Nämen ta då och rada upp några situationer/brott där det skulle ha varit relevant att berätta om etniciteten. Bifoga resonemang om varför t.ex. social situation inte är relevent som förklaring, annars blir det bara tyckande. Sitt inte bara där och insinuera att det är relevant - visa att det är relevant.
Apropå att "journalister avgör åt folket": det är trots allt så att det vore mycket kontraproduktivt att inte sortera bort alla omständigheter som inte har någon bäring på händelsen/brottet i fråga. Jag gissar att även du skulle tycka det var totalt irrelevant om förövaren hade ätit rostat bröd till frukost.
Glöm heller inte bort att vi försöker upprätthålla en rättsstat här i Sverige, hur svårt det än kan vara. Däri ingår att inte betrakta människor som skyldiga före det att bevis om motsatsen läggs fram. Etnicitet är inte bevis om motsatsen. Kan vi enas om det? Inte? Säg då rakryggat att "du vet" att icke-européer är förbrytare hela rasket, och sluta bedriva din pseudo-diskussion här under falsk flagg (typ, "jag vill bara diskutera vänstermedia") som en annan Egor Putilov.
Nej etnicitet är inte relevant att nämna, skulle man göra det så skulle ju allmänheten börja se ett tydligt mönster och kanske börja inse att människosynen bland olika människor och kulturer skiljer sig avsevärt.
Jo det där med "social situation" har man ju hört oräkneliga gånger, det verkar också vara något att falla tillbaka på konstants som rättfärdigar precis allt typ av beteende. Det verkar ju vara riktigt relevant att inte nämna bakgrunden på förövaren i vissa fall, speciellt när det kommer till våldsbrott, där buntar vi ihop allt till män istället så att många får en skev och orättvis bild av verkligheten.
"Apropå att "journalister avgör åt folket": det är trots allt så att det vore mycket kontraproduktivt att inte sortera bort alla omständigheter som inte har någon bäring på händelsen/brottet i fråga. Jag gissar att även du skulle tycka det var totalt irrelevant om förövaren hade ätit rostat bröd till frukost"
Det har du mycket rätt i.
Glöm heller inte bort att vi försöker upprätthålla en rättsstat här i Sverige, hur svårt det än kan vara. Däri ingår att inte betrakta människor som skyldiga före det att bevis om motsatsen läggs fram. Etnicitet är inte bevis om motsatsen. Kan vi enas om det? Inte? Säg då rakryggat att "du vet" att icke-européer är förbrytare hela rasket, och sluta bedriva din pseudo-diskussion här under falsk flagg (typ, "jag vill bara diskutera vänstermedia") som en annan Egor Putilov.
Jag hänger inte riktigt med här, jag har väl aldrig hävdat att man ska döma en person på förhand p.g.a etnicitet, hur kom du fram till det?
Kan vi enas om det? Inte? Säg då rakryggat att "du vet" att icke-européer är förbrytare hela rasket
Vad är vitsen med att lägga ord i munnen på mig?
Jag bedriver inte någon pseudo-diskussion under falsk flagg, det verkar dock vara lite av ett kriterium av någon anledning när man diskuterar dessa ämnen att gå ut med riktigt namn, personnummer samt sin favorit Sibylla-restaurang.