Systemdisk( & storleks) rekomendation (Windows 10 Pro-headless server)

Permalänk
Medlem

Systemdisk( & storleks) rekomendation (Windows 10 Pro-headless server)

Jag håller på att sätta i hopa det löjligaste projektet på väldigt länge, och med den sämsta anledningen någonsin. Kontoret har en stämpelklocka som montörerna använder, och eftersom ägaren är för lat för att gå till stämpelklockan och titta efter vem som har, och inte har stämplat in, så ska klockan anslutas till en dator, som ska vakta inloggningarna, och sen ska man kunna köra remote desktop till den, och se vem som är inloggad den vägen. Det här är det enda den här datorn ska göra...
Så, det kommer (nog) bli ett Intel moderkort med en Atom D510, 2gB RAM, och så ekonomisk SSD jag kan komma undan med, samtidigt som jag har (minst) 50% overprovisioning, och lite ledigt utrymme för uppdateringar och blandat skräp. Budgeten tillåter inte riktigt SLC eller eMLC SSD'er, så jag siktar på en vanlig MLC enhet.
Microsoft hävdar ju gärna att Windows inte ska kräva mer än 20gB utrymme, men en snabb titt på mina VM's ger närmare 40, som mer eller mindre "standard" storlek för rena installationer, med någon runda updates körda. Så, 60gB som systemdisk, 120 för mitt mål med 50% OP? Kingston V300, eller Intel 535?
Något annat strax runt en 500'ing i pris som jag inte tänkt på, och som är ett vettigt alternativ?

Oddsen är stora för att den här burken bara kommer ignoreras i åratal, med väldigt få besök för att faktiskt titta till den, så även om SSD'n inte får vara av det dyrare slaget, med väl tilltagen OP bör den hålla i 10 år. Med enbart en D510 och SSD'n som värmekälla torde jag klara mig med enbart PSU fläkten som kylning, och i ett SilverStone Precision PS08 chassi, så borde städpersonalen klara av att dammsuga fronten varje vecka, och hålla dammet borta. Jag försöker inte bygga något odödligt, men nästan. Jag kommer sätta igen alla ställen utom fronten där luft kan ta sig in i burken, efter bästa förmåga, och hoppas på det bästa. Det blir ett EVGA 650w PSU, för att det var det billigaste jag hittade med 80+ guld, eller bättre, från ett märke jag kände att jag vågade lite på "så länge". 650w är sjukt mycket för mycket, men... Det är inte jag som betalar.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Min enda fundering är väll varför du kör Win 10 ist för Windows Server 2012? Känns som att det vore ett stabilare OS.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Kingston V300, eller Intel 535?

Jag hade valt Intel 535, av en kanske sjuk anledning (men din anledning till projektet var ändå snäppet värre so here we go...) : för länge sedan valde Kingston billigare elektronik ( =minneskretsar ) till sina Sata SSD utan att informera konsumenterna någonting om det men behöll samma pris. Jag har för mej Sweclockers skrev om det efter att flera hade uppmärksammat sämre prestanda trots att informationen hos Kingston påstod något annat, men jag kan minnas fel på detaljerna.
Jag hade jag valt Intel 535, jag har helt enkelt bättre erfarenhet av Intel SSD ( Sata-III alltså ) och Intel SSD har i mina ögon avsevärt mycket bättre rykte än motsvarande Sata SSD från Kingston.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | 2x Phanteks Revolt Pro 1000W |
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/storage/nya-kingston-v300-du-bet...

Jag köper inte längre någonting tillverkat av Kingston. Nog för att en tillverkare kanske inte kör med exakt samma komponenter i alla revisioner av en modell, men när egenskaper försämras så här drastiskt så anser jag att det hela är bedrägeri.

Det här bör inte påverka ditt projekt särskilt mycket, gissningsvis så kommer där inte ske alltför mycket skrivningar/läsningar till din disk, men om prisskillnaden inte är gigantisk så tycker jag att du inte borde välja Kingston av princip-skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Min enda fundering är väll varför du kör Win 10 ist för Windows Server 2012?

