Vad tycker ni om min dator/inköp?

Permalänk

Vad tycker ni om min dator/inköp?

Har just köpt nya prylar och vore roligt höra av er kunniga om det ser bra ut, vad man evt borde ändra på samt om det är prisvärt?

Nätaggregat PSU: Fractal Design EFFEKT 700W 499,00 kr
Chassi: Fractal Design Define S Svart 599,00 kr
Moderkort: ASUS Z170 PRO 1 299,00 kr
Hårddisk: Intel 600p SSD 512 gb Hd 1 490,00 kr
Processor: Intel I7 6700K Processor 2 990,00 kr
Ramminne: Corsair Vengeance LPX White 32GB 3200 Mhz 1 990,00 kr
Grafikkort: GeForce GTX1080 Windforce OC 6 490,00 kr
Processorfläkt: Noctua NH-D14 689,00 kr

Har möjlighet att byta/lämna tillbaka då jag ännu ej satt ihop allt (får processorn imorgon)

Permalänk
Medlem

32GB RAM och GTX 1080 varvat med en icke modulär PSU känns väldigt b.

Permalänk

Rekommenderar en annan disk, läs på nätet så förstår du.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Du snålar in på PSU, ta ett EVGA G2 650w så går det inte att klaga på något.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sharadkingboy:

Har just köpt nya prylar och vore roligt höra av er kunniga om det ser bra ut, vad man evt borde ändra på samt om det är prisvärt?

Har möjlighet att byta/lämna tillbaka då jag ännu ej satt ihop allt (får processorn imorgon)

Du har köpt en utav de sämsta NVMe M.2 SSD:erna som exciterar, gå in under Lagringsdelen och läs. Även nätaggregatet du har valt är ingen höjdare, och inget jag personligen skulle valt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Varför så onödigt stora RAM och så billigt nätagg? Behöver du verkligen 32?
Sänk ram till 16, välj ett bättre nätagg (skulle föreslå SuperNOVA G2 600/700 w)

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Medlem

@sharadkingboy: Får hålla med de flesta i tråden ang PSU och hdd.
Undrar även vad du ska använda datorn till? Funderar på om du verkligen behöver 32 GB ram.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Som de andra har sagt: byt PSU och SSD. Några alternativ som ær bættre och fortfarande prisværda ær t.ex Corsairs RMx-serie och Samsungs 850 evo-serie. I øvrigt bra komponenter om det passar din kravbild (32gb ær ju lite mycket ram før de allra flesta situationer).

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk

Tack alla era svar.

Vad gäller Ramminnet så är det mest för jag känner att jag inte vill köra med 16 gb, då jag haft det på min gamla dator från 2011, vill liksom känna att jag uppgraderar mig, kör även en del bild film redigering med stora filer.....

Vad gäller nätaggregat så tänkte jag att det var passande till min box, ganska ok pris. Modulärt som jag förstått det, är att man själv sätter in sladdar i nätaggregatet till de komponenter man önskar och på så sätt blir det inte en massa sladdar liggandes som inte blir använda?? För min del så bryr jag inte om det, alltså om det är några sladdar som ligger utan att de används:) Men är det andra saker som motiverar att betala 100% till, så vill jag gärna höra det.

Vad gäller hårddisk så var det på Black Friday och jag gick väl på erbjudandet hos Elgiganten denna hårddisken för endast 1490:- , men som jag läst och förstått, så blir cacheminnet fullt väldigt fort och slöar därmed ner hela systemet. Verkar som att detta händer när man flyttar stora filer över 8 gb, dock är frågan om jag kommer att flytta så stora filer..... Jag känner att ekonomin inte tillåter 960 pro, däremot kanske 750 alt 850 evo...... Känner att 256 gb är lite lite som enda lagring i boxen, kanske kommer komplettera med en NAS på sikt, men inte nu.

Vad sägs?

Permalänk
Medlem

Tack alla era svar.

Vad gäller Ramminnet så är det mest för jag känner att jag inte vill köra med 16 gb, då jag haft det på min gamla dator från 2011, vill liksom känna att jag uppgraderar mig, kör även en del bild film redigering med stora filer.....

Vad gäller nätaggregat så tänkte jag att det var passande till min box, ganska ok pris. Modulärt som jag förstått det, är att man själv sätter in sladdar i nätaggregatet till de komponenter man önskar och på så sätt blir det inte en massa sladdar liggandes som inte blir använda?? För min del så bryr jag inte om det, alltså om det är några sladdar som ligger utan att de används:) Men är det andra saker som motiverar att betala 100% till, så vill jag gärna höra det.

Vad gäller hårddisk så var det på Black Friday och jag gick väl på erbjudandet hos Elgiganten denna hårddisken för endast 1490:- , men som jag läst och förstått, så blir cacheminnet fullt väldigt fort och slöar därmed ner hela systemet. Verkar som att detta händer när man flyttar stora filer över 8 gb, dock är frågan om jag kommer att flytta så stora filer..... Jag känner att ekonomin inte tillåter 960 pro, däremot kanske 750 alt 850 evo...... Känner att 256 gb är lite lite som enda lagring i boxen, kanske kommer komplettera med en NAS på sikt, men inte nu.

Vad sägs?

Det ær fler førdelar vid ett exempelvis Corsair RMx eller EVGA G2 æn att det ær modulært. Avsevært mycket bættre kvalitet, først och fræmst. Med tanke på att du har delar av høg kvalitet och prestanda i øvrigt, ær det lite konstigt att snåla in på andra delar "bara før att".

Om hårddisken redan ær inhandlad hade jag inte brytt mig mer om det. Sikta hellre på att investera i en ny i framtiden av bættre kvalitet, om du inte har råd eller behovet nu.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Permalänk
Skrivet av raQblad:

Det ær fler førdelar vid ett exempelvis Corsair RMx eller EVGA G2 æn att det ær modulært. Avsevært mycket bættre kvalitet, først och fræmst. Med tanke på att du har delar av høg kvalitet och prestanda i øvrigt, ær det lite konstigt att snåla in på andra delar "bara før att".

Om hårddisken redan ær inhandlad hade jag inte brytt mig mer om det. Sikta hellre på att investera i en ny i framtiden av bættre kvalitet, om du inte har råd eller behovet nu.

Hårddisken kommer nog bytas ut till en Samsung 850 500 gb eller en crucial mx300 525 gb, då dessa ligger inom min ekonomi just nu. Men vad gäller nätaggregatet så undrar jag lite vad jag kommer att förlora på att ha det som jag har? Det är ju trots allt 700 w och fractal är ett helt ok märke vad jag läst?! Prestandamässigt så ska det inte heller vara något problem för nätaggregatet att driva de andra sakerna?! anledningen jag köpte det nätaggregatet var för att det kom upp som "tillbehör" till chassit jag köpte och tyckte det var bra pris.....

Permalänk
Medlem

Hårddisken kommer nog bytas ut till en Samsung 850 500 gb eller en crucial mx300 525 gb, då dessa ligger inom min ekonomi just nu. Men vad gäller nätaggregatet så undrar jag lite vad jag kommer att förlora på att ha det som jag har? Det är ju trots allt 700 w och fractal är ett helt ok märke vad jag läst?! Prestandamässigt så ska det inte heller vara något problem för nätaggregatet att driva de andra sakerna?! anledningen jag köpte det nätaggregatet var för att det kom upp som "tillbehör" till chassit jag köpte och tyckte det var bra pris.....

Av de två du næmnde hade jag utan tvekan lagt pengarna på Samsung 850, ær mycket bættre æn Crucial MX300.

Jag trodde du inte hade køpt ett nætaggregat ænnu. Om du redan sitter på ett så kør på med det och byt ev. ut det i framtiden.
Du kan læsa mer om Corsair RM750x om du vill, som fick toppbetyg hos Sweclockers.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det är kvalitén hos komponenterna i nätaggregatet som avgör om det är ett bra nätaggregat eller ej. Det som gör att vi alla rynkar på näsan är att EFFEKT serien inte ens har 80+ Bronze certifiering. Det komiska i kråksången är väl att inte ens Fractal Design vill kännas vid EFFEKT serien, och marknadsför den inte på sin hemsida.

I övrigt frågar du vad vi tycker om ditt datorinköp, och när vi ger vår åsikt så viftar du bort det som "no big deal".

Visa signatur

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Det är kvalitén hos komponenterna i nätaggregatet som avgör om det är ett bra nätaggregat eller ej. Det som gör att vi alla rynkar på näsan är att EFFEKT serien inte ens har 80+ Bronze certifiering. Det komiska i kråksången är väl att inte ens Fractal Design vill kännas vid EFFEKT serien, och marknadsför den inte på sin hemsida.

I övrigt frågar du vad vi tycker om ditt datorinköp, och när vi ger vår åsikt så viftar du bort det som "no big deal".

