Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Fick min Lenovo från Webhallen supersnabbt. Kunde hämta ut den på posten idag.
Känns ganska bra än så länge. Har inte testat några spel ännu. men avinstallerat/installerat ett par program.
Har råkat stänga av touchpad:en ett par gånger av misstag och även råkat zooma in/ut ett par gånger vilket är lite irriterande. Men bara jag vänjer sig så går det nog bra.
Känns som att den är lite av en fläckmagnet. Blir "fläckar"/märken efter min hud, trodde den inte var så fet...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jemtegrannen:

Jo det verkar så, gjorde en ominstallation av windows för att få bort all förinstallerad skit som fanns. blev ingen större skillnad med diskyta, står att det är 78gb ledigt. Ska kika på page-filen ikväll om den spökar. Men annars får det vara så, det är ju trots allt bara en surf-dator

Skrivet av zorp:

Går du in i diskhanteraren så upptäcker du att den har en dold partition på 20GB för Lenovo's återställningsprogram. Kör du backup på en extern disk så kan du ju ta bort den och expandera c disken.

Kan intyga, efter att ha fått min, att det finns ett par dolda partioner där åsterställningen ligger. Bör egentligen bara vara att ta bort förutsatt att man har något annat installationsmedia att använda om man behöver installera om.

En trist upptäckt jag gjorde när jag stoppade i mina nya minnen är att hållaren för 2,5" disken inte följer med denna version av datorn. SATA-gränsnittet finns men inget som håller fast den. Borde kanske gå att beställa den direkt från Lenovo men har själv inte kollat något närmare på det.

Skrivet av Benedict:

Finns det några program på Lenovo datorn som man kan ta bort, respektive bör behålla?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte kollat så mycket men finns diverse appar och spel med vid installation som går att rensa bort för att återfå en del utrymme. Mer än så har jag inte noterat, mest benchat datorn samt installerat nya minnen.

Skrivet av Benedict:

Känns ganska bra än så länge. Har inte testat några spel ännu. men avinstallerat/installerat ett par program.
Har råkat stänga av touchpad:en ett par gånger av misstag och även råkat zooma in/ut ett par gånger vilket är lite irriterande. Men bara jag vänjer sig så går det nog bra.
Känns som att den är lite av en fläckmagnet. Blir "fläckar"/märken efter min hud, trodde den inte var så fet...

Tycker den känns bra med. Min släpper igenom ljus i skärmens nederkant vilket är väl märkbart vid boot och minskar om jag trycker in bezel mot panelen. I övrigt verkar den rulla på utan problem och inget som märks i Windows och liknande.

Personligen har jag tänkt prova Civ V och VI samt GTA V. GTA V är nog lite för stor för att jag ska försöka men blir nog att testa en del annat iallafall. Far Cry 3 borde fungera rätt bra, ett par år gammalt och med sänkta grafikinställningar så bör det rulla på hyffsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En trist upptäckt jag gjorde när jag stoppade i mina nya minnen är att hållaren för 2,5" disken inte följer med denna version av datorn. SATA-gränsnittet finns men inget som håller fast den. Borde kanske gå att beställa den direkt från Lenovo men har själv inte kollat något närmare på det.

Fick min Lenovo från Webbhallen idag också. Den känns bra än så länge och särskilt för det priset.
Min fråga är om det räcker med att beställa en hårddiskhållare? Någon skrev tidigare i tråden att man behöver en kabel också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ajohan77:

Fick min Lenovo från Webbhallen idag också. Den känns bra än så länge och särskilt för det priset.
Min fråga är om det räcker med att beställa en hårddiskhållare? Någon skrev tidigare i tråden att man behöver en kabel också.

Härligt, och jag får instämma. Känns faktiskt väldigt rapp, även mot mitt 6700K-baserade system som jag skriver på just nu. Provat Skyrim: Special Edition vilket verkar rulla på rätt okej. Gammalt spel i grunden men Special Edition är ju den uppdaterade utgåvan som rimligtvis bör vara lite mer krävande.

