Tröttnat på SVT och SR, vad är alternativen?

Permalänk
Medlem

Om man tycker att så mycket är vänstervridet beror det nog på att man är rätt högervriden själv.

Permalänk
Medlem

10721a"]
DI och SvD måste jag ändå säga är relativt neutrala (Ivar Arpi från SvD gillar jag), men SVT, DN och tex Aftonbladet försöker inte ens vara diskreta längre och jag orkar inte sitta å länka artiklar till dig just nu, frågan är hur du lyckats undgå "vinklingen" om du verkligen läser alternativ media också?

Nu är det Battlefield 1 som gäller och imorron åker jag till Rom!

God kväll min vän.
[/quote]

Aftonbladet är ju en socialdemokratisk tidning så vad förväntade du dig när du gick in på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

Varför tar du ens upp det då?

Det var ju du som påstod i ditt första inlägg att läser man SVT, DN osv så är man hjärntvättad. Men du har slut på argument jag förstår

Nej, så skrev jag inte. Läs igen.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Om man tycker att så mycket är vänstervridet beror det nog på att man är rätt högervriden själv.

Finns flera undersökningar som visar att svenska journalister generellt sett är mycket mer vänster än övriga befolkning.

Bl a denna http://www.jmg.gu.se/digitalAssets/1369/1369226_journalist-20...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planettive:

Det jag inte kan förstå är hur folk kan låta sina egna politiska uppfattningar diktera över hur man upplever verkligheten.

Hur Sverige ser ut är ett faktum och det är inget man kan ha subjektiva åsikter om oavsett vart man ligger på den politiska kartan, det är främst därför jag slutade att följa svensk nyhetsrapportering, där politiskt ideologi för det mesta styr nyhetsrapporteringen.

Frågan är hur ska man någonsin kunna lösa samhällsproblem om man inte ens vill erkänna att de existerar eller i visa fall rent ut sagt ljuger om dem?

En journalists uppgift är i princip att rapportera om en händelse eller företeelse så att den som läser rapporten får samma känsla inför den som om personen hade varit på plats själv, eller tagit del av samma uppgifter som journalisten. Det förstår man nog rätt snabbt är en helt omöjlig sak att göra, även om man hade haft oändligt med tid eller utrymme på sig att producera rapporten. Information måste kondenseras, effektiviseras och det med tidspress och ibland bristande resurser.

När journalister ändå allt som ofta gör denna uppgift med den äran så finns det fortfarande problem med alla former av rapportering - främst de som rör saker som inte är definitiva fakta. Alla ser nämligen inte verkligheten på samma sätt. Det finns alltid mån för tolkning. När man återberättar något så får man med sig en del av personligheten hos den som återberättar. Det kan man kalla att låta politisk ideologi styra eller att personen ljuger, men jag är övertygad om att skribenten allt som oftast gör sitt yttersta för att göra sin text så objektiv det bara går (iaf i de i den här tråden så utskällda nationella media).

I sina försök att ytterligare objektifiera rapportering så strävar journalister efter att ta bort saker som inte har med kärnan i ämnet att göra. Allt som oftast utelämnas en gärningsmans etnicitet i brottsrapportering, om den inte har betydelse för att brottet alls begicks. Det känns för mig ofta som en grund till att media kallas för lögnare och vänstervridna, men då får man väl som läsare fråga sig vem etniciteten egentligen är viktig för. Om du har en mediakälla som markerar ut etnicitet på alla oavsett om den har betydelse eller inte, var har vi vridit nyheterna då?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Skrivet av Frux:

Det är tragiskt att snart varenda nyhetstext är politiserad av skribenten. Även nyheterna från TT lider mer och mer av detta de senaste åren. Skribenterna kan verkligen inte låta bli att skriva en saklig artikel utan att stoppa in värdeladdade ord här och där.

TT: "Högerpopulistiska X-partiet går kraftigt framåt i det europeiska landet."

Jaha, och vem avgör om partiet kan beskrivas med det nedvärderande "högerpopulistiskt"? Journalisten? De där 28% av väljarna som röstade på det lär ju knappast hålla med, kanske inte ens resten av landets väljare. Ändå skickas denna "fakta" ut till en lång rad tidningar.

Det saknas självinsikt och självdistans i media. Jag anser att Vänsterpartiet är ett solklart vänsterpopulistiskt parti, men jag är inte dummare än att jag fattar att det är min egen politiska åsikt och att andra tycker annorlunda. Hade jag skrivit för TT så hade jag aldrig satt den benämningen framför dem i varenda nyhet.

Högerpopulistiska? Vad skulle det kallats istället? "Partiet som ligger till höger och är populistiskt"-partiet, passar det bättre? Förstår inte vad negativ klang har med saken att göra. Populism är populism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reduts:

@Mackey:

Att DN skulle vara vänster bara för att de har en viss ståndpunkt i ett ämne stämmer helt enkelt inte. Aftonbladet kan man väl kalla vänster, men Expressen är inte vänster. Höger/vänster-skalan handlar inte om åsikter i flyktingpolitik.

