@Aka_The_Barf: Nja, inte direkt.
Det finns ju knappast en högtalare som är bra på precis allt. Det mesta är kompromisser.
Basreflexen ger en väldigt rak kurva fram till att den börjar falla. Då faller den istället väldigt brant.
Det som händer är att högtalaren sätter fart på luften i basreflexporten som i sin tur agerar som en högtalare i sig. Lösningen är som mest effektiv precis då högtalaren och portens luftmassa spelar i fas.
Efter den punkten kommer dom istället spela ur fas mer och mer. Det ljud som själva högtalaren ger kommer motarbetas av det ljud som porten ger och vice versa. Frekvenskurvan faller som en sten.
Det blir inte helt tyst såkkart, men det går åt oerhört mycket effekt och konrörelse för att kompensera för detta.
För att få ut max av en basreflexhögtalare och samtidigt skydda den från skador är det fördelaktigt att filtrera bort frekvenser som den ändå har stora problem med för att få ut max av det den är bra på.
Om du testar att spela ett frekvenssvep utan några filter kommer du förstå vad jag menar. Vid en viss punkt kommer ljudet falla snabbt och högtalarna börja fladdra okontrollerat. Då är inte högtalaren effektiv längre.
Jag har inte räknat på saken, men om man kollar på ritningen som ljudia har så ser man att basporten är ganska kort vilket tyder på en ganska hög avstämning.
Testa åtminstone mina tips och se vad du tycker.
Beroende på vad du spelar för sorts musik så tror jag att
A, du kommer märka att mycket bas ligger mycket högre i frevens än vad du tror.
B, det tryck man kanske vill ha ligger definitivt högre upp i frekvens.
C, du får en genomgående högre ljudkvalitet.