Battlefield 1 får officiella systemkrav

Permalänk
Medlem

I betan låg det och sniffade på strax över 7gb ram för mig, får nog se till att hitta ett 2x8gb kitt nu. Betan flöt på ruggit bra på min rigg i övrigt i 1440p @ 144hz.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfeNn:

Helt ärligt, vad är det för skillnad på en överklockad 6600K och en 4790K? (Eller 6700K)

https://uk.hardware.info/reviews/6215/2/intel-five-generation...

Här är ett litet test mellan olika generationer. Skiljer oerhört lite i de flesta fallen. Tar man dock i beaktande att de även blir mer energisnåla så är det kanske större skillnad i prestanda/watt än prestanda per mhz.

Men löjligt ovärt att uppgradera processor nu för tiden. Min 3570K är runt 4 år och så länge moderkortet håller ihop finns det liksom ingen anledning att byta än på ett par år. Tror ärligt talat det är därför PC-marknaden dött av lite. Förr behövde man byta i tid och otid för att kunna spela det senaste. Nu räcker det att byta grafikkort 2-3 gånger per CPU man äger Och då är man med rätt bra i gamet.

Kan man samtidigt tro att speltillverkarna får lite uppmuntran från Intel (i det här fallet) att överdriva systemkraven lite? Så att nån godtrogen stackare känner behovet av att uppgradera.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Det här var de märkligaste systemkraven jag har sett på länge. Finns det en kärleksrelation mellan Dice och Intel där man försöker få folk att köpa nya CPU:er eller vad är det frågan om?

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orisons:

Vad har hänt med kraven på processorer egentligen? Nu är det ju standard att rekommendera en I7 av senaste snitt, när det för några år sen var ansett som "overkill" för spel? Är det Intel som ligger bakom? Trodde trenden var att lägga mera beräkningar på grafikkortet inte tvärt om?

Ja det blir bara värre och värre. För ett gäng år sedan fungerade spelen med en processorkärna. Sedan skulle man tydligen ha två för bästa prestanda. Sist man hade koll behövdes fyra processorkärnor och nu verkar det alltså ha blivit så illa att arbetet kring att bygga mjukvara som kan arbeta mer parallellt gått ännu längre så att i7-processorerna börjar behövas.

Skämt åsido ;).
Mer beräkningskraft från både CPU och GPU är av intresse för att kunna göra mer.

GPUerna har haft lätt att avancera i utvecklingen eftersom att de i grunden jobbar parallellt och därmed har man (aningen förenklat) kunnat slänga på fler beräkningskluster för att kunna göra mer parallellt. Snabb utveckling!
På CPUfronten har det varit mycket svårare. Programkörningar är inte lika lätta att dela upp i alla lägen vilket har gjort det svårt att skriva mjukvara som kan ta tillvara på fler beräkningskluster. Det som har behövts är alltså starkare beräkningsenheter snarare än fler men det har inte varit så lätt att bygga vilket lett till mycket långsammare utveckling i beräkningskapacitet på processorsidan.

Om nu mjukvaran på bättre sätt faktiskt kan använda fler trådar för att dra nytta av CPUn så ser jag det mer som en vinst än en förlust för det öppnar ju upp massa möjligheter att få upp snabbare utvecklingstakt för beräkningskapacitet på fler områden där CPUn tidigare varit en trist bromskloss.
Hurraa!

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Betan flöt på riktigt bra med min klockade 4770k på 4.2 GHz ackompanjerad med 16 GB ram samt 980ti. Låg över 100 fps hela tiden med 1080p. Dags för bättre skärm inom snar framtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Prestandamässigt klarar jag de rekommenderade kraven med lätthet. Men specifikationsmässigt så duger bara min CPU till de grundläggande kraven. De tar ju inte klockfrekvens med i beräkningen.
Sedan så är väl en 6600k i standardklock betydligt starkare än en 8350?

