Hjälp med val av komponenter förstadator (7år) samt Htpc

Permalänk
Avstängd

Hjälp med val av komponenter förstadator (7år) samt Htpc

Halloj!

Skulle behöva lite vägledning då jag inte har så stor koll på vad som passar bra till vad?
Jag har tre olika moderkort samtliga av olika socket's med tillhörande processorer och är väl det jag behöver hjälp med att välja vilket som ska i systersonens första dator (han e 7år) och vilket som blir Htpc..

Har följande att välja på:

Asus A88XM-Plus med AMD A8-5600k 3,6ghz = Gammalt men finns lite utrymme att uppgradera del för del!

MSI GF615M-P33 V2 med AMD Phenom II x6 1055 = Nästan omöjligt att uppgradera prolle , värre moderkort finns!

MSI H87M-E33 med Intel Core I3 4130 3,4ghz = 1150 plattform så finns massvis uppgraderingar både på moderkort och prolle!

Något av dessa till grabbens första speldator, han e sju å kommer att spela barnspel i några år till.
När han e stor nog för mer krävande spel så kommer jag vara tvungen att uppgradera allt i vilket fall så ingen ide att bygga nå värsting då grejerna kommer vara dåligt efterhållna samt alldeles för gamla för spelen som kommer vara aktuella då..

Vad som blir över ska sedan in i en Htpc åt mig själv.
Den ska fixa lite mer krävande spel, surf och film och kommer sitta kopplad till min projektor och även kunna uppgraderas eftersom del för del!

I grafikväg har jag följande:

MSI r9 290 4gb

Asus gtx580 1,5gb

2st äldre Radeon 1gb kort

Chassin, ddr3 minnen, nätagg osv har jag och är inga bekymmer att välja..
De e just vad som passar till ändamålen jag är angelägen att få hjälp med, har nog inte slagit på ett pc-spel de sista 15 åren så noll koll på systemkrav osv..

Tack på förhand å trevlig helg / Karl_Magnum

Permalänk
Medlem

Jag personligen hade valt I3:an och en SSD-disk (det blir en helt annan dator med det) och haft minst 8gb ram. R9:an om jag inte är ute och snurrar är duktigt vassare än dom andra. Processor går enkelt att uppgradera för relativt små pengar.

Jag har själv barn där den yngsta är 8, steam har varit ett enkelt sätt att hålla ordning på spel och åldersklassningar + ett enormt utbud och ofta otroliga prisdumpningar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karl_magnum:

Halloj!

Skulle behöva lite vägledning då jag inte har så stor koll på vad som passar bra till vad?
Jag har tre olika moderkort samtliga av olika socket's med tillhörande processorer och är väl det jag behöver hjälp med att välja vilket som ska i systersonens första dator (han e 7år) och vilket som blir Htpc..

Har följande att välja på:

Asus A88XM-Plus med AMD A8-5600k 3,6ghz = Gammalt men finns lite utrymme att uppgradera del för del!

MSI GF615M-P33 V2 med AMD Phenom II x6 1055 = Nästan omöjligt att uppgradera prolle , värre moderkort finns!

MSI H87M-E33 med Intel Core I3 4130 3,4ghz = 1150 plattform så finns massvis uppgraderingar både på moderkort och prolle!

Något av dessa till grabbens första speldator, han e sju å kommer att spela barnspel i några år till.
När han e stor nog för mer krävande spel så kommer jag vara tvungen att uppgradera allt i vilket fall så ingen ide att bygga nå värsting då grejerna kommer vara dåligt efterhållna samt alldeles för gamla för spelen som kommer vara aktuella då..

Vad som blir över ska sedan in i en Htpc åt mig själv.
Den ska fixa lite mer krävande spel, surf och film och kommer sitta kopplad till min projektor och även kunna uppgraderas eftersom del för del!

I grafikväg har jag följande:

MSI r9 290 4gb

Asus gtx580 1,5gb

2st äldre Radeon 1gb kort

Chassin, ddr3 minnen, nätagg osv har jag och är inga bekymmer att välja..
De e just vad som passar till ändamålen jag är angelägen att få hjälp med, har nog inte slagit på ett pc-spel de sista 15 åren så noll koll på systemkrav osv..

Tack på förhand å trevlig helg / Karl_Magnum

Intel alternativet helt klart, den kommer stå sig klart längre än ett AMD system.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

Tack för svar!
Ja de e ju precis det jag skrev men som jag även skrev så kommer datorn till grabben bytas ut helt och hållet om två max tre år, hemmabiodatorn bör däremot kunna uppgraderas under tiden..
Han spelar tex. Lego adventures och liknande som en telefon för 300kr klarar av att driva, är sådana och liknande spel han kommer att spela närmsta tiden och de e väl det jag känner att någon av AMD korten borde fungera till de kommande åren?

Permalänk
Avstängd

@Gurk: Kul att någon med erfarenhet av barnspel svarar!

Precis som du skriver så är det bästa alternativet för uppgraderingar Intel och borde alltså passa i htpc'n som ska hålla många år?
Känns ju helt absurt om ingen av AMD plattformerna klarar av Lego Batman å liknande i två/tre år med 8gb ram å ett gtx580?
Han kommer ju få en helt ny burk om han gillar datorspelandet och han lärt sig lite om hur man sköter en dator då de endast har plattor å telefoner i hushållet.