Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Två diskar med Windows, bestämma vilken den ska boota från?

Permalänk
Medlem

Två diskar med Windows, bestämma vilken den ska boota från?

Har köpt en ny dator och en SSD disk. Tog bort gamla disken satt i SSD disken och installerade Windows på den. Allting fungerar perfekt. Nu vill jag stoppa in gamla disken med gamla Windows och formatera om den till D:

Men när jag stoppar gamla disken också i datorn även om den sitter på SATA2 och ska boota efter SSD disken så bootar den från gamla hårddisken och gamla Windows.

Nu var det många år sedan jag höll på att mecka med datorer, typ på den tiden då det fanns jumprar man ställde in master och slave Hmm kanske fortfarande måste ställa om till slave på disken?? Hur löser jag detta annars?

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Hedersmedlem

Du går in i BIOS och ändrar boot priority. Master och slave är tämligen antikt.

Permalänk
Medlem

Fast boot prioriteringen är satt på SSD och sedan Western Digital disken. Så den ska vara rätt. Något annat ska det väl inte behöv ändras?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Tog du verkligen bort disken som satt i under tiden du installerade på ssdn eller flyttade du den till en annan port ?
Var den verkligen utplockad så ska du bara välja rätt enhet i bios, var den däremot inkopplad under installationen så ligger troligen bootloadern på den disken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tog du verkligen bort disken som satt i under tiden du installerade på ssdn eller flyttade du den till en annan port ?
Var den verkligen utplockad så ska du bara välja rätt enhet i bios, var den däremot inkopplad under installationen så ligger troligen bootloadern på den disken.

mm sjukt irriterande det där, vid installation av windows drar jag ur alla andra diskar...
installerade min NAS för typ 2-3 veckor sen och hade en SSD och 2st 3TB diskar (oformaterade helt nya) valde SSD disken men när jag kom in i windows hade den såklart gjort om en av de helt orörda 3TB diskarna till nån form av backup skit som gjorde att jag inte kunde raida diskarna, var bara att installera om igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hmm var inte jag som installerade windows på SSD disken. Datorn kom ju även med den gamla disken förinstallerad, men vad jag vet så användes kablarna från den gamla disken till SSD när Windows installerades på SSD disken.

Men att bootloadern ligger på den gamla känns ju korrekt. Går det att ändra det i så fall? Tar jag ur den gamla disken så bootar ju Windows på SSD disken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Urme: Det är något som inte stämmer här, men du kan testa att skifta SATA kablarna på SSD och HDD.

Visa signatur

janee

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Urme:

Hmm var inte jag som installerade windows på SSD disken. Datorn kom ju även med den gamla disken förinstallerad, men vad jag vet så användes kablarna från den gamla disken till SSD när Windows installerades på SSD disken.

Men att bootloadern ligger på den gamla känns ju korrekt. Går det att ändra det i så fall? Tar jag ur den gamla disken så bootar ju Windows på SSD disken.

Om du kan boota med enbart ssdn inkopplad så finns det en bootloader på den, då är det en inställningsfråga i bios, det kan kanske även räcka att koppla in ssdn på den sataport som har lägst nummer.
Tänk på att du kan behöva ändra på flera ställen i bios för att välja bootenhet då man ofta har olika inställningar för usb/sata(hdd)/pxe osv.. och när man valt att boota från satapot så behöver man ofta ange prioritetsordning bland sataenheterna om det är flera inkopplade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det gick att trycka på ESC udner booten och tillfälligt välja en annan disk att boota från så kom in i Windows och ladda ner ett partitionsprogrammet och fick bort alla partitioner på HP disken. Så nu fungerar det. Men däremot strunta den i boot ordningen jag hade satt i biosen. Hittade bara ett ställe att ändra på också, provade även att byta SATA portar mellan diskarna men hjälpte inte.

Löst nu iaf!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Urme: På denna sida kan du se hur man ställer in bootoordning för olika HP datorer https://craftedflash.com/info/how-boot-computer-from-usb-flas...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

På rätt ställe i bios bruka tex diskar synas som konstiga modell namn som man känner igen från klisterlapparna på dom. Åtminstone på äldre datorer.

Många som hade problem trodde det gjort rätt i bios tills de visat bilder oss eller skrivit EXAKT vad det stor i bios.

Permalänk
Medlem

Ändra så att inte din gamla disk har bootflaggan satt i disk management.

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre