Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

Endast SATA3 2/3 fungerar efter M.2

Snålade lite på moderkortet senast jag uppdaterade så sitter på ett GA-Z97X-Gaming 3.

Kasta i en m.2 disk precis vilket gjorde att 2 av mina mekaniska hårddiskar försvann. Efter att faktiskt kollat på deras hemsida hittar jag detta:

"6 x SATA 6Gb/s connectors (SATA3 0~5)
(M.2, SATA Express, and SATA3 4/5 connectors can only be used one at a time. The SATA3 4/5 connectors will become unavailable when an M.2 SSD is installed.)"

Dom delar alltså bus med port 4/5, vilket gör att 0,1,2 & 3 bör funka. Dessvärre är det endast port 2/3 som fungerar för mig, och inget liv alls från 0/1. Inte använt 0/1 tidigare heller dock utan bara kört 2/3/4/5, men behövs ju nu när det börjar bli ont om plats.

Förslag på vad som kan vara fel? Har jag missuppfattat något?

Hårddiskarna får ström och fungerar då dom dyker upp direkt ifall jag tar kabeln till den som sitter i 3an.

Visa signatur

J.Melin

Permalänk

Ännu mer problem, går bra för mig idag.

Klona över min gamla ssd m.h.a Macrium Reflect. Allt verka gått bra och såg identiska ut i Windows. (M.2 disken hittades uppenbarligen). Men nu kan jag inte boota från den. Endast mina 2 mekaniska hårddiskar som hittas i bios, men om jag botar från reflects recovery så kan jag hitta m2 disken med en win 10 installation på.

Förslag?

Visa signatur

J.Melin