Böter var/varannan vecka. Hur göra?

Permalänk
Medlem

Böter var/varannan vecka. Hur göra?

Kommentarer som "Ja du får väl snällt gå 30min eller flytta" undanbedes. Jag startade denna tråd för att få nya tips och idéer.

Hej!
Flyttade till denna hyresrätt i slutet av Juni och fick under visningen veta att det inte fanns någon parkering till lägenheten men att det inte skulle vara några problem att hitta parkering någorlunda nära. Då det verkligen är brist på lägenheter var det inte avgörande och jag tog lägenheten.

NU till problemet. Jag jobbar natt och slutar 08.30 på morgonen. I denna delen av staden där jag bor är det parkeringsförbud varje måndag och torsdag mellan 09-12. Detta har resulterat i x-antal parkeringsböter för mig då jag kommer hem ca 09.10 och ska febrilt försöka hitta en parkeringsplats. Men ni kan tro att varje parkeringsplats där det inte är förbud inom en radie på 3km är upptagen, helt sjukt. Flera bilar som likt jag blir tvungna att bryta mot lagen för att det inte finns parkeringsplatser. Denna delen av staden är varje lapplisas våta dröm.

Nu till min fråga. Vad kan jag göra? Har redan som varje sund svensk skulle gjort skickat ett argt mejl till kommunen men fick som svar att de måste avsätta denna tiden för att städa gatorna, 6 timmar i veckan. Tycker det är ganska sjukt att de inte kan kartlägga och säga att okej dessa gatorna får ni städa mellan 09-10, MÅNDAG. En timme kan jag fördriva med en promenad i skogen eller handla men 3 timmar nallar på min sömn.

Skulle jag kunna köpa en bit av gatan och reservera till mig själv och LOVA att jag sopar den minst en gång i veckan? Bör jag acceptera läget och köra en bit utanför staden och parkera bilen? Några andra tips och idéer?

EDIT: Börjar 23 på kvällen, har 3 mil enkel väg till jobb. Att cykla till jobb så sent/långt och denna årstiden är inte optimalt.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

Hur långt har du till jobbet? Åka kommunalt? Moppe / MC? Cykla? Samåka med kollega?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hur långt har du till jobbet? Åka kommunalt? Moppe / MC? Cykla? Samåka med kollega?

Har 3 mil enkel. Tyvärr går det inga bussar/tåg dit när jag börjar vid 23 och jag arbetar ensam vaken natt.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

Utgår från att du har kollat alla möjligheter till att hyra/köpa parkeringsplatser?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Inget grannhus som har parkeringar/garage som du kanske kan hyra in dig på? Svårt det där med bil och parkering tyvärr.

Permalänk
Medlem

Antar att dina alternativ är antingen mc/cyckel, eller att pendla till parkering.

Permalänk

Parkera längre bort och ta taxi sista biten. Inte optimalt men blir ju billigare än böter

Permalänk
Medlem

Köp en cykel och använd till och från bilen, låter krångligt men bra för konditionen och plånboken!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du kollat med BRF/hyresbolag i närområdet om de har parkering du kan hyra?

Edit: Alligatorn var snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Utgår från att du har kollat alla möjligheter till att hyra/köpa parkeringsplatser?

Yes har satt mig i kö men enligt snubben jag ringde till är det ca 2 års väntetid.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Rekordmedlem

Du får väl parkerar riktigt eller hyra en pplats, om det är så svårt att hitta pplatser dessa dagar så får du kanske lämna bilen på jobbet tills du har lyckats hyra en parkering. Skaffa en cykel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inga garage du kan hyra?
Annars låter det som att du får skaffa en moppe eller mc. Visst tar det längre tid med en moppe, men inte så hemskt mycket längre.

Och innan du börjar gnälla på att det blir kallt på vintern kan du tänka på allt det folk som cyklar året runt, kan de kan du. Fast det beror i och för sig lite på vart du bor också.

Permalänk
Inaktiv

Köp en fällbar cykel som du cyklarna till och från bilen med och sedan lägger i bagaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Yes har satt mig i kö men enligt snubben jag ringde till är det ca 2 års väntetid.

Släng upp lappar över hela området och lokala butiker/pizzerior/anslagstavlor om att du söker en plats. Skriv vad du är villig att betala (vet inte vart du bor och vad det kan tänkas kosta, men lägg dig några hundra över vad snittet är så får du säkert napp snabbt).

