Vilket grafikkort? Black Friday 3k

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort? Black Friday 3k

Mitt gamla 660 TI har helt slutat fungera och behöver nytt grafikkort. Det har varit mycket snack om AMD's kort är prisvärda i Sverige och jag har inte hängt med i turerna.

Min budget är ca 3k. Det finns även flera versioner av 480 tex, vilket ska man sikta på? Vilket pris på ett 480 är prisvärt i jämförelse med Nvidias line-up?

Tack

Permalänk
Medlem

Skulle säga att ett gtx 1060 ligger på ungefär samma nivå

Har du tar kan det komma någon lock-exemplar av 1070 för 3k, 3500 kommer det finnas för iallafall

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Kolla prisjakt idag på några modeller och skriv upp på en lista. Måste vara snabb om det kommer något.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnen:

Det finns även flera versioner av 480 tex, vilket ska man sikta på? Vilket pris på ett 480 är prisvärt i jämförelse med Nvidias line-up?

Jag har siktat in mig på ett XFX RX 480 GTR (akta dig för XFX 480 RS, värmeproblem). Det anses väl just nu som det bästa kortet om du ska ha ett 480 8GB. Priset lär väl inte bli särskillt super. Om jag kan få det för 2500-2600 så köper jag det.

Det hade varit fint med en lista på 480 och 1060 som man kan rekommendera. En sammanfattning av massa recensioner från olika siter. Som swec stämpel t.ex. Så kan man se direkt ifall något av de korten är på rea.

Man kan ju säga att 1060 rent generellt är 10% snabbare (häng mig inte nu för detta, det var ett tag sedan jag gjorde en djupdykning). Slå det mot prisen och avgör så.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Man kan ju säga att 1060 rent generellt är 10% snabbare (häng mig inte nu för detta, det var ett tag sedan jag gjorde en djupdykning). Slå det mot prisen och avgör så.

Tack för tipset! Men vad jag kan läsa mig fram till så är 480'n ett bättre kort för framtiden, då det är snabbare i dx12 spel. Här kommer en förklaring.

AMD’s GCN architecture is optimized to executes graphics pipeline in a parallel manner. This parallelism is achieved by Asynchronous Engines (ACE). Amd is adding ACE in their graphics architecture from their HD7000 series cards. To achieve this parallelism AMD gpu were much relied on the CPU to feed them with data constantly for execution of graphics pipeline. But as Dx11 and traditional API the CPU workload was limited up to 2 cores. The performance used to suffer on AMD gpu as the ACE were not in use up to its full potentials and some of their shaders were use to remain ideal.

But with DX12 and Vulkan , workload is spread among all the cores so they feed the GPU parallely and execute pipeline. As the more instruction are requested to the GPU .The Graphics Command Processor distribute this task to the ACE’s and execute them Asynchronously .

On the Nvidia side they don't have any ACE on their architecture so they cant execute instruction asynchronously. And Nvidia doesn't goes well with preemption also. Nvidia's GPU pipeline is very synchronous and they have optimized their architecture for it. So you can see nvidia performance is good in D11 but so good in Dx12 and Vulkan.

The only Dx12 titles 1060 beats 480 is Rise of the Tomb Raider which is “Game works “,so no need to explain why it performs good in that.

If you are using a graphics card for along term than its is a no brainer to go for 480 than 1060 and Beauty of AMD card is that they performs better as their driver gets matured.

Permalänk
Medlem

480 erbjuder även möjlighet till crossfire och 1060 stödjer inte SLI.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Rx 480 eller 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnen:

The only Dx12 titles 1060 beats 480 is Rise of the Tomb Raider which is “Game works “,so no need to explain why it performs good in that.

If you are using a graphics card for along term than its is a no brainer to go for 480 than 1060 and Beauty of AMD card is that they performs better as their driver gets matured.

Japp, i know. Jag vet vad som skrivs och jag har läst MYCKET av det :).

Det är dock inte så enkelt att säga att det är definitivt så, eftersom det inte finns tillräckligt med data för att avgöra det. Jag skulle vilja säga att det finns en möjlig potential, men jag vill se mer data för att känna mig övertygad över att det är så.

GCN har tidigare varit en arkitektur som inte utnyttjats till sin fulla potential, och därför så har den också hållt länge med driverförbättringar och liknande. GCN har också fixat en högre output av trianglar och hanterar tesselering mycket bättre nu än vad den gjorde i förra generationen (Gameworks olika rapes).

Det som är det fina med DX12 och Vulkan är just att drivrutinen spelar mindre roll, att man slipper gå genom lika många abstraktionslager. Det medför också att det inte kommer att gå att göra lika stora framsteg med driveroptimeringar, utan att denna optimering ligger på de som utvecklar spelmotorer i stället. Och de utvecklarna hyser jag stort förtroende för, men jag tror inte vi kommer att se några stabila effekterna av detta förrän om ytterliggare 1-2 år.

Så det är väldigt ovisst och jag tycker inte att man än så länge definitivt kan säga vilket som kommer att hålla i längden, eftersom det är nya generationer av kort med förändrad och anpassad arkitektur från båda lägrena.

Men visst hoppas jag att AMD kan resa sig ur askan och sparka upp pungen i Nvidias hals.

