Permalänk

Minnesanvändning 90% (FIXAT!)

Hejsan!

Jag har en relativt ny dator (~4mån) och det har rullat på smärtfritt vad jag kan minnas fram till nu..

Jag har märkt att datorn börjar lagga till riktigt ordentligt, kan jämföras med att få ca 5fps. Program och spel fryser ihop och muspekaren laggar fram, men det hänger bara i några sekunder sen släpper det. Jag tänkte ta tag i problemet nu efter jobbet och checka runt lite vad det kan bero på men såg direkt att jag hade 90% användning av RAM minnet. Så man kan väl börja där.

Datorns delar står skrivet i signatur, men här är dom relevanta.
Ram: Corsair Vengeance LPX 2400MHz 2x8Gb
Moderkort: MSI Z170A GAMING M5
CPU: i7 6700K

Här är två bilder om det skulle kunna vara till någon nytta.
http://imgur.com/a/Ikzwn

http://imgur.com/a/ksA13

Öppen för alla förslag! // MVH

Visa signatur

Chassi: Define R5 | Cpu: i7 6700K @ 4.0GHz (Stock)
Kylare: Corsair H100i V2 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M5
Ram: Corsair Vengeance LPX 2400MHz 2x8Gb | Gpu: MSI GTX 1070
SSD: Kingston SSD 240Gb | Hårddisk: Seagate 1TB + 2TB
Nätagg: EVGA 750W G2 | Skärm: ACER 27" 1440p 144hz G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som att du har KillerNic nätverkskrets. Drivrutinen till den läcker minne när du har den tillhörande Killer Network Manager installerad.

Avinstallera hela paketet med drivrutinen och Killer Network Manager. Installera sedan om de senaste drivrutinerna men välj Custom installation och sedan att du bara vill installera drivrutinen och inte Killer Network Manager.

Vill du ha mer info kan du söka efter KillerNic här på SweClockers.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Låter som samma problem jag hade en gång i tiden, Killer nätverkskortens gamla drivrutiner har ordentliga minnesläckor.

En enkel lösning är att gå in via regeditoch navigera dig till - HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Ndu

Ändra start värdet till 4 (disable) så borde det fixa sig, alternativt så kör du en anpassad installation av nya drivrutiner utan killer manager som giplet sagt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk

Problemet löst!

Tackar tackar! Tog bort alla gamla drivrutiner och installerade om, nu är det som det ska igen!

(Googlade dock på liknande problem och såg att en hade ominstallerat NOD 32 och det löste hans problem.
Så i panik så köpte jag 1års Smart security.. )

Visa signatur

Chassi: Define R5 | Cpu: i7 6700K @ 4.0GHz (Stock)
Kylare: Corsair H100i V2 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M5
Ram: Corsair Vengeance LPX 2400MHz 2x8Gb | Gpu: MSI GTX 1070
SSD: Kingston SSD 240Gb | Hårddisk: Seagate 1TB + 2TB
Nätagg: EVGA 750W G2 | Skärm: ACER 27" 1440p 144hz G-Sync