Permalänk
Inaktiv

Utbildning : biomedicinsk analytiker 3 år
Titel: Dr i klinisk kemi ( vidare utbildning) 6 år
Lön: 37500kr, helt nöjd trots stor arbetsbelastning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast vad säger att en lön är hög bara för att en majoritet tjänar mindre? Det enda ditt sätt gör är att veta var man placerar sig mot populationen, det säger ju inget om lönen är bra eller dålig utan att väga in sin egen subjektiva bedömning. Detsamma gäller ju hög och låg egentligen, är det verkligen beroende av vad andra tjänar?

Ja att jämföra mot andra människor är väl ändå den bästa måttstocken på ifall man har hög eller låg lön.
En jämförelse är ju att man anses som lång när man är längre än majoriteten och kort när man är kortare.

Skrivet av Kärlekstrollet:

Frukt&Gröntansvarig på nyöppnad butik. Lön innan skatt 20600:- och jag jobbar 46timmar veckan. Kollektivavtal kommer inte förrens Mars 2017.

Får man fråga vilken butik det är?
För jag tror att både lidl och netto betalar ut högre lön än det där, sett till hur många timmar du jobbar.

Permalänk

Lön mellan 5000 och 35.000 i månaden, jobbar som konstnär har noll ekonomisk säkerhet och gör precis vad jag vill på dagarna.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Larmtekniker/larminstallatör.
Ålder 22 år med erfarenhet på 1 år.
Får ut mellan 23-26 000 kr efter skatt då jag delvis har provisionsbaserad lön.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

@timpaatkins: Låter spännande! Vilken typ av konstnär och vilka inkomstkällor har du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Big Lars:

Larmtekniker/larminstallatör.
Ålder 22 år med erfarenhet på 1 år.
Får ut mellan 23-26 000 kr efter skatt då jag delvis har provisionsbaserad lön.

Intressant, hur blev du larmtekniker? Någon intern utbildning vid anställning?

Permalänk

Examen 2003 Master Computer Engineering
Jobbar idag som systemutvecklare på ett litet bolag med en lön på 44.900:- med kollektivavtal.

Nytt jobb börjar i slutet av november. Stort bolag med jobb som Solution Architect/Developer, lön 49.500:- med kollektivavtal.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja att jämföra mot andra människor är väl ändå den bästa måttstocken på ifall man har hög eller låg lön.
En jämförelse är ju att man anses som lång när man är längre än majoriteten och kort när man är kortare.

Fast jag får ju inte mer pengar bara för att jag tjänar mer än de flesta. Allt beror på vad målen är här i livet och ens inställning. Det finns som sagt ingen förutbestämd skala som säger vad som är högt eller lågt inom vad som utan det är vi människor som bestämmer vad vi jämför med. Vi kommer också till problemet att i denna globala värld är frågan om vi skall jämföra oss med de i landet eller med andra länder också? Hur du väljer din skala är högst subjektivt.

Detta gäller då allt från längd till IQ där man kvantifierar individens "värde" på skalan.

Själv tycker jag rent allmänt att lönerna i Sverige är rätt låga vilket gör att jämför man med andra så kan löner som t.ex. 55k verka högt, men i faktisk köpkraft är det inte det.

Permalänk
Medlem

Var på gång att byta jobb men fick ett bättre erbjudande på samma bolag, så jag blir kvar fast med annorlunda lönemodell och högre lön.
Innan; 26K fast plus en procentsats på debiterat belopp = drygt 34K på mitt nuvarande uppdrag.
Nu; 39K fast plus 5K för tekniskt ansvarig för en kommande produkt/koncept.
Detta är självklart brutto, som många nämnt är netto helt ointressant.

Jag är konsult inom klient/paketering.

Mer pengar och säkerhet ifall man skulle hamna på bänken, vilket slår hårt på ekonomin om man har småbarnsfamilj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

En liten fråga. Vilken textbok hjälpte dig mest under omställningen till finansiell matematik? Givetvis har jag läst Hull och Joshi etc. Du kanske har tips på någon lite kompaktare bok som fortfarande är någorlunda rigorös utan att snöa in för mycket? Själv gillar jag nog

https://www.amazon.com/Financial-Calculus-Introduction-Deriva...

bäst.