Så brukar man kunna komma runt det mesta.

Vi hade 2 platser i vår förening tidigare lediga men vi var för lata att sätta upp lappar för att se intresse.
Sprang in i en sån lapp som jag skrev om i början och ringde honom. Han var urlycklig och nu får vi in bättre med pengar än från de andra som bor i lägenheterna i föreningen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

@cusah: Ja du får väl snällt....

Du skriver att du kontaktat kommunen. Jag skulle nog ligga på lite till med krav på alternativ eller förslag på lösning för dig. Det är odemokratisk att inte tillgodose alla medborgarens behov. Ditt nattarbete gynnar möjligen samhället på något vi och borde kanske därigenom bli premierad och inte straffad. Håll god ton och var saklig.

***bort/moderator***

§8 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Vila i frid

Systerdottern med egen BR i Enskede hyr villa (med parkering) i busken (1 km till allmänna färdmedel och 30 min in till centrum) för knappt halva pengen hon får in på att hyra ut BR'en. Win-Win!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@cusah: Ja du får väl snällt....

Du skriver att du kontaktat kommunen. Jag skulle nog ligga på lite till med krav på alternativ eller förslag på lösning för dig. Det är odemokratisk att inte tillgodose alla medborgarens behov. Ditt nattarbete gynnar möjligen samhället på något vi och borde kanske därigenom bli premierad och inte straffad. Håll god ton och var saklig.

***bort/mod*** Men håller med dig att vara saklig och hålla god ton i samtal i konversation med kommunen.

Skrivet av hasenfrasen:

Systerdottern med egen BR i Enskede hyr villa (med parkering) i busken (1 km till allmänna färdmedel och 30 min in till centrum) för knappt halva pengen hon får in på att hyra ut BR'en. Win-Win!

Tack vare att man gör så det blir svårt för ungdomar och andra att komma in i bostadsmarknaden.
Finns inga lediga BR = priset går upp på andra lägenheter då det inte ligger lika många ute till försäljning och andrahandshyrorna ökar bara för att alla vet att man kan ta ut hutlösa priser för att hyra ut i andrahand.

Jag har ju själv BR och kom in lite innan det spårade totalt här i Sthlm men kan inte vara lätt att vara 19-20 och försöka hitta lägenhet, om man nu inte skulle råka ha rika föräldrar.. Men då finns det säkert redan en tom lägenhet någonstans innanför tullarna som bara står tom...

Tagit bort svar på §8-regelbrytande inlägg /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Yes har satt mig i kö men enligt snubben jag ringde till är det ca 2 års väntetid.

2 år var inte så farligt, jag har stått i snart 10 år på en parkeringsplats i garage..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@cusah: Ja du får väl snällt....

Du skriver att du kontaktat kommunen. Jag skulle nog ligga på lite till med krav på alternativ eller förslag på lösning för dig. Det är odemokratisk att inte tillgodose alla medborgarens behov. Ditt nattarbete gynnar möjligen samhället på något vi och borde kanske därigenom bli premierad och inte straffad. Håll god ton och var saklig.

Odemokratiskt att inte tillgodose alla medborgares behov? Du måste skämta. Vad händer om två personer behov som går i motsats?

Topic: Skulle satsat på att ha en liten cykel i bilen. Har du pratat med grannar hur de gör?
Hur mycket kostar en P-bot för övrigt?

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Då kompromissar man. Likavärdesprincipen är en grundpelare i kommunalt verksamhet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bästa tipset jag sett i tråden, utöver att ringa runt till hyresplatser i närheten är att parkera ~3 km bort och cykla mellan bilen och hemmet. Bättre än att cykla/Moped/MC 3 mil.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §8*

Citat:

§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Köp en sån här:
https://www.bikester.se/473027.html

På 3-4 sparade böter har du tjänat in dom pengarna.
Släng in cykelfan i bagageluckan och sedan upp med skiten när du vill cykla hem från parkeringen där du ställt bilen.

Kommer inte på någon annan smidig lösning.

Permalänk
Medlem

Notera parkeringsplatser och skriv upp dom som ej används, kolla sedan vem som äger platsen och kolla om du kan hyra den av han/hon.

Många som antingen inte har bil för tillfället eller ej vill släppa platsen då de är svårt att få tag i en senare.

På min parkering har jättemånga haft en extra parkering som stått tom, som besöksparkering ifall dom får gäster, dock satte hyresvärden stopp på detta nu då de va brist på parkeringar så de ändrades till att man får ha Max så många platser som man har bilar i hushållet.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Kolla upp garage med mera som inte drivs i kommunal regi. Finns säkert något att hyra, jag själv har blivit förpassad till att hyra ett garage på 5 minuters gångavstånd till det facila priset av 2400 kr i månaden. Smällar man få ta om man insisterar på att ha bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Kommentarer som "Ja du får väl snällt gå 30min eller flytta" undanbedes. Jag startade denna tråd för att få nya tips och idéer.

Hej!
Flyttade till denna hyresrätt i slutet av Juni och fick under visningen veta att det inte fanns någon parkering till lägenheten men att det inte skulle vara några problem att hitta parkering någorlunda nära. Då det verkligen är brist på lägenheter var det inte avgörande och jag tog lägenheten.

NU till problemet. Jag jobbar natt och slutar 08.30 på morgonen. I denna delen av staden där jag bor är det parkeringsförbud varje måndag och torsdag mellan 09-12. Detta har resulterat i x-antal parkeringsböter för mig då jag kommer hem ca 09.10 och ska febrilt försöka hitta en parkeringsplats. Men ni kan tro att varje parkeringsplats där det inte är förbud inom en radie på 3km är upptagen, helt sjukt. Flera bilar som likt jag blir tvungna att bryta mot lagen för att det inte finns parkeringsplatser. Denna delen av staden är varje lapplisas våta dröm.

Nu till min fråga. Vad kan jag göra? Har redan som varje sund svensk skulle gjort skickat ett argt mejl till kommunen men fick som svar att de måste avsätta denna tiden för att städa gatorna, 6 timmar i veckan. Tycker det är ganska sjukt att de inte kan kartlägga och säga att okej dessa gatorna får ni städa mellan 09-10, MÅNDAG. En timme kan jag fördriva med en promenad i skogen eller handla men 3 timmar nallar på min sömn.

Skulle jag kunna köpa en bit av gatan och reservera till mig själv och LOVA att jag sopar den minst en gång i veckan? Bör jag acceptera läget och köra en bit utanför staden och parkera bilen? Några andra tips och idéer?

EDIT: Börjar 23 på kvällen, har 3 mil enkel väg till jobb. Att cykla till jobb så sent/långt och denna årstiden är inte optimalt.

Jag lider kanske inte av detta på samma sätt som dig men jag lider ändå och förstår.
När jag är ute med min servicebil i Stockholm har jag märkt att det börjar bli vanligare med förbjuden parkering en hel dag VARJE vecka pga städning. Har aldrig sätt någon sopbil eller dyligt och vet att sopning av gatorna sker max 1-3 gånger per år, så nog borde det gå att ändra. Vintertid kan det iofsig finnas en ide, säg mellan dec-mars.
Helt vansinnigt blir det när man också ligger in ekvationen hur pass lite parkeringsplatser det byggts kontra bostäder idag.

Själv har jag fått leta parkering som längst i 2 timmar för att kunna parkera.
Frågade företaget om de inte hade några egna parkeringar man kunde få låna nästa gång men de ville de inte låna ut. Svarade lungt med att nej då vet ni att det troligen även nästa gång kommer kosta er 1500kr mer per besök pga arbetstiden att bara hitta parkering.
Nästa besök fanns det mystiskt nog både parkering och egen Garage-tag till mig.

Permalänk
Medlem

Du behöver alltså parkering dagtid måndagar och torsdagar 9-15,
det borde finnas hundratals vanliga knegare som är på jobbet då
och du behöver låna deras lediga parkering när de är borta för att slippa böter...

Sätt upp lappar i BRF och har du tur får du hyra en fullständig plats av en pensionär istället.
Jag hyrde själv av en gammal tant billigt och fick tom bud på att hyra en annan plats av BRF när hon dog
dock så blev det marknadspris och tillkom moms när det gick genom BRF så det var inte en bra lösning.

Permalänk
Medlem

Det verkar som många har kommit med bra idéer. Tror det billigaste är att cykla till och från bilen, på så vis kan du parkera längre bort? Annars kan du som någon annan sa, skicka ett mail eller ring till kommunen och försök komma fram till en lösning, men håll god ton och var lugn

Permalänk
Medlem

Tala med arbetsgivaren och se om de kan lösa en parkeringsplats?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad igen... (§8)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...