Hur mycket kyllpasta / Hur hårt dra Cpu skruvarna ??

Permalänk
Medlem

Hur mycket kyllpasta / Hur hårt dra Cpu skruvarna ??

Hej,

Jag har fått för mig att man drar Cpukyllaren skruvarna tills man får ett lagom motstånd,
Alltså inte för hårt ( har sett folk som inte drar hårdare än att man kan röra kylaren
Som sitter direkt på cpu

En klick kylpasta stor som ett riskorn drar ut det så att det täcker hela Cpu Eller??

Jag har problem med min Corsair H105 240mm som sitter på en i76700 K,

När jag kör Asus Ai Suite 5 får jag höga temps upp till 80 - 90 grader,
Programet lyckas att dra upp proc till 4.6 Ghz ändå,

Det känns som något är felmonterat har aldrig haft sådana temps innan!!

Har Cosair Obsidan 850D stor och fin låda med mycket luft,

Tre fläktar som drar in luft från fronten och botten,

Två st fläktar som sitter på själva kyllaren som i toppen och blåser genom kyllaren och ut,

1 st 180mm fläkt i baksidan och ut från lådan,

Funderar på att byta ut kyllaren ,

Vilken skall köpa?

Tacksam för all tips och hjälp

Nils

Permalänk
Medlem

En klick kylpasta (rekommenderar Noctua NT-H1, IC Diamond 7 eller Arctic Silver 5) i mitten av CPU:n, ungefär i storleken av en ärta (riskorn blir nog liiite för lite). Sätt på kylaren och skruva tills det inte går att skruva mer (ta dock inte i för hårt utan du ska känna att det tar stopp, och när det väl gör det så bör kylaren sitta bra).

Testa att köra med Prime95 v. 28.5 eller tidigare och se om du får liknande temperaturer eller ej. Kan ju vara så att pumpen har gått sönder också - hörs den?

Om du verkligen måste byta ut kylaren (skulle inte tro att det skulle behövas såvida den inte är trasig) rekommenderar jag antingen Noctua NH-D15 eller NH-U14S, riktigt bra och fina kylare som är väldigt enkla att montera!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av nisseR++:

Hej,

Jag har fått för mig att man drar Cpukyllaren skruvarna tills man får ett lagom motstånd,
Alltså inte för hårt ( har sett folk som inte drar hårdare än att man kan röra kylaren
Som sitter direkt på cpu

de flesta kylare vad jag vet ska skruvarna dras i botten då de är anpassade så att du får rätt tryck när de är dragna i botten.
inte säkert det gäller AIO vatten dock aldrig använt det så ingen koll på hur de brukar vara monterade.

Skrivet av nisseR++:

En klick kylpasta stor som ett riskorn drar ut det så att det täcker hela Cpu Eller??

inte dra ut...

1. riskorn
2. på me kylaren, lyft inte på kylaren efter att du tryckt dit den.
3. dra åt med lagom moment helst korsdra kruvarna.

Skrivet av nisseR++:

Två st fläktar som sitter på själva kyllaren som i toppen och blåser genom kyllaren och ut,

Vilken skall köpa?

Nils

övrig fråga.

kör du pumpen på max? många som gjort tabben och råkat glömma stänga av varvtalsregleringen på pumpen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

de flesta kylare vad jag vet ska skruvarna dras i botten då de är anpassade så att du får rätt tryck när de är dragna i botten.
inte säkert det gäller AIO vatten dock aldrig använt det så ingen koll på hur de brukar vara monterade.

inte dra ut...

1. riskorn

övrig fråga.

kör du pumpen på max? många som gjort tabben och råkat glömma stänga av varvtalsregleringen på pumpen.

Man kan visst dra ut det om man vill. gör ingen som helst skillnad.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseR++:

Hej,

Som sitter direkt på cpu

Vilken skall köpa?

Nils

Jag brukar dra skruvarna till de låser och sen kanske ett kvarts/halvt varv till bara för att fastställa att det är låst.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte dra ut...

1. riskorn

övrig fråga.

Pumpen till H105 ?
Ursäkta min okunighet
var sitter Pumpen på dena kylare

Hur ser man eller ändrar pumpen max till min osv

Tack

Nils

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skruvarna till din vattenblock / pump kombo är, om jag inte missminner mig, bara gängade en bit. De ska skruvas hela vägen ned, till gängan tar slut.

Högre monteringstryck är alltid bättre, tills du når flera 100 tons tryck, och riskerar att krossa kiselbrickan. Risken med höga monteringstryck är dock att de måste komma rakt mot ytan, så man bör spänna "i kors". Och, eftersom där bara är så mycket gänga, så ska du inte ta i för kung och fosterland, när gängan är slut, kommer du känna att det går från "lite trögt" att skruva, till tvärstopp. Drar du hårdare, har du sönder gängan.

Värmeledande pasta... Det är lönlöst att säga hur du ska applicera den, det finns lika många svar, som det finns folk som svarar. Det viktiga är att du ska ha ett så tunt lager som möjligt, utan infångade luftbubblor, när det är färdigmonterat.
Kladd i mitten, kryss, streck, riskorn, utsmetad kladd / riskorn... Det spelar inte så stor roll. Den största effekten det har är hur mycket som blir uttryckt, och hur mycket luft som blir instängt...

Lycka till.
Det låter åtminstone som om din pump jobbar, och det är ju ett gott tecken.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

[quote postid="16546790" userid="227595" name="Icte"]
En klick kylpasta (rekommenderar Noctua NT-H1, IC Diamond 7 eller Arctic Silver 5) i mitten av CPU:n, ungefär i storleken av en ärta (riskorn blir nog liiite för lite). Sätt på kylaren och skruva tills det inte går att skruva mer (ta dock inte i för hårt utan du ska känna att det tar stopp, och när det väl gör det så bör kylaren sitta bra).

Testa att köra med Prime95 v. 28.5 eller tidigare och se om du får liknande temperaturer eller ej. Kan ju vara så att pumpen har gått sönder också - hörs den?

Om du verkligen måste byta ut kylaren (skulle inte tro att det skulle behövas såvida den inte är trasig) rekommenderar jag antingen Noctua NH-D15 eller NH-U14S, riktigt bra och fina kylare som är väldigt enkla att montera!
[/quote

Kommer dessa kylare att plats på mitt MB
ASUS z170 alla minnesplatser är upptagna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=r2MEAnZ3swQ

Case closed!

Dra skruvarna tills det tar stopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

https://www.youtube.com/watch?v=r2MEAnZ3swQ

Case closed!

Dra skruvarna tills det tar stopp

Samma erfarenhet, det är svårt att applicera för lite pasta.
Gick ett steg längre ingen pasta alls , idle gick upp endast 2-3c stresstest 20-25c högre
Det var med en hungrig 4770k 4.6ghz vcore 1.35v

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero