Dator för studier, budget upp till 15000

Permalänk
Medlem

Dator för studier, budget upp till 15000

Har velat vilken dator jag bör köpa nu en ganska lång period och kan verkligen inte bestämma mig vilken som är bäst för mig. Känns som alla laptops har någon typ av fel som drar ner dem.
Har använt windows mest, men använder nu en MPB Pro från 2011 med SSD och har där fått en del erfarenhet av macOS. Inte riktigt bestämt mig ännu vilket OS jag gillar bäst, så det har ingen avgörande roll. Båda operativen har verkligen sina för och nackdelar.
Den ska användas för studier på en ingenjörsutbildning och jag tänker mig att den ska hålla i 4 år minst. Det som mest kommer att göras är att ha med den till skolan och använda där för skolarbeten, film/musikuppspelning, ev. lite musikredigering och ev. spela ngt lättare spel (t.ex. HoTS). Vill gärna även ha minst en USB C kontakt då jag kommer behålla den rätt så länge så kommer det nog att behövas om typ en två år eller så! Har även en Nexus 6P som telefon så är redan inne på USB C en del.
De datorerna det står emellan är:

Vänta på Macbook Pro 13 tum som släpps i år (förhoppningsvis)

XPS 15 (smått tveksam på denna då den väger lite mer, men den känns ordentlig och har dedikerat grafikkort vilket kan vara rätt så trevligt när jag ändå ska ha kvar datorn ett tag) http://www.dell.com/se/p/xps-15-9550-laptop/pd?ref=PD_OC

XPS 13 med i7 och full HD skärm http://www.dell.com/se/p/xps-13-9360-laptop/pd?ref=PD_OC

HP Spectre x360 http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=X0K54EA...

HP Spectre 13 http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=E8P68EA...

Zenbook 3 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3908660

Eller ev. ngn annan Zenbook.

Tack på förhand!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk

Skulle nog satsa på en nyare Macbook pro om jag var du. Verkar vara de som de flesta studenter använder (smidig att ta med, finns all programvara till den, snabb och stabil). 15 tums datorer är lite klumpiga att släpa med sig. Medan macbooken är lätt och smidig att ta med. De flesta lärarna använder Macbook pros med (iaf på umeå universitet) vilket gör att adaptrar till hdmi/vga inte är några problem vid redovisningar osv. Provat windows laptops med men inte varit nöjd med deras touchpad vilket apple är grymma på. Fungerar även utmärkt för Mathlab och andra ingenjörsprogram som ni förmodligen kommer att använda.

Permalänk
Medlem

@Westman87: Håller 100% med.

Kört Windowslaptops och PC's hela livet. Men sen jag började Universitetet har min MacBook varit bäst! Läser IT på ett universitet och jag klarar mig utmärkt på en MacBook.

Klasskamraten har dock en XPS 13" som är riktigt sweet. Men han sitter och laddar sin hela tiden, so much for batteritid.

Permalänk
Medlem

På min utbildning är det ytterst få som använder sig av mac, antar att det skiljer sig kraftigt från skola till skola. Adaptern i fråga bör bara en helt vanlig Mini DP -> VGA/HDMi vilket inte är överdrivet ovanligt.

Med det sagt vill jag nog fortfarande ge ett slag för MacBook, hatar datorn personligen då OSX för mig är en mardröm men att datorn är bra är svårt att ifrågasätta.

Själv använder jag en Surface Pro 3 med ett Surface Cover 4 till tangentbord, en hel del programmering och uppsats-skrivande. Är helnöjd!
Den väger inte mycket, klarar generellt sett en heldag utan laddning och har tillräckligt med kraft.
Skulle gissa på att en macbook (air?) hamnar på ungefär samma nivå.

Edit:
3an är ur produktion, men 4an är väldigt likvärdig.
Finns även Surface Book om mer laptopliknande är ett krav, kostar dock därefter också.
Surface Pro 4 verkar vara ha rabatt just nu via Microsoft https://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Surface-...
Tror att det även kan vara möjligt att få studentrabatt hos microsoft, men förmodligen inte på redan nedsatta produkter.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Macbook pro har väl fortfarande inte uppdaterats till Skylake ens nu när kaby lake börjar hitta ut i dualcore klassen. Jag hade själv köpt en thinkpad t460p men jag är nog lite galen i den typen av datorer.
Mitt tips är xps15 och den är bara några få mm större än en 14". Sedan har den ett spill skydd för tangentbordet till skillnad från macbooken (som inte klarar mycket vätska för att vara en kass klump)

Edit: alla som körde mac på min utbildning fick sitta i datorsal pga att de saknade programvara på osx (och folk var för lata för att boota Windows). Och för den prislappen finns det mycket kraftfullare datorer i ungefär samma viktklass

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

@MaxieTheHatter: Problemet med Surface är i mitt tycke att den saknar samma byggkvalité som Mac. Jag vill verkligen inte säga att det är ett dåligt köp, men personligen tycker jag den saknar "det lilla extra". Och angående att man inte klarar sig med vissa mac och vissa kurser så kontrar jag det med en till laptop. Har en Lenovo-laptop om det skulle behövas windows. Fett onödigt, men så äre

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Macbook pro har väl fortfarande inte uppdaterats till Skylake ens nu när kaby lake börjar hitta ut i dualcore klassen. Jag hade själv köpt en thinkpad t460p men jag är nog lite galen i den typen av datorer.
Mitt tips är xps15 och den är bara några få mm större än en 14". Sedan har den ett spill skydd för tangentbordet till skillnad från macbooken (som inte klarar mycket vätska för att vara en kass klump)

Edit: alla som körde mac på min utbildning fick sitta i datorsal pga att de saknade programvara på osx (och folk var för lata för att boota Windows). Och för den prislappen finns det mycket kraftfullare datorer i ungefär samma viktklass

Allt beror ju på vilken utbildning man går. Men om det är liknande den ingenjörsutbildning jag går så funkar en Macbook Pro utmärkt.
Bara man införskaffar sig Officepaketet (finns oftast gratis 365 som student) och installerar AutoCAD (finns gratis studentversion) när man börjar med det så klarar man sig bra.

Men man får vara beredd på att det inte alltid ser exakt likadant ut på PC som Mac om man följer det läraren visar på tavlan. Men de flesta snabbkommandon är samma.

Ska man jobba i CAD så behöver man dock en annan mus än magicmouse.. Den är riktigt värdelös för just CAD..

Men allt handlar om preferens. För min del stod det mellan en Macbook Pro och XPS13. Blev en mac då jag haft en tidigare och var nöjd med den.

Edit: Jag kan spela HOTS utan problem med min Macbook desutom.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |