Midi-/fulltower i stil med CaseLabs Magnum SMA8/STH10

Permalänk
Medlem

Midi-/fulltower i stil med CaseLabs Magnum SMA8/STH10

Jag håller på att bygga en ny "allrounddator" (mest för spelande, men skall även ha den i jobbet och när jag studerar). Jag har redan bestämt mig för de flesta delarna (i7 6700K, GTX 1080p, 32 GB DDR4 osv) men jag hittar inget chassi som känns "rätt". Jag har verkligen fastnat för CaseLabs Magnum-serie och främst deras SMA8 även om STH10 ser fin ut den med. Det jag gillar med chassina, förutom att det andas kvalité och "modvänlighet" är att det inte finns några HDD-bays, att PSUn är gömd i sitt egna lilla "fack" samt att det finns bra med utrymme för vattenkylning (vilket jag kommer att göra så småningom). Priset å andra sidan tåls ju att diskuteras, 5500 kronor ex. frakt (och troligen diverse tullavgifter) för SMA8 och 6200 kronor ex. frakt för STH10 är lite väl mycket för min plånbok.

Jag har kollat på Hex-Gear R80 som jag gillar. Den har ett fint formspråk, ett överkomlig pris, den gömmer hårddiskarna och liknande. Fast där ser man ju PSUn. Parvum L1.0 är annars ett alternativ, men där gillar jag inte utseendet på lådan.

Finns det andra chassin som liknar CaseLabs Magnum SMA8/STH10 i att de gömmer hårddiskarna bakom moderkortsplåten och har ett litet "fack" där man kan stoppa PSUn och möjligen en radiator eller två?

Permalänk
Medlem

Jag väljer att lyfta min tidigare tråd istället för att skapa en ny:

Har fått upp ögonen för Phanteks Enthoo Evolv ATX och har börjat fundera på om jag inte skall köra med det chassit istället. Det är billigt (eller i alla fall billigare än SMA8), snyggt, döljer PSUn och har ingen hårddiskvagga/hdd cages.

Jag funderar nu över lådans utrymme. Någon gång inom en snar framtid (säg senast juli 2017) vill jag gå över till SLI och överklocka och vattenkyla systemet. På de bilder jag sett ser det ut som att man får plats med max 1x 240 och 1x 480 eller möjligen 2x 360 i chassit. Men det ser trångt ut. Att köra en push/pull konfiguration ser helt omöjligt ut. Sen ska man få plats med alla rör, en pump och en reservoar med...

Min frågeställning har nu gått från "Midi-/fulltower i stil med CaseLabs Magnum SMA8" till "Bra och rymligt chassi för vattenkylning med en "ren" interiör där PSU och hårddiskar är gömda".

Finns det något sådant eller måste jag bita i det sura äpplet och köpa ett SMA8?

Permalänk

Kika på Parvum.

Permalänk
Medlem

@Sir Gaben: Jo, jag har kollat lite på Pavrum L1.0 ATX. Den sväljer rätt många radiatorer (3x 360 + 1x 480) vilket är mer än nog för mitt behov, men jag är lite skeptisk till utseendet + att det är relativt dyrt. Hittar jag inget bra chassi tills det är dags att beställa så får det bli ett Pavrum L1.0 ATX tills jag kan övertala mig själv att beställa ett SMA8.

Permalänk
Medlem

Efter att ha sökt med ljus och lykta efter ett chassi som erbjuder (nästan) det Caselabs SMA8 gör så fick jag till sist erkänna att det inte finns ett sådant chassi. I början av september beställde jag ett SMA8 från CaseLabs hemsida. Med frakt och tullavgifter går det på nästan 9000 kr. Men det är det värt varenda krona. Det tar cirka fem veckor för chassit att bli klart. Detta trots att jag flera gånger ändrade mina val. Supporten är jättebra och var behjälplig med varenda fråga och fundering jag hade.

Till den eller de som går i tankarna att skaffa ett chassi från Caselabs så kan jag bara säga "tveka inte!".