Fick en defekt skärm från RMA av ASUS

Permalänk
Medlem

Fick en defekt skärm från RMA av ASUS

Nu är det så att jag hade en Asus ROG Swift PG279Q innan som hade ett dussin pixlar som var fast på grön samt en del BLB. Tänkte att jag skulle försöka få den utbytt innan det blev värre. Gjorde en RMA ansökan från Asus och idag fick jag skärmen utbytt.
Men när jag fick den... typ 20 min sedan så såg jag direkt på kartongen att den var i ett riktigt dåligt skick. Öppnade den och såg ut som någon hade bara slängt i den. Var orolig och kopplade in sedan in skärmen. När jag såg eländet så flög jag bakåt i panik. Den har halva sidan täckt med röda linjer.

Vad gör jag nu?
Kan jag göra en till RMA?
Går ju inte att använda skärmen i detta skick, så har Asus blåst mig helt?

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem

Yes, en till RMA där du får trycka lite på att du fått en använd + defekt skärm redan vilket inte är OK! Ser inte alls bra ut, nu blir man själv nojig om man ska hämta ut sitt exenplar på Webhallen

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Lucce11:

Nu är det så att jag hade en Asus ROG Swift PG279Q innan som hade ett dussin pixlar som var fast på grön samt en del BLB. Tänkte att jag skulle försöka få den utbytt innan det blev värre. Gjorde en RMA ansökan från Asus och idag fick jag skärmen utbytt.
Men när jag fick den... typ 20 min sedan så såg jag direkt på kartongen att den var i ett riktigt dåligt skick. Öppnade den och såg ut som någon hade bara slängt i den. Var orolig och kopplade in sedan in skärmen. När jag såg eländet så flög jag bakåt i panik. Den har halva sidan täckt med röda linjer.

http://i.imgur.com/6wbKFEw.jpg

Vad gör jag nu?
Kan jag göra en till RMA?
Går ju inte att använda skärmen i detta skick, så har Asus blåst mig helt?

Självklart kontaktar du Asus igen. Vad tror du vi här ska hjälpa dig med?

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att göra en till. Garantin är inte förbrukad för att du bytt en gång redan.

Permalänk
Medlem

Asus är så klart inte ute efter att blåsa dig, men något har ju gått rejält fel här. Kontakta Asus igen så kommer de garanterat fixa det.

Permalänk
99:e percentilen

Jag har haft totalt tre defekta PG278Q hemma i samma garantiärende, där ursprungsfelet var fem fasta pixlar. En av de andra trasiga skärmarna var exakt som din, fast strecken var inte röda, utan turkosa. Symptomet din skärm uppvisar är kanske inte så ovanligt som man skulle vilja tro, menar jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag bytte ut en PA246 för den va stendöd. Den "nya" jag fick hadde åtminstonde 2 döda pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Självklart kontaktar du Asus igen. Vad tror du vi här ska hjälpa dig med?

Det är väl därför jag skriver i Asus forum.

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem

Det är bara att reklamera igen.
Skärmtillverkarna skickar oftast inte nya skärmar till kunder som reklamerar, utan skickar trasiga skärmar som de reparerat. Ibland undrar man dock om dom ens har kontrollerat att reparationen har lyckats...

Jag fick reklamera min gamla BenQ XL2410T till BenQ tre gånger, då ersättningskärmarna de skickade var helt obrukbara.

Skärmen jag köpte hade sån extrem BLB att den inte kunde visa mörka färger utan att det lyste blått.

Den första ersättningsskärmen jag fick var helt glappig i både ram och "nätagg"(?) baktill och kändes farlig att använda.

Den andra ersättningsskärmen kunde inte visa bild över huvud taget, varken via VGA, HDMI eller DVI.

Först den tredje ersättningsskärmen fungerade som den skulle, och det var för att support-killen jag var i kontakt med hade "tröttnat" på mig och sonika skickade en helt ny skärm. Fick en Zowie-mus och musmatta som plåster på köpet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Man kan ju ta o undra vad asus håller på med.
Deras kvalitékontroll är under all kritik och har varit det sedan dom lanserade pg278q o alla skärmar därefter.
Har för mig att dom kommenterade det o sa att dom har brustit i kvaliténkontrollen o skulle fixa det men det verkar inte som det då folk fortfarande får problem med deras skärmar.
Jag köpte 2st mg29q som jag reklamerade 3 ggr men tröttnade sen o skaffade ett annat märke istället.

Permalänk
Skrivet av Lucce11:

Det är väl därför jag skriver i Asus forum.

Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej Sweclockers-medlemmar!

Från och med idag kommer ASUS att vara närvarande här i forumet. Sedan tidigare har vi funnits på Facebook , men nu tar vi ytterligare ett steg genom att finnas tillgängliga för Sweclockers medlemmar.

Som tillverkare tar vi gärna emot frågor om ASUS-produkter samt era synpunkter och idéer. Fokuset här ligger på komponenter, nätverk, skärmar och bärbara datorer, dock inte surfplattor och telefoner. Frågor & synpunkter om de produktgrupperna tar vi gärna på ASUS Sveriges Facebooksida. För enskilda serviceärenden hänvisar i första hand till inköpsstället. Det går givetvis även bra att kontakta vår support/kundtjänst, där får ni snabbast och bästa möjliga svar.

Telefon support/kundtjänst: 08-587 694 07

Vi ser fram emot att höra från er!

Mvh,
ASUS
www.asus.com

Om du ändå hänger här kan du väl läsa den klistrade tråden?

Permalänk
Medlem

Skickade en RMA och fick svar nu att den har mottagits.

Visa signatur

Permalänk

@Lucce11

Hallå Lucce11,

Tråkigt att du fick en defekt skärm. Självklart kommer vi byta ut skärmen utan några som helst konstigheter.

Om det skulle vara något som inte går som det ska så går det bra att kontakta mig i privata meddelande så kan jag hjälpa dig.