Jag har haft mycket glädje av denna när jag lärde mig finansiell matematik från scratch :
https://www.amazon.com/Stochastic-Calculus-Finance-II-Continu...

Den tycker jag är just av den typen att den känns relativt lättläst, men har ändå de flesta matematiska detaljer inkluderade.
En del mer tekniska definitioner och bevis är naturligtvis utelämnade dock.
Men den boken är nog den som hjälpte mig mest på grund av sin lite mer informella ton.

Sedan är det givetvis bra att ha flera olika böcker att kolla i. Förstår man inte riktigt något i en bok kan det hända att förklaringen i en annan tilltalar en bättre.

En bok som ofta används på inledande kurser i finansmatte är annars :
https://www.amazon.com/Arbitrage-Theory-Continuous-Oxford-Fin...

Personligen har jag aldrig riktigt gillat den. Tycker andra böcker förklarar det mesta bättre, men det är ju en smaksak.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

@timpaatkins: Låter spännande! Vilken typ av konstnär och vilka inkomstkällor har du?

Jag är friluftsmålare, så jag står ute och målar. Jag gör mycket komissioner åt folk, hus, porträtt ect. Men det finns vissa perioder på året när man inte får in ett skvatt, så då kompletterar jag med statistjobb. Innan hade jag verksamheten i Båstad men flyttade upp till Stockholm för att plugga ett år och nu har jag startat upp min verksamhet igen. Trög start men nu börjar det komma igång!

min hemsida är www.timothyatkins.com

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Dina fasta avgifter måste ju lätt landa på runt 12 - 15 tusen beroende på var du bor. Därefter tillkommer ju mat till två personer (5000 - 7000) kronor. Gör du därefter några roliga saker per månad eller så är det ju inte konstigt om det inte blir så jättemycket över

Eftersom jag inte är bosatt i en storstad är omkostnaderna lägre än snittet, men du har ju rätt i att de första 20k försvinner rätt så opåverkbart, om man inte vill byta boende/bil. Det kanske är prion på att göra lite billigare roliga saker som man kan påverka själv för att känna en mer stabil ekonomi!

Skrivet av zeleni:

@Smajlarn:
Det blir direkt bättre när sambon har pluggat klart och fått sig jobb. Plötsligt har du båda sparande och nöjen säkrad och känner man sig mycket lättare.

Jag hoppas på det! Halvår kvar innan hon är färdig och då ska det bli intressant att se om det lättar eller om man ännu en gång helt enkelt bara anpassar sig

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiieempu:

Lät väldigt intressant. Har några frågor då jag själv pluggar ett kandidatprogram i matematik på högskola och förhoppningsvis även en Master på det.
Vad för något program läste du? Vad inom finans håller du på med och hur ser lönerna för "matematiker" ut?

Jag har läst ren matematik på stockholms universitetet och KTH (samt en del matematisk statistik, datalogi och lite numerisk analys).
Började på matematisk/datalogiska linjen -95, men vet inte om den finns kvar idag. Det var iallafall en linje som mixade matematik och programmering och datalogi i allmänhet.
Men annars så är jag forskarutbildad inom matematik med doktorsexamen.

Har inte läst en enda poäng finansmatte på universiteten. Dock är det inte alltför svårt att lära sig på egen hand om man har en god matematisk bakgrund.
På jobbet är det främst värdering av olika finansiella instrument och relaterad matematik som jag sysslar med. Det är som en enda stor tillämpning av ämnet stokastisk kalkyl (stochastic calculus). Sedan kommer det in lite matematisk statistik, sannolikhetslära och numerisk analys i olika former ibland också.
Rent konkret blir det också mycket programmering, främst i C++ för vår del.

Lönerna är extremt varierande, men generellt rätt höga. Typisk lön för en sk kvantanalytiker (finansmattedude typ) på en bank är väl runt 50-70 tusen i månaden. Kan vara betydligt mer i vissa fall.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

@JesperT: Det är det jag säger till min fru. Om du vill ha mer pengar så måste du jobba där pengarna finns
En av grunderna att jag bytte till ett försäkringsbolag

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast jag får ju inte mer pengar bara för att jag tjänar mer än de flesta. Allt beror på vad målen är här i livet och ens inställning. Det finns som sagt ingen förutbestämd skala som säger vad som är högt eller lågt inom vad som utan det är vi människor som bestämmer vad vi jämför med. Vi kommer också till problemet att i denna globala värld är frågan om vi skall jämföra oss med de i landet eller med andra länder också? Hur du väljer din skala är högst subjektivt.

