Permalänk

V-Sync Av eller På?

Det här med V-Sync Gör mig galen!

Jag spelar BF1 på Ultra och ligger runt 90 fps och har en 144hz skärm. Just nu har jag V-sync på och märker inget lagg på musen.

Frågan är då? Ska jag ha V-sync Av eller På då jag inte kommer komma upp i samma fps som skärmen? eller gör det inget om det är på?

Permalänk
Medlem

V-sync OFF ...

Alltid

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk

Stör du dig inte på den tillagda latensen så kan du ju köra med den på. Det ser ju utan tvekan snyggare ut när man blir av med tearing.

Permalänk
Medlem

Kör alltid vsync på och capar fpsen till 119 vid 120 Hz. Då försvinner input lagen

Permalänk

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Vsync On ger mer input lag.
Vsync Off ger screen tearing.

Bara att köra på det som stör dig minst.

Permalänk
Medlem

Man behöver väll ingen vsync om fpsen är under skärmens hz?
Sen är vsync crap och har alltid varit så stäng av skiten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Fast, jag har alltid v-sync på, eftersom jag alltid legat fps mässigt över vad skärmen klarar hz-mässigt och då blir det enligt min upplevelse mycket bättre med v-sync på än av.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Har du stöd för Fast-Sync i nvidias kontrollpanel så prova det. Stäng isåfall av allt vad vsync är inne i spelen. Har du G-sync på skärmen så är det en bra kombination då G-sync hanterar tearing när FPS är under skärmens HZ och Fast-Sync hanterar det när det går över Hz. Om inget av detta finns så Vsync Off för snabba FPS.

Visa signatur

Cooler Master NR200 • TPS 120 SE • Corsair SF1000 • Asus B850-I Strix • Samsung 9100 PRO 1TB • G.SKILL Flare X5 6000 CL30 32GB • LG OLED42C3 • Ryzen 9800X3D • Asus Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Hur kan du ha en 144Hz skärm och ha runt 90 fps med v-sync? :/ Längesedan jag använde v-sync men halverar inte det Hz om man inte kan hålla stadiga fps till den Hz som ens skärm är?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

G-Sync/FreeSync, då är lösningen på av och på lösta.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur kan du ha en 144Hz skärm och ha runt 90 fps med v-sync? :/ Längesedan jag använde v-sync men halverar inte det Hz om man inte kan hålla stadiga fps till den Hz som ens skärm är?

Nej det kan ligga i ett mellanting som han säger. Iaf om man räknar över hela sekunder. Om man räknar bildruta för bildruta kanske det stämmer?

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Beror nog lite på hur spelen implementerar det men den måste köra på en jämn multippel av skärmens frekvens. Det kan tex var 1/2, 1/3, 1/4 men även 2/3, 3/4, 2/5 etc. 90 fps skulle vara 5/8 tex.

Skickades från m.sweclockers.com