så har man papst 12db inne i lådan från början i stället ?

Permalänk
Medlem

Jag tror att dessa små gångar skulle stoppa luftflödet hur jävla mycket som helst.
Och ska man köpa papst 12db så måste man ju ha väldigt många, pga det låga luftflödet.

Permalänk
Medlem

Var inte så kritiska, med ett par 120mm på lägsta möjliga spänning lär det bli skittyst!

Har kommit på ett sätt att "kickstarta" fläktar, så att man kan köra dem på lägre spänning än de skulle starta med. Eller det är väl inte nytt direkt. Man kör fläktarna från 12V med en resistor för att begränsa strömmen. Dimensionera resistorn så att fläktarna gå så tyst som du vill. Om de inte vill starta själva då, utan står och rycker, koppla en 1000uF kondensator paralellt med motståndet. Detta gör så att fläkten får full spänning en väldigt kort stund, vilket gör att den snurrar igång.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Hm... ska du ha fläktarna längst ner i lådan? Grattis du har just kirrat en dammsugare!

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

Jag kör med

Power Cooler 120mm fläkt, 27.73dBa, 57CFM @ 7v + silent viking fläns
det räcker för att klocka min barton till 2.1Ghz 3000+

btw så har jag antec true power 550W nätagg så det enda jag hör är mina diskar

Visa signatur

Idag kom Athlon64