Jag glömde själv bort att ta en bild, blev lite besviken när hållaren fattades så skruvade ihop efter att ha petat i nya minnena. Men hittade en bild här: https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-IdeaPad-100-305-500-Edge/...

Kabeln med blå kontakter alldeles under de två fläktarna i övre högre del av datorn är kabeln som åsyftas. Den bör finnas med redan, fanns i min. Under den kan en grå-aktig SATA-anslutning skymtas. Kommer datorn stå still och man ansluter en SSD så borde det kunna gå bra ändå, men rör man på den finns nog risk att den åker ur. Men förhoppningsvis går den där hållaren att få tag i och då är det bara att skaffa lagring till den.

Annars går ju M.2 enheten att bytas ut till en rymligare modell. Frågan är hur kompatibiliteten är där bara. Är en M.2 PCI-e 3.0 NVMe anslutning så den bör klara de enheter som stödjer detta iallafall. Och som fysiskt får plats förstås.

Permalänk
Medlem

Jag fick i början av veckan ett mail av Webhallen med information om att jag kan gå och hämta min ASUS PG279Q för 6790 kr (innan stängning imorgon) som jag spontanbeställde under Black Friday i år. Nu sitter jag och funderar på om man ska slå till på det priset nu eller vänta tills det gått ned till ~6200 kr som det har gått ned till vid ett par tillfällen i år:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3333873

Tror ni det kommer ett bättre pris på dessa under mellandagarna (d.v.s. ska man hålla hårt i hatten)? Eller är detta en skärm som snart kommer att fasas ur för en nyare, >144 Hz 1440p IPS G-Sync skärm med tanke på att den redan är lite över ett år gammalt?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Hämtade min från Webhallen i tisdags! Inledde med att blåsa om den med rent Windows 10, medföljande program orkar jag inte med. Återstår att se om någon funktion slutar fungera, men då får man väl installera programmet som behövs. Jag är också överraskad över hur rapp den känns, och kvalitén på såväl skärm som byggnation. Helt klart prisvärd för 4300 kr!

Också upplevt fläckmagneten. Men det är nog bara att leva med. Alternativt torka av den då och då.

Jag provade CS:GO igår, och det fungerade bra! Ovant att köra på 60 Hz, men FPS:en droppade till som lägst 120 när jag körde, och låg oftast runt 170-180. Så det här kommer bli prima som spela-på-resande-fot-burk! Ska testa Civ V nästa tågresa. Tyckte den var relativt tyst också, under CS kom CPU upp i 65 grader och GPU i 52 grader, så kylsystemet gör vad det ska det också. Nöjd så långt!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Skrivet av Choffe:

Hämtade min från Webhallen i tisdags! Inledde med att blåsa om den med rent Windows 10, medföljande program orkar jag inte med. Återstår att se om någon funktion slutar fungera, men då får man väl installera programmet som behövs. Jag är också överraskad över hur rapp den känns, och kvalitén på såväl skärm som byggnation. Helt klart prisvärd för 4300 kr!

Också upplevt fläckmagneten. Men det är nog bara att leva med. Alternativt torka av den då och då.

Jag provade CS:GO igår, och det fungerade bra! Ovant att köra på 60 Hz, men FPS:en droppade till som lägst 120 när jag körde, och låg oftast runt 170-180. Så det här kommer bli prima som spela-på-resande-fot-burk! Ska testa Civ V nästa tågresa. Tyckte den var relativt tyst också, under CS kom CPU upp i 65 grader och GPU i 52 grader, så kylsystemet gör vad det ska det också. Nöjd så långt!

Sluta säga att den är bra, vi som missade erbjudandet med ett par minuter får ont i magen!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Sluta säga att den är bra, vi som missade erbjudandet med ett par minuter får ont i magen!

Jag har en till bokad som jag trodde min bror ville ha.

