Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mychomizer:

Funderar på att införskaffa mig denna server
Skulle det gå att köra någon av följande i den?

Xeon E3-1270 V2 @ 3.50GHz (69 TDP)
Xeon E3-1280 V2 @ 3.60GHz (69 TDP)
Xeon E3-1290 V2 @ 3.70GHz (86 TDP)

Hade tänkt mig en Xeon E3-1230 V2 @ 3.30GHz (69 TDP) från början men då E3-1270 V2 går för en mindre peng än E3-1230 V2 på ebay känns det mer lockande om det fungerar?

http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/6596-hp-mic...

Permalänk
Medlem

Har jag tänkt fel?
Köpte en Proliant microserver G8 med xenon.
Stoppade i 16Gb ram och köpte 4 st 4TB diskar.
Har tänkte köra windows 10 eller server 2016.
Men det går inte att köra Raid 10 och sen köra Windows för då vill den ju köra MBR som diskformat,
Vilket innebär 2TB max.....
Hur har ni andra löst det

Permalänk
Inaktiv

@Quart: Två Virtuella Diskar (partioner) en 100GB för windows och resten till andra partionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Har jag tänkt fel?
Köpte en Proliant microserver G8 med xenon.
Stoppade i 16Gb ram och köpte 4 st 4TB diskar.
Har tänkte köra windows 10 eller server 2016.
Men det går inte att köra Raid 10 och sen köra Windows för då vill den ju köra MBR som diskformat,
Vilket innebär 2TB max.....
Hur har ni andra löst det

Har inte denna server UEFI?

Annars ska det inte vara några problem att installera på GPT.
Skapa installations-usb med rufus, välj "GPT partition scheme for UEFI".
https://rufus.akeo.ie/

(Jag kör OS på en SSD och har RAID10:an som lagring (4*4TB).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hultron:

Har inte denna server UEFI?

Annars ska det inte vara några problem att installera på GPT.
Skapa installations-usb med rufus, välj "GPT partition scheme for UEFI".
https://rufus.akeo.ie/

http://i.imgur.com/mZKP1Yk.png

(Jag kör OS på en SSD och har RAID10:an som lagring (4*4TB).

Det är ändå rekommenderat att köra data och os på olika partioner. Att köra os på SSD är bara dumt när man bygger en RAID10 för redudans (såvida man inte behöver hastigheten ?!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Det är ändå rekommenderat att köra data och os på olika partioner. Att köra os på SSD är bara dumt när man bygger en RAID10 för redudans (såvida man inte behöver hastigheten ?!).

Bara dumt? Nja, jag tycker att det är bara bra.

Hade det däremot varit i en produktions-miljö och inte hemma i vardagsrummet hade jag hållt med om att det var dumt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hultron:

Bara dumt? Nja, jag tycker att det är bara bra.

Hade det däremot varit i en produktions-miljö och inte hemma i vardagsrummet hade jag hållt med om att det var dumt.

Så vad är fördelen förutom ökad hastighet som antagligen väldigt få utnyttjar (på host nivå)? Det hade varit mycket smartare att använt SSDn som cache eller för VMs som behöver hög iops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Så vad är fördelen förutom ökad hastighet som antagligen väldigt få utnyttjar (på host nivå)? Det hade varit mycket smartare att använt SSDn som cache eller för VMs som behöver hög iops.

Förstår inte varför du går igång så hårt på detta, jag har inte föreslagit någon annan att sätta upp en miljo som liknar min labb-/hem-miljö.
Om SSD'n går sönder så skaffar jag en ny och installerar OS på den. Lite nedtid, men inget viktigt som försvinner.
Om jag vill byta OS så blåser jag SSD'n och installerar ett nytt. Behöver alltså inte bry mig om att den ska resize'a existerande partitioner på RAID10'an för att kunna skapa nya. (Windows har recovery och efi system partitioner, linux har swap m.m).

Köra flera VMs på en Celeron G1610T som redan kör Windows Server är inget jag tänker göra.

Skrivet av Hugligan:

@Quart: Två Virtuella Diskar (partioner) en 100GB för windows och resten till andra partionen.

Hur tänker du att det ska lösa hans GPT/MBR-problem?
Han kommer fortfarande behöva installera windows på en GPT-partition med denna "lösning", dvs använda rufus, som jag föreslog.

