Nybygge som strular (evga gtx 1080)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleBobble:

@bandite:

Nej, det har jag inte!
Vart skall 8pin sitta (vad kallas kabeln)? 24 satt jag dit han skulle.
En 8pin för CPU satte jag också dit.

8-pin sitter upp i vänstra hörnet enligt manualen. EATX12V.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Skrivet av bandite:

8-pin sitter upp i vänstra hörnet enligt manualen. EATX12V.

Den kopplade jag till CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleBobble:

Den kopplade jag till CPU.

Mitt tips är att titta i manualen för moderkort, chassi och nätaggregat. Det är svårt att göra fel då. Risken är ju att du pajat moderkotet bara för att du inte tittat noggrant i manualerna. Söka på internet är inte heller särskilt svårt.

Är man nybörjare borde man inte ens börja bygga innan man känner att man har förberett allt och har koll på allt. Exempel är ju distanser. Ett av de viktigaste stegen, och du visste inte ens att de redan är förmonterade i just detta chassi

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Skrivet av Vinolik:

Mitt tips är att titta i manualen för moderkort, chassi och nätaggregat. Det är svårt att göra fel då. Risken är ju att du pajat moderkotet bara för att du inte tittat noggrant i manualerna. Söka på internet är inte heller särskilt svårt.

Är man nybörjare borde man inte ens börja bygga innan man känner att man har förberett allt och har koll på allt. Exempel är ju distanser. Ett av de viktigaste stegen, och du visste inte ens att de redan är förmonterade i just detta chassi

Har sökt på internet angående hela installationen! Men väldigt lätt att missa någon sak. Du tillför inget som hjälper mig enligt topic, sluta med det!

Permalänk
Medlem

@BubbleBobble:

Du behöver väl inte plocka bort kylaren för att komma åt hålen?
Det är förresten inte helt livsviktigt att använda alla skruvarna, huvudsaken är att moderkortet vilar på distanserna.
Blir dock mer stabilt om du använder alla.

Om du plockar bort kylaren så kan du ta en titt i CPU-sockeln så att det inte är några böjda pinnar där.
Sen måste du göra om appliceringen av kylpasta också om du plockar bort den, finns risk för luftbubblor annars.
Finns guider på hur du gör för att ta bort den gamla kylpastan.

Testade du en återställning av BIOS? "Clear CMOS"
Finns olika alternativ, kolla i manualen, ett är att plocka ur batteriet i någon minut eller två, här är en guide:
http://dator8.info/16/2012/11/hur-man-aterstUller-en-BIOS-chi...

Får du något felpip? Lyser någon lampa på moderkortet?

Har du testat med en annan skärm eller skärmsladd förresten?

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@BubbleBobble:

Du behöver väl inte plocka bort kylaren för att komma åt hålen?
Det är förresten inte helt livsviktigt att använda alla skruvarna, huvudsaken är att moderkortet vilar på distanserna.
Blir dock mer stabilt om du använder alla.

Om du plockar bort kylaren så kan du ta en titt i CPU-sockeln så att det inte är några böjda pinnar där.
Sen måste du göra om appliceringen av kylpasta också om du plockar bort den, finns risk för luftbubblor annars.
Finns guider på hur du gör för att ta bort den gamla kylpastan.

Testade du en återställning av BIOS? "Clear CMOS"
Finns olika alternativ, kolla i manualen, ett är att plocka ur batteriet i någon minut eller två, här är en guide:
http://dator8.info/16/2012/11/hur-man-aterstUller-en-BIOS-chi...

Får du något felpip? Lyser någon lampa på moderkortet?

Har du testat med en annan skärm eller skärmsladd förresten?

Tack för all hjälp!
Det var nätt och jämnt att det gick att få in skruven med kylaren jag har (för 1 hål).
Har inte kommit så mycket längre i dagsläget, Jag ska prova med endast moderkortet som SvanteP sa.

Fungerar inte det så följer jag guiden som att återställa bios. Ska se om jag kan hitta batteriet i manualen i så fall.

Jag kan ta och prova med en annan skärm, något pip har jag inte hört från moderkortet.

Edit: Provade moderkortet och det ger ingen bild men allt snurrar.

Permalänk
Medlem

@BubbleBobble:

Alltså, återställning av BIOS (Clear CMOS) är det första du ska prova innan du börjar felsöka.
Batteriet sitter mellan PCI-plats 1 och 2. (går inte att missa)
Ur med strömsladden, plocka ur batteriet i ett par minuter, tryck under den tiden ett par gånger på startknappen, i med batteriet igen och i med strömsladden. Testa att starta upp.

Har du kopplat in "system warning speakern" förresten? En liten summer som avger pip om något är fel.. Då kan du kolla upp den felkoden i manualen. Om du inte får något pip så har du antingen inte kopplat in den eller så är det inget fel på datorn.. (Isåfall är det skärm eller skärmkabel det är fel på)

Visa signatur

Permalänk

Tror jag listat ut vad felet var.

Lite pinsamt, 1 av ram minnena var slarvigt i satt.
Fick upp startmenyn med moderkortet efter att jag åtgärdat detta.

Ska montera allt igen och prova.

@D-ryd
Tack så mycket för din hjälp, du har engagerat dig
Jag hoppas att problemet är löst nu för annars får jag tyvärr återkomma.

Permalänk
Medlem

@BubbleBobble:

En klassiker :p, skönt att det löste sig.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@BubbleBobble:

En klassiker :p, skönt att det löste sig.

Japp, nu fungerar den som det ska. Förutom en pinsam miss så klarade jag annars bygget då
Tack för din hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleBobble:

Har sökt på internet angående hela installationen! Men väldigt lätt att missa någon sak. Du tillför inget som hjälper mig enligt topic, sluta med det!

lel. De va ju bara lite bra tips, behöver inte bli så salty

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB