Permalänk
Medlem

HDMI sladd hjälp till ny TV 4k!

Hej.
Jag har köpt en ny tv: Philips 55PUT6201 (Tv på Prisjakt Tv på Elgiganten)
Jag skulle vilja koppla datorn till tv:n och få 4k (film,bild ej spel). Min dator har ett Asus GeForce GTX 1080 Strix.

Då är frågan vilken HDMI sladd jag ska köpa för att få detta? Har en hdmi sladd som när den är i kopplad gör så att bilden blinkar till svart och sen tillbaka ca var 10 sek. Samt att det är små vita pixlar som blinkar(nästan som snö) på mörk bakgrunder. Den HDMI sladden är 7m.
Sladden jag behöver kan vara runt 3m, så att de blir mindre problem?

Skulle gärna ta emot tips om vilka inställningar man måste göra för att få datorn att fungera med tv:n, men även inställningar till "vanlig tv" för att få en så bra bild och ljudupplevelse som möjligt.

(Vill gärna inte vänta länge på frakt)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Varför skiljer sig priserna så otroligt mycket på HDMI sladdar? Ex http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel/... och http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel/... Båda har 4096 x 2160 @ 60 Hz? Hur ska man veta vilken man behöver?

Permalänk
Medlem

Du borde ändå få bild på din 4K tv, spelar ingen roll vilken av mina hdmi kablar jag kör med så kan jag alltid få 4K på min Sony tv. Däremot med billiga hdmi kablar så fungerar inte HDR för min del.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Du borde ändå få bild på din 4K tv, spelar ingen roll vilken av mina hdmi kablar jag kör med så kan jag alltid få 4K på min Sony tv. Däremot med billiga hdmi kablar så fungerar inte HDR för min del.

Apple TVns HDMI-sladd krånglade för en kompis, efter byte fungerade det. Det är också en Philips TV och den krånglar på alla möjliga sätt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Den billiga Deltaco kablen kommer räcka gott och väl till det du behöver.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem

@aMp:
Okej, absolut kan det vara fel på kabeln, men oavsett om han köper en hdmi kabel för 50kr eller 2000kr så kommer han ändå få ut 4k dock kommer han inte få ut någon hdr med billigare kablar om hans tv stödjer det.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

@aMpari:
Okej, absolut kan det vara fel på kabeln, men oavsett om han köper en hdmi kabel för 50kr eller 2000kr så kommer han ändå få ut 4k dock kommer han inte få ut någon hdr med billigare kablar om hans tv stödjer det.

Varför skulle han inte få ut HDR med den billigare kabeln?

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem

Gissar på att den kabeln jag har är 1,4 HDMI och stödjer bara upp till 4096x2160 vid 24Hz.(Sladden), och det är kanske därför det blir lite fel med bildöverföringen.

@Playboy_1338: Min Tv har ej HDR så då borde en billigare kabel fixa jobbet?

Någon av dessa? 1 eller 2(vet ej vad guldpläterade kontakter ska vara bra för? Bättre ledning?)

Permalänk
Medlem

@frekish:
Jag får inte ut hdr med billigare kablar ifrån mitt xbox one s iaf. Men med medföljande kabel så får jag ut hdr, därför måste jag köra mitt xbox direkt till tv:n och inte genom recivern.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Kablar har inte versionsnummer, däremot kan billigare kablar få problem vid vid 4k, HDR mm och vid längre längder. Men 3m borde de flesta kablar fixa.

Permalänk
Medlem

@M.L.:
Okej, kollade lite nu på Elgigantens specs och även från prisjakt, står 4k 3840x2160 benämns inte 4096x2160.
Så verkar vara din tv som inte stödjer 4096x2160 testa 3840x2160 istället. Hdmi 1.4 ska klara av både 3840x2160 och 4096x2160.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av M.L.:

Gissar på att den kabeln jag har är 1,4 HDMI och stödjer bara upp till 4096x2160 vid 24Hz.(Sladden), och det är kanske därför det blir lite fel med bildöverföringen.

@Playboy_1338: Min Tv har ej HDR så då borde en billigare kabel fixa jobbet?

Någon av dessa? 1 eller 2(vet ej vad guldpläterade kontakter ska vara bra för? Bättre ledning?)

Köp vilken du vill av de. Den billigaste kommer fungera fin-fint. Guldplätering gör ingenting för bilden. Möjligtvis kan det skydda portarna på enheterna om du drar ur och sätter i kabeln 1000 gånger / vecka.

Edit. Kablar har inte versionsnummer precis som @Chibariku nämner.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

@frekish:
Jag får inte ut hdr med billigare kablar ifrån mitt xbox one s iaf. Men med medföljande kabel så får jag ut hdr, därför måste jag köra mitt xbox direkt till tv:n och inte genom recivern.

Då är ju problemet i så fall att din reciver inte kan skicka igenom HDR. Så länge det är HDMI kablar med 18Gbps så är HDR inga problem, det är först när du kommer under det som det kan bli problem och det är därför ibland billigare kablar har problem med längre kablar, då deras längre kablar inte klarar av att upprätthålla 18Gbps.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem

Okej då blir det den billigare kabeln. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

Då är ju problemet i så fall att din reciver inte kan skicka igenom HDR. Så länge det är HDMI kablar med 18Gbps så är HDR inga problem, det är först när du kommer under det som det kan bli problem och det är därför ibland billigare kablar har problem med längre kablar, då deras längre kablar inte klarar av att upprätthålla 18Gbps.

Vissa enheter uppträder konstigt, om jag inte minns helt fel så är även PS4 pro rätt kinkig med vilken kabel som används.
Saknar dock HDMI 2.0 på min 4k skärm så jag kan inte konfirmera det (kanske skulle försöka få tag på en 4k TV i mellandagsrean).

Tycker att en standard modell billigare kabel borde fungera, men man vet aldrig med teknik.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

För 1080p funkar vilket skräp som helst, tyvärr är det väldigt mycket lotteri för 4K + 60Hz/4:4:4/10bit. Behövde en kabel på 3m och det var först den tredje jag köpte som faktiskt klarade av 4K/60/4:4:4 utan att konstant tappa bilden eller snöa.

Misstänker att väldigt många tillverkare bara slänger på High-speed/HDMI 2.0/18Gbps-märkningar på förpackningen utan att bry sig om kablarna faktiskt håller måttet, med antagandet att majoriteten ändå bara kommer köra 1080p eller på sin höjd 4K/24Hz.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av M.L.:

Varför skiljer sig priserna så otroligt mycket på HDMI sladdar? Ex http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel/... och http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel/... Båda har 4096 x 2160 @ 60 Hz? Hur ska man veta vilken man behöver?

Supran uppfyller garanterat kraven enligt standarderna som gäller medans Deltacon är en generisk kinakabel som inte är certad och ibland fungerar de inte, 3m brukar de flesta kinakablar klara och kanske även 5m men 10m eller längre är det väldigt få kinakablar som klarar om man verkligen försöker överföra 18Gbit/s.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av frekish:

Köp vilken du vill av de. Den billigaste kommer fungera fin-fint. Guldplätering gör ingenting för bilden. Möjligtvis kan det skydda portarna på enheterna om du drar ur och sätter i kabeln 1000 gånger / vecka.

Edit. Kablar har inte versionsnummer precis som @Chibariku nämner.

Guldpläteringen är till för precis det. Om du inte drar ur kabeln ofta så förhindrar det oxidation och kontaktproblem. Byter du kablar ofta slits oxideringen ner och då behöver du heller ingen guldplätering
, men det ser ju snyggt ut och kostar inte särskilt mycket extra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns inte versionsnummer på kablar, vare sig på HDMI eller DP. High Speed-certifiering är det som gäller och vill man kunna spåra äktheten i certifieringen är det Premium High-speed som gäller.

Snö i bilden och regelbundna bortfall är tecken på bitfel i överföringen. Är ofta kabeln som inte orkar i den situation den verkar i.

Att 4K fungerar men när det är HDR slutar det fungera kan bero på att HDR-källor ofta använder HDCP2.2-kryptering som är mycket benhård och klipper förbindelsen direkt. Gamla HDCP1.4 släpper bilden och ljud varannan sekund.

Kryptering och bitfel = kaos.