Fråga; Virtuell disk = partition? Inte bekant med termen virtuell disk i ett sammanhang utanför virtuella maskiner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hultron:

Förstår inte varför du går igång så hårt på detta, jag har inte föreslagit någon annan att sätta upp en miljo som liknar min labb-/hem-miljö.

Därför att jag tycker det är viktigt att om man ska presentera en lösning för andra bör man kunna motivera varför. Många här använder SSD till OS för att de helt enkelt är vana att göra det. Det ger (oftast) ingen som helst fördel och det ökar bara risken. Varför bygga en RAID10 om man ändå har utrymme för nedgång? Då är det smartare att investera i en backuplösning och skippa raid ö.h.t.

Skrivet av hultron:

Hur tänker du att det ska lösa hans GPT/MBR-problem?
Han kommer fortfarande behöva installera windows på en GPT-partition med denna "lösning", dvs använda rufus, som jag föreslog.

Fråga; Virtuell disk = partition? Inte bekant med termen virtuell disk i ett sammanhang utanför virtuella maskiner.

Virtuelldisk tror jag det är HP kallar det för. Man bygger alltså upp en RAID som man sedan får dela i i hur stora volymer man vill. Dessa presenteras sedan som egna "diskar" för operativet. Dvs, man kan partionera dem hur man vill, alltså GPT för den stora volymen och installera Windows på den lilla volymen som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Därför att jag tycker det är viktigt att om man ska presentera en lösning för andra bör man kunna motivera varför.

Nu vill du bara tjafsa. Skärp dig. Läs vad jag skriver i mina tidigare inlägg istället för att plocka ut några ord ur en mening och försöka forma det till något annat än vad det riktiga sammanhanget handlade om.

Att skapa en UEFI-installations-usb i rufus för att kunna installera på windows på GPT är allt jag har "presenterat som lösning".

Att jag nämner inom parentes att jag har mitt OS på en SSD var för att förtydliga att jag inte gjort detta på min microserver, så jag inte vet om den har stöd för detta.

Skrivet av Hugligan:

Många här använder SSD till OS för att de helt enkelt är vana att göra det. Det ger (oftast) ingen som helst fördel och det ökar bara risken. Varför bygga en RAID10 om man ändå har utrymme för nedgång? Då är det smartare att investera i en backuplösning och skippa raid ö.h.t.

Det ena utesluter inte det andra, att ha en RAID10 betyder inte att man inte ska ha en backuplösning.
Har som sagt inga problem med nedtid typ var tredje år eller när en SSD dör i genomsnitt (aldrig hänt mig än).
Däremot har 3st nätagg gått sönder för mig under åren, så om upptid hade viktigt hade jag kört en server med dubbla nätagg.

Ser isf ett större värde i att mitt OS inte skriver och läser från mina lagringsdiskar i onödan samt att en SSD är ljudlös är även det något jag uppskattar då den, som tidigare nämnt, står i vardagsrummet.

(OM denna server hade haft 6 st SATA-portar hade jag garanterat kört en RAID1 med 2 SSD's till mitt OS.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Därför att jag tycker det är viktigt att om man ska presentera en lösning för andra bör man kunna motivera varför. Många här använder SSD till OS för att de helt enkelt är vana att göra det. Det ger (oftast) ingen som helst fördel och det ökar bara risken. Varför bygga en RAID10 om man ändå har utrymme för nedgång? Då är det smartare att investera i en backuplösning och skippa raid ö.h.t.

Virtuelldisk tror jag det är HP kallar det för. Man bygger alltså upp en RAID som man sedan får dela i i hur stora volymer man vill. Dessa presenteras sedan som egna "diskar" för operativet. Dvs, man kan partionera dem hur man vill, alltså GPT för den stora volymen och installera Windows på den lilla volymen som vanligt.

Ökar vilken risk?
Du skall alltid ha en backuplösning för raid är alltid tillgänglighet aldrig backup. Sen kan backupsystemet har raid för att öka tillgängligheten på backupen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aluser:

Ökar vilken risk?
Du skall alltid ha en backuplösning för raid är alltid tillgänglighet aldrig backup. Sen kan backupsystemet har raid för att öka tillgängligheten på backupen.

