Permalänk
Medlem

GPU & monitor 9000:-

Jag har en hyffsad dator, i7 4770k etc. Men nu är det dags för ny gpu och ny skärm. (Från 21" 1080p, Tn 60Hz och radeon 7950)

Ponera att jag har 9000:- i budget. Vilken gpu och skärm skulle ni välja. Om ni har någon favourit kombo över eller under budgeten är jag nyfiken på det också. Alla tips uppskattas. Funderar mycket kring freesync, g-sync och Hz. Kommer att använda datorn till både spel och arbete som kräver mycket skärmyta.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Freesync/G-sync är en uppgradring som är fantastiskt bra. Sedan ska du ha en IPS.baserad skärm och 144hz. och för 9000 så har du egentligen bara AMD som alternativ då G-sync är dyrt.

Ett RX480+Asus MG279Q skulle jag rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag tycker att Freesync/G-sync är en uppgradring som är fantastiskt bra. Sedan ska du ha en IPS.baserad skärm och 144hz. och för 9000 så har du egentligen bara AMD som alternativ då G-sync är dyrt.

Ett RX480+Asus MG279Q skulle jag rekommendera.

skulle köra på detta också med den budgeten

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag tycker att Freesync/G-sync är en uppgradring som är fantastiskt bra. Sedan ska du ha en IPS.baserad skärm och 144hz. och för 9000 så har du egentligen bara AMD som alternativ då G-sync är dyrt.

Ett RX480+Asus MG279Q skulle jag rekommendera.

Stort tack för svar! Låter som en bra kombination. Hur mycket tror ni jag skulle behöva pyttsa in för att komma till nästa "nivå" av prestanda och vad skulle det vara. 144Hz 27" ips och sync låter helt klart fräsigt som utgångspunkt även där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Om det finns möjlighet för stöd till Crossfire, köp ett till RX480, eller invänta Vega RX 490 HBM2.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Ska du ha en nivå högre prestanda så tycker jag att man minst ska sikta på ett GTX 1070.
Billigaste G-syncskärmen (med IPS-panel) ligger på cirka 7000.
1070 börjar på strax över 4000. Så runt 11000. Går eventuellt att hitta billigare på black friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Stort tack för svar! Låter som en bra kombination. Hur mycket tror ni jag skulle behöva pyttsa in för att komma till nästa "nivå" av prestanda och vad skulle det vara. 144Hz 27" ips och sync låter helt klart fräsigt som utgångspunkt även där.

Skickades från m.sweclockers.com

har du 1k till att slänga på så skulle jag kört den skärmen och ett gtx 1070 även om nvidia inte stödjer freesync så känns 144hz 1440p ips ganska värt och är något jag själv sitter och funderar på.

men vill du slänga på ännu mer pengar så finns det ju g-sync alternativ som är mycket dyrare också runt 8k för en skärm som asus pg279q.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag skulle också köra på G-Sync skärm och Nvidia baserad GPU.
Måste allting vara nytt ?, annars kolla beg vad gäller GPU (jobbigare att skicka skärm tex.)

Nu säger du inte vad du skall spela, men väldigt prisvärda kort beg just nu är 780ti och 980 alt. 980ti. Allt beror på vilken skärm, upplösning och uppdateringsfrekvens du skall ha.

Så jag skulle mer säga;

1. Hitta skärmen du vill ha
2. Ta fram vad som är viktigt för dig, hög fps eller ögongodis, alt. båda.*
3. Om inte ekonomin tillåter vad du vill ha idag, spara lite pengar till så du slipper köpa något halvdant och bli besviken !

* Om du vill ha både hög FPS och höga inställningar / bra med ögongodis krävs en kraftfull GPU, och då kommer du inte undan med 780ti/980. Vidare nedan;

Gällande GPU fungerar dock GTX 1070 dock då det presterar som ett Titan X från Maxwell arkitekturen och det kör jag med på en Acer X34 skärm. Maxar inga inställningar med 3440x1440 @ 100hz, men G-sync gör att det flyter och känns bra, trots lägre / hoppande FPS.
Dock vill man försöka hålla sig över 55-60 fps i min mening.

Lycka till!

MVH

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hur mycket vinner man på RX 480 och en billigare Freesync-skärm jämfört med till exempel GTX 1070 och samma skärm istället? Är det värt prestandaförlusten från GTX 1070 till RX 480 för att kunna utnyttja Freesync?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Hur mycket vinner man på RX 480 och en billigare Freesync-skärm jämfört med till exempel GTX 1070 och samma skärm istället? Är det värt prestandaförlusten från GTX 1070 till RX 480 för att kunna utnyttja Freesync?

