lightbleed och gul missfärgning plötsligt efter 10 månader..

Permalänk

lightbleed och gul missfärgning plötsligt efter 10 månader..

tjena!
sitter på en Acer 27" Predator XB270HA (XB270HA) som jag köpte från inet i november förra året.
Har haft lite lightbleed tidigare, men som blev värre för ungefär en vecka sen och detsutom fått gul "missfärgning" i ena hörnet.

Har inte stört mig tidigare men nu har det börja störa mig rätt rejält, när man detsutom ser gulnaden i skärmen under spelsesioner så börjar jag fundera på hur jag ska lösa det. går såna saker på garantin? Skickar man in den till inet för reparation, eller får man ut en ny? med tanke på att denna inte säljs längre vet jag inte riktigt hur det funkar.

lägger upp bilder lite senare idag.

tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@PiggeVonKnorr:
Det spelar ingen roll om en produkt inte säljs längre, är det garanti på den så är det upp till butik/leverantör/tillverkare, att antingen repera eller ge kunden en motsvarnade produkt.

Det är alltid butiken där man köpt en produkt som har första ansvar vid fel på den inom garanti tid.
Så i ditt fall ska du reklamera den till Inet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

bild 1 light bleed

bild 2 gult..

Här är bilder som visar på ett ungefär vad jag menar iallafall!

Okej då vet jag! Men vart går gränsen på att det är jag som är känslig och "har fel", alltså att dom menar på att det inte är något fel på den, och att jag faktiskt får medhåll och hjälp från inet isf?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PiggeVonKnorr:

bild 1 light bleed

bild 2 gult..

Här är bilder som visar på ett ungefär vad jag menar iallafall!

Okej då vet jag! Men vart går gränsen på att det är jag som är känslig och "har fel", alltså att dom menar på att det inte är något fel på den, och att jag faktiskt får medhåll och hjälp från inet isf?

Om skärmen plötsligt har förändrats så är det inget som fanns där från början så att du kunde bedöma det då. Skärmen ska prestera likadant efter 10 månader som när den var ny så reklamera förändringen som skett.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Skärmen är inskickad och är iväg skickad för reparation, så tack för alla svar!
Dock blev det till att byta upp sig i samma veva så bad dom skicka iväg en acer xb271hu istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PiggeVonKnorr:

bild 1 light bleed

bild 2 gult..

Här är bilder som visar på ett ungefär vad jag menar iallafall!

Okej då vet jag! Men vart går gränsen på att det är jag som är känslig och "har fel", alltså att dom menar på att det inte är något fel på den, och att jag faktiskt får medhåll och hjälp från inet isf?

Det kan mycket väl vara så att skärmen blivit sämre, och har Inet tagit emot den så är det ju bra. Men däremot kan man se från din bild att du har alldeles för mycket ljus och kontrast på för det ljus du har i rummet och då blir även bleed mycket mer framträdande. Vidare att du ser konstiga färger när du tittar från sidan är ju inte heller så konstigt i och med att det är en TN-panel och knepiga färger när man inte sitter mitt framför är ju mer eller mindre standard.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet: bilden är tagen som den är, men missfärgningarna är synliga även när man sitter vanligt rakt fram. Angående att skärmen kan bli dålig efter ett tag köper jag, men en skärm för 5000kr borde hålla sig längre än garantitiden när min gamla Acer från 2011 för 1000kr ser fortfarande bättre ut i det avseendet fick även medhåll från personen från inet som tog emot skärmen, att det var avsevärt mycket bleed.

Vilket som är ju glad att dom tog den, hade inte orkat med den i längden.

Edit; läste lite för snabbt, ta det med hur länge en skärm håller med en nypa salt. Det lyser igenom även vid ljusa miljöer

Permalänk

Uppdatering.

Pratade med inet idag igen, samma kille som i fredags sa att det borde vara okej att jag bytte upp mig i skärm-väg säger nu att alla skärmar som lämnas in ska repareras och därför kan inte ett "byte" ske.

Detta stämmer säkert att det ska repareras, men har jag verkligen inte rätt att byta en vara på ett garantiärende? Är det inet eller Acer som isf som ansvarar för ett ev byte? Hade gärna passat på med ett byte när man ändå lämnat in den och nu faktiskt har råd med mellanskillnaden, och att det dessutom kan ta upp till 3 veckor (tydligen) med att få tillbaka den gör att bytet verkar ännu mer lockande..