Kort och gott så handlar det om vad man själv kan utröna ur all information och stå för sitt val. Jag tycker att det finns för lite tillgänglig data för att säga att det definitivt är på det ena eller andra hållet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

1060, 480 och 980ti är vad jag skulle hållit ögonen öppna för i den prisklassen.
Av 480 och 1060 hade jag personligen föredragit 1060 efter som presterar en aning bättre ( http://www.sweclockers.com/test/22360-nvidia-geforce-gtx-1060... ) men inget av de två är för den skull dåliga kort.

Permalänk
Medlem

Hoppas också på ett 480 8gb Gtr.

480 är absolut inte så dåligt som bilden är av det, snabbare i dx12, crossfire, kapaciteten teoretiskt är också faktiskt en bit över 1060, om jag inte läste fel närmare 1070 än 1060. Sen vet jag inte varför man får ut det, var flaskhalsen är, men man kan ju hoppas på att det släpper med framtida uppdateringar?

Nu för stunden är 1060 generellt snabbare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Hoppas också på ett 480 8gb Gtr.

480 är absolut inte så dåligt som bilden är av det, snabbare i dx12, crossfire, kapaciteten teoretiskt är också faktiskt en bit över 1060, om jag inte läste fel närmare 1070 än 1060. Sen vet jag inte varför man får ut det, var flaskhalsen är, men man kan ju hoppas på att det släpper med framtida uppdateringar?

Nu för stunden är 1060 generellt snabbare.

MSI vs XFX GTR
https://www.youtube.com/watch?v=8LDtj8vEvS8

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

spel upplevelsen är samma.
vet du inte vilket kort som sitter i datorn så märker folk ingen skillnad.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

MSI har bästa kylaren men XFX har bästa PCB'n. Ska man vattenkyla är GTR rätta kortet, ska man inte så är MSI bästa kortet.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@heatm: Beror väl på, finns det vattenblock för GTR? Har för mig att det kortet har en skräddarsydd PCB medans RS-modellen och lägre ner i rangerna inte har det.

Men ja, jag skulle satsa på ett RX 480 GTR. Dyker det upp ett sådant för ett bra pris någonstans under BF så lär jag köpa ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

MSI har bästa kylaren men XFX har bästa PCB'n. Ska man vattenkyla är GTR rätta kortet, ska man inte så är MSI bästa kortet.

Fast har inte GTR Black bättre klocka OOB. Det är liite mer performant tror jag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

@heatm: Beror väl på, finns det vattenblock för GTR? Har för mig att det kortet har en skräddarsydd PCB medans RS-modellen och lägre ner i rangerna inte har det.

Men ja, jag skulle satsa på ett RX 480 GTR. Dyker det upp ett sådant för ett bra pris någonstans under BF så lär jag köpa ett.

Man kan köra vattenkylning utan speciella block. Man får dock luftkyla strömförsörjningen och minnena men strömförsörjningen på GTR tål en hel del.

Skrivet av kelthar:

Fast har inte GTR Black bättre klocka OOB. Det är liite mer performant tror jag.

Jag brukar inte bry mig om i vilken klock dom kommer från fabrik. Klocka grafikkort själv är superenkelt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jag brukar inte bry mig om i vilken klock dom kommer från fabrik. Klocka grafikkort själv är superenkelt.

Usch, det har jag inte tålamod att göra. Sist så skulle jag klocka upp mitt 660, men jag visste inte ungefärliga clocks som de flesta andra kunde sätta, så det blev några benches+krascher och sedan pallade jag inte mer. Var så mycket väntetid involverat.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Nä det kom inget spännande

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnen:

Nä det kom inget spännande

rx480 PÅ NN FÖR 1890

https://www.netonnet.se/art/justnu/black-friday/datorsurfplat....

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Tack! Bara 4gb, men det måste ju vara prisvärt?

Permalänk
Medlem

Skulle helst vilja ha ett med 8GB minne, men om det inte kommer något bättre erbjudande så tar jag nog 4GB

Permalänk
Medlem

Kolla recensioner för RS XFX först. Jag har tittat runt lite på 4 vs 8gb. Det brukar vara marginella skillnader på nån enstaka procent. Speciellt om man klockar upp minnet till 2ghz. RS har jag för mig hade lite problem, men jag har funderat på det. Priset är ganska bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arnen:

Tack! Bara 4gb, men det måste ju vara prisvärt?

Jag hoppas att du inte har missat denna

http://cdon.se/hemelektronik/asus-amd-radeon-r9-390-strix-gam...

EDIT: Och den är med 8GB minne precis som du vill ha !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arnen:

Tack! Bara 4gb, men det måste ju vara prisvärt?

Jo.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp! Jag köpte kortet på netonnet. Jag kan återkomma med hur det presterar när jag har fått det.

Här är länk https://www.netonnet.se/art/justnu/black-friday/datorsurfplat...

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett 480 på Netonnet samt nätagg, de två tillsammans var nästan billigare än vad man får ge för ett "riktigt" 480. skulle de nu vara så att de knasar och brinner upp, så har jag svårt att tänka mig en bättre tid att chansa än nu, så länge man har kvar kvittot kvar, vill säga.

Visa signatur

"Finns det svenskt kaffe på hotellet?"