Skickades från m.sweclockers.com

jag tycker inte att det är värt prestandaförlusten själv, dock så "uppgraderade" jag från samma skärm till gsync iallafall >_<

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Grymt bra svar gott folk. Jag har varit på mediamarkt idag och provat ett par skärmar. Har kommit fram till att 27' 1440p blir perfekt. Emellertid är jag fortfarande lite osäker på nvida vs AMD både vad gäller gpu och respektive sync. Jag funderar framförallt på vilken gpu som krävs för att driva 1440p och 144Hz på ett riktigt bra sätt. Är Rx 480 vass nog för detta. Tänker förhoppningsvis spela alla möjliga spel. En annan fråga är Tn vs Ips. Tn tycks vara billigare, hur mycket 'sämre' upplevelse blir det? (Hur långt är ett snöre )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Grymt bra svar gott folk. Jag har varit på mediamarkt idag och provat ett par skärmar. Har kommit fram till att 27' 1440p blir perfekt. Emellertid är jag fortfarande lite osäker på nvida vs AMD både vad gäller gpu och respektive sync. Jag funderar framförallt på vilken gpu som krävs för att driva 1440p och 144Hz på ett riktigt bra sätt. Är Rx 480 vass nog för detta?

Skickades från m.sweclockers.com

nej rx 480 är definitivt inte nog för att köra 1440p 144hz på ett bra sätt om det inte är minesweeper du ska spela.

hög fps i 1440p = gtx 1080 eller titan xp.

gtx 1070 duger också då ligger du runt 60fps i max inställningar i moderna spel.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Grymt bra svar gott folk. Jag har varit på mediamarkt idag och provat ett par skärmar. Har kommit fram till att 27' 1440p blir perfekt. Emellertid är jag fortfarande lite osäker på nvida vs AMD både vad gäller gpu och respektive sync. Jag funderar framförallt på vilken gpu som krävs för att driva 1440p och 144Hz på ett riktigt bra sätt. Är Rx 480 vass nog för detta. Tänker förhoppningsvis spela alla möjliga spel. En annan fråga är Tn vs Ips. Tn tycks vara billigare, hur mycket 'sämre' upplevelse blir det? (Hur långt är ett snöre )

Skickades från m.sweclockers.com

kör på ips, färgerna är mycket bättre, lätt värt prisskillnaden

sen är nog ett 1070 minimum vad jag skulle köra i 1440p i allt utom cs

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

nej rx 480 är definitivt inte nog för att köra 1440p 144hz på ett bra sätt om det inte är minesweeper du ska spela.

hög fps i 1440p = gtx 1080 eller titan xp.

gtx 1070 duger också då ligger du runt 60fps i max inställningar i moderna spel.

Tack för klargörandet. Det börjar luta åt att min budget får spräckas ordentligt. Vill köpa något som rullar på ordentligt i åtminstone 3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

kör på ips, färgerna är mycket bättre, lätt värt prisskillnaden

sen är nog ett 1070 minimum vad jag skulle köra i 1440p i allt utom cs

Alright, tänker fan inte snåla den här gången. Någon som har koll på om det är köpläge nu vad gäller gpu och skärm eller om något nytt står för dörren?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Tack för klargörandet. Det börjar luta åt att min budget får spräckas ordentligt. Vill köpa något som rullar på ordentligt i åtminstone 3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Hela idén med sync är att du inte behöver ligga extremt högt. Du får flytet utan tearing ändå.

Sedan beror det helt på vad du vill lira. Spelar du CSGO eller Dota så kommer du utan tvekan upp i 144 fps med ett RX480. Dock inte i Witcher 3.

Har du en högre budget är som andra sagt 1070+G-sync ett bra val men du får bara mer prestanda, inte kvalitet. Du får räkna med minst 2000kr mer. Helt upp till dig om det är värt det. Det är också ett bra val.

Om du kan hitta ett Nano/Fury/Fury X till ett bra pris så är det det snabbaste AMD erbjuder. Jag har själv ett MG279Q, det är en mycket fin skärm, speciellt när man anväder CRU för att ändra Freesync-spannet. Men det är en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Hela idén med sync är att du inte behöver ligga extremt högt. Du får flytet utan tearing ändå.