Så nån som har lite bättre koll på konsumenträtt får gärna flika in med något matnyttigt. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiggeVonKnorr:

Uppdatering.

Pratade med inet idag igen, samma kille som i fredags sa att det borde vara okej att jag bytte upp mig i skärm-väg säger nu att alla skärmar som lämnas in ska repareras och därför kan inte ett "byte" ske.

Detta stämmer säkert att det ska repareras, men har jag verkligen inte rätt att byta en vara på ett garantiärende? Är det inet eller Acer som isf som ansvarar för ett ev byte? Hade gärna passat på med ett byte när man ändå lämnat in den och nu faktiskt har råd med mellanskillnaden, och att det dessutom kan ta upp till 3 veckor (tydligen) med att få tillbaka den gör att bytet verkar ännu mer lockande..

Så nån som har lite bättre koll på konsumenträtt får gärna flika in med något matnyttigt. Mvh

Det är upp till de som utför reparationen att bedöma om reparation eller utbyte skall ske. Det skiljer sig från modell till modell, oftast.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PiggeVonKnorr:

Uppdatering.

Pratade med inet idag igen, samma kille som i fredags sa att det borde vara okej att jag bytte upp mig i skärm-väg säger nu att alla skärmar som lämnas in ska repareras och därför kan inte ett "byte" ske.

Detta stämmer säkert att det ska repareras, men har jag verkligen inte rätt att byta en vara på ett garantiärende? Är det inet eller Acer som isf som ansvarar för ett ev byte? Hade gärna passat på med ett byte när man ändå lämnat in den och nu faktiskt har råd med mellanskillnaden, och att det dessutom kan ta upp till 3 veckor (tydligen) med att få tillbaka den gör att bytet verkar ännu mer lockande..

Så nån som har lite bättre koll på konsumenträtt får gärna flika in med något matnyttigt. Mvh

Du har inget stöd i nån lag att få byta modell vid en reklamation, garantier kan däremot se ut hur som helst men jag tvivlar på att nån skriver in att du ska få byta upp dig, däremot händer det att man kan få ett sånt erbjudande som goodwill men det är ju helt utanför reklamation och garantier i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Det är upp till de som utför reparationen att bedöma om reparation eller utbyte skall ske. Det skiljer sig från modell till modell, oftast.

Skrivet av mrqaffe:

Du har inget stöd i nån lag att få byta modell vid en reklamation, garantier kan däremot se ut hur som helst men jag tvivlar på att nån skriver in att du ska få byta upp dig, däremot händer det att man kan få ett sånt erbjudande som goodwill men det är ju helt utanför reklamation och garantier i så fall.

Då vet jag! Var mest nyfiken då det gick från "det går nog bra" till att det inte alls går. Och tänker själv att det inte borde spela någon roll om man går in med mellanskillnaden, särskilt om redan har tagit emot den.

Får väl hoppase att det kanske går bra ändå. Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@PiggeVonKnorr: Jag kan tänka mig att du kan få byta till bättre och betala mellanskillnaden om de inte lyckas laga den. För butiken antar jag att det är fördelaktigt att reparera i så stor utsträckning som möjligt.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiggeVonKnorr:

Då vet jag! Var mest nyfiken då det gick från "det går nog bra" till att det inte alls går. Och tänker själv att det inte borde spela någon roll om man går in med mellanskillnaden, särskilt om redan har tagit emot den.

Får väl hoppase att det kanske går bra ändå. Tack för svar!

Butiken, i detta fall Inet, behövde troligtvis skicka skärmen till det företag Acer har som reperations partner (vilket ligger i Tyskland, därav tiden det kan ta).
Därmed "övergår" den i Acer's ägo och de bestämmer om den ska repereras eller inte, och Inet kan inte sälja dig en annan skärm med din gamla som inbyte, då de kanske får tillbaka den repererad och då kommer de att "stå där" med en begangnad skärm, de aldrig kommer att få ut mellan skillnaden för.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: känns rätt självklart när det nämns, att man känner sig nästan lite dum nu när man tänker på det..

Kanske låter lite konstigt, kanske rentav desperat, men jagar lite alternativ. Har verkligen snöat in mig på att byta upp mig, men att sälja den när den kommer tillbaka så blir det kanske för stor mellanskillnad för att ha råd.. kan man höra med Acer om det går att lösa via dom? Lite långsökt, men vad vet jag.