Det var ju det jag sa?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Det var ju det jag sa?..

Du skriver " Då är det smartare att investera i en backuplösning och skippa raid ö.h.t." vilket jag tolkar som backup vs tillgänglighet
Medans en systemdisk och raid kontra systemdisk på raid är en ren tillgänglighetsdiskussion som exkluderar backupdiskussionen i min mening.
Fast du kanske menar high availability när du skriver backup.

Sen vilket som störst risk mellan en systemdisk och en ssd som raidcache är en intressant frågeställning.

Permalänk
Inaktiv

@aluser:
Nej, det jag skriver är att om man bygger en RAID10 och sedan installerar OS på en SSD, så har man ändå ingen redundans på servern, utan bara på datan. Alltså har man utrymme för nedtid. Då kan man lika gärna köra utan redudans på datan också och köpa en backuplösning för dem pengarna. Ska man ha redudans på datan är det vettigt att ha det på OS:et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

@aluser:
Nej, det jag skriver är att om man bygger en RAID10 och sedan installerar OS på en SSD, så har man ändå ingen redundans på servern, utan bara på datan. Alltså har man utrymme för nedtid. Då kan man lika gärna köra utan redudans på datan också och köpa en backuplösning för dem pengarna. Ska man ha redudans på datan är det vettigt att ha det på OS:et.

Visst är det vettigt att ha redundans även på os:et men jag vidhåller redundans eller inte på datan i det här fallet skall inte ställas mot en backuplösning utan ses som en redundansfråga i servern.
Backuplösning skall du ha även om du kör redundans i servern. Sen är det enormt mycket snabbare att köra restore på xG ssd än xTB spinnnande disk så argumentet att du i så fall kan skippa raid för datat håller jag inte med om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aluser:

Visst är det vettigt att ha redundans även på os:et men jag vidhåller redundans eller inte på datan i det här fallet skall inte ställas mot en backuplösning utan ses som en redundansfråga i servern.
Backuplösning skall du ha även om du kör redundans i servern. Sen är det enormt mycket snabbare att köra restore på xG ssd än xTB spinnnande disk så argumentet att du i så fall kan skippa raid för datat håller jag inte med om.

Suck... Det beror väl på vad man har på servern. Lycka till med ditt argument om det är en domänkontrollant som crashar. Argumentet är helt enkelt för dåligt. Sitta och konfigurera om servern när man utan extra kostnad kan köra OSet på RAID:en? wtf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Suck... Det beror väl på vad man har på servern. Lycka till med ditt argument om det är en domänkontrollant som crashar. Argumentet är helt enkelt för dåligt. Sitta och konfigurera om servern när man utan extra kostnad kan köra OSet på RAID:en? wtf

Humm intressant tolkning av vad jag skriver då jag inte någonstans tar ställning mot att ha os:et på raiden däremot säger jag att skippa raidat os inte innebär att du behöver skippa raidad lagring.

Självklart beror det på serverns ändamål sen är installationstyngden relativt lätthanterad idag med olika typer av konfigurationshantering.

Läser jag den beskrivning som var här så förutsätter jag dock filserver eller hypervisor och i dessa scenarion så är ett kraschat os ingen större belastning att ominstallera eller återställa från backup men att återställa lagringen där dom virtuella maskinerna lever är ett större jobb.

Och du har nertidsrisken med att du har en psu, ett raidkort, ett moderkort, singlekontrollerdiskar men det är att lagra os:et på raiden som är viktigt.
Har du bara en domänkontrollant så har du risk för nertid oavsett även om du köper dig några procent extra säkerhet genom att ha os:et på raiden.
För att ta dina argument så skulle jag säga att du i domänkontrollant på microserver usecaset gör bättre i att inte prioritera raid och istället köpa flera microservers och bygga multiserverredundans.

Men fortsätt du fokusera på en komponent i kedjan och att en lösning löser allt.
Over and out.

