Jag håller med tsivqdans96 ovan om att 8GB minne och ett GTX 1060/RX 480 funkar bra för 1080p, åtminstone om man kan tänka sig att dra ner på de mest krävande inställningarna, till exempel anti-aliasing.
Jag skulle även säga att en i3-6100 kan vara ett budgetalternativ för processor (eller G4400, men det skulle jag inte rekommendera). Även om en i5 självklart är att föredra om budgeten tillåter.
Vad vill du ha för storlek på datorn, var vill du ha den placerad?
EDIT:
Satte ihop ett bygge med bra, ganska tyst, (men relativt stort) chassi och ett bra nätaggregat med 10 års garanti. Har även en i5:a i och grafikkortet bör klara 1080p, men några inställningar måste nog dras ner på en del krävande spel för att få 60 fps.
Om du redan har hårddisk/SSD, eller känner att du inte behöver vanlig hårddisk så skulle jag uppgraderat till ett GTX 1060 6GB istället för det GTX 1060 3GB som ligger i kundvagnen just nu. RX 480 ger i princip samma prestanda som GTX 1060 (en aning lägre än 6GB-versionen i det flesta fall), men jag har valt ett Nvidia-kort här för att de är just nu betydligt svalare och därför tystare.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9796019/