Muskampen 2025: Segraren korad!

Köpa ny speldator behöver hjälp

Permalänk

Köpa ny speldator behöver hjälp

Tjena på er! Jo som rubriken lyder så ska jag köpa en ny speldator och jag behöver hjälp med att klappa ihop en dator eftersom jag är sämst inom detta område. Har en budget på cirka 7 - 8.5 kan sträcka mig till 9. Räcker det för en bra speldator?

Mvh.

Permalänk
Skrivet av davvabror:

Tjena på er! Jo som rubriken lyder så ska jag köpa en ny speldator och jag behöver hjälp med att klappa ihop en dator eftersom jag är sämst inom detta område. Har en budget på cirka 7 - 8.5 kan sträcka mig till 9. Räcker det för en bra speldator?

Mvh.

vilka spel ?

har du skärm,tangentbord, mus osv ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvabror:

Mvh.

Högst subjektivt svar men nej, för dom stålarna får du inte det anser jag.
Såfall blir det budgetprylar/begagnat.
Nedan är generella rekommendationer.

Bräda: Valfritt MK som passar den CPU du väljer och de behov du har gällande expansionsplatser m.m
Cpu: minimum intel I5
Gpu: minimum GTX1070
Minne: 16GB
Disk: SSD storlek efter behov
Chassi: ett med vettigt luftflöde/kylning
Nättagg: ett bra fabrikat/modell, W är ganska oväsentligt, Aamp på dom olika railsen av större betydelse.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

@_niko_: Vad får du det ifrån? 8GB minne och ett 1060 fungerar hur bra som helst om han bara tänkt köra i 1080p.

Permalänk
Medlem

Jag håller med tsivqdans96 ovan om att 8GB minne och ett GTX 1060/RX 480 funkar bra för 1080p, åtminstone om man kan tänka sig att dra ner på de mest krävande inställningarna, till exempel anti-aliasing.

Jag skulle även säga att en i3-6100 kan vara ett budgetalternativ för processor (eller G4400, men det skulle jag inte rekommendera). Även om en i5 självklart är att föredra om budgeten tillåter.

Vad vill du ha för storlek på datorn, var vill du ha den placerad?

EDIT:
Satte ihop ett bygge med bra, ganska tyst, (men relativt stort) chassi och ett bra nätaggregat med 10 års garanti. Har även en i5:a i och grafikkortet bör klara 1080p, men några inställningar måste nog dras ner på en del krävande spel för att få 60 fps.

Om du redan har hårddisk/SSD, eller känner att du inte behöver vanlig hårddisk så skulle jag uppgraderat till ett GTX 1060 6GB istället för det GTX 1060 3GB som ligger i kundvagnen just nu. RX 480 ger i princip samma prestanda som GTX 1060 (en aning lägre än 6GB-versionen i det flesta fall), men jag har valt ett Nvidia-kort här för att de är just nu betydligt svalare och därför tystare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9796019/

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

vilka spel ?

har du skärm,tangentbord, mus osv ?

Ja jag har alla grejer, bara ny dator som behövs. Jag lirar mest CS:GO. Har en BenQ XL2411 Skärm

Permalänk

@DiceIT: Kommer jag ligga på 60fps om jag lirar csgo med den datorn?

Permalänk

Min kompis länkade denna: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9795728/ Va tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvabror:

Min kompis länkade denna: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9795728/ Va tycker ni?

Det ser bra ut förutom att processor är överklockningsbar (K-processor) men moderkortet är inte ett Z170, så det stödjer inte överklockning av processorn. Det följer inte heller med någon processorkylare med K-modellerna så det kommer du också behöva köpa till i så fall. Vill du överklocka?

Personligen hade jag också rekommenderat Corsair RM550x över EVGA G2 550W, då RM550x är semipassivt (stänger av fläkten när den inte behövs) och har 10 års garanti mot EVGA G2:s 7 år.

Har du redan lagring? Det medföljer ingen i kundvagnen som du länkade?

CS:GO är ganska CPU-tungt, så i5:a är definitivt ett bra val och du kommer utan problem få 60 FPS. Om du funderar på 144Hz-skärm i framtiden skulle du även kunna överväga i7.

Permalänk

@DiceIT: Tack för all hjälp men jag är verkligen amatör inom detta område så jag förstår inte så mycket hahah. Jag har redan en 144Hz-skärm! Så behöver en dator som kan supporta detta. Är det nödvändigt att överklocka? Bryr mig faktiskt inte så mycket om överklockingen hehe

Permalänk
Medlem

@davvabror: Det är absolut inte nödvändigt att överklocka om man inte vill. Det kan göra att din processor hänger med längre, men det är oftast en del pillande på inställningar och sådant om man vill ha ut så mycket som möjligt från en överklockningsbar processor.

En i5-6500 verkar utan problem kunna nå upp till 144+ fps, och är en bra processor som bör räcka ett tag. Det medföljer fläkt till den, så det är inget du behöver köpa till i så fall. Byt ut i5-6600K mot den.

Om du bara har tänkt spela CS:GO hade jag valt ett GTX 1060 3GB, processorn är snarare det begränsande i CS:GO. Men har du tänkt att även spela andra spel hade jag haft kvar det GTX 1060 6GB som din kompis föreslog.

Och som sagt, så hade jag valt ett Corsair RM550x istället för EVGA G2 550W, då det tidigare har 10 års garanti istället för 7 år. Det är bara 9 kronor dyrare.

Glöm vad jag sade om lagring också, det var bara jag som tittade slarvigt. Det finns visst en SSD med i din kompis kundvagn ^^

Permalänk

@DiceIT: Okej tack så hemskt mycket för hjälpen! Tar till dina råd och fixar om kundvagnen!