Kostnad, nytta, och kompetens. Jag är inte helt bekväm med att administrera den 2012 Essentials R2'an som står där redan. Min bristande kompetens är orsaken. Windows 7, 8-8.1 & 10 Pro har den funktionalitet jag behöver, och jag har kompetensen att faktiskt konfigurera det på ett vettigt sett, vilket väl täcker både kompetens & nytto-perspektivet, Att priset för en Windows Server 2012 Essentialls R2 är mer än det dubbla jämfört med priset för Windows 10 i dagsläget är det sista. Jag känner inte för att tvinga dem att betala extra för funktionalitet som jag bara kommer vara mer obekväm med, inte mindre. I sak tror jag du har rätt, det är antagligen det bättre valet.

@Techs & iDEOT: Jag vet att Kingston har gjort en fuling, men Intel 535 är den i dag runt 7 år gamla SandForce kontrollern, och prestanda med icke komprimerbara filer, är riktigt usel där med. Och, säga vad man vill, men V300'an, långsam eller inte, den har varit lika stabil som allting annat, och dataintegritet är viktigare än prestanda i det här läget. Att det är en SSD överhuvudtaget, är för att eliminera rörliga delar. Jag funderade på att tvinga loss pengar till två, så jag kunde spegla dem, men ska jag vara helt ärlig så ser jag inte behovet, jag tvivlar helt enkelt på att datorn kommer att användas speciellt flitigt. När det väl kommer till kritan kommer han som vill ha den här tjänsten fortsätta göra som han alltid har gjort. Ringa alla montörerna, oavsett om de har kommit till jobb eller inte, när han har frågor, eller påståenden att komma med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Min enda fundering är väll varför du kör Win 10 ist för Windows Server 2012? Känns som att det vore ett stabilare OS.

Min enda fundering är varför man ens kör windows på en server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aresfour:

Min enda fundering är varför man ens kör windows på en server.

För att mjukvaran "exakt tid" till stämpelklockan bara finns för en Windowsmiljö?

Kan ni sluta pissa revir i tråden, och hålla er till den faktiska frågeställningen? Jag är faktiskt inte intresserad av någon sorts E-penis-tävlan, där mitt OS är större, bättre, starkare, och snällare än ditt. Jag kör vad jag behöver, där jag behöver det, så jag har Linux, BSD, och Windowsbaserade enheter i drift.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: du borde kolla på en färdig box, finns fläktlösa system som du kan köra helt passivt. Alternativt kanske nått NUC-moderkort med tillhörande passivt kylt chassi? Detta med en 64GB mSATA/m2 SSD så har du en liten strömsnål maskin (3-8 watt) med helt passiva komponenter.

64GB räcker bra för windows men 120GB är inte dyrt heller. Kolla på en SSD med 5 års garanti också - intel har det på dom flesta likaså samsung.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-:

Kolla på detta chassi: https://www.inet.se/produkt/6912135/akasa-newton-nuc-chassi#s...
samt kanske denna NUC kompatibel med lådan: https://www.inet.se/produkt/1450047/intel-nuc-i3-6100u-skylak...

Det ska gå o köpa moderkortet endast (med cpu inkluderat), men verkar vara svårt o hitta så kör hela lådan, montera ut moderkortet och stoppa i AKASAN.

Det du behöver utöver lådan och nucen är minne och HD. 2GB eller 4GB minne räcker och en passande SATA (ej 2.5") för detta och du har ett kitt som är ljudlöst och drar mindre ström än vad en stationär gör ens i viloläge.

Kör själv en NUC i akasa som mediacenter, under max load drar den 30 watt och på ett dygn snittar den på 7WATT med felmarginal i mätning. Märks knappt på elräkningen trots att den är igång 24/7 med torrents. Chassit jag har är lite större och har plats för 2 st 2.5" diskar men det är en äldre modell. Kolla AKASAS hemsida för modeller, alla ÅF har inte alla lådor.

Permalänk
Medlem

Gångbar ide, men dyrare än min nuvarande plan. Mycket snabbare med, men det är egentligen inget jag har någon nytta av. Den enda vinsten är att chassit blir helt fläktlöst, vilket har fördelar, men med ett så pass mycket högre pris, och personal som sköter städningen redan, så är damm-filter och dammsugning av dessa en gång i veckan, inte ett problem.

Tack för tipset dock.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en surfplatta som kör en full version av Windows 10. Lagringsutrymmet är bara 32 GB men trots det har jag ungefär 18 GB ledigt (ett par program installerade, t.ex. Office Mobile). Inte gjort något speciellt mer än att köra disk cleanup och ta bort bort filerna som blev kvar efter en stor uppdatering.
Du bör klara dig bra på 64 GB.

Känns bara så överdrivet att gå för 650W psu och ett relativt stor chassi för någon så enkel uppgift.

Du skulle nog klara dig med en Intel Compute Stick för 1500kr (som visserligen verkar vara en pryl som krånglar en hel del), en begagnad laptop för en tusenlapp (exempelvis http://www.ebay.co.uk/itm/ASUS-X101CH-Netbook-Intel-Dual-Core... eller någon färdig mini-PC (exempelvis https://www.komplett.se/product/882299/datorer/datorer-statio... men den har lite snålt med utrymme )

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag håller på att sätta i hopa det löjligaste projektet på väldigt länge, och med den sämsta anledningen någonsin. Kontoret har en stämpelklocka som montörerna använder, och eftersom ägaren är för lat för att gå till stämpelklockan och titta efter vem som har, och inte har stämplat in, så ska klockan anslutas till en dator, som ska vakta inloggningarna, och sen ska man kunna köra remote desktop till den, och se vem som är inloggad den vägen. Det här är det enda den här datorn ska göra...
Så, det kommer (nog) bli ett Intel moderkort med en Atom D510, 2gB RAM, och så ekonomisk SSD jag kan komma undan med, samtidigt som jag har (minst) 50% overprovisioning, och lite ledigt utrymme för uppdateringar och blandat skräp. Budgeten tillåter inte riktigt SLC eller eMLC SSD'er, så jag siktar på en vanlig MLC enhet.
Microsoft hävdar ju gärna att Windows inte ska kräva mer än 20gB utrymme, men en snabb titt på mina VM's ger närmare 40, som mer eller mindre "standard" storlek för rena installationer, med någon runda updates körda. Så, 60gB som systemdisk, 120 för mitt mål med 50% OP? Kingston V300, eller Intel 535?
Något annat strax runt en 500'ing i pris som jag inte tänkt på, och som är ett vettigt alternativ?

Oddsen är stora för att den här burken bara kommer ignoreras i åratal, med väldigt få besök för att faktiskt titta till den, så även om SSD'n inte får vara av det dyrare slaget, med väl tilltagen OP bör den hålla i 10 år. Med enbart en D510 och SSD'n som värmekälla torde jag klara mig med enbart PSU fläkten som kylning, och i ett SilverStone Precision PS08 chassi, så borde städpersonalen klara av att dammsuga fronten varje vecka, och hålla dammet borta. Jag försöker inte bygga något odödligt, men nästan. Jag kommer sätta igen alla ställen utom fronten där luft kan ta sig in i burken, efter bästa förmåga, och hoppas på det bästa. Det blir ett EVGA 650w PSU, för att det var det billigaste jag hittade med 80+ guld, eller bättre, från ett märke jag kände att jag vågade lite på "så länge". 650w är sjukt mycket för mycket, men... Det är inte jag som betalar.

B!

Köp en INTEL NUC eller liknande , fungerar ju perfekt för endamålet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200