Sedan beror det helt på vad du vill lira. Spelar du CSGO eller Dota så kommer du utan tvekan upp i 144 fps med ett RX480. Dock inte i Witcher 3.

Har du en högre budget är som andra sagt 1070+G-sync ett bra val men du får bara mer prestanda, inte kvalitet. Du får räkna med minst 2000kr mer. Helt upp till dig om det är värt det. Det är också ett bra val.

Om du kan hitta ett Nano/Fury/Fury X till ett bra pris så är det det snabbaste AMD erbjuder. Jag har själv ett MG279Q, det är en mycket fin skärm, speciellt när man anväder CRU för att ändra Freesync-spannet. Men det är en annan diskussion.

Jag har egentligen tänkt nvidia då de fått mycket press. Men sen inser man att dom ska ha någon tusenlapp i premium bara för syncen. Riktigt intressant diskussion måste jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Jag har egentligen tänkt nvidia då de fått mycket press. Men sen inser man att dom ska ha någon tusenlapp i premium bara för syncen. Riktigt intressant diskussion måste jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja just i år mycket intressant iom att AMD inte släppt något för den högre hyllan. Du kan se det som såhär; Skärmen kommer du nog behålla länge och tyvärr så betyder det att du kommer låsa in dig om du vill ha sync till grafikkort från antingen AMD eller Nvidia. så frågan är vad kommer du göra om ca 2 år?

AMD kommer släppa nytt i vinter/vår. Men det kommer nog inte bli billigt. Räknar med att Vega kommer kosta minst 5000. då blir det igen dyrare om du skulle köpa skärm nu och överleva ett par månader med ditt 7950. Men då är frågan om Vega kommer bli mycket snabbare än 1070/1080?

Blir intressant.

Måste du köpa nu och behålla 3 år utan tänka på det så köp alternativet med nvidia och G-sync. Men håll dig borta från referenskorten. MSI har lyckats bra med kylaren till sina GamingX-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ja just i år mycket intressant iom att AMD inte släppt något för den högre hyllan. Du kan se det som såhär; Skärmen kommer du nog behålla länge och tyvärr så betyder det att du kommer låsa in dig om du vill ha sync till grafikkort från antingen AMD eller Nvidia. så frågan är vad kommer du göra om ca 2 år?

AMD kommer släppa nytt i vinter/vår. Men det kommer nog inte bli billigt. Räknar med att Vega kommer kosta minst 5000. då blir det igen dyrare om du skulle köpa skärm nu och överleva ett par månader med ditt 7950. Men då är frågan om Vega kommer bli mycket snabbare än 1070/1080?

Blir intressant.

Måste du köpa nu och behålla 3 år utan tänka på det så köp alternativet med nvidia och G-sync. Men håll dig borta från referenskorten. MSI har lyckats bra med kylaren till sina GamingX-kort.

Stort tack för tipsen. Behöver en skärm ganska snart. Gpu kan nog vänta. Svåra val

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Stort tack för tipsen. Behöver en skärm ganska snart. Gpu kan nog vänta. Svåra val

Skickades från m.sweclockers.com

det kan man säga.. jag sitter själv i en annan tråd och försöker bestämma mig för om jag ska köpa asus mg279q eller en 1080p 144hz skärm med gsync.

tror jag köper mg279q skärmen dock för 1440p 144hz låter ju fruktansvärt roligt budgeten gick åt skogen men det får man leva med om man ska spela i 1440p.. som någon i min egen tråd sa, man behåller ju skärmen väldigt länge så det är lika bra man satsar på en bra skärm från början så slipper man ångra sig i längden.
nu kan jag ha lagt till lite från vad han sa men ungefär så!

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@Kethsi: Vad tror du om den här? acer-27-predator-xg270hu. Är IPS verkligen värt 1500 riksdaler?

EDIT: Såg precis att Inet slänger med Mafia III och att ASUS-skärmen har VESA stöd vilket vore grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

@Kethsi: Vad tror du om den här? acer-27-predator-xg270hu. Är IPS verkligen värt 1500 riksdaler?

EDIT: Såg precis att Inet slänger med Mafia III och att ASUS-skärmen har VESA stöd vilket vore grymt.

ips har ju bättre färger men om det är värt det vs en tn skärm inte en aning men jag kör ips skärmen i alla fall jag tycker det är en investering och jag vill helst vara nöjd med den så länge som möjligt och då tror jag 1500kr mer är värt det.

har du någon affär där du kan jämföra tn och ips i närheten så gör det jag har ingen större erfarenhet av skillnaderna.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

@Kethsi: Vad tror du om den här? acer-27-predator-xg270hu. Är IPS verkligen värt 1500 riksdaler?

EDIT: Såg precis att Inet slänger med Mafia III och att ASUS-skärmen har VESA stöd vilket vore grymt.

Jag har ägt skärmen du länkar. Trivdes rätt bra med den, men jag fick lämna tillbaka två stycken pga olika fel, så jag ledsnade och köpte en MG279Q som jag är supernöjd med. Jag skulle ta en IPS alla dagar i veckan, mycket bättre färger och betraktningsvinklar jämfört med TN. MG279Q har också fördelen av en justerbar fot med pivot funktion, något Acern inte har.

När jag köpte min MG279Q kostade den visserligen 4990:- och inte 5990:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Jag har ägt skärmen du länkar. Trivdes rätt bra med den, men jag fick lämna tillbaka två stycken pga olika fel, så jag ledsnade och köpte en MG279Q som jag är supernöjd med. Jag skulle ta en IPS alla dagar i veckan, mycket bättre färger och betraktningsvinklar jämfört med TN. MG279Q har också fördelen av en justerbar fot med pivot funktion, något Acern inte har.

När jag köpte min MG279Q kostade den visserligen 4990:- och inte 5990:-

Kan vara så att jag får invänta black-friday eller något sånt. Såg att sweclockers hade en resencsion på den billigare skärmen där man sågade vissa funktioner pga firmware problem. Kanske har åtgärdats iof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Jag har ägt skärmen du länkar. Trivdes rätt bra med den, men jag fick lämna tillbaka två stycken pga olika fel, så jag ledsnade och köpte en MG279Q som jag är supernöjd med. Jag skulle ta en IPS alla dagar i veckan, mycket bättre färger och betraktningsvinklar jämfört med TN. MG279Q har också fördelen av en justerbar fot med pivot funktion, något Acern inte har.

När jag köpte min MG279Q kostade den visserligen 4990:- och inte 5990:-

priserna går åt fel håll nu för tiden.. upp istället för ner :'(

Skrivet av Jocke86:

Kan vara så att jag får invänta black-friday eller något sånt. Såg att sweclockers hade en resencsion på den billigare skärmen där man sågade vissa funktioner pga firmware problem. Kanske har åtgärdats iof.

MG279Q hade tydligen något fel så 1440p i 144hz funkade inte men enligt folk på prisjakt så återkallades skärmen och uppdaterades så nu ska den funka i 144hz. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3080082

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@Jocke86:

Ja det stämmer, inga problem nu längre. Märklig miss av Asus där i början.

Permalänk
Medlem

Personligen kommer jag nog satsa på TN-panel av följande anledningar:
- I dagsläget har jag en skärm med sådan panel som jag är väldigt nöjd med (lyckligt ovetandes kanske?)
- Man får en lite billigare prisbild jämfört med IPS (då jag vill ha en allround skärm riktad mot spel spelar inte färgens korrekthet lika stor roll)
- Jag sitter rakt framifrån min nuvarande skärm och har aldrig tänkt på dåliga betraktningsvinklar (fuck ergonomi-positionen)
- Undviker gärna lotteriet som verkar finnas kring IPS-panelerna i skärmar från Asus och Acer (grotesk BLB och dylikt)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om den här? - 500 kr som Sweclocker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Vad tror ni om den här? - 500 kr som Sweclocker.

Riktigt bra pris, men IPS-panelen i den kan också ha vissa besvär, och man får förlita sig på ett bra exemplar ur lotteriet.

Läs mer här och här.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Vad tror ni om den här? - 500 kr som Sweclocker.

Mycket bra pris. Slå till om du känner dig tryggare med att köpa ett GTX 1060! En mycket bra skärm.

Skrivet av Wifi:

Riktigt bra pris, men IPS-panelen i den kan också ha vissa besvär, och man får förlita sig på ett bra exemplar ur lotteriet.

Läs mer här och här.

Du gör en för stor sak av det. Panelen i den skärmen som är samma som i PG279Q, MG279Q och andra liknande skärmar är i princip alla sätt bättre än de bästa TN-baserade skärmarna. Visst det kan vara glow ibland i mörka bilder men jämfört med TN-panelernas begränsningar är det ingenting enligt mig. Inte mycket till lotteri heller, bara en varierande känslighet bland användare. Stör man sig på sådant är en bra VA-panel att föredra före TN.