Permalänk
Avstängd

OK att tvätta musmatta...?

Jag har en Logitech G240 musmatta som jag använt ganska länge, så den har blivit lite smutsig.

Jag har läst runt att det är fullt acceptabelt att tvätta musmattan i duschen med lite diskmedel.

Men frågan är om det finns några nackdelar med att göra det? Jag tänker på själva prestandan/friktionen som musmattan har när man köpte den. Blir den EXAKT likadan även efter jag tvättat mattan med varmt vatten och lite medel? Friktionen är väl kvar precis som den dagen man köpte mattan?

Permalänk
Medlem

Är det en tygmatta eller hård?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Duschen med diskmedel är absolut inget farligt. Det är något jag till och med rekommenderar att man gör någon gång varannan månad för att undvika alltför mycket bakterier och skinnrester i musmattan.
Med de sagt så brukar jag tvätta mina musmattor i tvättmaskinen i 60 grader tillsammans med badlakan och handdukar. Har gjort det minst tre gånger, och musmattan är som ny fortfarande.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Är det en tygmatta eller hård?

Tyg

Skrivet av morxy49:

Duschen med diskmedel är absolut inget farligt. Det är något jag till och med rekommenderar att man gör någon gång varannan månad för att undvika alltför mycket bakterier och skinnrester i musmattan.
Med de sagt så brukar jag tvätta mina musmattor i tvättmaskinen i 60 grader tillsammans med badlakan och handdukar. Har gjort det minst tre gånger, och musmattan är som ny fortfarande.

Men brukar inte mattan tappa friktionen, dvs att den är samma dag som när man köpte den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

Tyg

Men brukar inte mattan tappa friktionen, dvs att den är samma dag som när man köpte den?

menar du friktionen under eller ovansidan av musmattan? gummit undertill tycker jag får bättre grepp när det är nytvättat, så det är bara bra. friktionen på ovansidan tycker jag inte har ändrats något alls.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

menar du friktionen under eller ovansidan av musmattan? gummit undertill tycker jag får bättre grepp när det är nytvättat, så det är bara bra. friktionen på ovansidan tycker jag inte har ändrats något alls.

Alltså jag tänker på själva sidan där musen brukar ligga på? Glider det lika bra även fast man har tvättat mattan? Glidet påverkas inte alls av att tvätta mattan?

Permalänk

alla tygmattor jag har haft har jag tvättat i maskin, allt ifrån billiga 5:- mattor till 400 steelseries musmattor, inga problem med dem alls, är du orolig att den ska bli sliten, förlora friktion på baksidan etc, handtvätta den försiktigt bara.

Men är inte musmattan i dåligt skick sen tidigare, med fransig i kanten, sprickande baksida etc så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk

@onezerotwo: en musmatta är väl samma material som torrdräkter.. ? tyget ovanpå är bomull. varför skulle den inte tåla vatten ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Alla musmattor jag tvättat har blivit oanvändbara efter pga ökad friktion. Inte tvättat så många, 3-4 eller så.

Försökte på olika sätt varmt vatten, kallt vatten, grov borste, mjuka sidan av en disksvamp, grova sidan - allt gav samma resultat i form av en ordentligt seg musmatta. Dock inte provat tvättmaskin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Duschen med diskmedel är absolut inget farligt. Det är något jag till och med rekommenderar att man gör någon gång varannan månad för att undvika alltför mycket bakterier och skinnrester i musmattan.
Med de sagt så brukar jag tvätta mina musmattor i tvättmaskinen i 60 grader tillsammans med badlakan och handdukar. Har gjort det minst tre gånger, och musmattan är som ny fortfarande.

Hur får man skinnrester och andra bakterier i musmattan?!

Dräller ni mat och dylikt!? Sitter ni med sandpapper och filar handflatan!?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SJUKUNGEN:

Alla musmattor jag tvättat har blivit oanvändbara efter pga ökad friktion. Inte tvättat så många, 3-4 eller så.

Brukar bara ta en vanlig (ny) trasa lätt fuktad och inget mer... häller inte ut mat eller annan skit på mattan så, bara damm liksom. Känns som ny varje gång, självklart torkar man också fötterna på musen.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Jag tvättar mina i diskmaskin, blir jättebra varje gång.