Detta gäller då allt från längd till IQ där man kvantifierar individens "värde" på skalan.

Själv tycker jag rent allmänt att lönerna i Sverige är rätt låga vilket gör att jämför man med andra så kan löner som t.ex. 55k verka högt, men i faktisk köpkraft är det inte det.

Nej, men hur ska man kunna dela in befolkningen i låg-, medel- och höginkomsttagare om man inte jämför mot resten av populationen? Det är även inom landet du först och främst får jämföra eftersom det är stora skillnader i skattetryck, lagar och övriga förutsättningar länder emellan. Det är klart att för en VD på ett stort internationellt företag så är ju 55K inte en hög lön. Men om du rent objektivt tittar på lönen 55K och frågar ifall lönen är hög eller låg, så måste svaret bli att den är hög.

Är en person som är två meter en lång person, även om denna råkar vara kortast i sitt basketlag? Generellt sett ja, eftersom längden ställs i relation med resten av befolkningen, inte bara de i basketlaget.

Du kan ju självklart personligen tycka att du vill tjäna över 150K innan det är en bra lön. Men hur ska man kunna föra en diskussion om huruvida en lön är hög eller låg om man endast och åter endast använder sin egen, högst subjektiva, bedömning?

Lönerna och levnadsstandarden är också relativt sett, väldigt höga i Sverige. Har det aldrig slagit dig att det är väldigt dyrt att ha produktion/utveckling i Sverige, eftersom kostnaden för anställda är så pass höga? Vad grundar du att lönerna i Sverige är låga på? Att alla inte kör runt i Porsche? Eller vad är det för köpkraft som du tycker saknas i Sverige?

Permalänk
Medlem

Pinsamt låg lön man har när man läser vad folk har i lön här haha. Men jag antar att man lär sig att anpassa efter de lön man har.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nej, men hur ska man kunna dela in befolkningen i låg-, medel- och höginkomsttagare om man inte jämför mot resten av populationen? Det är även inom landet du först och främst får jämföra eftersom det är stora skillnader i skattetryck, lagar och övriga förutsättningar länder emellan. Det är klart att för en VD på ett stort internationellt företag så är ju 55K inte en hög lön. Men om du rent objektivt tittar på lönen 55K och frågar ifall lönen är hög eller låg, så måste svaret bli att den är hög.

Det beror ju på vem du frågar och för vilket ändamål. Så fort du gör en avgränsning och bestämmer vad du skall jämföra med är det en bedömning du gör, det finns som sagt inget universellt objektivt svar. I dagens globala värld är det frågan om man kan fortsätta jämförelsen inom landet.

Om man skall uttrycka sig helt korrekt skall man ju inte ens säga saker som "X är en hög lön" utan det korrekta uttrycket är just "X är en hög lön jämfört med Y" där Y kan vara landets population, genomsnittslönen för yrkeskategorin eller vad som. Det subjektiva är här vad man tycker är den viktiga referenspunkten och vad du vill uppnå. Vill du belysa löneskillnader i landet? Vill du jämföra din lön för att se var du ligger på den relevanta skalan för dig? Vissa är säkert nöjda med att jämföra sig med populationen som helhet, jag tycker jag är mer kompetent en medelpersonen och bryr således mig endast om att jämföra mig med det övre skiktet där en lönerna är avsevärt högre.

Skrivet av Blomman90:

Lönerna och levnadsstandarden är också relativt sett, väldigt höga i Sverige. Har det aldrig slagit dig att det är väldigt dyrt att ha produktion/utveckling i Sverige, eftersom kostnaden för anställda är så pass höga? Vad grundar du att lönerna i Sverige är låga på? Att alla inte kör runt i Porsche? Eller vad är det för köpkraft som du tycker saknas i Sverige?

Åter igen beror det på hur du jämför. Vissa yrken har högre löner än de har globalt sett medan andra har brutalt mycket lägre. Sen är det ju även konstiga skatter som arbetsgivaravgifter med mera som gör det dyrt att producera här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Jag blir dessutom illamående av att jag tjänar mer än 95% här utan någon eftergymnasial utbildning och endast 20 år ung som egentligen förtjänar att tjäna mer än mig. Som er som jobbar på vården tillexempel. Blir nog bäst för mig att sluta läsa denna tråd.

Så känner jag också... Visst, nu tjänar jag inte så förbaskat bra men ändå bättre än medel, brukar ligga kring 29-31k i månaden med bra möjligheter till extrajobb, så det är inte omöjligt för mig att landa på runt 40k i månaden. Har 36h arbetsvecka och jobbar 11-13 skift i månaden (12h skift och hälften av dom är nattskift). Ett bra skift så har jag ungefär 3-4h aktivt jobb på 12h. Resten av tiden sitter jag och har ansvar och är på plats ifall något skulle hända. Är 21 och har ingen utbildning förutom gymnasiet och en del matte/programmering från 1.5 års civilingenjörsstudier.

Sedan läser man om folk i vården, lärare, och andra hårt jobbande människor som sliter arslet av sig men ändå landar kring 25-26k på sin höjd typ.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Konstruktör på konsultfirma i Göteborg
Högskoleingenjör
25 År
3 års erfarenhet
26000 fast lön
Friskvårdsbidrag 3000

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det beror ju på vem du frågar och för vilket ändamål. Så fort du gör en avgränsning och bestämmer vad du skall jämföra med är det en bedömning du gör, det finns som sagt inget universellt objektivt svar. I dagens globala värld är det frågan om man kan fortsätta jämförelsen inom landet.

Om man skall uttrycka sig helt korrekt skall man ju inte ens säga saker som "X är en hög lön" utan det korrekta uttrycket är just "X är en hög lön jämfört med Y" där Y kan vara landets population, genomsnittslönen för yrkeskategorin eller vad som. Det subjektiva är här vad man tycker är den viktiga referenspunkten och vad du vill uppnå. Vill du belysa löneskillnader i landet? Vill du jämföra din lön för att se var du ligger på den relevanta skalan för dig? Vissa är säkert nöjda med att jämföra sig med populationen som helhet, jag tycker jag är mer kompetent en medelpersonen och bryr således mig endast om att jämföra mig med det övre skiktet där en lönerna är avsevärt högre.

Jo, visst är det så. Det är klart att om jag ska byta jobb, löneförhandla eller what ever, så jämför jag mig såklart mot samma yrkesgrupp för att se hur man ligger till. Pratar man generellt om vad som är en hög lön så jämför jag med populationen. Du kan som sagt nischa in jämförelsen med land, yrkesgrupp, ålder, kön, ort, etc. men då handlar det om just det, en avgränsning.

På den globala marknaden är nog majoriteten av svenskarna höginkomsttagare, så det argumentet kan du aldrig använda för att hävda att 55K inte är en hög lön.

Men det som förbryllar mig är varför du ens startade diskussionen, som jag förstår det var ju 55K inte din egen lön, utan någon annans. Någon som i det första inlägget varken sa vad det handlade om för yrkesgrupp, sin ålder, livssituation eller vad dennes subjektiva bedömning om vad som är hög/låg lön.

Den begränsade datan till trotts, så valde du att kommentera att det inte alls var en särskilt hög lön. Så då är ju min fråga hur du kunde dra den slutsatsen, när din egen bedömning om vad som är en hög/låg lön beror på vilka av dessa okända parametrar man väljer att jämföra med?

Skrivet av Aktsu:

Åter igen beror det på hur du jämför. Vissa yrken har högre löner än de har globalt sett medan andra har brutalt mycket lägre. Sen är det ju även konstiga skatter som arbetsgivaravgifter med mera som gör det dyrt att producera här.

Så är det ju alltid. Men om vi då för enkelhetens skull generaliserar lite, så är det ganska otvivelaktigt så att Sverige är ett land det är dyrt att producera eller utveckla varor och tjänster. Sen finns det trots detta flera skäl att ändå göra det. Till exempel kompetens, närhet till kunder, tillgång till råmaterial, etc.

Det är dyrt för att Sverige är ett välfärdsland med hög kompetens. Det är ett högt skattetryck men med väldigt bra sociala skyddsnät (även om det självklart också finns brister). Så jag vet inte riktigt vart du vill komma, vilka yrkesgrupper i Sverige har brutalt mycket lägre lön än de har globalt sett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jo, visst är det så. Det är klart att om jag ska byta jobb, löneförhandla eller what ever, så jämför jag mig såklart mot samma yrkesgrupp för att se hur man ligger till. Pratar man generellt om vad som är en hög lön så jämför jag med populationen. Du kan som sagt nischa in jämförelsen med land, yrkesgrupp, ålder, kön, ort, etc. men då handlar det om just det, en avgränsning.

Ja, du jämför med hela populationen, är det vad som är relevant? Jag jämför mig inte bara med samma yrkeskategori, men däremot samma typ av människor.

Skrivet av Blomman90:

På den globala marknaden är nog majoriteten av svenskarna höginkomsttagare, så det argumentet kan du aldrig använda för att hävda att 55K inte är en hög lön.

Beror ju helt på vad man klassar som en höginkomsttagare. I svensk politik har det alltid varit att höginkomsttagare är de som betalar statlig skatt, vad klassar man som höginkomsttagare i andra länder i väst?

Skrivet av Blomman90:

Men det som förbryllar mig är varför du ens startade diskussionen, som jag förstår det var ju 55K inte din egen lön, utan någon annans. Någon som i det första inlägget varken sa vad det handlade om för yrkesgrupp, sin ålder, livssituation eller vad dennes subjektiva bedömning om vad som är hög/låg lön.

Den begränsade datan till trotts, så valde du att kommentera att det inte alls var en särskilt hög lön. Så då är ju min fråga hur du kunde dra den slutsatsen, när din egen bedömning om vad som är en hög/låg lön beror på vilka av dessa okända parametrar man väljer att jämföra med?

Jag sa att jag inte tycker det är en speciellt hög lön när någon annan sa att den var hög. Det jag ville få fram är att det är rätt subjektivt och beror helt på vad man har för jämförelsetal. Jag ligger på 55k+ i lön så min egen uppfattning färgas ju av det.

Skrivet av Blomman90:

Så jag vet inte riktigt vart du vill komma, vilka yrkesgrupper i Sverige har brutalt mycket lägre lön än de har globalt sett?

Skulle säga stor del av de med eftergymnasial utbildning, allt från lärare till ingenjörer. Jag skulle nog dra in närmare det dubbla i flera andra länder t.ex..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Frukt&Gröntansvarig på nyöppnad butik. Lön innan skatt 20600:- och jag jobbar 46timmar veckan. Kollektivavtal kommer inte förrens Mars 2017.

Lät väldigt lågt. Inget helgjobb eller? Jag jobbar 30h veckan och har ut 17-18ish efter skatt på Ica. Jobbar varannan helg dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

@cider123: Hej! Kan svara åt honom då vi nästan helt säkert jobbar för samma företag. Nej man behöver ingen utbildning i huvudtaget, däremot såklart en merit att ha det och då lättare att få jobbet. När man börjar jobba får man en intern utbildning inom företaget ja. Jag sökte jobbet via Arbetsförmedlingen.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, du jämför med hela populationen, är det vad som är relevant? Jag jämför mig inte bara med samma yrkeskategori, men däremot samma typ av människor.

Hur går man tillväga för att jämföra med "samma typ av människor"? Jag har då aldrig sett någon lönestatistik över olika personlighetstyper eller liknande. Eller menar du människor som bor i fina områden och kör fina bilar, så du kollar i Aftonbladets "Så mycket tjänar dina grannar!"?

Skrivet av Aktsu:

Beror ju helt på vad man klassar som en höginkomsttagare. I svensk politik har det alltid varit att höginkomsttagare är de som betalar statlig skatt, vad klassar man som höginkomsttagare i andra länder i väst?

Jag skulle dock tro att det finns en formel definition av begreppet, som inte är vad den sittande regeringen råkar föreslå i sin budget. Det är då snarare tvärtom. De sätter skatterna efter definitionen av höginkomsttagare. Jag har inte sökt upp den exakta definitionen, men den torde vara något i stil med "En låginkomsttagares inkomst är si och så stor andel av medel/medianinkomsten".