Så om det bor någon i Stockholm som vill ha den får väll skriva ett pm om varför just den personen borde få hämta den.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Vilken video-inställning körde du med på CS:GO för att få 170-180 fps?

Allt på low ? http://images.akamai.steamusercontent.com/ugc/262720044775897...

Och vilken resolution?

I alla fall, ni som lyckades beställa den här datorn får väl vara snäll och sluta göra oss andra som missade erbjudandet att hänga läpp - genom eran magiska story :/

Inte snällt att strö salt i såret...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Vilken video-inställning körde du med på CS:GO för att få 170-180 fps?

Allt på low ? http://images.akamai.steamusercontent.com/ugc/262720044775897...

Och vilken resolution?

I alla fall, ni som lyckades beställa den här datorn får väl vara snäll och sluta göra oss andra som missade erbjudandet att hänga läpp - genom eran magiska story :/

Inte snällt att strö salt i såret...

I stort sett allt på Low ja! Shadows på Medium om jag minns rätt. 1080p. Ska tilläggas att den FPS:en var under Arms Race, vad jag får i Comp återstår att se! Ska se vad jag kan skrämma upp GPU i för hastigheter också, och se om det går att lura CPU:n med ThrottleStop. Experimentera bör man, annars dör man (inombords)!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Åååååå vad det kliar i köpfingrarna! Är detta ett bra val i dagsläget tror ni, eller bör man vänta på Vega?

EDIT: Hittat ett svar för mig redan och det blir att vänta:

http://www.sweclockers.com/test/22547-amd-radeon-rx-480-fran-...

RX 480 8 GB knappar in ganska mycket på R9 Nano, och om alla rykten om Vega korten är sanna så blir det nog ett bättre köp (så länge som priset är bra!)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Jag har spenderat kvällen med att testa ett par spel med Lenovo 700-15ISK. Rekommenderar att ni andra som köpte den provar med spel ni skulle vilja spela men är osäker på om den verkligen orkar med dom, med låga inställningar kommer man rätt långt.

GTA V? Rätt stabilt i 60 FPS i 1920x1080 men med låga grafikinställningar. Ser fortfarande helt okej ut med tanke på vad spelet körs på för hårdvara.

Witcher 3? Betydligt tyngre, runt 30 FPS på lägsta inställningarna i inledningen med 1920x1080. Runt 40 FPS i 1600x900 och strax under 60 FPS i 1280x720.

Metro 2033 Redux? Runt 60 FPS men sjönk något i inledningen när det börjar hända mycket på skärmen. Inte testat detta spel så mycket dock, inställningarna jag körde med var nedställda men med upplösning kvar på native.

Stardew Valley? Fungerar perfekt, föga förvånande. Men likväl något jag testat och som kommer spelas på datorn.

Metal Gear Solid V: The Pantom Pain? Fungerar riktigt fint. Sänkt grafikinställningarna något och ligger rätt stabilt på 60 FPS. Någon dipp ibland dock men bör nog gå att gå upp med inställningarna något.

Har köpt till 2x8GB minne då de 6GB som medföljde var för lite bör tilläggas. Då det är trångt på M.2 enheten så har jag för stunden en Crucial BX100 250GB SSD ansluten via USB3 för att kunna testa spel. Har även en del saker i bakgrunden men inget som tycks dra alltför mycket av datorns prestanda medans. Slog mig först nu efteråt att jag borde stängt ner betydligt mer än jag gjort.

Oavsett, det mesta bör att gå att få igång på datorn och hur kräsen man är med grafiken är vad väl vad som avgör vad man kommer kunna spela på den. GTA V överraskade mig mest och känns riktigt bra på datorn. Grafikinställningarna går säkert öka en del också.

Edit:
Final Fantasy X/X-2 HD Remaster fungerar utan några problem. Spelet är hårdlåst på 30 FPS men ser riktigt trevligt ut.

Firewatch ligger runt 30 FPS på high-preset i 1920x1080 vilket spelet defaultade till. Ändrade till medium, hamnade på runt 38 FPS.

Permalänk

Detta måste ändå vara DAGENS fynd!?

Skrivet av anon5930:

Nyligen lanserade The Last Guardian för 499kr: http://cdon.se/spel/the_last_guardian-37836514
Närmaste butik tar 548kr: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3193561

9% eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pryl-Thompa:

Detta måste ändå vara DAGENS fynd!?
9% eller?

9,82% vilket avrundat uppåt blir 10%. En rimlig procentsats för att klassas som ett fynd i mitt tycke.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

9,82% vilket avrundat uppåt blir 10%. En rimlig procentsats för att klassas som ett fynd i mitt tycke.

Njae, inte riktigt. 8.942% för att vara exakt.

Jag uppskattar verkligen och tycker att det är bra att ni alla tipsar om möjliga fynd på Sweclockers men tycker ibland att det är lite för mycket promotion för vissa butiker och jämförelsen med "närmast seriösa butik enligt Prisjakt" blir godtyckligt.
Finns det inte regler för vad som skall klassas som fynd?

Edit: Men jag har ingen rätt att gnälla utan skall vara tacksam. Det är trots allt "vår" uppfattning som gäller angående billigt (enligt reglerna)

Dagens fynd (bara tips, ingen diskussion) — Läs första inlägget först!
När man hittar ett erbjudande som man anser vara billigt och som avser något datorrelaterat kan man väl skriva i denna tråd?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pryl-Thompa:

Njae, inte riktigt. 8.942% för att vara exakt.

Jag uppskattar verkligen och tycker att det är bra att ni alla tipsar om möjliga fynd på Sweclockers men tycker ibland att det är lite för mycket promotion för vissa butiker och jämförelsen med "närmast seriösa butik enligt Prisjakt" blir godtyckligt.
Finns det inte regler för vad som skall klassas som fynd?

Edit: Men jag har ingen rätt att gnälla utan skall vara tacksam. Det är trots allt "vår" uppfattning som gäller angående billigt (enligt reglerna)

Dagens fynd (bara tips, ingen diskussion) — Läs första inlägget först!
När man hittar ett erbjudande som man anser vara billigt och som avser något datorrelaterat kan man väl skriva i denna tråd?

Jag räknade i andra riktningen ser jag nu, CDON är nästan 10% billigare än Spelbutiken. Denna butik har lagt sig en krona under Siba.

Jag håller dock med om att någon form av procentsats bör införas i reglerna, många gånger väljer tipsare bort vissa butiker i jämförelsen, ibland rimligt och ibland orimligt beroende på butik. Jag har sett seriösa butiker räknats bort vilket är fel.

10% tycker jag är rimligt, annars ser vi så gott som enbart hörlurar där det finns marginaler eller någon enstaka lock-kampanj. Jag har själv argumenterat för 10% i denna tråd under åren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pelof:

Riktigt bra med cashback på den! Funderat på den tidigare men tänkte vänta lite. Zen borde bli fin för en hemserver med, speciellt om den får ECC-stöd i flera marknadssegment likt innan.

Detta är svårslaget så blir ett köp och migrera från min HP N54L som känns lite väl begränsad CPU-mässigt i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det tog slut jävligt fort. Länken omdirigerar en bara till deras startsida typ. Står dock på prisjakt att det fortfarande finns kvar i lager men stämmer troligen inte.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av vompen:

Det tog slut jävligt fort. Länken omdirigerar en bara till deras startsida typ. Står dock på prisjakt att det fortfarande finns kvar i lager men stämmer troligen inte.

Det kan jag tänka mig. Bra deal.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det kan jag tänka mig. Bra deal.

Jä*ligt bra deal. Hade jag sett det tidigare hade jag slått till utan tvekan Får hoppas att det dyker upp något framöver under mellandagarna eller sådär hehe

Permalänk
Medlem

Dagens lucka på elgiganten
MSI 1060/70

Verkar vara en 500 kr billigare än andra affärer enligt prisjakt.

Värt att haffa 1060 modellen tycker ni? Eller avvakta inför mellandagarna?

Permalänk

Det verkar som att Proshops "helgkampanj" på Acer 27" XB271HUA är över. Det står "begränsat antal", men även att kampanjen "gäller så långt lagret räcker". Det verkar dock finnas skärmar i lager enligt sidan. Det är lite oklart varför kampanjen redan upphört.

"Kampanj upphört"

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Galet bra pris på en 256GB M.2 SSD, och dessutom är det NVMe gränssnitt;

Intel 600P 256GB 799 :-

https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdm2/intel-...
https://www.inet.se/produkt/4300244/intel-600p-256gb#specs (ner från 1149 kr)

Närmast på prisjakt 999 kr; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3846053

MVH

Passar den här på Lenovo 700-15ISK? Hur lätt är det att installera om allt, inkl Lenovos systemprogram på en ny C:?

Är det någon förresten som testat att installera en vanlig SSD i datorn? Behövdes det någon extra sladd och bracket?

Permalänk

Såg att dagens lucka på Webhallen har moto x force för 2800:-. Rekommenderar ni den?

Har just nu en Samsung Galaxy S5 med sprucken skärm och måste skaffa mig en ny telefon. Funderar även på Oneplus 3T.

Prestandan har Oneplus 3T, men är Moto X Force det mer prisvärda alternativtet? Eller är det värt o lägga 1500:- extra för Oneplus?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Såg att dagens lucka på Webhallen har moto x force för 2800:-. Rekommenderar ni den?

Har just nu en Samsung Galaxy S5 med sprucken skärm och måste skaffa mig en ny telefon. Funderar även på Oneplus 3T.

Prestandan har Oneplus 3T, men är Moto X Force det mer prisvärda alternativtet? Eller är det värt o lägga 1500:- extra för Oneplus?

Aldrig testat Motorola förutom för många många år sen..

Jag köpte Honor 8 på Black friday för 2300:- och nog den bästa telefonen jag någonsing ägt.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Jag har haft väldigt dålig erfarenhet med OnePlus. Jag var så hyped när den kom ut och det var buggigaste telefonen jag nånsin köpt. De kanske har förbättrat sig nu senaste åren men ändå, det är för riskabelt.

Köpte själv en Redmi Note 3 pro (international version med band 20 ... underbart) och det var bästa köpet nånsin för mig iaf!

Kommer aldrig att kunna gå tillbaka till Oneplus efter det. Och det bästa? Jag köpte den för endast 160 USD (frakt & skatt inkluderad) = vilket motsvarar 1500 kr..... Jag tror knappast det finns bättre telefon för de pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Nu vet jag inte om erbjudande fortfarande gäller, men för det priset hade jag inte tvekat.
Var intresserad av den förut, men hade precis köpt min G4 och X-force annonserades typ 1-2 månader efteråt. Framförallt är det tåligheten och batteritiden som är det som gör den intressant.
Hoppas dom släpper en uppföljare snart.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tja, är 599kr bra pris för denna mus? (Logitech Pro Gaming Mouse), Spelar bara BF1 och tycker min Logitech G3a still works men... Gillar den för jag kör claw-grip och Logitech Pro Gaming Mouse verkar ha samma "stuk". Vad tror ni? Bra för pengarna eller avvakta?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/250405-l...

(köpt...)

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Maxell 3.5" extern hårddisk 3TB USB 3.0 för 769:-
http://cdon.se/hemelektronik/jul_2016/maxell_3tb_usb_3.0/

Omkring 200kr billigare än motsvarande externa hårddiskar på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s299955346&o=produkt_pr...

Var helt säker på att jag skrev 799:- och jag kan inte editera mitt inlägg av någon anledning, kan någon moderator fixa det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mackey:

Var helt säker på att jag skrev 799:- och jag kan inte editera mitt inlägg av någon anledning, kan någon moderator fixa det?

Fixat! Den låg faktiskt på 769:- ett tag om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...