Bra stereo högtalare till dator?

Permalänk
Medlem

Bra stereo högtalare till dator?

Hej,

Köpte hem ett par Klipsch R15PM till datorn men måste säga att jag är inte alls imponerad merän så fall av priset.

Första ljudkaraktären de presenterar är är extremt platt, med lite EQ går det att få bättre men de klarar inte av att leverera tillräckligt med bas för "modern" musik, de behöver helt klart en SUB enligt mig. Det är lite som att lyssna på simpla in-ear hörlurar där man vet att man förlorar en del av ljudet.

Visst kan man leva utan bas när det gäller musik men i spel vill man oftast ha lite mer.

Så min fråga är, vad kör ni med för något? Jag kan tänka mig lägga runt 3000-3500 kr. Vad jag förstår så ska JBL LSR305 leverera klart bättre ljud och mer bas så jag funderar på att ge dem ett försök.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Om du redan lagt ut 6k på ett par högtalare ska du verkligen lägga 3k till på ett par nya? Känns lite konstigt att dem du har skulle leverara för lite bas. (Har själv inte testat dem så vet ej hur dem är). Men vad kör du med för ljudkort? Modekortets? Kanske lägga pengar på ett bra ljudkort istället? Själv köpte jag ett billigare asus kort och bara det gjorde stor skillnad.

Permalänk
Rekordmedlem

Klipschen verkar vara en liten aktiv, effektsvag och dessutom en ganska ljust klingande och djupbaslös (-3dB/62Hz) högtalare och deras främsta egenskap är att de har många ingångstyper. Jag kan förstå att du tycker att de upplevs som baslösa om du sätter dem i ett rum som inte råkar ge en rejäl basresonans.
Jblen är också en liten högtalare, inte lika ljus i klangen och så går den dessutom djupare i basen men den är ju fortfarande liten och har ganska lite effekt.

Måste du ha nått så litet och vill ha bra och djup bas så kostar det mera, då får du titta på nått typ Guru eller kanske Ino om du kan tänka dig att bygga eller köpa beg men välj nån Ingvar Öhman konstruktion så kommer åtminstone högtalaren att prestera bra och bara begränsas av de fysiska egenskaper som kommer av litenheten.

Kan du välja nått större så gör det, helst minst 8" eller golvstående. Jag har Behringer 3031or till datorn men även 2031 är trevliga, det skiljer inte särskilt mycket men 3031 är lite bättre på de flesta parametrar och man upplever inte att de saknar bas så att man tvunget måste ha en basmodul för att de ska låta rätt, de kan dessutom spela anständigt starkt då de har vettigt med effekt.
http://www.music-group.com/Categories/Behringer/Loudspeaker-S...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte också R15PM under rean för 3500.
Jag beslutade dock att lämna tillbaka dom då jag inte gillar Klipsch horndiskant, inte direkt lyssnat på det innan men nu vet jag att det inte är något för mig.

Alldeles för jobbig att lyssna på.
Basen var ok imo, men ja dom får ett skjuts med bas inkopplad (har en bas jag kopplade in)

Jag kommer leta vidare, lutar mer åt Nad 3020d + Zensor3/B&W 686 S2/Q acoustics 3020 nu. (Dock bydligt dyrare än detta 3500:- )

Permalänk
Medlem

@Neon:

Det går ju att komplettera med en subb bara om du vill ha mer bas annars, eller har du lämnat tillbaka högtalarna?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Definitive Technology StudioMonitor 45 är annars trevliga i prisklassen.
https://www.amazon.com/Definitive-Technology-SM45-Bookshelf-S...

Permalänk
Medlem

Vi har en del Sonos högtalare och det fina med dem är att de reglerar EQ beroende på volym, det är säkert en del som tycker det är vidrigt men uppenbarligen väldigt många som tycker det låter bra. Det som händer är att i låga volymer upp till hälften så är basen ganska högt uppskruvad vilket högtalaren inte har några problem att hantera i denna volym, det ger känslan av att högtalaren faktiskt är större än vad det egentligen är. Kommer man upp rejält i volym så skruvas basen ner för att bibehålla ett rent ljud och för mig blir ljudet ganska dåligt efter detta men jag förstår varför man gör så.

I R15PM och troligen många andra så ändrar man inte EQ något vid olika volymer vilket gör att vid låg volym som man oftast har när man sitter 1 m från dem så blir ljudet väldigt platt.