Permalänk
Medlem

ILO på egen port

Ser att man har en dedikerad port för ILO på MicroServer Gen8 och inte en av de övriga nätverksportarna som man har på andra servrar.
Är det någon som vet varför man gjort denna lösning?
Kan man komma runt detta som man klarar sig med bara en port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikst:

Ser att man har en dedikerad port för ILO på MicroServer Gen8 och inte en av de övriga nätverksportarna som man har på andra servrar.
Är det någon som vet varför man gjort denna lösning?
Kan man komma runt detta som man klarar sig med bara en port?

Varför vet jag inte men ska du köra iLO är det den specifika porten som gäller. Enkla lösningen är väl att sätta en liten switch vid servern så räcker det med en kabel dit. Blir ju inte mer än ett par hundralappar för en vettig 5-portars switch.

Tillägg: Denna löser problemet för en liten peng.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av mikst:

Ser att man har en dedikerad port för ILO på MicroServer Gen8 och inte en av de övriga nätverksportarna som man har på andra servrar.
Är det någon som vet varför man gjort denna lösning?
Kan man komma runt detta som man klarar sig med bara en port?

Du kan välja att köra ILO delat på en av de vanliga nätverksportarna.
Gå in under "Network" i ILO's webinterface och aktivera "Use Shared Network Port - LOM"...

Permalänk
Medlem

Vet att jag läst det tidigare men hittar det inte nu. Var kan man köpa strömkabeln som gör det möjligt att köra os på en ssd? Tänkte sätta den där optiska enheten skulle suttit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Vet att jag läst det tidigare men hittar det inte nu. Var kan man köpa strömkabeln som gör det möjligt att köra os på en ssd? Tänkte sätta den där optiska enheten skulle suttit.

Tex http://www.ebay.com/itm/50cm-4Pin-FDD-Floppy-Male-to-15Pin-SA...

Permalänk
Medlem

Kalas. Tack

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenny McCormick:

Du kan välja att köra ILO delat på en av de vanliga nätverksportarna.
Gå in under "Network" i ILO's webinterface och aktivera "Use Shared Network Port - LOM"...

Verkar stämma men har ej testat själv.
Hittade detta i manualen: Network RJ-45 (Ethernet) 2 (Port 1 shared for HPE iLO4 as optional configuration)

Permalänk
Medlem

@mikst:

Jag aktiverade precis funktionen, nu sparar man ett uttag på switchen

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem

Jag ser att en del har installerat OSet på ett USB minne.
När jag skall göra det så är inte USB minnet med i listan för valbara enheter.
Jag har testat både externa uttag och det interna uttaget men USB minnet hittas inte.

Är det någon inställning som jag har missat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikst:

Jag ser att en del har installerat OSet på ett USB minne.
När jag skall göra det så är inte USB minnet med i listan för valbara enheter.
Jag har testat både externa uttag och det interna uttaget men USB minnet hittas inte.

Är det någon inställning som jag har missat?

Vilket OS försöker du installera? Dyker enheten upp om du startar om och försöker boota på det? Stoppade du USBet på porten innuti servern?

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått det rätt ska jag kunna konfigurera G1610T som JBOD och därmed se till att hårddiskarna körs igång individuellt?

Då jag i princip har statisk data så har jag backup på externa hårddiskar och problemet jag har med min Synology NAS som jag för tillfället änvänder är att alla hårddiskar dras igång när jag vill komma åt en.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alfsvåg:

Om jag har förstått det rätt ska jag kunna konfigurera G1610T som JBOD och därmed se till att hårddiskarna körs igång individuellt?

Då jag i princip har statisk data så har jag backup på externa hårddiskar och problemet jag har med min Synology NAS som jag för tillfället änvänder är att alla hårddiskar dras igång när jag vill komma åt en.

Tror du menar AHCI istället för RAID, ja det går utmärkt. Diskarna kopplas då "direkt" till OS:et. Se bara upp för att man inte kan boota via optiska enheten då... Detta kan man komma runt genom att koppla om första hot swapen och dra den upp till platsen för optiska enheten och sedan koppla in disken i första hot swapen manuellt. Nåde den på HP som designade detta..

Permalänk
Medlem

På mina HP servrar på jobbet så finns HP smart Array programvara där man kan se status på alla fysiska diskar. Får dock inte till det på Win10 på min Gen 8 server.
Hur har ni andra gjort, det är ju trevligt att kunna se om nån disk gått sönder eller mår dåligt.