Permalänk

Yes diskmedel en diskborste, spola upp hett vatten i diskhon ner med musmattan låt ligga dra ca 10min, skrubba på en stund med borste och skölj av, häng på element över natten, vips så har du nu en "ny" matta. Yick vad äckligt diskvattnet blev, gulbrunaktigt, jag vill inte veta vad som var i mina matta

Har funkat super på min 4 år gamla Qpadmatta från Inet, den börjar att bli fransig i kanterna men funkar än till min Logitech M705

Permalänk
Medlem

Xtrfys musmattor är ju gjorda för att tvättas i maskin vet jag. Det bör väl de inte vara ensamma om?

Permalänk
Medlem

Jag har tvättat min gamla Razer Mantis Speed 3 eller 4 ggr i tvättmaskin i 40C och med lite lägre varvtal på centrifugen (ungefär 800) och den blir som ny varje gång. Mattan börjar väl vara en 8-9(?) år gammal nu.

Jag är väldigt perfektionist med friktion och så och MÄRKVÄL, tillförst upplevs friktionen som nååågot mera men det beror på bara att den inte fått torka riktigt 100%, alltså det tar förvånansvärt länge att få en musmatta riktigt snustorrt (iallafall Razer Mantis Speed med sin konstiga mjuka fiberstruktur), pratar om att låta den stå och torka upp till en vecka eller så (dock har jag den liggandes horizontalt för att undvika att det blir några veck i den) förrän friktionen börjar kännas någorlunda lika som förut sen efter en dag eller två i användning blir det perfekt känsla igen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Hur får man skinnrester och andra bakterier i musmattan?!

Dräller ni mat och dylikt!? Sitter ni med sandpapper och filar handflatan!?

Jag hoppas innerligt att du skämtar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har hört att man ska tvätta i tvättmaskin utan tvättmedel, och det är vad jag har gjort med min Corepad XXL. Det har fungerat hur bra som helst, mattan blir som ny och det har inte påverkat glidet något hittills.

Permalänk
Medlem

Tvättar min i tvättmaskinen med kläderna under 40C.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

Jag hoppas innerligt att du skämtar.

Smörj in händerna och sluta dräll ?!

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Lothbrok:

Smörj in händerna och sluta dräll ?!

Jag tror inte riktigt du förstår hur vår hud fungerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Smörj in händerna och sluta dräll ?!

http://illvet.se/naturen/vad-bestar-damm-egentligen-av

Permalänk

Min xtrify är körd i tvättmaskin minst 3 ggr o blir som ny varje gång.
kör på 30 grader snabbtvätt.
Förr körde jag tangentbord i diskmaskinen men med led osv i de senaste så vågar jag inte det mer, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Hur får man skinnrester och andra bakterier i musmattan?!

Dräller ni mat och dylikt!? Sitter ni med sandpapper och filar handflatan!?

Genom helt vanlig/normal användning.

Använder man någon slags skyddshandskar så minimerar man ju så klart hudavlagringar att ansamlas på musmatta/mus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Jag tror inte riktigt du förstår hur vår hud fungerar...

Vet att vi flagar i stort sett konstant, men hudflagor i ingnidna i musmattan?
Aldrig sett mer än några små strån som ser ut som dammet som ligger på valfri nytvättad tshirt.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Har skrubbat rent ett antal musmattor I duschen med tvål och borste. Känns nästan som nya när dom har torkat klart.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Vet att vi flagar i stort sett konstant, men hudflagor i ingnidna i musmattan?
Aldrig sett mer än några små strån som ser ut som dammet som ligger på valfri nytvättad tshirt.

Inspektera musmattan med hjälp av ett mikroskop. Fascinerande bakteriehärd.

Inte lika illa som mycket annat i vår vardag dock, så musmattan är det minsta man ska oroa sig över.

Permalänk
Inaktiv

Tar med mattan i duschen någon gång per år och skrubbar den med tvål. Fascinerande hur ny den känns när den torkat! Tycker nästan att friktionen blir bättre när man fått tvättat bort allt damm och bös på undersidan.

Permalänk

Brukar tvätta mattan 1 gång om året men om jag spillt nå på den med så får den diskas lite lätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

Börjar få dåligt samvete.. :-/ Brukar köpa nya musmattor när mina börjar bli för skitiga...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Börjar få dåligt samvete.. :-/ Brukar köpa nya musmattor när mina börjar bli för skitiga...

hha jag har gjort samma som dig fast det är nog mest pga okunskap istället.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.