Skrivet av Aktsu:

Jag sa att jag inte tycker det är en speciellt hög lön när någon annan sa att den var hög. Det jag ville få fram är att det är rätt subjektivt och beror helt på vad man har för jämförelsetal. Jag ligger på 55k+ i lön så min egen uppfattning färgas ju av det.

Jo, fast eftersom de allra flesta människor i det här landet, tjänar betydligt mycket mindre än 55K, så är det för gemene man en hög lön. Så om jag ska vara helt ärlig känns det som att du sitter lite på din höga häst och tycker att den lönen inte är särskilt märkvärdig. Trots att de där parametrarna jag nämnde i förra inlägget är okända.

Skrivet av Aktsu:

Skulle säga stor del av de med eftergymnasial utbildning, allt från lärare till ingenjörer. Jag skulle nog dra in närmare det dubbla i flera andra länder t.ex..

Okej, har du några som helst belägg för det? Visst finns det länder där du, som du säger, antagligen skulle kunna tjäna det dubbla (USA, UK, etc.). Men det känns som att du bara jämför åt de hållet. Har du någon koll på vad lärare och ingenjörer tjänar i Kina, Indien, Ukraina, etc.? Det dit man förlägger mycket utvecklarjobb för ingenjörer idag när det handlar om att skära kostnader.

Så visst, Sverige är inte det land i världen som betalar högst löner. Men det betalas höga löner och satsar enormt mycket på social välfärd. Något som inte görs på samma sätt i de länder du skulle behöva söka dig till för att markant öka dina inkomster. Visst kan du få enormt bra sjukvård i staterna, men inte om du saknar försäkring, och så vidare...

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av CebitZeros:

Konstruktör på konsultfirma i Göteborg
Högskoleingenjör
25 År
3 års erfarenhet
26000 fast lön
Friskvårdsbidrag 3000

Vad hade du för ingångslön? Varit på samma företag i tre år?
Tycker inte att det låter särskilt bra faktiskt, tror att ingångslönen för nyexade högskoleingenjörer på företaget där jag jobbar är ca 28-29.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Hur går man tillväga för att jämföra med "samma typ av människor"? Jag har då aldrig sett någon lönestatistik över olika personlighetstyper eller liknande. Eller menar du människor som bor i fina områden och kör fina bilar, så du kollar i Aftonbladets "Så mycket tjänar dina grannar!"?

Nja, snarare sagt människor med hög kompetens som efterfrågas av marknaden. Man behöver inte läsa Aftonbladet för att få ett hum om detta. Den här tråden ger ju någon typ av input så att säga.

Skrivet av Blomman90:

Jo, fast eftersom de allra flesta människor i det här landet, tjänar betydligt mycket mindre än 55K, så är det för gemene man en hög lön. Så om jag ska vara helt ärlig känns det som att du sitter lite på din höga häst och tycker att den lönen inte är särskilt märkvärdig. Trots att de där parametrarna jag nämnde i förra inlägget är okända.

Fast det är ju precis det jag menar, beroende på vad man har för förutsättningar så är olika löner olika märkvärdiga. Framförallt tycker jag det skall vara en gräns som flyttar sig när man rör sig framåt i karriären, så man hela tiden har något att jobba mot.

Permalänk
Medlem

Har ungefär 60k (SEK) efter skatten är dragen. Jobbar i reklambranschen.

Som frilansare här tjänar man mycket mer, gjorde det själv för ett tag sen och då var det mellan 100k-160k i månaden
men det finns en del nackdelar med det. Och pengar är inte allt i världen. Trivs bättre med stadig anställning och kollegor.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av CebitZeros:

Konstruktör på konsultfirma i Göteborg
Högskoleingenjör
25 År
3 års erfarenhet
26000 fast lön
Friskvårdsbidrag 3000

Netto hoppas jag?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av CebitZeros:

Konstruktör på konsultfirma i Göteborg
Högskoleingenjör
25 År
3 års erfarenhet
26000 fast lön
Friskvårdsbidrag 3000

Holy fuck?

Permalänk
Skrivet av eurythmech:

Holy fuck?

Det där är ju inte bra, eller kanske det du menar?

26k Brutto med 3 års erfarenhet och högskoleingenjör.

Visa signatur