Det torde vara svårt för dig att läsa någonting alls med den inställningen.

De är inte vänster enkom för deras ställning i den frågan, det påstod jag inte men det är ett väldigt tydligt exempel på åsikter som härrör starkt från vänsterkanten. Höger/vänster-skalan handlar visst om åsikter inom flyktingpolitik (absolut inte enbart) samt andra frågor inom integration och invandring, då menar jag grundat på de svenska partierna och var de är placerade på skalan och inte baserat på politiska ideologier. De partier som förespråkar en generös invandring ligger bekant åt vänster: FI, V, MP och S.

Sen får jag medge att DN och expressen inte är lika vänster som aftonbladet men de lutar ändå mer åt vänster än vad de är i mitten. Att expressen samarbetat med researchgruppen säger en hel del och båda tidningarna driver som bekant en agenda som går ut på att smutskasta SD, precis som aftonbladet. Tidningarna är även, precis som aftonbladet, noga med att vara politiskt korrekta och undanhåller detaljer mellan varven för att bibehålla denna ställning, de har samma ägare så det är inte så konstigt, här är dock expressen snäppet värre än DN. Vänster och PK går hand i hand, det är samma läger vi pratar om.

Varför skulle jag läsa en tidning vars redaktion står för helt absurda åsikter? De förtjänar i alla fall inte min uppmärksamhet. Hade du tyckt att det var lika konstigt att jag ignorerar DN ifall deras krönika handlade om hemvändande SS-soldater?

Permalänk
Medlem

Utan tvekan bäst i Sverige:

https://bubb.la/

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Och detta är inte endast ett svenskt fenomen. Samma klagotoner hörs till exempel i USA. Är knappast något som SVT/SR är ensamma om att bli anklagade för.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

Aftonbladet är ju en socialdemokratisk tidning så vad förväntade du dig när du gick in på den?

I ledarspalterna ja. Nyheterna förmedlas (enligt egen utsago) opartiskt. Detta gäller de flesta dagstidningar. Det är viktigt att kunna skilja sektionerna åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

I ledarspalterna ja. Nyheterna förmedlas (enligt egen utsago) opartiskt. Detta gäller de flesta dagstidningar. Det är viktigt att kunna skilja sektionerna åt.

Givetvis, men man får inte vara naiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

Hej.

Har totalt tröttnat på SVT och SR, kvalitén har försvunnit och propaganda intresserar mig inte.

Samma rapporter hela tiden, krig, krig och andra problem.Flyktingar till höger och vänster. Den onda vita manen, den onda högern bla bla bla.

Vad finns det för alternativ gällande nyhetssändningar på nätet?

Gärna med lite positiva inslag också, från svensk media får man aldrig det.

iNGRID OCH CONRADS pod är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Ja kanske det,men när programchefen för svt blir ifrågasatt i live tv av Janne josefsson och nike så kanske det ligger nått i vad vi säger,
Och DN styrs av den dryge Peter wolodarski som blev pinkenödig av att dom intervjuvade en så kallad högerextrem på bästa sändningstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

https://www.youtube.com/watch?v=79Vuee5uxY8

i say no more.

Permalänk
Medlem

Problemet med SVT/SR är att man säger att man är opolitiska/opartiska och ska så vara, men det är dom inte.

Det andra är att det inte är gratis, du med tv och radio betalar faktiskt licens för det: typ 2000/År.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROBRUG:

Problemet med SVT/SR är att man säger att man är opolitiska/opartiska och ska så vara, men det är dom inte.

Det andra är att det inte är gratis, du med tv och radio betalar faktiskt licens för det: typ 2000/År.

Har inte betalat på 7 år

Permalänk
Medlem

Ditt inlägg visar att jag har rätt.

Skrivet av Hondaxl:

Ja kanske det,men när programchefen för svt blir ifrågasatt i live tv av Janne josefsson och nike så kanske det ligger nått i vad vi säger,
Och DN styrs av den dryge Peter wolodarski som blev pinkenödig av att dom intervjuvade en så kallad högerextrem på bästa sändningstid.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Ditt inlägg visar att jag har rätt.

Ok så du tycker att svt är helt opartiska?
Du litar inte på Janne då?

Permalänk
Medlem

Det är så att man längtar efter Shoguns raljerande. Journalistisk som inte sticker en i ögonen är inte värt ett skvatt, sen finns det förstås det som sticker en i ögonen utan att för den delen vara journalistik. För att inte tala om det som varken sticker en i ögonen eller är journalistik, till den kategorin hör de alternativ som basuneras ut som sanningssägare av de självutnämnt upplysta.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Intressanta glidningar du gör. Jag litar på mig själv. I övrigt lyssnar jag och bildar mig en egen uppfattning. Varför skulle jag lita på just Janne av alla människor?

Skrivet av Hondaxl:

Ok så du tycker att svt är helt opartiska?
Du litar inte på Janne då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROBRUG:

Sanningen är snarare att det inte går att vara totalt opartisk, då det inte finns människor utan åsikter, och vilket mediehus som helst trots allt bara består av människor. Således är det ju en filosofisk fråga, eller inte ens det, utan snarare ett filosofiskt dilemma.

