Testa din syn och skärm (kalibrering) här!

Permalänk
Medlem

jag gjorde den här för ett bra tag sen och fick 0 benq g2420hdb ( dock så är den värdelös o mörka miljöer på t.ex spel)

farsan fick väl dryga 200 nånting smått färgblind dock han han perfekt syn annars medans jag ser kasst på långt håll

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Klarade mig på 0 med en okallibrerad Dell u2412m

Permalänk
Medlem

83p... FÄRGBLIND...

Fick 27 på andra försöket.. NOT BAD för att vara röd-grön(kinda)

Permalänk

Jag fick 60 poäng, hur i helvete? Hur exakt orkar/kan man egentligen vara när det gäller såpass minimala färgskillnader och när rutorna i sig är såpass små som de är – vilket bidrar till att skillnaden blir ännu svårare att upptäcka?

Jag kände mig hyfsat nöjd när jag tryckte på "submit", men när folk kommer här och påstår att de fick noll så känner jag att det här testet är ganska värdelöst. För att jag skulle få dessa färgnyanserna att överlappas så bra som möjligt så hade jag antagligen behövt sitta i ett par 20-minuters omgångar, nu däremot gjorde jag allting på 5-10 minuter. Efter ett tag blir man ganska blind när man har suttit och stirrat på samma sak under en lång tid, därav att det skulle krävas intervaller för att lyckas till 100 %.

Jag ser ju själv att det inte överlappas perfekt, men jag förväntade mig inte att testet skulle vara utformat på det här viset att den här millimeterprecisionen skulle behövas.

Permalänk
Medlem

Jo, millimeterprecision är liksom hela grejen med testet
Man behöver inte sitta toklänge, men efter en grovsortering så kan man oftast byta plats på två närliggande i snabbt tempo och se vilket läge som inte matchar.
Som du säger så går det att se att det inte riktigt stämmer 100% (även om det ofta är subtilt att veta exakt vad som är fel utan att byta plats på rutorna) på en del ställen, och då får du pisk på resultatet direkt helt enkelt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Your score: 0
Gender: Male
Age range: 16-19

Benq G24HBD

Visa signatur

Intel Core i5 750 4GHz | Thermalright Silver Arrow | MSI GTX 770 Lightning | Corsair XMS3 8GB | ASUS P7P55D-E | Corsair Force GT 120 GB | Spinpoint F3 1TB | Seagate Barracuda 2 TB | Samsung Spinpoint T166 500 GB x2 | Fractal Design Tesla 650W | NZXT Phantom
Benq G2420HDB | Benq XL2420T (120Hz Lightboost) | Qpad MK-85 | Qpad 5K | Qpad QH-90 | Samsung Galaxy S III - Temasek Cyanogenmod 11

Permalänk
Medlem

Fick 12 poäng på min TN panel med dåliga resultat vid grönblått och rosarött.
Perfekt score när jag gjorde det ingen på min va-panel.

Nån som lyckats få en 'highscore'? Även om man gör skalan helt baklänges så får man ju fortfarande mittenpartiet rätt.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Hmm...
Fick 4 på grönt till gult. Med en Asus VX279. som har alldeles för gamma och kontrast. sedan tycker jag att den har för mycket färg som poppar ut, som oled har fast mer.

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Samsung SyncMaster 931BF fick 35 poäng.

Omgjort nu med Samsung SyncMaster SA350 nere på 12 poäng i stället.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

0 poäng med en typ 10 år? gammal Fujitsu Siemens L22W-2.

Ja, dax för en ny skärm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Score: 2

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

Score: 0
Gender Male
Select Age Range 20 - 29

Benq XL2420

ez

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Medlem

0 @ Dell u2312hm (IPS)

Men de verkar ha ändrat testet? Folks bilder har många fler färgrutor än det är på testet som är aktivt just nu, vilket gör det mycket enklare

Permalänk
Medlem

Score: 2

Och då har jag det klassiska röd/grön-felet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

En 2:a på en fullständigt okalibrerad och uråldrig HP L1950G med ilsket lysrörsljus i rummet. Dessutom dödstrött, vilket inte är så märkligt med tanke på den sena timman.

De fyra blocken längst åt cyanhållet på cyan-lila-skalan uppfattade jag som i princip identiska. Tror dock snarare det är skärmen än mitt färgseende det är fel på, då jag klarade mitt årliga syntest för yrket med flying colors (hehe) så sent som för ett par månader sen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Score: 0
Gender Male
Select Age Range 16 - 19

Acer XB270Hu TN 1440p 144hz

Visa signatur

- MOTHERBOARD: MSI Z690 Edge wifi
- CPU: Intel Core i9-12900KS
- GPU: Asus RTX 2070 Super ROG Strix Advanced
- PSU: CoolerMaster V1000 1000W 80+ Gold
- RAM: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL16 Trident Z RGB

Permalänk
Medlem

Score: 2
Gender Male
Select Age Range 20 - 29

AOC U3477

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

samsung 34 led curved s34e790c

Score: 0
Gender  Male
Select Age Range  30 - 39
Best Score for your Gender  0
Worst Score for your Gender  128
About your score: A lower score is better, with ZERO being a perfect score. The circle graph displays the regions of the color spectrum where your hue discrimination is low.
- See more at: http://www.xrite.com/hue-test?PageID=77#sthash.3WdwqZMm.dpuf

Permalänk
Medlem

0, med en Asus-skärm på jobbet som jag inte minns modellnamnet på, men den har IPS-panel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Man ålder 55, skärm: marknadens första 27" bredbildsskärm samsung 275T ålder mer än 10 år ej kalibrerad utan bara fabriks inställning.

Score: 0
About your score: A lower score is better, with ZERO being a perfect score. The circle graph displays the regions of the color spectrum where your hue discrimination is low.

Permalänk
Medlem

Score: 0
Gender Male
Select Age Range 30 - 39

Laptop med extern bildskärm.

Permalänk
Medlem

Poäng 0.
Skärm i sign kalibrerad så gott det går, trodde min svaga färgblindhet skulle ställa till det här, men tydligen inte..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Score: 0

Gender Male
Select Age Range 30 - 39
Best Score for your Gender 0
Worst Score for your Gender 128

en Acer VA skärm minns inte exakt modellnamn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Rog Swift PG278QR (TN)

Score: 0
Gender Male
Select Age Range 30 - 39
Best Score for your Gender 0
Worst Score for your Gender 128

Permalänk
Medlem

Glömde brillorna hemma, men ögonen är inte så körda ännu som man först trodde

Samsung Syncmaster 2443

Score: 0
Gender Male
Select Age Range 30 - 39
Best Score for your Gender 0
Worst Score for your Gender 128
About your score: A lower score is better, with ZERO being a perfect score. The circle graph displays the regions of the color spectrum where your hue discrimination is low.

HP LP2475w

Score: 0
Gender Male
Select Age Range 30 - 39
Best Score for your Gender 0
Worst Score for your Gender 128
About your score: A lower score is better, with ZERO being a perfect score. The circle graph displays the regions of the color spectrum where your hue discrimination is low.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Testade på två skärmar, bägge två samma poäng och samma fel. Är tydligen turkos/blått som jag har mindre problem med.

Samsung Galaxy Note 12.2:
2 poäng (fel mellan punkt 23-24)
LG IPS234:
2 poäng (fel mellan punkt 23-24)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

gamling hittade en gamling. :)

Körde testet och förutom att jag behöver läsglasögon verkar det vara ok... 0-resultat ifall jag failar med bilden.

Visa signatur

"We don't stop playing because we get old, we get old because we stop playing" --George Bernard Shaw