Nej då, jag uppskattar det väldigt mycket. Ingen hade innan förklarat det med nätaggregatet och om det bara vore för modulära grejen, så hade det inte varit någon big deal:) Nu har jag kollat runt lite och tror att det blir ett EVGA SuperNOVA G2 650W. Vad gäller hårddisk så blir det en Samsung 850 500 gb, den är inom min prisklass.

Uppskattar givetvis att ni alla har skrivit och hjälpt mig, var en hejare på komponenter för sisådär 20 år sedan när man hade sin första Olivetti Pentium 75 mhz:)

Permalänk
Inaktiv

@sharadkingboy:

Köp evgas nya g3 , kostar 100kr mer än g2

Permalänk
Avstängd

Nej då, jag uppskattar det väldigt mycket. Ingen hade innan förklarat det med nätaggregatet och om det bara vore för modulära grejen, så hade det inte varit någon big deal:) Nu har jag kollat runt lite och tror att det blir ett EVGA SuperNOVA G2 650W. Vad gäller hårddisk så blir det en Samsung 850 500 gb, den är inom min prisklass.

Uppskattar givetvis att ni alla har skrivit och hjälpt mig, var en hejare på komponenter för sisådär 20 år sedan när man hade sin första Olivetti Pentium 75 mhz:)

Kör hellre på 750w modellen, det skiljer 50kr i pris. G3:an har huvudsakligen krympt i storlek.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22924-evga-lanserar-nataggre...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dead poet society:

@sharadkingboy:

Köp evgas nya g3 , kostar 100kr mer än g2

njaaa, snarare 300kr mer..... Kanske blir ett Corsair RM750X 750W......, får se lite vad de har hemma.

Permalänk
Permalänk
Medlem

32gb ram är så overkill för spel och annat vardagligt användande, ta 16gb om du inte vet att du behöver 32gb. Kom ihåg att du vill ha dual channel (två minnen/stickor) för bäst prestanda. Tror du att du verkligen behöver 32gb i framtiden, kör 2x16gb nu så du inte får 4 minnen i framtiden. Kör minst 3000mhz.

Nätagget, byt ut mot ett Corsair RMx (lite bättre än EVGA G2).

Kan tycka det lär lika bra att gå upp till NH-D15 i din budget.

Permalänk

A ha okej, det låg inte ute på prisjakt, så jag trodde inte det fanns 650 watt, utan bara 750 watt:) Däremot verkar ingen ha det i butikslager, men det står att de har på webben, dock tror jag risken finns att det kan vara beställningsvara och även om jag beställer idag innan 17.00, tror jag det kan bli svårt att få det redan imorgon.....

Permalänk
Inaktiv

@sharadkingboy:

Jag beställde en gång också en beställningsvara, det tog 3 dagar innan jag fick den. Om du inte pallar vänta ta en g2 eller rmx

Permalänk
Medlem

Man frågar väl INNAN man köper något? Även om man kan lämna tillbaka/byta prylarna.

Angående minnesmängden så kör jag också på 32gb, håller på med musik och kör löjligt tunga plugins. Har du råd och VET att du har användning för så mycket så kör på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk

Nu var det fixat, det blev sådant evga 2 750 watt samt en Samsung 500 gb ssd 850 evo...

Tack alla för hjälp, nu funderar jag mest på om man ska köra Windows 7 eller Windows 10, men den frågan tar jag inte i denna tråd:)

Permalänk
Medlem

Nu var det fixat, det blev sådant evga 2 750 watt samt en Samsung 500 gb ssd 850 evo...

Tack alla för hjälp, nu funderar jag mest på om man ska köra Windows 7 eller Windows 10, men den frågan tar jag inte i denna tråd:)

Mycket bra val!

Man kan fortfarande uppgradera gratis från Windows 7 till Windows 10. Kan ju vara bra att ha i bakhuvudet när du väljer.

Lycka till med bygget, en väldigt fin dator har du fått ihop!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

Lämnade tillbaka evga 2, beställt EVGA 3, får på måndag:) Såg att det även var lite mindre och det är ju aldrig fel:)

Permalänk
Medlem

Ang windows för din setup så passar den utmärkt att hålla den här. Jag röstar på win10, prestandan är bättre i BF1 och vem vet vilka nya spel som kommer nyttja dx12 på ett bra sett? Ang din setup så tycker jag det ser bra ut nu när du ändrade.