Man kan då tycka att det vore bättre om det fanns ungefär jämnvikt med tydligt partiska nyhetskällor. Detta går inte heller, eftersom människor tenderar att i stor utsträckning bara ta del av det som stämmer in på sin egna världsbild. Ett bra, lustigt och skrämmande exempel på detta är människor som läser publikationer som Fria Tider och dylikt eftersom de är trötta på "vridna" media. Man kan tycka att dessa människor borde se lite längre än vad näsan pekar och inse vilket pekoral ett sådant ställningstagande är, men så är ofta inte fallet.

Slutsats: Det går inte att ha 100% neutrala medier eftersom människor (alltså reportar, redaktörer osv) inte kan vara 100% neutrala utan alltid lutar åt något håll - MEN: att försöka vara opartiska i sin rapportering - vilket kan skilja från åsikt, trots allt - är det bästa alternativet.

Som konsument är det bästa man kan göra att ta del av samma nyhet från olika håll för att sedan själv försöka bilda sig en uppfattning utan att lägga in för mycket av sin egen värdering i slutsatsen. Tyvärr är det ytterst få som klarar av detta.

Permalänk
Medlem

Jag har slutat lyssna på public hjärntvätt...

Helt sjukt att alla tidningar fick ta bort kommentarsfunktionen... Hade detta hänt i Nordkorea skulle vi alla förfasas... Nu är det helt plötsligt ok för att det hände i Sverige och "de har goda skäl".

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Helt sjukt att alla tidningar fick ta bort kommentarsfunktionen... Hade detta hänt i Nordkorea skulle vi alla förfasas... Nu är det helt plötsligt ok för att det hände i Sverige och "de har goda skäl".

Varför är det förkastligt att kommentarsfunktion tagits bort? Var ju bara troll där ändå. Dessutom finns det inget som säger att en tidning behöver ha kommentarsfunktion, hur skulle det gått till innan internet till exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

De tog bort kommentarfältet av samma anledning som när folk förfasades av vad som skrevs på nätet efter debatten mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi. Vissa grupper har större problem än andra när de får utrymme att skriva av sig på internet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Den samhällsintresserade har känt till att det är så sedan länge. En större andel av de som arbetar inom media är röstar på vänsterblocket.

Inga problem med det, de för göra det.

Problemet är att de dock inte är opartiska i rapporteringen utan det blir väldigt mycket propaganda att det är viktigt att tycka precis som de gör. Så snart någon ifrågasätter deras rapporteringen så blir de kallade för haters eller rasister. Så låg är acceptansen för de som tycker olika.

Detta är hela bakgrunden till att förtroendet är väldigt lågt främst för svenska media. Det är inte människorna som skapat denna situation utan det är media själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

Varför är det förkastligt att kommentarsfunktion tagits bort? Var ju bara troll där ändå. Dessutom finns det inget som säger att en tidning behöver ha kommentarsfunktion, hur skulle det gått till innan internet till exempel?

Jag tyckte ofta kommentarerna var mer intressanta än artiklarna i sig. Visst fanns det troll men jag gillar att se hur människor analyserar och reflekterar över olika saker.

Jo det är ju lite svårare att ha en kommentarsfunktion på en papperstidning... men internet har ju den fördelen att en kommentarsfunktion är möjlig.

Men det verkar vara som vanligt att yttrandefrihet är bra så länge ingen har andra åsikter....

Sen var det ju inget tvång att läsa kommentarerna...

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Jag tyckte ofta kommentarerna var mer intressanta än artiklarna i sig. Visst fanns det troll men jag gillar att se hur människor analyserar och reflekterar över olika saker.

Jo det är ju lite svårare att ha en kommentarsfunktion på en papperstidning... men internet har ju den fördelen att en kommentarsfunktion är möjlig.

Men det verkar vara som vanligt att yttrandefrihet är bra så länge ingen har andra åsikter....

Sen var det ju inget tvång att läsa kommentarerna...

I ditt första inlägg drar du paralleller till nordkorea men nu tycker du bara att det var intressant att läsa?

Igen, var i yttrandefrihetslagen står det att svenskar anonymt ska ha rätt att sprida sina egna åsikter på någon annans hemsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

I ditt första inlägg drar du paralleller till nordkorea men nu tycker du bara att det var intressant att läsa?

Igen, var i yttrandefrihetslagen står det att svenskar anonymt ska ha rätt att sprida sina egna åsikter på någon annans hemsida?

Som jag ser det är yttrandefrihet bl a rätten att sprida sin åsikt anonymt eller inte...

Det är iallafall så jag tycker att riktig yttrandefrihet är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Som jag ser det är yttrandefrihet bl a rätten att sprida sin åsikt anonymt eller inte...

Det är iallafall så jag tycker att riktig yttrandefrihet är.

Är inte det lika illa som den här clown-vågen vi har just nu? I värsta fall sprida näthat helt anonymt är förkastligt, man up och stå för det är väl det minsta man kan kräva?