När det kommer till R15PM så är det inte bara basen som gör att de faller för mig utan även själva ljudkaraktären. När jag först satte igång Sonos högtalaren så var det WOW i såhär liten högtalare? När jag satte igång R15PM så var det, vad är fel? Har jag kopplat något fel? Varför låter de så instängda och utan någon nämnvärd bas?

Min gissning är att R15PM inte är gjord för modern musik på låg volym. De verkar blomma ut mer på hög volym men då kan man inte sitta 1 m ifrån dem.

Jag kopplade tillbaka in mitt Logitech Z-5500 och även om det inte är fullt så detaljerat ljud så ger det ett mycket mer omtyckt ljud med väldigt mycket mer fyllighet.

Min tanke var att koppla in subben till R15PM men det var tydligen inte så enkelt och efter lite jobb så kom jag fram till att det skulle lösa basen men inte ljudkaraktären.

Jag tror absolut att en högtalare i detta format hade kunnat leverera avsevärt mer bas om de var gjorda för datorspelande men så är troligen inte fallet.

För mig blir det återköp eller ut på blocket och tillsvidare kör jag vidare på Logitech Z-5500.

Blir det nya högtalare så är jag ganska säker på att det blir ett 2.1 system så att satelliterna kan hållas nere i storlek.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Jag köpte också R15PM under rean för 3500.
Jag beslutade dock att lämna tillbaka dom då jag inte gillar Klipsch horndiskant, inte direkt lyssnat på det innan men nu vet jag att det inte är något för mig.

Alldeles för jobbig att lyssna på.
Basen var ok imo, men ja dom får ett skjuts med bas inkopplad (har en bas jag kopplade in)

Jag kommer leta vidare, lutar mer åt Nad 3020d + Zensor3/B&W 686 S2/Q acoustics 3020 nu. (Dock bydligt dyrare än detta 3500:- )

Tanken med dessa var att slippa en massa enheter och kablar men ändå få ett okay ljud. Att introducera en förstärkare och ännu större högtalare är inget alternativ för mig. Jag kör inga höga volymer när jag sitter så nära högtalarna så jag ser ingen nytta i det, vill jag spela högt går jag till de andra anläggningarna i huset.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Definitive Technology StudioMonitor 45 är annars trevliga i prisklassen.
https://www.amazon.com/Definitive-Technology-SM45-Bookshelf-S...

Verkar vara passiva högtalare som då är något helt annat, då krävs det förstärkare och massa kablar. Jag hade hellre valt Monitor Audio om jag skulle kört på passiva.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Neon:

Det är väl bara att ge dig ut och lyssna efter ett par högtalare som passar dig då, jag lyssnade på väldigt många högtalare men har fastnat för system audios ljud, väldigt högupplöst och riktigt fint ljud. Har du chansen skulle jag föreslå att åka och lyssna på http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=7060 dessa, otroligt fint ljud för priset. Men de kanske inte passar dig.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wtfhaard:

Om du redan lagt ut 6k på ett par högtalare ska du verkligen lägga 3k till på ett par nya? Känns lite konstigt att dem du har skulle leverara för lite bas. (Har själv inte testat dem så vet ej hur dem är). Men vad kör du med för ljudkort? Modekortets? Kanske lägga pengar på ett bra ljudkort istället? Själv köpte jag ett billigare asus kort och bara det gjorde stor skillnad.

De levererar minimal bas, du får tro det om du vill eller ej. Jo jag kör med ljudkortet på moderkortet som är ett realtek, säkert inga bra grejer men Logitech Z5500 låter bra mycket bättre och tillräckligt bra egentligen så jag tror inte det är något större fel på ljudkortet.

Läser man reviews på Klipsch R15PM så säger man att basen är ganska låg men jag trodde inte att den skulle vara så låg.

Mitt val blir att lämna tillbaka eller sälja på blocket så de e ju inga svårigheter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Köpte hem ett par Klipsch R15PM till datorn men måste säga att jag är inte alls imponerad merän så fall av priset.

Första ljudkaraktären de presenterar är är extremt platt, med lite EQ går det att få bättre men de klarar inte av att leverera tillräckligt med bas för "modern" musik, de behöver helt klart en SUB enligt mig. Det är lite som att lyssna på simpla in-ear hörlurar där man vet att man förlorar en del av ljudet.

Visst kan man leva utan bas när det gäller musik men i spel vill man oftast ha lite mer.

Så min fråga är, vad kör ni med för något? Jag kan tänka mig lägga runt 3000-3500 kr. Vad jag förstår så ska JBL LSR305 leverera klart bättre ljud och mer bas så jag funderar på att ge dem ett försök.

Jag har JBL LSR305 och har verkligen blivit överraskad av hur fint de spelar bas. Men det är framförallt upplösning/stereobild de skiner på.
Jag själv valde mellan LSR305 och 308, men chansade på att 305 skulle duga i just basen, och jag är mer än nöjd.

Sen ska man inte glömma att basprestanda är oerhört beroende på placering och rum. Endast två utstrålningspunkter brukar ju leda till rätt ojämn bas och kan kräva att man flyttar på sig eller högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tanken med dessa var att slippa en massa enheter och kablar men ändå få ett okay ljud. Att introducera en förstärkare och ännu större högtalare är inget alternativ för mig. Jag kör inga höga volymer när jag sitter så nära högtalarna så jag ser ingen nytta i det, vill jag spela högt går jag till de andra anläggningarna i huset.

En nad3020d tar dock ingen plats, därför jag också är ute efter det.
Jag har en stor jäkla hemmabioreciever brevid datorn nu vilket är rätt jobbigt + dåligt ljud.

"De levererar minimal bas, du får tro det om du vill eller ej. Jo jag kör med ljudkortet på moderkortet som är ett realtek, säkert inga bra grejer men Logitech Z5500 låter bra mycket bättre och tillräckligt bra egentligen så jag tror inte det är något större fel på ljudkortet."

Minimal bas levererar dom inte, och varför kör du ens med ljudkortet?
Låta ett sketet realtek ta hand om ljudet är inget jag skulle få för mig att göra.
När dom har USB för ren signalväg.
Z5500 låter verkligen inte bra mycket bättre på något sätt, basen dönar mer absolut, det dom är kända för, oresponsiv bas som bara låter en massa.
Högtalarna i sig är fruktansvärt dåliga

Jag tycker Dali Zensor 1 AX har trevligt ljud, men kräver också subbas då dom är små.
Samt dom saknar USB vilket är lite sådär då man borde köra det om man har aktiva högtalare.
Men optiskt är också okej.

Permalänk

Själv kör jag Bose Companion 2 och för 995:- så får jag lov att säga att de levererar väldigt bra ljud, viss mån av bas-återgivning trots avsaknad av sub. Dock har jag länge haft ögonen på Companion 20 för 2995:-, enligt tester jag läst ska de tydligen leverera bas som om det fanns en sub med i systemet trots att så ej är fallet. Har provlyssnat dem i butik men det var länge sen så jag kommer inte ihåg hur jag upplevde dem helt mer än att de var klart imponerande ljud.

https://www.bose.se/sv_se/products/speakers/stereo_speakers/c...

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

En nad3020d tar dock ingen plats, därför jag också är ute efter det.
Jag har en stor jäkla hemmabioreciever brevid datorn nu vilket är rätt jobbigt + dåligt ljud.

"De levererar minimal bas, du får tro det om du vill eller ej. Jo jag kör med ljudkortet på moderkortet som är ett realtek, säkert inga bra grejer men Logitech Z5500 låter bra mycket bättre och tillräckligt bra egentligen så jag tror inte det är något större fel på ljudkortet."

Minimal bas levererar dom inte, och varför kör du ens med ljudkortet?
Låta ett sketet realtek ta hand om ljudet är inget jag skulle få för mig att göra.
När dom har USB för ren signalväg.
Z5500 låter verkligen inte bra mycket bättre på något sätt, basen dönar mer absolut, det dom är kända för, oresponsiv bas som bara låter en massa.
Högtalarna i sig är fruktansvärt dåliga

Jag tycker Dali Zensor 1 AX har trevligt ljud, men kräver också subbas då dom är små.
Samt dom saknar USB vilket är lite sådär då man borde köra det om man har aktiva högtalare.
Men optiskt är också okej.

Du pratar som att det finns en given parameter för bra ljud? Så är det inte, vad som är bra ljud för en kan vara dåligt för en annan. Mycket beror på vilken typ av ljud man är van vid och så klart tycka och smak, lite som kläder. Därmed betyder det inte att dyrare högtalare ger just dig bättre högtalare rent kvalités mässigt.

Man brukar prata om att högtalare behöver spela in sig, det är dock bevisat att högtalare spelar inte in sig, de förändras inte nämnvärt efter X antal timmar. Istället är det vi som anpassar oss efter ljudet, jag vet att särskilt när det gäller hörlurar så är det ganska vanligt att man i början tycker nya hörlurar låter sådär men efter 1 vecka så har de vuxit rejält.

Detta tycker jag är extra uppenbart när min flickvän total sågade Klipsch R15PM på direkten precis som jag även om jag försökte få till ett rimligt ljud. Vi är van vid ett klart fylligare ljud från Sonos men framförallt från Monitor Audio RX8 med Velodyne SPL-1200R.

Logitech Z5500 är inga super högtalare men ändå upplever vi dem klart bättre än Klipsch R15PM trotts att Klipsch är många gånger dyrare och är kopplade till precis samma utrustning. Z5500 har en stor sub men det finns inget som säger att den måste skruvas upp på max, man kan få ett ganska balancerat ljud med EQ och ja när jag säger balancerat så menar jag såklart till mina preferemcer för egentligen är ett verkligen balancerad / neutral karaktär ganska tråkig att lyssna på.

Nu vet jag att högtalare som tar fram mer detaljer visar också mer defekter i en dålig matning men här handlar det om en ljudkaraktär som inte alls faller oss i smaken. Justerar man inte EQ på någon av uppsättningarna så skulle man kunna tro att Klipsch huserar ett 2" element.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Några som tycks vara beprövade; Audioengine A5+.
Intressant utmanare med bra ingångar, inklusive bt: Audio Pro T14.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Låta ett sketet realtek ta hand om ljudet är inget jag skulle få för mig att göra.
När dom har USB för ren signalväg.

Provade USB först men det gav inget ljus hur jag än gjorde? Kanske måste packa upp och prova igen men med tanke på de recensioner jag läst så känns min bild ganska riktig faktiskt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par Argon 7540, eller liknande högtalare förra året. Dessa är lite mullriga i basen kan jag tycka men funkar bra som all-round och jag fick dem tämligen biligt så det kändes OK.

Nu skulle jag nog föredragit ett par lite ljusare och renare högtalare, men det är nog mest för att jag blivit lite känsligare i öronen på äldre dar. (Sux to get old... )

Permalänk
Medlem

@Neon:
DALI Zensor 1 AX - om du kan svänga förbi HiFi Klubben så prova den, har fått bra feedback

http://www.klipsch.com/firmware - kör du via usb behöver nog en usb-drivrutin installeras för högtalaren, se så det händer. antingen är drivrutinen embedded eller så en manuell installation

Glöm inte bort att alla högtalare av kvalitet nästan aldrig kommer förinspelade, så hur högtalarna kommer låta när de är inspelade får du först hum om efter 30-40t, helt färdigt inspelade är högtalare iirc efter max 200t

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Du pratar som att det finns en given parameter för bra ljud? Så är det inte, vad som är bra ljud för en kan vara dåligt för en annan. Mycket beror på vilken typ av ljud man är van vid och så klart tycka och smak, lite som kläder. Därmed betyder det inte att dyrare högtalare ger just dig bättre högtalare rent kvalités mässigt.

Man brukar prata om att högtalare behöver spela in sig, det är dock bevisat att högtalare spelar inte in sig, de förändras inte nämnvärt efter X antal timmar. Istället är det vi som anpassar oss efter ljudet, jag vet att särskilt när det gäller hörlurar så är det ganska vanligt att man i början tycker nya hörlurar låter sådär men efter 1 vecka så har de vuxit rejält.

Detta tycker jag är extra uppenbart när min flickvän total sågade Klipsch R15PM på direkten precis som jag även om jag försökte få till ett rimligt ljud. Vi är van vid ett klart fylligare ljud från Sonos men framförallt från Monitor Audio RX8 med Velodyne SPL-1200R.

Logitech Z5500 är inga super högtalare men ändå upplever vi dem klart bättre än Klipsch R15PM trotts att Klipsch är många gånger dyrare och är kopplade till precis samma utrustning. Z5500 har en stor sub men det finns inget som säger att den måste skruvas upp på max, man kan få ett ganska balancerat ljud med EQ och ja när jag säger balancerat så menar jag såklart till mina preferemcer för egentligen är ett verkligen balancerad / neutral karaktär ganska tråkig att lyssna på.

Nu vet jag att högtalare som tar fram mer detaljer visar också mer defekter i en dålig matning men här handlar det om en ljudkaraktär som inte alls faller oss i smaken. Justerar man inte EQ på någon av uppsättningarna så skulle man kunna tro att Klipsch huserar ett 2" element.

Helt klart är en ljudbild personlig.
Som jag också sa, Klipsch är ex kända för sin horndiskant, som många tycker är för vass och tröttar ut öronen, medans vissa älskar den.
Jag avskydde den, blev extremt trött i öronen efter någon timme bara.

Och som jag sa, många tycker om extrema dunkandet på Z5500, men om du kollar fakta så ser du att basen inte är responsiv ex, den dönar mest etc.
Sen kanske du tycker om massa dönande, vet många som gillar det vilket inte är något fel såklart.
Kvittar om du kladdar med EQ etc, den är inte lika responsiv som dom flesta lite vettigare subbar.

Klipsch är speciellt, det är helt olikt det mesta andra, eller ja alla högtalare som använder Horndiskant har en helt annan karaktär än vad man typiskt är van vid.
Och dessa högtalare ex är enligt många älskade för klassisk musik.

Klipsch är inga bra allround högtalare skulle jag säga efter lyssnat på dom, detta var dock min första erfarenhet med just Klipsch med undantag för lite butikslyssnande vilket är svårt att bilda sig en egen uppfattning.
Jag föredrar ljudet ifrån soft dome utan tvekan, mjukare ljud med lite mer spridning.
Samma gäller metal dome, vissa tycker det är för vasst, men det är inget mot Horndesign imo

Sen finns det viss inspelning, speciellt på vissa produkter. Men du har rätt i att vi vänjer oss vid en ljudbild, och första intrycket när man bytar för många är "vad dumt detta låter, mina gamla låter mycket bättre"
Ofta får man mycket mer detaljer som hörs osv, vilket låter fel.

Jämför ex Z5500 mot ett par vettiga högtalare, z5500 får inte fram några detaljer alls.
Däremot är Z5500 helt okej för film setup då ex bas inte behöver det responsiva som i musik på samma sätt, du behöver inte ha fram alla detaljer som finns i musik osv.

Jag körde Z5500 länge för film till tvn och var nöjd med det. Till musik däremot är det HELT värdelöst enligt mitt tycke och har alltid varit.

Permalänk
Medlem

Högtalare?

Hejsan! Mitt första inlägg här på detta forum. Roligt att ni har ett ämne som jag kan nästan allt om!
De absolut bästa högtalare jag hört till en dator är EDIFIER! Aktiva högtalare som nästan är ett måste.

De bästa är de som inte har subwoofer. Kostar kanske en slant men hur de låter! Mycket för pengarna.
Högtalare till datorn kan (oftast) inte få det driv som behövs. Ström bland annat.

Ni får gärna fråga mig om det är något. Jobbade med Bo Hansson som låg bakom märket RAUNA!
Det var lådor i betong! Tung men oh så bra! Frekvensfilter i serie som brukar vara parallellt.

www.jacklsp.se https://www.facebook.com/annpassa/?ref=bookmarks

Felformulerat!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackens:

Hejsan! Mitt första inlägg här på detta forum. Roligt att ni har ett ämne som jag kan nästan allt om!
De absolut bästa högtalare jag hört till en dator är EDIFIER! Aktiva högtalare som nästan är ett måste.

De bästa är de som inte har subwoofer. Kostar kanske en slant men hur de låter! Mycket för pengarna.
Högtalare för datorn kan (oftast) inte ge det driv som behövs. Ström bland annat.

Ni får gärna fråga mig om det är något. Jobbade med Bo Hansson som låg bakom märket RAUNA!
Det var lådor i betong! Tung men oh så bra! Frekvensfilter i serie som brukar vara parallellt.

www.jacklsp.se https://www.facebook.com/annpassa/?ref=bookmarks

Duger ett par Wilson Duette 2 som datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jackens:

Tack för tipset. Har kollad efter dugliga men billiga aktiva högtalare med RCA till datorn. Edifier R1600 TIII ser trevliga ut och kan vara det jag letat efter

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Duger ett par Wilson Duette 2 som datorhögtalare.

Nope.

Permalänk
Medlem

Wilson!

@micke7406: De har alltid och kommer alltid att göra bra saker!

Permalänk
Medlem

@Anaii: De inte bara SER bra ut. De låter bra också!