Problem med mitt gamla R9 390 kan jag få pengarna tillbaka?

Permalänk
Medlem

Problem med mitt gamla R9 390 kan jag få pengarna tillbaka?

Haft mitt R9 390 ett tag nu. Det har fungerat utan problem det kan driva spel och stress tester osv.
Men under hela tiden som jag har haft det(tror jag) så har det vart ett problem som jag tror har med drivrutiner å göra.
När jag öppnar ett program med hårdvaru accelration så kan det lite random börja blackscreena, blinka svart men komma tillbaka till normalt efter 1 sekund, och ibland blir det så illa att till och med windows crashar. Detta händer då främst i chrome och discord som båda har stöd för det. Självklart har jag stängt av det för att undvika problemet.
Notera att jag precis gjorde en clean install på en ny ssd och problemet kvarstår så det är ingen korrupt grafikdrivrutin.

Till frågan, är detta en hållbar förklaring för att få pengarna tillbaka? (nu när 1060 har släppts) Har inte skadat kortet på något sätt. Garantin gäller fortfarande(Webbhallen)

Tack i förhand!

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

Nej

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Pengarna tillbaka lär du inte få, men däremot så kan du förstås försöka få det utbytt på garantin om kortet faktiskt är defekt. Detta verkade dock vara ett utbrett problem, utan någon självklar lösning. För vissa så har problemet lösts med nya drivrutiner, så se till att du har de senaste (16.10.1). För andra löstes problemet genom att byta ut kortet på garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Pengarna tillbaka lär du inte få, men däremot så kan du förstås försöka få det utbytt på garantin om kortet faktiskt är defekt. Detta verkade dock vara ett utbrett problem, utan någon självklar lösning. För vissa så har problemet lösts med nya drivrutiner, så se till att du har de senaste (16.10.1). För andra löstes problemet genom att byta ut kortet på garantin.

tack för svaret, har den senaste drivrutinen nu, ingen skillnad.
Verkar som du sa vara ett generellt problem så det kanske ändå inte går att få det utbytt.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

@Legit Lax: Hur gick det? Fick du någon ordning på det? Jag har samma problem!

MVH
Jörgen

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av jisten:

@Legit Lax: Hur gick det? Fick du någon ordning på det? Jag har samma problem!

MVH
Jörgen

Nä, har inte riktigt orkat eller vågat ta tag i det, i rädsla av att kassan vet mycket om grafikkort och drivrutiner, det här är ju trots allt AMD's fel och många som äger ett grafikkort från R9/R8 serien verkar ha samma problem, grafikkortet fungerar ju ändå med hårdvaru acceleration avslaget och jag kan leva med en startup BSOD lite då och då.

Men jag tror nog mest på att kassan kommer byta ut det, men jag vet inte om man kommer få en upgradering till ett annat grafikkort som ett 1060 eller något sådant, som just nu kostar mindre än för pengarna jag köpte R9 390.

Du kan väll höra av dig om du lyckas få kortet utbytt till ett bättre så kanske jag också ger det ett försök. (:

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

@Legit Lax: Inet får tyvärr inte några problem vid felsökningen, så det är nog bara o bita i det sura! Hojtar till om jag hittar en lösning!

//J

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11

Permalänk
Inaktiv

Låter inte helt olikt problemet jag har med mitt R9 290. Spelar jag upp en video (MPC-HC exempelvis) med hårdvaruacceleration samtidigt som jag startar MSI Afterburner, HWinfo, GPU-Z eller något liknande program som läser av grafikkortets sensorer fryser datorn oftast och tvingar mig att starta om datorn. Är uppspelningen pausad går det dock bra. Exakt vad som orsakar det har jag aldrig brytt mig att ta reda på då jag hittade hur jag kringgår det rätt tidigt och kortet fungerade fint i övrigt.

Jag misstänker att någon av alla kortets sensorer (Tri-X, tror den mäter 30 olika saker eller något) är instabil vilket orsakar kraschen. Men bara en teori.

Era problem verkar vara större, hade inga problem i vanliga program som ni verkar ha. Firefox har gått bra att köra accelererad likt allt annat. Även spelat med videouppspelning igång samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Låter inte helt olikt problemet jag har med mitt R9 290. Spelar jag upp en video (MPC-HC exempelvis) med hårdvaruacceleration samtidigt som jag startar MSI Afterburner, HWinfo, GPU-Z eller något liknande program som läser av grafikkortets sensorer fryser datorn oftast och tvingar mig att starta om datorn. Är uppspelningen pausad går det dock bra. Exakt vad som orsakar det har jag aldrig brytt mig att ta reda på då jag hittade hur jag kringgår det rätt tidigt och kortet fungerade fint i övrigt.

Jag misstänker att någon av alla kortets sensorer (Tri-X, tror den mäter 30 olika saker eller något) är instabil vilket orsakar kraschen. Men bara en teori.

Era problem verkar vara större, hade inga problem i vanliga program som ni verkar ha. Firefox har gått bra att köra accelererad likt allt annat. Även spelat med videouppspelning igång samtidigt.

Intressant, men som sagt tror jag på att det helt enkelt är drivrutiner som inte fungerar så bra med kortet. Jag har ju SOM SAGT(haha) mer eller mindre löst problemet genom att helt enkelt slå av acceleration i applikationer. Dock kvarstår BSOD vid boot "atikmdag.sys" som *OCKSÅ* verkar vara kopplat till drivrutiner. Väntar desperat på rediga och stabila drivrutiner som förhoppningsvis löser dessa problem, trodde ReLive uppdateringen skulle fixa, men nope.

Besviken på AMD och deras skitrutiner, det är lite synd att NVIDIA inte har någon konkurrens vid det här laget. De har ju alltid något redo så fort AMD släpper något nytt som smackar "skiten" ur AMD.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

Intressant, men som sagt tror jag på att det helt enkelt är drivrutiner som inte fungerar så bra med kortet. Jag har ju SOM SAGT(haha) mer eller mindre löst problemet genom att helt enkelt slå av acceleration i applikationer. Dock kvarstår BSOD vid boot "atikmdag.sys" som *OCKSÅ* verkar vara kopplat till drivrutiner. Väntar desperat på rediga och stabila drivrutiner som förhoppningsvis löser dessa problem, trodde ReLive uppdateringen skulle fixa, men nope.

Besviken på AMD och deras skitrutiner, det är lite synd att NVIDIA inte har någon konkurrens vid det här laget. De har ju alltid något redo så fort AMD släpper något nytt som smackar "skiten" ur AMD.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår din frustration och hoppas på att det löser sig. Gällande skit till drivrutiner så är båda lagen lika goda kålsupare på det, om än ironiskt nog så har AMD fått ett riktigt lyft när det kommer till drivrutiner gentemot Nvidia på senaste tid.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed