Permalänk
Medlem

Tyst speldator för ~13k

Går i uppgraderingstankar nu när det börjar närma sig både Black Friday och jul, och har satt ihop ett bygge som jag tänkt mig. Min budget ligger på 12-13k.

Den skall främst vara till för spel, men även lite programmering. Jag spelar på 1080p 60Hz och vill kunna spela med Ultra-inställningar på nya spel. Jag vill även att den skall vara tyst, gärna även under spelande. Ser det här rimligt ut?

Intel Core i5-6600K
Cryorig H7
Asus Z170 Pro Gaming
Samsung 850 EVO 500GB
MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB
Fractal Design Define R5
Corsair RM550x
2x8GB DDR4 RAM

RAM bestämmer jag senare, tänkte hålla utkik efter bra erbjudanden på fredag

Permalänk

Tycker inte Samsungs SSDer är värda sitt pris för normal användning. Du kan tex få en MX300 750GB för bara 200kr extra som presterar väldigt nära. Aleternativt kan du köpa en MX300 525GB eller TR150 480GB för ~500kr billigare (än EVO 850 500GB). I praktiken kommer du inte märka någon skillnad.

Toms hardware har gjort en recennsion på MX300 diskarna: http://www.tomshardware.com/reviews/crucial-mx300-ssd-review,...

Sen tror jag du klarar dig på ett billigare moderkort. Jag hade nog tagit ett Gigabyte GA-Z170-HD3 istället.

Annars tycker jag det ser bra ut.

Permalänk
Medlem

@Fönstrputtsaren: Jag har funderat på en billigare SSD. Men varför jag i slutändan valde 850 EVO är för att den har 5 års garanti, till skillnad från de andra jag tittat på.

Jag valde Asus Z170 Pro Gaming av två anledningar, för att den har USB-C och för att den har varit ett populärt och rekommenderat val på många ställen jag har läst. Jag har även läst någonstans att Gigabytes moderkort inte följer ATX-standard gällande hål för distanser? Vet dock inte om detta stämmer.

Permalänk
Medlem

Den ser fin ut. Men vill du göra kap på Black Friday så är det bättre att kolla runt på erbjudande eller här på Swes egen BF- sida.