Permalänk
Medlem

Lol, känns alltid som det är praktikanten på en lunchrast som skriver systemkraven till spel.
Med tanke på att en 6600k springer åttor runt FX8350 i spel, är Dice antingen inkompetent eller köpta, Kan dock vara både alternativen.
Frågan är vilken som betalade, AMD att deras CPUer inte suger i spel eller Intel som vill få folk att köpa en ny CPU eller dator???

Permalänk
Medlem

Det känns som alla systemkrav idag "presented by intel".
Overkill medans AMD sidan håller sig mer på rimlig nivå.
Och då är intel propparna bättre

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
99:e percentilen

Obegripligt hur de kan sätta 6600K som minimikrav jämsides med en sketen 6350. Skulle en 4690K inte vara snabb nog då till exempel?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Så spelmakarna rekommenderar processorer med minst 8 trådar, kul och se om spelet verkligen utnyttjar detta.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Konstiga systemkrav med tanke på de inbördes skillnaderna mellan AMDs och Intels rekommendation.
Grafikkorts rekommendationerna är också lite konstiga i alla fall för minimum kraven då ett HD 6950 faktiskt klarar att hålla runt 50 FPS om man skruvar ner inställningarna. Men kräver ett registerhack för att man ens ska kunna starta spelet (i alla fall i betan). Känns mer som de vill tvinga folk att uppgradera än något annat.
Anledningen till att man tvingas göra ett registerhack är för övrigt att de kollar vilken version av drivrutinen för grafikkortet man använder och vägrar starta om man inte har en version senare än den sista AMD släppt för 6950 som är end of life.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Betan flöt på bra med i5-2500k klockad till 4,20ghz och ett R9 290, inte på högsta settings givetvis, men minimikraven för intelprocessor är ju helt åt väggarna galet.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Moderator
Testpilot

"Att systemkraven består innebär även att valet av processor förblir motsägelsefullt. DICE anser att antingen Intels moderna Core i5-6600K eller AMD:s åldrande FX-6350 räcker för en lägsta nivå och då kan den sistnämnda ofta likställas med en högt klockad tvåkärnig Core i3-modell från Intel."

Har inte det med att göra att Frostbite skalar bra med antalet kärnor? Så det faktum att AMD's åldrade modell fungerar bra är för att spelmotorn kan utnyttja sex kärnor. Alltså spelar IPC inte lika stor roll i detta fallet. Vilket enligt min åsikt är anledning att en Core i3 många gånger kan mäta sig med en sexkärnig processor är att de flesta spelmotorer skalar dåligt med flera kärnor och har betydligt större glädje av en effektiv IPC.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@bobzombie: den prollen är fin inget att hänga upp sig på,min son har den så vet att den rullar på fint!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Om man utgår från att den inbördes prestandanivån är liknande som i BF4 verkar CPU-kraven minst sagt skeva. Att tänka på är också att 4790K är bättre än 4770K och att 6600K är bättre än 4670K.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Sitter med en i7 4770K 3,5 gHz och Asus GTX 980 TI DC3 OC 6 GB samt superskärmen Asus PG348Q ROG 34" 1440x3440.
Betan flöt riktigt bra i Ultra. Stabila värden kring 70-80 FPS i princip hela tiden.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23270876/20160309_201219small.jpg

Jättefint, men... det tangentbordet till det där?

Ontopic: väldigt luddiga systemkrav. Börjar bli vanligare och vanligare att man sätter valfri intel-prolle jämsides en betydligt sämre AMD-processor i både minimum och rekommenderade systemspecifikationer. Lever upp till de i alla fall personligen som tur är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

@bobzombie: den prollen är fin inget att hänga upp sig på,min son har den så vet att den rullar på fint!

Var sarkastisk körde betan och det rulla på hur fint som helst.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Enligt Msi Afterburner in-game display hade jag ~80fps. Detta i 2560x1080 Ultra pre-settings.
Mitt GTX 980 låg på 99% belastning medan min 6 år gamla i7 920 låg på runt 40% belastning.

Det var nog ingen dum idé att köpa en cpu med HT då för länge sedan, den verkar ju hänga i bra. Det, och så är rekommendationerna från Dice helt åt pipan.

Permalänk
Medlem

Gamburken hänger med fortfarande Men blir nog inget köp för min del, fast jag är en stor Battlefield älskare. Fick ont i huvudet av att spela betan =/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det även släpps till konsolerna lär det gå finfint att spela även på t.ex ett 960m utan att dra ned inställningarna allt för mycket..

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

Betan flöt på bra med i5-2500k klockad till 4,20ghz och ett R9 290, inte på högsta settings givetvis, men minimikraven för intelprocessor är ju helt åt väggarna galet.

Låter bra det. Blev förvånad när jag läste kraven.

Visa signatur

5600x
16gb 2666
9070xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

@xarl: Inget, förutom BF1 och OBS. Men utan OBS så låg jag på 10-11gb också.

åfan.. jag satt och lira allt å max med 8gb och hade inga problem.. jag måste minnas fel då

Permalänk
Medlem

En i3:a fungerar säkert alldeles utmärkt. Lägg krutet på RAM och GPU istället.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

47% som sitter med något en bra bit över 1060, det var oväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Sitter med en i7 4770K 3,5 gHz och Asus GTX 980 TI DC3 OC 6 GB samt superskärmen Asus PG348Q ROG 34" 1440x3440.
Betan flöt riktigt bra i Ultra. Stabila värden kring 70-80 FPS i princip hela tiden.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23270876/20160309_201219small.jpg

Ska inte sticka under stolen med att jag är extremt avis på din skärm. Nästa skärm jag skaffar kommer helt klart vara en liknande ;-).

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

De intressanta är att jag har långt under rekommenderat systemkrav, ändå hade jag inga som hällst problem att köra medium+ inställningar på BETAn....

Intel Core i7 2600K @3,4GHz | ASRock P67 | EVGA GTX970 | 16GB DDR3 | SSD 500GB |

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Konstigt, undrar hur dice resonerar detta? Mitt gtx 780, i5 4670k rullade betan fint fint i 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

De intressanta är att jag har långt under rekommenderat systemkrav, ändå hade jag inga som hällst problem att köra medium+ inställningar på BETAn....

Intel Core i7 2600K @3,4GHz | ASRock P67 | EVGA GTX970 | 16GB DDR3 | SSD 500GB |

Du och jag har i princip likvärdiga specifikationer, men jag körde allt på högsta förutom antialiasing/postprocessing/shadowing(hbao etc) avslaget då jag har svårt för att urskilja objekt från bakgrunden annars. Stod alltid på 200fps i början av spelet innan jag satte GameTime.Maxvariablefps 60 i konsol för att begränsa det. Det enda problemet jag upplevde var självaste minnesläckan som tog slut på minnet efter ~3 omgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NKLnu:

Du och jag har i princip likvärdiga specifikationer, men jag körde allt på högsta förutom antialiasing/postprocessing/shadowing(hbao etc) avslaget då jag har svårt för att urskilja objekt från bakgrunden annars. Stod alltid på 200fps i början av spelet innan jag satte GameTime.Maxvariablefps 60 i konsol för att begränsa det. Det enda problemet jag upplevde var självaste minnesläckan som tog slut på minnet efter ~3 omgångar.

bra info för jag gick aldrig högre än medium+ på inställningarna

tackar för bra info

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

16gb ram? minns att betan bara kom upp i ca 5-max 6?

Jag blir själv lite störd på dessa höga RAM-krav då jag sitter på en gammal Nehalem-platform med bara 6Gb. Meckigt att köpa tre-kanalsminnen nuförtiden och jag har aldrig haft något problem ens med de mest tungdrivna spelen. Betan gick hur smort som helst.

Jag tror jag lirade på High @ 1440p. Känns ju lite lustigt, när processor och RAM inte ens når minimikraven! Graffet är för övrigt ett 970.

Jag frågar mig vad som faktiskt tjänas in på att kunna utnyttja de där 16Gb som ändå vissa verkar ha gjort. Verkar inte vara FPS om min upplevelse får vara benchmark.